Flake tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...

Rook je regelmatig flake tabak?

Ja
39
70%
Nee
17
30%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Flake tabak

Bericht door dr. Watson »

Ik ben benieuwd wie er regelmatig flakes rookt vandaar deze vraag:
Laatst gewijzigd door dr. Watson op 02 jul 2009 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Heb het eens geprobeerd...wat een geknoei zeg :? Nooit meer dus :roll:

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Flake tabak is helemaal niet moeilijk te roken!
Je hebt twee methodes:
1. Versnipperen en gewoon in je pijp stoppen en roken alsof het gewone tabak is.
2. Oprollen en in je pijp stoppen volgens macbaren site: http://www.mac-baren.com/TopMenu/Expert ... cco-1.aspx

Er zijn veel interessante flakes en het is zeer zeker een verrijking op het bestaande aanbod van pijptabak.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

nog nooit geprobeerd, eerder voor een ruime kop of ene kleine?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik doe het meestal in een ruime kop.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Gisteren mijn eerste pijpje met flake tabak gerookt (Peterson University Flake). Ik heb de tabak losgemaakt en gestopt. Kost enige moeite om het aan te steken, maar daarna... Dat was genieten, ik vond het heerlijk. Rookt langzaam en koel. Ik vind het wat milder dan andere tabaksoorten. Denk dat ik toch vaker een flake tabak ga proberen. Zijn er absolute aanraders/afraders onder de flaketabakken?

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

AlbertE schreef:Gisteren mijn eerste pijpje met flake tabak gerookt (Peterson University Flake). Ik heb de tabak losgemaakt en gestopt. Kost enige moeite om het aan te steken, maar daarna... Dat was genieten, ik vond het heerlijk. Rookt langzaam en koel. Ik vind het wat milder dan andere tabaksoorten. Denk dat ik toch vaker een flake tabak ga proberen. Zijn er absolute aanraders/afraders onder de flaketabakken?
Als je graag zware havana's rookt zou je de Irish flake van Peterson moeten proberen. Dat is een geweldige rookervaring :D :D
Houd je meer van een medium flake dan zou je de Erinmore flake moeten proberen. Het leuke aan deze flake is dat je een tint van citrus proeft. Dit is mijn favoriete flake.
De University van Peterson vind ik ook erg goed ik proef hierbij een lichte vanille tint. De orlik golden sliced in het rode pakje vind ik ook erg goed.
Zoals je al zegt moet je de flake in de pijp wat langer in de vlam houden. Ook in het begin niet te snel en te stevige aandrukken.
Veel plezier met de flakes toegewenst :D :D

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

wat Erinmore betreft treed ik je volmondig bij, Dr.
Echt een smakelijke, ronde tabak

Afbeelding

Black Vanilla is iets gesausder, en Balkan is ronduit "the real thing" ...

S

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ongeveer 1/3 van wat ik rook is flake.
Capstan blauw
Erinmore flake
Larsen selected blend no 32
three nun's
Peterson University flake
Rainier Golden Flake
en als ik hem nog eens ergens kan vinden heb ik prima herinneringen aan Troost Flake...

Meestal pluk ik flake een beetje uit elkaar, niet echt tot losse tabak. Ik vind flake onder andere zo aangenaam omdat je er vaak lang over een pijp met flake doet.

Ik heb bij elke pijp dat hij de eerste 10 minuten niet zo smaakt, net alsof zowel ik als de pijp even op gang moeten komen. En na een half uur of zo begint het beste smakende deel van de pijp pas echt (voor mij dan). Bij Flake duurt dat beste deel langer...

Groet, Janneman

drfretboard

Bericht door drfretboard »

dr. Watson schreef: Als je graag zware havana's rookt zou je de Irish flake van Peterson moeten proberen. Dat is een geweldige rookervaring
Dat gaat ik eens proberen! Thanks!

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

Ik wilde ook weleens een flake tabak proberen dus vanmiddag naar de tabakszaak getogen en daar een voortrekker gekocht (zie topic welke baai) wat nieuwe pijpenragers en een staatslot, aangezien ik weer de jackpot niet gewonnen heb .....
en na enigzins zoeken vond ik op de onderste plank bij m'n voeten een paar kleine blikjes met een blauw dekseltje, "Capstan" heet deze en gezien Jannemans z'n reactie in dit topic zal het hier wel om Capstan blauw gaan.

ik ga deze vanavond eens uit proberen, of het bevalt zal ik hier later omschrijven.

