Pijptabak uit WO II

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimclaessen
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 jul 2010 11:20
Locatie: Deurne (Antwerpen)

Pijptabak uit WO II

Bericht door wimclaessen »

Net een kampeeruitje met zoon van 13 en petekind van 12 in Maboge achter de rug. Helaas uitgeregend vervroegd moeten terugkeren.
Ondanks de overvloedige regen stond het peil van de Ourthe te laag om te kunnen kayakken.
We hebben dan maar een bezoekje gebracht aan het Museum van de Slag om de Ardennen.
Daar zagen we in verschillende toonkasten heel wat oude sigaretten en tabak. In een kast lag er zelfs een pijpje. Helaas was enkel de kop te zien, de rest lag verstopt onder een pakje pijpenragers. Wat ik er ook zag was een doosje Blauwe Capstan sigaretten.
De foto's zijn niet van zo'n goede kwaliteit, me weinig licht genomen met mijn simpel GSM-tje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door metaltommy »

ik zie voornamelijk amerikaanse merken, wel leuk om te zien.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door Forza1961 »

Altijd mooi om terug te gaan in de tijd.
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door Kynikos »

Is Half & Half een pijpvariant op Lucky Strike? De verpakking lijkt er in dit geval akelig veel op.

/edit:
http://www.antiqueadvertising.com/history.html schreef:About 1909 the American Tobacco Co combined the Lucky Strike tobacco with another ATC brand called Buckingham. This was the beginning of a new brand called Half & Half. They did this until 1939, when they removed the Lucky Strike logo from the can, but continued to market the Half & Half product.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4040
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door Martin Romijn »

Grappig om te zien....veel van deze merken bestaan nog steeds in pijptabak. Half &Half, Granger, Prince Albert, Sir Walter Ralleigh, Kentucky club.....allemaal zogenaamde "drugstore blends" die is de states dus vrij makkelijk te krijgen zijn. Prince Albert en Sir Walter Raleigh heb ik gerookt en van Kentucky Club heb ik nog een pakje liggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4040
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door Martin Romijn »

Voor geïntereseerden.... Hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=2790 is nog meer info over tabak in de oorlogsjaren o.a. het pak "allemans tabak" dat hier nog in mijn tabaks kast staat.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door Huub »

wimclaessen schreef:Net een kampeeruitje met zoon van 13 en petekind van 12 in Maboge achter de rug. Helaas uitgeregend vervroegd moeten terugkeren.
Ondanks de overvloedige regen stond het peil van de Ourthe te laag om te kunnen kayakken.
We hebben dan maar een bezoekje gebracht aan het Museum van de Slag om de Ardennen.
Daar zagen we in verschillende toonkasten heel wat oude sigaretten en tabak. In een kast lag er zelfs een pijpje. Helaas was enkel de kop te zien, de rest lag verstopt onder een pakje pijpenragers. Wat ik er ook zag was een doosje Blauwe Capstan sigaretten.
De foto's zijn niet van zo'n goede kwaliteit, me weinig licht genomen met mijn simpel GSM-tje.
Hallo,
Grappig om dit te zien en voor mij vooral de verticale blikjes van Prince Albert and Sir Walter Raleigh. Eind 1944 ( ik woonde toen in Limburg) hadden mijn grootouders 3 Amerikaanse militairen ingekwartierd.
Mijn grootvader, die pijproker was, kreeg regelmatig van die militairen blikjes met die pijptabak. Ik zie hem nog zitten met zo'n blikje open boven zijn pijp de tabak in de kop strooien. Het waren een soort grove korrels.
En deze merken, alsook de Granger bestaan in de VS nog steeds. Alleen niet meer in die leuke blikjes.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Martin Romijn schreef:Grappig om te zien....veel van deze merken bestaan nog steeds in pijptabak. Half &Half, Granger, Prince Albert, Sir Walter Ralleigh, Kentucky club.....allemaal zogenaamde "drugstore blends" die is de states dus vrij makkelijk te krijgen zijn. Prince Albert en Sir Walter Raleigh heb ik gerookt en van Kentucky Club heb ik nog een pakje liggen.
Hoe smaakt die kantucky club eigenlijk?
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4040
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Pijptabak uit WO II

Bericht door Martin Romijn »

pijpliefhebberrobin schreef:
Martin Romijn schreef:Grappig om te zien....veel van deze merken bestaan nog steeds in pijptabak. Half &Half, Granger, Prince Albert, Sir Walter Ralleigh, Kentucky club.....allemaal zogenaamde "drugstore blends" die is de states dus vrij makkelijk te krijgen zijn. Prince Albert en Sir Walter Raleigh heb ik gerookt en van Kentucky Club heb ik nog een pakje liggen.
Hoe smaakt die kantucky club eigenlijk?
Weet ik nog niet....deze staat nog dicht in de kast...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Plaats reactie