snuss

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

snuss

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Ben enorm liefhebber van tabak en daarbij horende nicotineshot. Brengt rust in m'n chaotisch hoofd.
Nu zou ik graag stoppen met sigaretten roken omwille van ademhalingsproblemen maar ik hou van het effect en smaak van tabak.
Pijproken is al heel wat maar die momenten dat ik geen pijpje kan stoppen dacht ik aan snuss.
Wie heeft er ervaring met die zakjes tabak die je onder je lip schuift?
welke merken zijn de moeite waard en waar koop je ze? aangezien je ze niet in Belgie of Nederland kan kopen waar bestel ik die?
alle info welkom.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

snuff, het spul dat je snuift , is nog gewoon vrij te krijgen.

De vochtige tabak voor achter je lip, Snus dus, is in de EU verboden zover ik weet. Enkel in Zweden en Noorwegen is het nog toegestaan:
Wikipedia schreef:Oral snuff in the form of dipping tobacco and snus is banned from all countries of the European Union except Sweden, whose agreement of admittance to the EU included an exception from the EU ban on oral tobacco products.[10] The sale of snus is also legal in Norway.

Snusshop.eu leert ons hetvolgende:
Snus bestellen
Bestellen via snusshop.eu

Het is de gehele Europese Unie verboden om snus te verkopen, behalve in Zweden. Het Scandinavische land kreeg een speciale uitzondering bij toetreding tot de EU. Het gebruik van snus is uiteraard niet verboden in de EU. Snusshop.eu onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de Europese markt, inclusief Nederland optimaal te kunnen bedienen.

Je kunt wel snus bestellen via Zweedse aanbieders. Hieronder vindt u een aantal online snus aanbieders (webshops & producenten).

Snusexpress.com

Deze webshop is in meerdere talen beschikbaar, zeer overzichtelijk opgezet en heeft een breed en compleet assortiment. Je kunt betalen via een bankoverschrijving en de bekende credit cards. Bezorging via Swedish Post.
www.snusexpress.com

Buysnus.com

Deze webshop is alleen in het Zweeds en Engels beschikbaar. De website oogt enigzins rommelig, maar heeft een een breed en compleet assortiment. Je kunt betalen met de bekende credit cards. Bezorging binnen 24 uur via UPS of Swedish Post.
www.buysnus.com
.

Swedish-snus.com

Deze webshop is in meerdere talen beschikbaar, zeer overzichtelijk opgezet en heeft een breed en compleet assortiment. Je kunt betalen met de bekende credit cards. Bezorging via Swedish Post.
www.swedish-snus.com

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Hoi Pitoe,

Snuss is uitsluitend in Zweden/Noorwegen te krijgen en alleen te bestellen via internet. Gewoon snuss googlen en dan krijg je van zelf de (ik geloof 3) bedrijven die het mogen exporteren. Ik ben van de winter 2 weken in Zweden geweest en heb ook veel snuss geprobeerd, ook veel mee genomen. Wat ik je kan aanraden is de ETTAN en Kronan lijn, blijven het best houdbaar. Als je echt een flinke roker bent in de löss een aanrader, die kun je wat zwaarder doseren, al kun je ook 2 zakjes tegelijk gebruiken!

Echter, voor mij neemt dit niet heel erg de behoefte aan een sigaret weg, tis meer leuk voor dr bij. Succes met je zoektocht!

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Zoals ik al dacht verboden.
regelnevers in de EU :evil:
Misschien toch achterpoortjes waar ik deze kan verkrijgen.
had ook al eens gegoogled maar ik vroeg me af of er al mensen effectief iets thuisgekregen hadden van een van die webshops in die jungle...

edit: al bedankt voor die tips!

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

is snuss dan eigenlijk hetzelfde als pruimtabak? of kauw je daar meer op en spuug je eht dan uit en is het bij snus anders?

wat je trouwens zou kunnen doen is naar het zwedenforum gaan, via google, en vragen of er mensen bereid zijn een pakje of wat mee te nemen en naar je te verzenden. als je er een kleine attentie tegenover zet is men vast wel bereid. ik heb er jaren geleden eens op gezeten en had toen vragen over voedsel, geen tabak, en daar werd toen erg leuk op gereageerd.

groeten

t
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Heb een keer een voorraad besteld, werkte prima op zich!

