Rattray - Red Rapparee

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door jarnogab »

Als er nog nodig is, ik kan wel een sample opsturen naar iemand.


Aangaande mijn ervaringen tot dusver met deze tabak: lekkere milde latakia-blend, voor mij ideaal omdat al te zware dergelijke blends
mij doen afhaken. Met een zachte blend als deze opent er zich een nieuwe wereld aan tabaksblends waardoor ik niet louter een zoetroker
meer ben. Niet dat daar iets mis mee is, verre van zelfs: nog steeds hou ik enorm van zoete blends, maar het is wel fijn om te kunnen
afwisselen met iets anders.

Aroma:
Als ik het tin volledig heb opgerookt ga ik een degelijke review neerpennen maar vooralsnog kan ik dit zeggen. Het aroma uit de tin vind
ik scherper ruiken dan de tabak smaakt. Niet slecht, maar gewoon frappant. Mijn eerste indruk was: 'oei, als de smaak is zoals het aroma
dan vrees ik dat ie iets te zwaar zal zijn'. Fout gedacht: de tabak is mild. Mijn vrouw vindt er maar niets aan: ik had een pijpje gestopt in de
auto terwijl ik me liet chaufferen, met de bedoeling om ze vlak na het uitstappen (enige ogenblikken later) te kunnen aanvuren. Ze vond
de tabak maar stinken en gewaagde van 'gerookte paling' geur. Nou, dàt vind ik niet, maar ik snap wel wat ze bedoelt: de tabak ruikt
vrij smoky.
Smaak:
Ik heb 'm de eerste paar keren wel uit een te smalle pijpenkop gerookt - nu gebruik ik bredere ketels en me dunkt komt de tabak beter tot zijn recht.
Zoals gezegd heeft de tabak een milde smaak, maar mijn aanvoelen is toch dat een aantal andere milde blends die vaak in het rijtje
'latakiablends voor beginners' worden aangehaald wat milder zijn. Zo vind ik Dunhill Standard Mixture Mellow en Presbyterian milder. De Presbyterian
vind ik ondanks zijn mildheid zelfs wat voller van smaak.


Later zeker een meer uitgebreide review.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

Klopt Jarnogab, uit een brede niet te hoge kop vind ik latakia
ook het lekkerste roken.
Gezien de breedte van de kop komt de tabak met meer zuurstof
in aanraking en brandt het daardoor beter. (deze wijsheid heb ik van
wijlen meneer Frits de Graaff)

Nu begrijp ik het bezwaar van veel mensen over latakiatabak. Wanneer
deze tabak te snel gerookt wordt (meestal dus) is dit voor je omgeving
niet aangenaam.
Wanneer het lukt met kleine, rustige trekjes te roken, dan staat de tabak
een aangenaam kruidige geur af, maar apart blijft het.

Flakeroker
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Locatie: Onder de rook van Rotterdam ;0)

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Flakeroker »

Sample van Wallace binnen en direct pijp gestopt: heerlijk, lekker kruidig.
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Wallace »

Flakeroker schreef:Sample van Wallace binnen en direct pijp gestopt: heerlijk, lekker kruidig.
:wink:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Bart Iron »

robvoorburg schreef:..
Wanneer het lukt met kleine, rustige trekjes te roken, dan staat de tabak
een aangenaam kruidige geur af, maar apart blijft het.
Het doet mij het meest denken aan ingevet paardetuigleer icm een werkend paard.
Dit viel mij een poos geleden op toen ik bij een evenement was met vele koetsen en dito koetspaarden.
Toen er een 4-span Friezen voorbij kwam rook ik exact hetzelfde.
Eerst kon ik het niet plaatsen, maar toen ik de link gemaakt had was dat een Ahaa!-ervaring.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Luys »

Bart Iron schreef:
robvoorburg schreef:..
Wanneer het lukt met kleine, rustige trekjes te roken, dan staat de tabak
een aangenaam kruidige geur af, maar apart blijft het.
Het doet mij het meest denken aan ingevet paardetuigleer icm een werkend paard.
Dit viel mij een poos geleden op toen ik bij een evenement was met vele koetsen en dito koetspaarden.
Toen er een 4-span Friezen voorbij kwam rook ik exact hetzelfde.
Eerst kon ik het niet plaatsen, maar toen ik de link gemaakt had was dat een Ahaa!-ervaring.
Zodadelijk toch even aan Grousemoor ruiken of ik dat er ook uithaal... Heb zo m'm twijfels :P Zit eind van de maand in Heerenveen, zal eens kijken of ik wat werkpaarden met leer aan kan vinden als vergelijkingsmateriaal!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Wallace »

Bart Iron schreef:Toen er een 4-span Friezen voorbij kwam rook ik exact hetzelfde.
Eerst kon ik het niet plaatsen, maar toen ik de link gemaakt had was dat een Ahaa!-ervaring.
Kan vele zaken bedenken bij een tabak maar een Ahaa!-ervaring en denkende aan 4-span Friezen dat lukt me echt niet............... :lol: . Geweldig omschreven overigens
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Bart Iron »

Luys schreef:......

