STANWELL

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Stanwell

Bericht door janneman »

Ik heb Stanwell altijd als vergelijkbaar met Big Ben gezien; goeie pijpen, vooral netjes gemaakt en afgewerkt, en zeer betrouwbaar. Het is natuurlijk afwachten hoe het blijft nu de productie naar Italië verschoven is, maar als dezelfde mensen de ontwerpen en de kwaliteitsbewaking doen, zou dat best nog wel eens goed kunnen komen. Ik heb er zelf maar één, een van de Andersen leespijpen. Een lichte en zeer genoeglijke pijp voor de zondagavond. Eigenlijk jammer dat ik hem maar zelden met de korte steel gebruik, want ook in die vorm is het een zeer aangename pijp.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janneman op 19 jul 2012 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Stanwell

Bericht door Luys »

Ben zelf in het bezit van zowel oud als nieuw. De oude Stanwell heeft nog een vulkaniet mondstuk de nieuwe acryl. Beiden roken prima, alleen de nieuwe (een glad afgewerkte poker) heeft helaas blaasjes in de lak :( De oude heeft daar geen last van, maar is volgens mij niet zozeer gelakt als wel gebeitst (het is iig een andere afwerking).

Uiteraard is dit slechts de ervaring van twee pijpen, daarmee wil ik dus niet beweren dat de nieuwe Stanwell's slecht zijn!
Pijproker des forums

Flakeroker
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Locatie: Onder de rook van Rotterdam ;0)

Re: Stanwell

Bericht door Flakeroker »

Vanuit de Duitse 'pijprokerswereld' (en dat is de grootste Europese markt) hoor ik toch ook met regelmaat berichten over de slechte afwerking van de Satnwells die in Italie zijn gemaakt. Ik zelf heb een paar Deense en dat zijn echt prima pijpen voor een redelijke prijs. Zoals als Janneman al vaker beweerd: een Deens equivalent van Big Ben.
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stanwell

Bericht door Pieter »

De overgang van Deens naar Italiaans wordt overigens niet gekenmerkt door de overstap van eboniet op acryl - Stanwell fabriceert al jaren uitsluitend nog acryl-mondstukken.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

daan77

Re: Stanwell

Bericht door daan77 »

mijn eerste gekochte pijp is een stanwell nr 88 recht model
bijzonder fijn om te roken en licht goed in de hand. :D

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Stanwell

Bericht door lestat »

nu even voor de beginner. Hoe kan ik een oude stanwell herkennen als ik er één zoek via internet?
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Winslow Collector

Re: Stanwell

Bericht door Winslow Collector »

lestat schreef:nu even voor de beginner. Hoe kan ik een oude stanwell herkennen als ik er één zoek via internet?
Je zult dat zelden zien op de foto's, maar je kunt vragen naar de tekst die in de pijp gestempeld is.
Bij "Made in Denmark" of "Handmade in Denmark" gaat het om de oude Deense versie, bij "Danish Design" heb je met een Italiaans exemplaar te maken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Stanwell

Bericht door robvoorburg »

De Denen kennen geen lange historie van pijpmakers. De pijpen kwamen uit
het buitenland.

De 2e WO bracht daar verandering in. De Denen waren afgesneden van de
import van veel goederen, waaronder pijpen.
Zij begonnen toen pijpen te vervaardigen uit hout dat in Denemarken voor-
handen was.

Het was de firma Larsen die de wereld na de oorlog verbaasde met serie's
freehand pijpen uit de hoogste kwaliteit bruyere.

Poul Nielson en Sixten Ivarsson startten min of meer gelijktijdig hun fabriek.
Omdat er veel Nielsons in Denemarken zijn veranderde hij zijn naam
in Stanwell.
Aangezien de Denen geen liefhebbers waren van de freehand pijpen vonden
deze hun weg naar het buitenland.

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Stanwell

Bericht door lestat »

dank je. Het is toch wel handig te weten waar je op moet letten.

Leuk de extra info. Vind ik ook altijd zeer interessant
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Berend72
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jul 2012 13:59
Locatie: Katwijk

Re: Stanwell

Bericht door Berend72 »

Hi, ik ben s aan t rondspeuren / oriënteren naar een leuke pijp. Ik kwam deze tegen op de duitse Ebay, waar ze trouwens veel aanbod hebben. Deze viel me direct op en precies naar mijn smaak. Ik had hier al eerder gelezen, pas op met slechts alleen kijken naar t uiterlijk en zeker van een plaatje.... De kop ziet er wel vrij fors uit, dus misschien raak ik met deze pijp wel mega uit balans... Ik wil m graag s in t echt bekijken, ook al staat er 2003 op zal de pijp misschien toch wel 'ergens' aanwezig zijn. Ik ga vrijdag sowieso s op pijpenjacht... of t kijken, niet kopen wordt moeten we nog maar afwachten ;)
Maarre... weet iemand hoe deze pijp heet of kan daar iets over vertellen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nulla Tenaci Invia Est Via

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stanwell

Bericht door Gypscoprotheres »

Gave pijp. Als je het modelnummer kan achterhalen, kun je op bepaalde sites dit model (of een andere variatie ervan) zoeken. Bij sommige online winkels staan de maten erbij (bijvoorbeeld: http://www.tecon-gmbh.de/product_info.p ... ts_id=5556 ).

Succes met de zoektocht! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Stanwell

Bericht door maboc »

Gaaf pijpje.
Verder sluit ik me aan bij Gypscoprotheres
--
Cheers maboc

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Stanwell

Bericht door robvoorburg »

Dat is een fraaie Stanwell Berend72.
Ik deel je ongerustheid ten aanzien van de grootte, een foto geeft een beeld,
maar niet meer dan dat.

Ik heb nog een tik van zo'n 40 jaar geleden, toen verloren geschilderde/bespoten
pijpen hun laag en hield je een pijp over met een lelijke nerf, want straight grains
worden hiervoor niet gebruikt.
Tegenwoordig schijnt dit geen problemen meer op te leveren.

Winslow Collector

Re: Stanwell

Bericht door Winslow Collector »

Degelijke exemplaar, Berend72. En in aanvulling op robvoorburg kan ik je melden dat Stanwell één van de weinige firma's is die destijds het beschilderen van pijpen degelijk en deugdelijk kon doen. Met de juiste laksoorten.
Eigenlijk waren Stanwell en Chacom de weinige bedrijven die zeer bedreven waren in het lakken van hun pijpen. In tegenstelling tot vele andere merken, waaronder zelfs de zeer dure Anne Julie. Schroom dus niet om van deze merken een gelakt exemplaar zoals bovenstaande te kopen (heb zelf meerdere zwartgelakte Stanwell's die al jaaaaaren dienst doen en waarvan de lak nog perfect is).

Mocht je hem dus voor een goede prijs tegenkomen, geen twijfel nodig over de kwaliteit van deze pijpen.

Gebruikersavatar
Berend72
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jul 2012 13:59
Locatie: Katwijk

Re: Stanwell

Bericht door Berend72 »

Ik ben er inmiddels achter wat voor pijp t is; het betreft nr. 185, speciale jaarpijp 2003 Stanwell / John Aylesbury
mmm.... bijzonder gevalletje dus....
Nulla Tenaci Invia Est Via

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Stanwell

Bericht door magicmarcello »

Berend72 schreef:bijzonder gevalletje dus....
Dat zijn de meeste ietwat exclusievere Stanwells wel, bijzonder...
Heb er zelf 4, allen handmade in Danmark, allemaal zalige rokers en in dit topic heb ik alleen maar mooie foto´s gezien van schitterende modellen.
Dat dit merk in alle opzichten hoogstaande kwaliteit, vormgeving en afwerking neerzet voor relatief zeer betaalbare prijzen moge duidelijk zijn.
Het zet een Deense standaardnorm neer in de markt en is bereikbaar voor iedere pijproker!
GREAT STUFF
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Ook op de diverse buitenlandse fora komt het advies: zoek naar deense productie. Die heeft duidelijk de voorkeur boven de nieuwe productie.


http://www.danishpipeshop.com heeft een grote voorraad oude productie. Mocht het een pijp betreffen uit Italie dan staat er met grote letters NEW bij.

Ook http://www.tecon-gmbh.de heeft veel Stanwells op zijn site maar daar zijn er er ook flink veel van verkocht. Bij hem kun je echter ook terecht voor een opgeknapte estate tegen een redelijke prijs.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Stanwell

Bericht door antonius »

deze heb ik gekocht in heukelem op het pijprokers ontmoeting in 2012.
prima pijp met 9 mm filter en heerlijk licht.
Afbeelding
en dan deze die ik al weer een paar jaar heb en regelmatig rook,ook 9 mm
model spectrum
Afbeelding



gr antonius

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Goedemiddag,

De pijpen vanaf nummer 125 zijn door Tom Eltang ontworpen. Een Deense pijpmaker die het m.i verdient om ook een eigen topc te krijgen.......

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Stanwell

Bericht door Martin Romijn »

Ik had het al in een ander topic geplaatst...voor de volledigheid hier ook maar even

http://pipepages.com/stanwell.htm

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... IDKuCSnJcg

nog wat info over de gebruikte nummers : NOTE: The shape numbers used in this new, Stanwell system are not consonant with their numbering system used in the 1960's-70's. Don't compare numbers in the OP's list with the numbers given in this newer catalog. Some may be a hit, but many/most will be a mismatch.

nog meer catalogi te downloaden onderaan deze pagina : http://pipedia.org/index.php?title=Stanwell

dit is wat ik al opgeslagen had maar via google is natuurlijk nog veel meer te vinden.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

De seconds van Stanwell zijn: (ik heb degene die niet meer worden geproduceerd weggelaten)

* Danish Sovereign
* Danske Club
* Majestic
* Royal Danish
* Royal Guard
* Royal Sovereign
* Scandia
* Svendson

Stanwell heeft nog 6 namen gebruikt die nu niet meer geproduceerd worden.

Laafke

Stanwell ECO

Bericht door Laafke »

Stanwell brengt een nieuwe serie pijpen op de markt. De ECO-line.Dit zijn de bekende modellen, zowel met als zonder filter. Deze pijpen zijn op de één of andere manier niet door de finale eindcontrole gekomen maar voor zover ik het kan beoordelen op de website toch prima pijpen zijn. Zeker voor een beginner want je koopt een echte Stanwell met kortingen tussen de 25 en 75%. Prijzen liggen tussen de 50,= en de 85 euro.(ex verzend) Maar zoals gezegd ik heb ze niet in handen gehad en moet afgaan op de informatie van de webshop. Daar zij er echter 120 van hebben ingekocht en het feit dat ik heel goede ervaringen met hen heb vermoed ik dat het met de kwaliteit van de pijpen wel goed zit. Heb je belangstelling: http://www.danishpipeshop.com/group.asp?group=236
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Winslow Collector

Re: Stanwell ECO

Bericht door Winslow Collector »

Waarbij het "echte" van Stanwell tegenwoordig voor velen minder waarde heeft gekregen, nu het "Danish Design" uit Italië is geworden. De pijpen zijn er in kwaliteit ook niet echt op vooruit gegaan. Helaas, want ik vond het altijd een goed merk met een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Laafke

Re: Stanwell ECO

Bericht door Laafke »

Daar heb je gelijk in. Toen ik hoorde van de verhuizing naar Italie was het net of ik een klap in mijn gezicht kreeg. Ik heb helaas nog geen pijp "made in Italy" in handen gehad dus is kan ze niet vergelijken met de Stanwells die ik thuis heb. Maar als ik de verhalen zo lees in de diverse fora dan doemt voor mij alsnog het visioen op dat Stanwell failliet gaat. Dat het ontbreken van "Danish Design" ze toch gaat nekken. Maar nogmaals, ik ben razend benieuwd naar de pijpen die nu gemaakt worden.........
Maar feit is, met het overboord zetten van Danish Design gooien ze een heel brok geschiedenis weg. En of ze dat überhaupt weer weten in te halen, juist door te gaan produceren in de fabriek (waarvan me de naam ontschoten is) waar ze nu produceren........ik vrees het ergste.

Laafke

Stanwell shape list

Bericht door Laafke »

Ik ben al een paar jaar op zoek naar informatie om een lijst van modellen en hun ontwerpers samen te stellen. Dat is een hele opgave want er is ontzettend weinig informatie beschikbaar. Ik had een mailtje gestuurd naar STG met de vraag of zij misschien zo'n lijst hadden. Na een maand of 3 kwam dan gisteravond het antwoord. Zo'n lijst bestaat niet. Het enige waar hij me mee kon helpen waren lijsten met de verschillende modellen in hun verschillende uitvoeringen. Tevens vertelde hij dat Stanwell in een reorganisatie wat betreft de modellen zit. Dus mocht je een bepaald model op het oog hebben dan is het wellicht raadzaam om snel een beslissing te nemen want voor je het weet wordt dat model uit produktie genomen. Ik denk dat het verhaal van Stanwell nog niet ten einde is.......

Winslow Collector

Re: Stanwell shape list

Bericht door Winslow Collector »

Toch eens even naar je foruminstellingen kijken, Laafke. Want niet alleen verschijnen jouw reacties dubbel, maar nu ook al de gestarte items. Je doet in ieder geval IETS fout, want andren hebben dit nooit (of zelden).

Whitesnake

Re: Stanwell shape list

Bericht door Whitesnake »

Ook de eerste keer dat ik dit zie. Tja, eigenaardig! :|

Laafke

Re: Stanwell shape list

Bericht door Laafke »

Ik let er al een hele tijd op......maar vanmorgen had ik mijn item toch echt slechts 1x op mn scherm......wat er dan fout gaat?? Ik weet het niet in ieder geval.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Stanwell shape list

Bericht door Bart Iron »

Mag ik voorzichtig verwijzen naar het volgende topic:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=2753

Misschien niet zoals je voor ogen had, maar het is een begin.

Laafke

Re: Stanwell shape list

Bericht door Laafke »

Stanwell Shapes by Designer

Sixten Ivarsson:

01 (Nefertiti), 01 (Pick Ax), 02, 06, 07, 09, 10, 11, 13, 15, 17, 19, 20 (Free Hand Boot), 20 (Bent Dublin), 21, 22, 23, 24, 25, 30, 32 (Free Hand), 33, 34, 35 (Bent Free Hand), 37, 38, 41, 43, 48, 55, 59, 62, 63, 64, 70 (Free Hand Volcano/Sitter), 75 (Billiard w/oval shank), 79, 82, 85 (Bent Egg), 86, 87, 90, 91R, 95, 96, 105, 109, 119, 124, 2606 (Sitter), POY 1993.


Tom Eltang:

32 (redesign), 84, 126, 129, 131,135, 136, 137, 138, 164 (Trio), 177, 180, 181, 190, 204, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 227, 232, POY 1986, POY 1987, POY 1988, POY 1990, POY 1992, POY 1996, POY 1997, POY 1998, POY 2000, POY 2001, POY 2002, POY 2003, POY 2004, POY 2005.


Jess Chonowitsch:

139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 156, 157, 158, 159, 161, 162 (Calabash), 163 (Facet), 166, 167, 168, 171 (Hexagon), 172 (Viking), 217, POY 1985, POY 1989, POY 1991.


Poul Winslow:

207, 234


Anne Julie:

26, 35, 36, 183


Peter Hedegaard:


Bang:
169, 170, 178, 179, 182, 189, POY 1989


Poul Ilsted:

215

235. Island Pipe, FANO.
236. Island Pipe, BORNHOLM.
237. Island Pipe, SJAELLAND.
238. Island Pipe, FYN.
239.
240.
241. Featherweight by Tom Eltang – 2005.
242. Featherweight by Tom Eltang – 2005.
243. Featherweight by Tom Eltang – 2005.
244. Featherweight by Tom Eltang – 2005.
245. Featherweight by Tom Eltang – 2005.
246. Slimmed-down shape 86 – 2005.
247. Spring, by Poul Winslow – 2005.
248. Summer, by Poul Winslow – 2005.
249. Fall, by Poul Winslow – 2005.
250. Winter, by Poul Winslow – 2005.
251.
252.
253.
254.
255.
256. Statement Series by Tom Eltang.
257. Statement Series by Tom Eltang.
258. Statement Series by Tom Eltang.
259. Statement Series by Tom Eltang.
260. Statement Series by Tom Eltang.
291 1/8 bent Apple.
1240 Pot, slightly bent, saddle mouthpiece by Sixteen Ivarsson.
2606. Sitter by Sixten Ivarsson.
POY 1985 by Jess Chonowitsch.
POY 1986 Straight Apple by Tom Eltang.
POY 1987 by Tom Eltang.
POY 1988 by Tom Eltang.
POY 1989 by Bang. (info from J.G.)
POY 1990 by Tom Eltang.
POY 1991 by Jess Chonowitsch.
POY 1992 by Tom Eltang.
POY 1993 by Sixten Ivarsson.
POY 1995 Modified Dublin/Horn by Tom Eltang.
POY 1996 Billiard w/ Saddle Stem by Tom Eltang.
POY 1997 by Tom Eltang.
POY 1998 by Tom Eltang.
POY 1999 by Tom Eltang.
POY 2000 by Tom Eltang.
POY 2001 by Tom Eltang.
POY 2002 Pot/Billiard by Tom Eltang.
POY 2003 Billiard w/oval shank by Tom Eltang.
POY 2004 Bent Apple w/oval shank by Tom Eltang.
POY 2005 Straight Apple/Brandy by Tom Eltang.
POY 2006 Bent elongated Peewit by Tom Eltang.


Copyright: Basil D. Stevens


Ik moet nu alleen nog achter de ontbrekende modellen aan. En de modellen die na deze modellen nog zijn geproduceerd in Denemarken. Over de ontwerpers die sinds de verhuizing naar Italie werkzaam zijn hult Stanwell zich helemaal in stilzwijgen........

Plaats reactie