Van de winter gewoon een lading naar me zelf verzonden, ging ook prima (20 blikjes ofzo). Dus mocht je daar iemand kennen...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Pitoe: enkel de VERKOOP is verboden in de EU. Over het gebruik specifieert men niets in de wet :-)

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

ik zal eens zo'n webshop proberen dan.
Harmen, je weet toch soms niet welke site dat dat toen was?
tips over welke soorten altijd welkom...
Wat zijn die white portions eigenlijk?

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

White portions zijn de kleine porties, die zie je niet zo duidelijk zitten onder de lip.
Wat misschien handig is om te proberen is een "mixed box" verschillende soorten in een doos.
http://www.buysnus.com/Search.aspx?Category=3

Zelf doe ik eigenlijk alleen nog maar löss omdat je daar echt een harde nicotine klapper van kan krijgen :P. Maar dr zit van alles tussen.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Straffe kost...ik heb het een keer geprobeerd en kreeg alle kleuren van de regenboog...
“If you are going through hell, keep going.”

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Kicken he :D!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Terpentijn schreef:is snuss dan eigenlijk hetzelfde als pruimtabak? of kauw je daar meer op en spuug je eht dan uit en is het bij snus anders?
groeten

t
Vraag ik mij ook af eigenlijk.
Groeten,
jarnogab

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vrees de effecten van snuss nog meer dan die van sigaretten. Als je de smoelwerken van grootgebruikers ziet dan schrik je wel. Misschien leuk voor af en toe, maar ik zou het niet gebruiken om sigaretten te vervangen als flinke roker. Misschien een idee om gewoon een manier van pijproken te vinden die ook voor korte pauzes goed werkt?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

jarnogab schreef:
Terpentijn schreef:is snuss dan eigenlijk hetzelfde als pruimtabak? of kauw je daar meer op en spuug je eht dan uit en is het bij snus anders?
groeten

t
Vraag ik mij ook af eigenlijk.
Snuss parkeer je achter je lip en dan laat je de nicotine opgenomen worden via de slijmvliezen. Tegenwoordig zit het vaak in een soort theezakje want dat is minder rommelig. Pruimtabak is daadwerkelijk kauwen op een hap losse tabak. Lijkt me tamelijk smerig eigenlijk.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Harmen schreef:Kicken he :D!
Voor mij meer een headkick :lol:
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

door recente wijzigingen in wetgeving is het niet mogelijk om van buysnus en susexpress iets af te nemen.
Je mag dus van binnen de EU niets kopen van Snus uit zweden.
Maar swedishsnus verscheept van uit de US en ontsnapt aan deze wetgeving.
Ik heb dus van ginds bestelt, maar onder de 22 euro gebleven want uit ervaring weet ik dat ze dan geen invoertax kunnen aanrekenen vanuit de US :wink: .
Wat een gedoe. :roll:


Ik moet dringend een Zweed (of liever een Zweedse :wink:) leren kennen indien dit mij bevalt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ik ben wel bekent met het fenomeen pruimen en de hierbij behorende tabak. Maar dit ken ik niet.... Denk ook niet dat ik dit ooit zou willen proberen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Snuss is op zich voor een enkel keer onschuldig.
Je krijgt inderdaad een flinke kick van de nicotine maar het is geen vervanger voor de sigaret.
Als je Snuss vaak gebruikt is de kans van mondkanker, gebitskanker en zelfs kaakkanker heel groot.
Deze kans bestaat natuurlijk bij groot en dagelijkst gebruik, eigenlijk als je goed verslaafd bent.
Zelf vind ik het wel wat hebben zo'n theezakje achter je lip, onzichtbaar nicotine opnemen.
Maar zoals al gemeld verdraaid moeilijk te verkrijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Bommel schreef:Snuss is op zich voor een enkel keer onschuldig.
Je krijgt inderdaad een flinke kick van de nicotine maar het is geen vervanger voor de sigaret.
Als je Snuss vaak gebruikt is de kans van mondkanker, gebitskanker en zelfs kaakkanker heel groot.
Deze kans bestaat natuurlijk bij groot en dagelijkst gebruik, eigenlijk als je goed verslaafd bent.
Ik wil niemand voor de borst stoten maar vergelijkbare aandoeningen worden in verband gebracht met pijproken...
Dan haal je nog de carcinogene stoffen ervan tussen die gepaard gaan met verbranding van tabak.
ach, met mate zal dat wel meevallen denk ik. Ik wissel wel af met een pijpje :wink:. Dat doe ik trouwens ook niet meer dan 3 maal daags maximum. Dat gaat mij trouwens meer om smaak en aroma.
Niet rokers sterven ook en kanker sluipt via andere kieren ook nog in je lichaam.
Help ooit sterven wij :shock:




