Klopt. Geen enkele smaak van de sapjes smaakt zoals het origineel. Er bestaan bakery-smaakjes, maar imo kan je een appeltaart nooit exact in een aroma persen. Laatst zag ik zelfs een sapje gemaakt van Canabis, maar er werd wel bij vermeldt dat de THT niet in dit sapje zit. Wel de smaak, niet de roes. Waarom zou je het dan kopen?
Desalniettemin zit er aan de tabakssmaakjes wel een behoorlijke hint van tabak, maar nooit het rokerige. Er wordt Virginia, Perique of Latakia verkocht, maar de pijproker mist dan iets. De Cowboy en de USA-mix benaderen een (filter)sigaret heel behoorlijk. Daarnaast is er een verschil in beleving per merk. Hangsen, Dekang en andere Chinese merken vind ik vaak erg scherp. Ik vind Flavourtec, Valeo en Totally Green de betere merken. Halo (uit de USA) schijnt ook goed te zijn, maar erg duur. Vervolgens maakt de verhouding PG/VG en het nicotinegehalte veel uit in de smaakbeleving. Als laatste, ook de gebruikte clearomiser maakt wat uit, evenals de soort coil (top- of bottomverdamper), de weerstand en het voltage versus watt. Kortom, de RY-4 van het ene merk verschilt iets van het andere merk, en bovendien is de smaak anders per mengverhouding en in jouw set-up weer anders dan in de mijne. Ja, ook dampen is een reis in smaakbelevingsland!
Bomen en bos? ja. Toch is er wel iets over te zeggen. Begin met een eenvoudige pen met rond de vier volt, en een simpele clearomiser met een coil tussen 1,5 en 2,5 ohm. Er is voor minder dan een tientje of drie al een heel leuk beginnerssetje van bijvoorbeeld Kangertech of Eleaf te koop. Voor het gemak zou ik een (dual)bottomcoil nemen, de damp is weliswaar koeler en ietsje minder van smaak, maar je hebt geen gedoe met kantelen om de coil nat te houden en daardoor ook geen sap (is ERG vies) via het dampkanaal in je mond. Koop er gelijk vervangende coils bij, die gaan namelijk tussen 3 en 6 weken mee en moeten dan vervangen worden. Een verbrande smaak en hoge zuigweerstand is een aardige indicator. Als sapje zou ik je de Cowboy of USA-mix aanraden van een Europees merk (die zijn gecertificeerd) , benaderen vrij goed een sigaret. De verhouding zou ik op 50PG/50VG houden met een nicotine 12%. Later kan je van alles veranderen, aanpassen of erbij kopen.
Advies: drink er veel water of zo bij. Damp is iets wezenlijk anders dan rook en is heel droog. Het geeft daardoor het gevoel van een droge mond/keel en soms een raar gevoel in de borst. Veel drinken, zeker in het begin, helpt erg goed. Als je inhaleert, doe dit in het begin voorzichtig, je krijgt absoluut een benauwd gevoel en een grote hoestbui!
Als laatste: op
http://www.dampforum.nu is erg veel info te vinden. De sfeer is nogal kort door de bocht of ronduit vijandig, maar niemand verplicht je op dat forum in discussie te gaan, toch?
P.S.
Nog iets, de nicotineverslaving is met 1 week uit je lijf.
Het nicotinegehalte van 12% in je sapje staat gelijk aan ongeveer 2 a 3 sigaretten per dag, bij normaal dampen (plusminus 3 a 4 ML/p.d.)
De gewoonte om bij koffie, na het eten of in de pauze een sjaggie op te steken blijft veel langer in het hoofd zitten. Daar ga je tegen vechten, niet tegen de nicotine.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.