Semois

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Whitesnake

Re: Semois tabak

Bericht door Whitesnake »

Oei!...mijn excuses...is ondertussen gebeurd!

Ronald2
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 sep 2011 14:26
Locatie: Oostende (Belgische kust)
Contacteer:

Florina & Tonga (Tonka) bonen

Bericht door Ronald2 »

Een tijdje terug heb ik Florina pijptabak van de firma Flandria gekocht. Aanvankelijk was ik gecharmeerd door het zoetig vanille aroma. Omdat ik in een forum iets van Tonga bonen las, wilde ik daar het fijne van weten en heb ik de firma Flandria gecontacteerd (via hun website) en kreeg ik volgend antwoord:

Beste Mr. Ramoudt,

Tonka mag niet gebruikt worden omwille van de schadelijke effecten van zijn bestanddeel coumarine op de gezondheid.
Tonka is reeds vele jaren vervangen door een EU gecertificeerd aroma (kaneel/vanille).

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Vriendelijke groeten,

Laurence Levrau
Export Manager
Industriezone 42, 9770 kruishoutem, BELGIUM
tel: 00 32 (0)9 244 76 11, http://www.flandria-tobaccos.be


Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tonkaboon

PS na enkele weken verloor de Florina alle aroma en werd muf. Ik breng ze nu op smaak mbv Stanwell Vanilla.

Ronald The Second - At Your Service

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois tabak

Bericht door Arno »

Tonka is reeds vele jaren vervangen door een EU gecertificeerd aroma (kaneel/vanille).
En dat geldt nog voor een heeeeeele hoop meer. EU gecertificeerd f**k you. Er is een reden dat ik Amerikaanse tabak zo lekker vind. Het is namelijk NATUURLIJK zonder al die EU sh*t erbij. En een tonkaboon en coumarine.. Kom op zeg.. Bij lage doseringen gaat coumarine bloedstollingen tegen. That's it.
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Semois tabak

Bericht door Kynikos »

Wikipedia zegt:
De boon bevat echter tot wel 10% coumarine
Coumarine is een anticoagulans (bloedverdunner) en kan bij inname onder andere leverschade, nierschade en hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast blijkt uit dierproeven en ander onderzoek dat coumarine mutageen en daarmee mogelijk carcinogeen is.

[...]

Verder wordt coumarine wel gebruikt als rattenbestrijdingsmiddel. Bij hogere doses treden inwendige bloedingen op.
Ik weet niet of dat wanneer het ingeademd wordt ernstiger is of minder erg natuurlijk. Maar 't stofje doet wel meer dan bloedverdunnen blijkbaar. Ik kan me voorstellen dat men dan zegt 'laten we dat voor de zekerheid maar niet doen' wanneer het een tabakje of wat betreft. Ze kunnen natuurlijk moeilijk jaren gaan testen voor zoiets onbenulligs.

Soms kan het natuurlijk wat te betuttelend worden maar ik zie liever een maatregel teveel dan te weinig. Verder vertrouw ik op Chinezen na Amerikanen misschien wel 't minst wat toevoegingen betreft. Het zijn immers de uitvinders van de meest chemische, bewerkte, ellendige voedingswaren ooit.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Nu het nog kan, Semois

Bericht door Bert van Hell »

Komende zomer ga ik eens een ritje maken naar Brussel. Bij ons vandaan maar 169 km. Naar Hope to Live, 10, Rue Pierre Timmermans, 1090 Jette. Open dagelijks van 9.00 tot 18.00 uur. Dinsdag tot 13.00 uur.
Ze verkopen daar de Semois van Vincent Manil Grosse Coupe voor € 9,00 per 100 gram.
Ik heb nog drie pakken liggen, maar als die op zijn weet ik waar ze te krijgen is. De Semois van Vincent Manil vind ik tot nu toe de beste.
Mochten er nog mensen zijn met interesse, dan kan ik daar rekening mee houden als ik ga.

Whitesnake

Re:

Bericht door Whitesnake »

Rob schreef:
drfretboard schreef:Ah, ik was even in de richting van Michael Palin aan het denken.
Ja sorry, ik was niet duidelijk. Hij deed een kleine bijrol in de film Isabelle, die gaat nog uitkomen dit jaar. Maar wat een prachtige omgeving daar! Ik wil er zeker nog wel een keer naar terug. Ik kom driekeer per jaar in Malmedy, ik denk erover om daarna nog eens die richting op te gaan. Wordt Semois ook dichterbij Malmedy verbouwd of is het alleen in die vallei?
Bij mijn weten alleen in de Semois vallei. (Nog zeer beperkt). Malmedy ligt wel buiten die richting.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Nu het nog kan, Semois

Bericht door gezel »

Blue Brain schreef:Even wil ik aandacht voor een van onze, eens zo gegeerde en lekkere tabakken nl. de semois.
Er zij nog enkele ambachterlijke tabaksplanters in dit mooie belgische landsdeel, in de omgeving van Poupehan.
Poupehan en omgeving was vroeger het hart van onze semois tabakken.
Een van die ambachtelijke wonderen is " Le portique " een stevige en toch niet bijtende tabak met zijdezacht natuurlijk agoma.
Puur nostalgie.
Hij is nog op de oude manier verpakt in goudpapier met omslag (geen plastic dus) en dit in pakjes van 100 en 250 gr
Ik ken maar een adres waar hij nog verkrijgbaar is, Huis Claes in Genk
Stationstraat
Waarschijnlijk zijn er nog wel meer verkoopspunten, ga eens op zoek.

jef
Huis Claes in Genk, daar heb ik hem ook gekocht.
8,40 voor een pak van 100 gram.
Is inmiddels ruim een maand geleden en had er nog maar 1x een beetje van gerookt.
Was effe schrikken, zo sterk en vond er daardoor eigenlijk niets aan.
Prikkel in de neus en tranen in de ogen.
Totdat ik gisteren een nieuwe pijp ging inroken en dacht, laat ik daar die portique maar voor gebruiken.
Sterk ja, maar dat dwingt me wel om langzaam te roken.
Gaande weg begon het me beter en zachter te smaken.
De truuk is dus het langzaam roken.
Hele lekkere nasmaak vind ik, alhoewel ik niet verwacht dat ie snel bij mijn favourieten zal behoren.
Dan toch liever de florina die minder sterk is.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Nu het nog kan, Semois

Bericht door Paasei »

gezel schreef: Prikkel in de neus en tranen in de ogen.
Even nieuwsgierig : rook jij over je longen?
Koninklijke Eikel Des Forums.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Nu het nog kan, Semois

Bericht door gezel »

Paasei schreef:
gezel schreef: Prikkel in de neus en tranen in de ogen.
Even nieuwsgierig : rook jij over je longen?
Niet over de longen zoals ik dat bij sigaretten deed.

Bij de pijp pak een mond vol met rook, houd de mond dicht en adem via de neus nog wat verse lucht in en adem dan langzaam via de neus uit.
Ik had niet het idee dat ik over de longen rookte totdat ik deze portique rookte, toen voelde ik dat er wel degelijk wat richting de longen ging.
Tja, wat doe ik fout?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Nu het nog kan, Semois

Bericht door Paasei »

Als je met je mond dicht maar vol rook nog wat inademt door je neus, dan gaat er gegarandeerd rook me je longen in.


Wat doe je fout... iedereen rookt zoals hij wil...
Mij lijkt het beste om niet té lang de rook in je mond te houden.
Wil je 'proeven' door je neus, moet je trachten de rook uit je mond naar je neus te krijgen. Dat kan, maar hoe kan ik niet beschrijven...
Koninklijke Eikel Des Forums.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Nu het nog kan, Semois

Bericht door gezel »

Paasei schreef:Als je met je mond dicht maar vol rook nog wat inademt door je neus, dan gaat er gegarandeerd rook me je longen in.


Wat doe je fout... iedereen rookt zoals hij wil...
Mij lijkt het beste om niet té lang de rook in je mond te houden.
Wil je 'proeven' door je neus, moet je trachten de rook uit je mond naar je neus te krijgen. Dat kan, maar hoe kan ik niet beschrijven...
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Achter in de keel zit een klepje waarmee je de doorgang van mond naar luchtpijp en neusholte kan openen of sluiten.
Maak een AAAAAAAA geluid en het staat open, bij een INGNGNG geluid is het klepje dicht.