gelukkig maar :wink:

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Toch lijkt het risico van pijproken me van andere aard dan dat van een geconcentreerde gifbaal in een mondhoek laten inwerken. :P

Ik denk dat veel van de bezwaren tegen pijproken trouwens in verband staat met de ouderwetse manier van pijproken. Ofwel, ongefilterde kleine pijp heel de dag door roken, heet of niet, en constant in één mondhoek houden. Dat is moeilijk te vergelijken met de meer bewuste en gematigde manier waarop veel mensen op het forum de pijp roken. Volgens mij komen van de oude stijl ook de 'van pijproken krijg je lipkanker' opmerkingen vandaan. Dat lijkt me inderdaad geen onlogisch resultaat als je 12 uur per dag zo'n heet, zwaar ding dat giftige walmen verspreidt in één mondhoek hebt hangen.

Micheltn
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2010 16:14
Locatie: uitgeest

Re: snuss

Bericht door Micheltn »

Heren,

Omdat iedereen hier iets maar schijnt te roepen over iets waar ze geen kaas van hebben gegeten :

SNUS is de veiligste manier van tabaksgebruik die er bestaat.
Zweden is dan ook het land met het laagste percentage gevallen van mond of keelkanker.

Belangrijkste oorzaak is natuurlijk dat de tabak niet verbrandt wordt.

Voor meer informatie :http://www.swedishmatch.com/en/Snus-and ... h-on-snus/

En deze :

http://www.fiedlerlundgren.se/group/sit ... ment&SKN=1

Of google is uw vriend :)

Ik gebruik het al 5 jaar ipv roken en ik voel me stukken beter - en Nee, ik heb geen bruine tanden :)

slogies
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 sep 2011 11:07

Re: snuss

Bericht door slogies »

Ik heb ook wel eens een paar rollen snus besteld na werkbezoek in Zweden en de kennismaking met dit spul. Ben geen roker dus ik word prettig wappie van de nicotine kick. Die is best heftig. Maar de lastige verkrijgbaarheid, enge foto's van snusmonden en het feit dat mevrouw slogies mij steevast uitlacht als ik met een iets bollende lip wat vreemd uit mijn ogen kijkend op de bank zat, heeft ervoor gezorgd dat ik dit al zeker een jaar niet heb gebruikt.
Ik vind overigens Göteborg Råpe en General Onyx en General Long extra sterk de lekkerste snus... Krijg er meteen weer zin in :)

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: snuss

Bericht door pipealicious »

Ik kan hier mijn eigen beperkte ervaringen aan toevoegen. Ik heb 4 jaar in Scandinavie gewoond en het is en blijft een echt Zweeds product en is een echte rage daar, vooral onder jongeren. Elke krantenwinkel of night-shop heeft een grote koelkast staan (snus moet in de koelkast worden bewaard) volgestouwd met wel 20 smaakjes, want ook snus wordt hevig gearomatiseerd.
Ik heb er een tijdje gebruik van gemaakt om te stoppen met sigaretten roken: ik dacht 40 eur voor 15 nicotinepleisters of 10 Eur voor een doosje met 25 porties snuss: what the heck ... En het hielp nog ook: een portie snuss onder de lip betekent minstens evenveel nicotinegehalte als 5-10 sigaretten, maar het wordt wel geleidelijk vrijgegeven, net zoals bij nicotinepleisters.