Zodadelijk toch even aan Grousemoor ruiken of ik dat er ook uithaal... Heb zo m'm twijfels :P Zit eind van de maand in Heerenveen, zal eens kijken of ik wat werkpaarden met leer aan kan vinden als vergelijkingsmateriaal!
Ik had het eigenlijk meer over de stevigere Latakia tabakken, zoals Old Dublin en Black Mallory.

Met Grousemoor had ik die klik niet, integendeel. Die vond ik maar zurig ruiken. En mist die zware leren tuigjes lucht.

(Ik heb er inmiddels een Jambers beeld en geluid bij:....overdag is hij een normale postbode, 's nachts ontpopt hij zich als een ware leren tuigjes fetisjist. Terwijl zijn buren gewoon een soapie kijken, snuffelt hij aan lederen tuigen die gedragen zijn door zwetende Friezen.....De meeste zijn gestolen nadat ze van de nog dampende paarden zijn gehaald.... :roll: ...ahum...) :-T :|

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Wallace »

Bart Iron schreef:
Luys schreef:......

Zodadelijk toch even aan Grousemoor ruiken of ik dat er ook uithaal... Heb zo m'm twijfels :P Zit eind van de maand in Heerenveen, zal eens kijken of ik wat werkpaarden met leer aan kan vinden als vergelijkingsmateriaal!
Ik had het eigenlijk meer over de stevigere Latakia tabakken, zoals Old Dublin en Black Mallory.

Met Grousemoor had ik die klik niet, integendeel. Die vond ik maar zurig ruiken. En mist die zware leren tuigjes lucht.
(Ik heb er inmiddels een Jambers beeld en geluid bij:....overdag is hij een normale postbode, 's nachts ontpopt hij zich als een ware leren tuigjes fetisjist. Terwijl zijn buren gewoon een soapie kijken, snuffelt hij aan lederen tuigen die gedragen zijn door zwetende Friezen.....De meeste zijn gestolen nadat ze van de nog dampende paarden zijn gehaald.... :roll: ...ahum...) :-T :|

:lol:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door metaltommy »

hilarisch
(Ik heb er inmiddels een Jambers beeld en geluid bij:....overdag is hij een normale postbode, 's nachts ontpopt hij zich als een ware leren tuigjes fetisjist. Terwijl zijn buren gewoon een soapie kijken, snuffelt hij aan lederen tuigen die gedragen zijn door zwetende Friezen.....De meeste zijn gestolen nadat ze van de nog dampende paarden zijn gehaald.... :roll: ...ahum...)
:shock: :mrgreen: :lol:
Groet,
Tom

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

:lol:

Aardige vergelijking Bart, ik zie de man al bezig.

Whitesnake

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Whitesnake »

...Een milde latakia. Beetje vergelijkbaar met de Dunhills. Hiermee wil ik zeggen dat wie van Dunhill houdt deze tabak zeker zal appreciëren.

Gewoon geweldig...AF zonder meer!

Is een absolute blijver bij mij. =D>

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Ribbon »

Whitesnake schreef:...Een milde latakia. Beetje vergelijkbaar met de Dunhills. Hiermee wil ik zeggen dat wie van Dunhill houdt deze tabak zeker zal appreciëren.
Hier kan ik me wel in vinden. Althans, dat ie te vergelijken is met de hedendaagse Dunhills, met name de MM965. Dit is overigens niet zo bijzonder aangezien hij in dezelfde fabriek wordt gemaakt.

Hij doet me ook denken aan Merde de Cheval. Hij heeft ongeveer hetzelfde 'afgeronde' smaakpalet.

Verder een makkelijke tabak waar ik in tegenstelling tot andere latakiablends rustig een flinke bowl van oprook ipv een klein pijpje.

Positief gestemd over deze tabak dus, al springt hij er niet met kop en schouders bovenuit.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Sidekickelvis »

Daarnet bij van Renssen aangeschaft en moet er ff aan wennen... Beetje "zepige" smaak valt me op. gerookt met filter, dat doe ik altijd met een nieuwe om tongbite een beetje tegen te gaan... Vind hem niet vies maar moet er ff aan wennen denk ik. Priscilla vind de roomnote minder dan van de zoetjes maar niet ergerlijk...

Wordt vervolgd!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Oscar Lucite
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 dec 2012 16:17
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Oscar Lucite »

Eliminator schreef:
Bert van Hell schreef:Nee Rob, geen Latakia. Dat dacht ik wel toen ik het rookte, maar er blijkt geen Latakia in te zitten.
Hier is al eerder over gediscuseerd, en hoewel ik geen latakia kenner ben, denk ik toch overtuigd te zijn dat hier wel degelijk latakia in zit, jammer dat de diverse site's zich er niet éénduidig over uitlaten.
Voor zover mijn informatie strekt zit er wel degelijk (een portie) latakia in, net als in de Black Mallory. De RRR is zozeer mijn favoriete tabak geworden dat ik er maar één pijp per dag van opsteek en dan nog alleen als ik er rustig voor kan gaan zitten en genieten. ;p Een van de pijpen (Chacom 99) heeft het alleenrecht op de RRR gekregen. Kostelijk spul.