Jurgen

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Aangezien een lichte paniek zich van mij meester maakte omdat mijn Peterson Sunset Breeze begint op te raken :wink: , ben ik maar eens richting een sigarenzaak getogen. Daar ook maar gelijk een blikje Erinmore Flake meegenomen.

Hier zojuist aan begonnen en het smaakt goed. Deze is wat lichter dan de University Flake en inderdaad zoals de goede dr. Watson al zei; er zit een vleugje frisse citrussmaak aan. Erg aangenaam.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik rook nu 3 jaar pijp en heb nog nooit flake gerookt. Misschien dat ik dit weekend een blikje koop. Welke flake is goed voor beginners, enig idee iemand? :oops:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Joey Peters schreef:Ik rook nu 3 jaar pijp en heb nog nooit flake gerookt. Misschien dat ik dit weekend een blikje koop. Welke flake is goed voor beginners, enig idee iemand? :oops:
Mijn eerste flake was Petersons University Flake en die is prima bevallen. Op aanraden van de forumers in dit topic heb ik Erinmore flake geprobeerd en ook die is uitstekend. Ik heb nog een lichte voorkeur voor de Peterson, maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk aangezien ik pas twee pijpjes met de Erinmore heb gerookt.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Joey Peters schreef:Ik rook nu 3 jaar pijp en heb nog nooit flake gerookt. Misschien dat ik dit weekend een blikje koop. Welke flake is goed voor beginners, enig idee iemand? :oops:
Je kunt zowel beginnen met de Erinmore flake als met de Peterson University flake. De kenmerken van deze flakes staan ook omschreven in deze rubriek. Persoonlijk vind ik de flakes van MacBaren erg zwaar (navy flake en virginia flake) en kan ik die jou niet aanraden.
Capstan Blauw is ook erg zwaar en kan ik niet qua smaak erg thuisbrengen. Als je van havana sigaren houdt kun je zeker beginnen met de Irish flake van Peterson. Weliswaar een (zeer) zware flake, maar wel een met een gevarieerd smaakpalet.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Bedankt.

Hopelijk hebben ze bij m'n tabaksboer deze tabak (Peterson university Flake). Ik dacht dat ze hem niet hadden, wat er dus ook op wijst waarom ik deze nog nooit heb gehad.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Elementary my dear Watson

Bericht door drfretboard »

Zit hier nu voor het eerst een "Irish Flake" te roken. Pijp gestopt met 1 flake.


Dit gebeuren moet ik nog een beetje doorkrijgen:
http://www.mac-baren.com/TopMenu/Expert ... -pipe.aspx

Maar wat een goeie, deze Irish Flake! Now we're talking!

Weet niet waarom je'm zwaar noemt, Watson, maar ik hou dan ook veel van Havanas.

Irish Flake! Voor mij een blijver.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Elementary my dear Watson

Bericht door dr. Watson »

drfretboard schreef:Zit hier nu voor het eerst een "Irish Flake" te roken. Pijp gestopt met 1 flake.


Dit gebeuren moet ik nog een beetje doorkrijgen:
http://www.mac-baren.com/TopMenu/Expert ... -pipe.aspx

Maar wat een goeie, deze Irish Flake! Now we're talking!

Weet niet waarom je'm zwaar noemt, Watson, maar ik hou dan ook veel van Havanas.

Irish Flake! Voor mij een blijver.
Probeer ook eens de Capstan navy flake (blauw). Weliswaar niet zo goed maar heeft zeker de kwaliteiten van een longfiller sigaar (b.v. domenicaans).

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

in wat voor een pijp roken jullie flake tabak, grote of kleine kop?

Jurgen.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

jurgen schreef:in wat voor een pijp roken jullie flake tabak, grote of kleine kop?

Jurgen.
Dat is momenteel mijn experiment. Volgens mij is het handig een smallere/diepere kop te gebruiken. Een bredere kop is lastig goed gepakt te krijgen met een vlokje...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Persoonlijk vind ik het opproppen met een rolletje niet zo schitterend. 't Is moeilijk om er een regelmatig vuur in te houden.
Ik rol een flake-je uiteen tussen drie vingers, en daarmee stop ik, deftig in laagjes zoals het hoort.
Een smalle Dublin is mijn favorietje om een fijne flake te roken.

Big Peter
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2009 13:56
Locatie: Groningen

Bericht door Big Peter »

Ook ik schaar mij graag onder de regelmatige flakerokers. Heerlijk genieten van een pure tabak. Het deksel van mijn blikje University flake gebruik ik altijd om de matjes uit elkaar te halen en vervolgens de pijp te stoppen zoals Smoorder dat ook al had vermeld. Dit brand zeker beter dan een rolletje flake in den pijp getopt.

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Wat me trouwens opvalt is dat Flake erg "schoon" rookt. Ik rook het in een filterpijp en als ik het filter eruit haal zit er nauwelijks aanslag op (en is hij ook vrijwel droog). Ook bij het schoonmaken zit er veel minder rommel aan de rager dan bij andere tabaksoorten.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Mischien een handige tip... Ik laat mijn flake's altijd eerst wat drogen op een stuk papier voor een half uurtje, 3 kwartier ofzo. Als ik niet zo lang wil wachten dan leg ik het papier met tabak bovenop de lichtkap van mijn aquarium (lekker warm) en is een kwartiertje vaak voldoende. Ik rol de flake dan uit in mijn handen, hoe fijn is een beetje afhankelijk van welke flake. Gewoon uit proberen.
Laatst vertelde iemand me dat hij zijn flakes vouwt en vervolgens knipt. Er ontstaat dan een soort van cube cut die je vervolgens in de pijp laat vallen zonder aan te drukken. Alleen een beetje kloppen met een vinger tegen de pijp om de tabak wat te laten zakken en dan eventueel nog wat aanvullen. Liefst niet aandrukken en vervolgens aansteken. That's all. Ik moet zeggen, ik heb het pas 1 keer geprobeerd maar het beviel best goed. Het is een beetje een gedoe maar de tabak brandde mooi en egaal. Na enkele minuten gerookt te hebben heb ik de tabak iets aangedrukt omdat ik anders het idee had dat het er zo uit kon vallen, maar verder weinig aan hoeven te doen. Het brandde mooi op en alles wat overbleef was een fijne grijze as.
Een flake die ik aan kan raden is Troost Slices, één van de tabaksoorten die ik altijd in huis heb...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Martin Romijn schreef:goed. Het is een beetje een gedoe maar de tabak brandde mooi en egaal.
Uhm, roken wij geen pijp omdat we dat gedoe nu net leuk vinden? :?
Genieten is de moeite waard.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

[quote="janneman]

Uhm, roken wij geen pijp omdat we dat gedoe nu net leuk vinden? :?
Genieten is de moeite waard.

Groet, Janneman[/quote]

Zeker wel ! Maar ik vind de manier waarop ik zelf mijn flakes in de pijp stop net zo fijn. d.w.z. zonder geknip.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

janneman schreef:...
en als ik hem nog eens ergens kan vinden heb ik prima herinneringen aan Troost Flake...
...
Ik heb een blikje besteld bij http://www.vantoor.com/
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik rook op het moment voor de tweede keer een pijp flake. Het is Mac Baren Navy Flake. Ik besloot om de flakes uit elkaar te halen, aangezien ze toch al erg broos waren en het me voor het inroken van een pijp beter lijkt als de tabak zo egaal mogelijk verdeeld is. Het bevalt erg goed, moet ik zeggen. Het heeft vergeleken met de tabakken die ik normaal rook toch een aardige stoot nicotine. De tabak in het blik ruikt een beetje naar honing en rum, op een subtiele manier. Erg fijn. Ik heb in ieder geval de neiging om regelmatig even aan het blikje te snuffelen. Eenmaal opgestoken lijken dergelijke aroma's grotendeels te vervliegen en maakt het als stevige naturel tabak die schoon en droog rookt. Soms een beetje scherp, maar dat kan ook aan mij liggen aangezien ik de juiste cadans om flake te roken nog niet helemaal onder de knie heb.

Daarbij vind ik het roken van flake erg veel charme hebben. Eerlijke en robuuste plakken tabak, zonder nonsens. Ik krijg zin om richting zee te gaan als ik zo'n pijp op steek.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik rook nu een week flake en ik moet zeggen: heerlijk. Net alsof het meer aroma heeft. En je doet er lang mee; als je een normale pijp niet goed stopt gaat hij snel op, bij flake is het onmogelijk teveel aan te stampen. 8)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Nu mijn pijp een beetje fatsoenlijk ingerookt is ben ik begonnen met hele flakes te roken, gewoon twee maal gevouwen en even gerold (om het toch iets losser te maken) in de pijp gestopt. Het is even wennen, maar met wat oefening rookt het erg fijn. Het smeult zeer langzaam en rookt heel koel.

Ik denk dat flakes een vast onderdeel van mijn tabaksdiëet worden. Nu rest me slechts de vraag wat de volgende flake is die ik aanschaf.

Plaats reactie