Tips:
1.gebruik verse snuss die uit de koelkast komt, er staat ook een houdbaarheidsdatum op de doosjes. Of drinken jullie ook graag een cola die al 5 dagen in de zon heeft gestaan?
2. Gebruik eerst de zogenaamde white portions: die zijn minder gesausd en druipen ook veel minder in je mond. De die hards gebruiken de 'loss' of losse versie: daarbij knijp je de losse vochtige tabaksgruis tot een balletje met je vingers of met een speciaal gereedschapje dat wat doet denken aan een spuitje met afgezaagde kop.
3. hou een portie snuss nooit langer dan een uur in je mond, want dan wordt hij bitter en begint vies te druipen


Er bestaat veel rommel onder de snuss met zeer artificiele smaken (cola bvb, of dropjes en dergelijke) die erg populair zijn op de Amerikaanse markt. Maar er zijn ook heel natuurlijke producten: Ettan is een van de oudste snuss merken, en moderne merken zoals Skruf en General zijn ook best goed.
Dan is er ook nog de fijnproevers snus met zijvere tabakssmaken die lichtjes gearomatiseerd zijn met exctracten van bergamot (citrusvrucht die o.a. in Earl grey thee zit) en ook vaan jeneverbes (juniper).

Mijn favoriete snus is Goteborg Rape en er is ook een lekkere snus van het sigarenmerk Montecristo op de markt en wordt ook wel de 'Champgne; onder de snuss genoemd. Die merken worden niet via webshops aan EU landen verkocht wegens de eerder vernoemde ban. De websites die via amerika leveren hebben in het algemeen deze verfijde snuss niet in hun aanbod.

snus and skoal
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:01

Re: snuss

Bericht door snus and skoal »

hallo allemaal, ik was eens aan het googelen over snus, en ik kwam hier uit :)
ik heb wel redelijk veel ervaring met snus en skoal zowel losse als vaste snus.
ik heb nu alleen een vervelend probleem. mijn snus en skoal is op :s en ik weet wel waar je nog gewoon vaste en losse snus kan kopen. namelijk in de zweedse kerk te antwerpen. maar hier hebben ze enkel general snus. dit is dus de neutrale zonder een speciale smaak.
als er iemand nog een liefhebber is van snus of skoal laat het mij dan weten. want ik ben juist 18jaar en ik heb nog geen visa dus ik kan niets bestellen op het internet.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: snuss

Bericht door Eliminator »

Eigenlijk is dit een pijprokersforum, maar wie weet kunnen mensen je onderweg helpen.
Als je het leuk vindt kun je jezelf even voorstellen in het desbetreffende 'stel je even voor topic', altijd leuk te weten met wie we een beetje van doen hebben.

Welkom hier by the way !
Afbeelding

snus and skoal
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:01

Re: snuss

Bericht door snus and skoal »

ok bedankt, ja ik weet dat dit een forum is voor pijprokers maar zag deze forum toen ik aan googelen was :)

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: snuss

Bericht door Mus »

Even voor de goede orde: snus (met één s, uitspraak snuus) is niet verboden in de EU, alleen de verkoop is verboden, met uitzondering van Zweden.

Noorwegen is geen EU-lid. Daarom is het verkoopverbod daar niet van toepassing en is de kans op douanecontroles bij postpakketten uit Noorwegen aanzienlijk groter dan bij Zweedse paketten. Zweden is wel EU-lid, weinig tot geen douanecontrole dus. Overigens heeft Zweden de euro (nog?) niet ingevoerd.

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: snuss

Bericht door Immler »

Toen de Zweedse bevolking moest worden warm gemaakt voor toetreding tot de EU bleek dat een verbod van Snus te veel tegenstemmers zou opleveren.
Voor Zweden is toen een uitzonderingspositie gecreëerd.

Ik heb in het verleden veel uit Zweden online besteld en nooit problemen ondervonden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: snuss

Bericht door Bommel »

Ik ken snuss alleen als tabak in een fijn linnenzakje dat je tussen lip en tandvlees stop en niet de kneedbare versie van de website hierboven.
Afbeelding

Plaats reactie