Nog met dank aan Robb die me een sample stuurde en aan robvoorburg die me De Oude Leeuw wees.

@ rob voorburg: net twee blikken SG Perfection bij DOL gescoord (oude prijs). Zorg dat je erbij bent, want volgens de heer Haye worden ze niet meer aangevuld!
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Dukdalf »

Vanochtend voor het eerst de RRR geprobeerd en er een Big Ben Milennium mee ontmaagd. Het is wat mij betreft een blijvertje. Errug lekker en inderdaad opvallend goede brandeigenschappen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Sidekickelvis »

Blik is al ff leeg en moet nodig opnieuw aangeschaft worden. Morgen ff langs Marjolein en misschien ff door naar De Ouwe Leeuw om te kijken of er nog SG Perfection ligt....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Luys »

Sidekickelvis schreef:Blik is al ff leeg en moet nodig opnieuw aangeschaft worden. Morgen ff langs Marjolein en misschien ff door naar De Ouwe Leeuw om te kijken of er nog SG Perfection ligt....
OCh, toen ik afgelopen vrijdag twee blikken meenam, lag er nog meer. Dus als robvoorburg of Oscar Lucite je niet voor geweest zijn, valt er wellicht nog wat te halen (voor de oude prijs) :mrgreen:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Sidekickelvis »

Luys schreef:
Sidekickelvis schreef:Blik is al ff leeg en moet nodig opnieuw aangeschaft worden. Morgen ff langs Marjolein en misschien ff door naar De Ouwe Leeuw om te kijken of er nog SG Perfection ligt....
OCh, toen ik afgelopen vrijdag twee blikken meenam, lag er nog meer. Dus als robvoorburg of Oscar Lucite je niet voor geweest zijn, valt er wellicht nog wat te halen (voor de oude prijs) :mrgreen:

Dan neem ik de dokter ook maar ff mee naar DOL morgen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Dr. Jefferson »

Ik zal dan wel moeten he :mrgreen:
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Sidekickelvis »

Dr. Jefferson schreef:Ik zal dan wel moeten he :mrgreen:

Yep! Ben er nog nooit geweest dussssss................. Ff het laatste blik Solani weghalen..
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Dr. Jefferson »

Ik ook niet (en bij Van Rensen ook niet)
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Sidekickelvis »

Dr. Jefferson schreef:Ik ook niet (en bij Van Rensen ook niet)

Word een goeie dag morgen!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Wowbagger »

Heb vandaag bij Schimmel een blikje van deze mee genomen en aangezien de skiff mixture toch op was meteen geopend. Als hij net zo lekker is als de geur doet vermoeden ben ik een gelukkig man!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

Ik vind het een tabak waar ik tevreden mee ben,

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Dukdalf »

Dat vind ik ook. Prima tabak, smaakt elke ketel opnieuw gewoon goed.

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Ignoro Iste »

En toch vind ik de Black Mallory lekkerderder.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Wowbagger »

Inmiddels een jaar verder, en het blikje is al lang op. Ik merk de laatste dagen ineens dat ik trek in specifiek deze tabak begin te krijgen. Een rare gewaarwording, is me nog niet eerder overkomen namelijk. Na de kerst maar eens rap hier wat van gaan inslaan!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

Enige tijd geleden heb ik van Upper Ten twee blikjes van 100 gram per stuk
overgenomen.
De blikjes zijn in 1999 gekocht, dus nog de "echte" Red Rapparee.

Vandaag bij de Oude Leeuw een nieuw blikje van deze gekocht, omdat ik
dan beter kan vergelijken.

Zojuist beiden open gemaakt. De inhoud oogt identiek, de oude ruikt wat
zwaarder, kan te maken hebben met een kleine 15 jaar rijpen.
Grappig dat deze tabak na 15 jaar nog steeds rookklaar is, niks te droog.

Overigens, onder de in Nederland verkrijgbare pijptabak met latakia, vind ik
de Red Rapparee de lekkerste.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Sidekickelvis »

robvoorburg schreef:Enige tijd geleden heb ik van Upper Ten twee blikjes van 100 gram per stuk
overgenomen.
De blikjes zijn in 1999 gekocht, dus nog de "echte" Red Rapparee.

Vandaag bij de Oude Leeuw een nieuw blikje van deze gekocht, omdat ik
dan beter kan vergelijken.

Zojuist beiden open gemaakt. De inhoud oogt identiek, de oude ruikt wat
zwaarder, kan te maken hebben met een kleine 15 jaar rijpen.
Grappig dat deze tabak na 15 jaar nog steeds rookklaar is, niks te droog.

Overigens, onder de in Nederland verkrijgbare pijptabak met latakia, vind ik
de Red Rapparee de lekkerste.
Ik heb hetzelfde gedaan met de oude en een blikje uit 2013. Ik vond de oude idd wat zwaarder en de nieuwe wat frisser. Er zit een flink verschil in smaak in maar de nieuwere vond ik iets lekkerder. Iets soortgelijks heb ik ook met Solani 779 gedaan met dezelfde resultaten. De nieuwere wat frisser en imho ook wat lekkerder. Wel leuk om te kunnen doen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie