Ha leuk dat je over exotische tabakken begint Pruimer!
Ik ben onlangs op vakantie geweest in het wonderschone Peru, ik heb daar overal gezocht en rondgevraagd naar lokaal gekweekte tabak. Ik had namelijk goede, positieve verhalen gehoord over Peruaanse sigaren. Het was in de Amazonestad
Iquitos op de
Belen market dat ik vond wat ik zocht, tussen de kraampjes met schildpad eieren en krokodillenpoten stonden een aantal tabakskramen.

De mevrouw het meest links op de foto wijst met haar elleboog naar staven in palmblad
ingebonden tabak die ongeveer een kilo wegen. Ik heb daarvan een halve kunnen kopen.
Ondertussen twee pijpjes van deze tabak gerookt. De smaak is behoorlijk rauw en puur en ik kan de verhalen over de hoge nico gehaltes niet ontkennen, al heb ik geen rush ervaren. Ik heb Kiske een sample van deze tabak gestuurd als dank voor de aankoop van zijn Falcon pijpjes. Kiske suggereerde al dat de taninnegehaltes ook niet bepaald laag zouden zijn en dat verklaard de strafheid van deze tabak. Maar hoge taninnegehaltes suggereren volgens mij ook een groot rijpingspotentieel. En dat rijpingspotentieel ga ik zeker uitbuiten, baat het niet dan schaadt het niet (ik heb zonder afdingen 2 euro betaald voor die pond tabak

).
Al met al dus een behoorlijk straffe tabak met pure grondsmaken, en niet voor nicotinepussies
Voor mij is er helaas weinig plezier te beleven aan het roken van deze tabak, dat komt vooral door de straffe smaak waar ik gewoonlijk al niet dol op ben.