Ik denk dat ik af en toe al dan niet bewust dat klepje wat open zet om iets van prikkel in de bovenste luchtwegen te voelen.
Aangezien ik liever geen rook meer in mijn longen krijg zal ik dus wat meer op mijn manier van roken moeten letten.
Maar typisch dat het me door deze tabak duidelijk werd dat ik over de longen rook.

Laafke

Semois

Bericht door Laafke »

Na zoveel keer de semois tegen gekomen te zijn op het forum heb ik een paar vragen....

Klopt het dat het een belgische/franse tabak is??? Ik ben namelijk in Nederland nog nooit semois tegengekomen......

Is semois te vergelijken met onze Baaitabak??

Whitesnake

Re: Semois

Bericht door Whitesnake »

Je hebt Belgische en Franse Semois tabakken. Inderdaad. De BC is volgens mij een Franse Semois.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Semois

Bericht door robvoorburg »

Vraag me niet welke Laafke, maar in de jaren 60 van de vorige eeuw werd
er in Nederland een Semois verkocht, daar bewaar ik goede herinneringen
aan.

De tabak lijkt inderdaad op onze baaitabak.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Semois

Bericht door Wowbagger »

En nu we toch in die hoek zitten: lijkt baai op sigarettentabak? Heb het nog nooit gerookt maar op een of andere manier trekt het me ook helemaal niet aan.

Whitesnake

Re: Semois

Bericht door Whitesnake »

Semois is meer een sigarentabak wat smaak betreft.

Bovendien bestaan er ook Semois sigaren.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door janneman »

Er is een rivier genaamd de Semois, in België en Frankrijk, en op de oevers van die rivier wordt de Semois tabak verbouwd. Het is dus inderdaad een typisch Belgische tabak (en er zullen ook wel Franse varianten zijn, maar die ken ik niet). Ik zou Semois geen sigarentabak willen noemen, stop maar eens een uit elkaar gehaalde sigaar in je pijp, dat smaakt toch wat minder. Maar inderdaad, er zit ook een kantje aan de smaak van Semois die aan sigaren doet denken.

Baai heeft helemaal niets met sigarettentabak van doen, verreweg de meeste sigaretten en shag tabakken voor zelf rollen die ik ken hebben meer met de Oriënt te maken dan met baai (Latakia is voor ons pijprokers het meest bekend, maar er komen nog wel een paar kruid-tabakken uit het nabije oosten). Baai is in feite een soort van Virginiatabak, maar dan anders gesneden (voor zover ik weet is die fijne snede redelijk typisch Nederlands). De naam Baai is afgeleid van Chesapeake Bay in Maryland.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Wil je een sample Semois hebben Laafke? Dan weet je hoe het smaakt :)
Afbeelding

Laafke

Re: Semois

Bericht door Laafke »

Das een mooi aanbod dat ik gaarne accepteer! Ik zal je een PB sturen met mn adres......goed?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Das een mooi aanbod dat ik gaarne accepteer! Ik zal je een PB sturen met mn adres......goed?
= goed! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Semois

Bericht door lestat »

Weer een mooi gebaar op dit mooie forum =D>
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Hier een ERG mooi en zeer recent artikel over Semois: http://www.nytimes.com/2013/04/14/magaz ... ted=1&_r=0
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Semois

Bericht door Nekker »

Arno schreef:Hier een ERG mooi en zeer recent artikel over Semois: http://www.nytimes.com/2013/04/14/magaz ... ted=1&_r=0
Bedankt om dit te delen... Wat een woordenkunstenaar... Alsof ik me terug in Manil zijn werkplaats bevond.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Semois

Bericht door Eliminator »

Het is laat, maar de eerste paar alinea hebben me doen overtuigen van de week zeker de rest van het artikel te lezen, smaakvol omschreven, bedankt voor het delen !
Afbeelding

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Semois

Bericht door Readburd »

Arno schreef:Hier een ERG mooi en zeer recent artikel over Semois: http://www.nytimes.com/2013/04/14/magaz ... ted=1&_r=0
Een prachtige hommage aan een van mijn favoriete tabakken, dank je wel!

Ook erg leuk om te lezen hoe G.L. Pease deze tabak ervaart. Zie hier voor zijn (kleine) review erover.

Update: link naar artikel van G.L. Pease toegevoegd.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

Arno schreef:Hier een ERG mooi en zeer recent artikel over Semois: http://www.nytimes.com/2013/04/14/magaz ... ted=1&_r=0
Naar aanleiding van dat artikel zijn ze op pipemakerforum.com een "group buy" begonnen. Maar Vincent shipped zelf niet naar de VS.

Ik ga dus volgend weekend een dagje naar de Semois om de bestelling van onze Amerikaanse vrienden op te halen en te versturen. Maar liefst 10kg aan Semois tabak, 3 dozen bouchons en enkele dozen sigaren...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Laafke

Re: Semois

Bericht door Laafke »

Arno, ik heb je volgens mij nog helemaal niet bedankt voor de ontvangen samples. Sorry! Ik heb ze gerookt maar het is not my cup of tea. Ik krijg het niet voor elkaar om ze koel en droog te roken. Hetzelfde probleem had ik vroeger toen ik een baaitabak probeerde. Ik ben toch meer een Flaketype of de grofgesneden mixtures.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Arno, ik heb je volgens mij nog helemaal niet bedankt voor de ontvangen samples. Sorry! Ik heb ze gerookt maar het is not my cup of tea. Ik krijg het niet voor elkaar om ze koel en droog te roken. Hetzelfde probleem had ik vroeger toen ik een baaitabak probeerde. Ik ben toch meer een Flaketype of de grofgesneden mixtures.
Had ik je dan Semois gestuurd? Mijn geheugen soms... -_-' Maar jammer! Misschien dat een Bouchon de Semois wel iets is voor je.
Afbeelding

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois

Bericht door semois »

Massis schreef:
Arno schreef:Hier een ERG mooi en zeer recent artikel over Semois: http://www.nytimes.com/2013/04/14/magaz ... ted=1&_r=0
Naar aanleiding van dat artikel zijn ze op pipemakerforum.com een "group buy" begonnen. Maar Vincent shipped zelf niet naar de VS.

Ik ga dus volgend weekend een dagje naar de Semois om de bestelling van onze Amerikaanse vrienden op te halen en te versturen. Maar liefst 10kg aan Semois tabak, 3 dozen bouchons en enkele dozen sigaren...
Hallo,

Amai zo'n hoeveelheid, weldra zitten ze doorheen hun voorraad aan Semoistabak 8)
Langs de andere kant is het misschien een stimulans om méér te kweken, want het gaat zienderogen achteruit :(

Deze zomer organiseert men in Bohan 2 keer een wandeling met een gids langs de weinige kleine tabaksvelden. De ene wandeling is op 20 juli, de andere op 24 augustus. Ik zal alvast deelnemen!

In bijgevoegde infobrochure doet men een oproep om geld in te zamelen om enkele tabaksschuren te renoveren.
De meeste van die schuren zijn compleet in verval en staan klaar om in te storten. De meeste tabaksschuren tref je aan tussen Bohan en Vresse. In vele gevallen staan ze te verkommeren tussen de aartslelijke campings in de vallei.

http://www.vresse-sur-semois.be/bc/bc_decembre2012.pdf

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Semois

Bericht door Bert van Hell »

Vandaag was ik bij Verloo in Antwerpen om weer eens flink in te slaan. Ik vroeg aan de eigenaar of hij de Semois van Vincent Manil verkoopt. Nee, die heeft hij niet, want de Semois van Vincent Manil wordt zo kleinschalig gemaakt, dat hij geen korting kan krijgen bij de inkoop van deze Semois. Hij heeft wel de Semois van Le Cerf Ardennais. Daar kocht ik 4 pakken van 200 gram van. Deze Semois voelt veel vochtiger aan en heeft een anijs achtige geur. Maar ook deze Semois smaakt goed in de pijp, hoewel ik de voorkeur geef aan de Semois van Vincent Manil.

Wat ik wel aardig vond bij Verloo, ik kreeg spontaan 2,5% korting op de aankoop van tabak. Ik kocht wel voor bijna € 300,00, misschien kreeg ik daarom de korting.

Plaats reactie