Wat voor aansteker hebben jullie?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Wat voor aansteker hebben jullie?

Bericht door patrick »

Ik ben als beginnend pijproker voor alles aan het kijken. Nu ben ik zelf altijd gek geweest van aanstekers. Heb van mijn toemalige vrouw 16 jaar geleden een Zippo gekregen met inscriptie "1 jaar in vuur en vlam" :D .
Echter deze ben ik kwijtgeraakt, zal ergens ik huis liggen denk ik.

Maar een Zippo is niet zo geschikt voor de pijp las ik. Nu heb ik een wegwerpaansteker. Maar zou graag een hervulbare gasaanteker willen.
Hebben jullie suggesties wat voor soort en waar je op moet letten?.

Wat hebben jullie?.
beat the elements

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ik heb een degelijke sarome pijpaansteker,
vlammetje komt op het hoekje eruit onder dekseltje,
is een vuursteen model,met roller staafje,
het fijne is,dat als je dekseltje opent,de gasopening al opent,en
dus niets ingedrukt hoeft te houden,je kunt hem eigenlijk gewoon ff aan laten staan en op tafel zetten....

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik heb een Silvermatch Lord Harrow Chrome gekocht bij www.mysmokingshop.co.uk
Deze bevalt me uitstekend!
http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.p ... 93&sec=605
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Normaliter gebruik ik een lange afstand aansteker, die je ook gebruikt om het gasfornuis aan te steken weet je wel. Nu gebruik ik een normale gas aansteker.

Het zal je verassen hoe goed het aansteken van een pijp gaat met een lucifer.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Die silvermatch harrow is een praktisch ding zeg, heb je gelijk geen stopsetje meer nodig :D
Alleen ik denk dat de verzendenkosten nog duurder zijn dan de aansteker zelf.

Die Sarome aanstekers zijn ook mooi, hoe is de kwaliteit?.

Deze slanke van Sarome vind ik erg sjiek, kost 69 euro.


Afbeelding
beat the elements

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

de kwaliteit van sarome is super!!

en ook een goede garantie service!!heb zelfs garantie op een hele oude sarome gekregen...

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Omdat het japans was, was ik huiverig. Qua motoren geloof ik er wel in, maar op aanstekergebied zijn ze dus ook goed. Dan maakt dat merk best een kans om mijn nieuwe aansteker te worden. :wink:
beat the elements

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb ooit voor twee euro een hervulbaar pijpaanstekertje gekocht en die werkt prima. Het is in feite gewoon een soort iets kortere keukenaansteker.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Gewoon, klassieke BIC.
horizontaal houden, vuursteenwieltje onderaan, wijsvinger niet in de buurt van de vlam, aansteken met duim.
gaat prima, kost weinig
Koninklijke Eikel Des Forums.

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Praktisch ook erg belangrijk. Maar het oog wil ook wat :wink:

Ik weet nog dat ik geen aansteker in huis had, bij het voor het eerst roken van mijn pijp. Ik heb toen een BBQ aansteker gepakt, aan zo'n lange aansteker. Werkte wel goed, alleen daar zie ik me niet mee aankomen buiten de deur.
beat the elements

Arjen
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2010 08:07
Locatie: Haarlem

Bericht door Arjen »

Ik heb een zwak voor gadgets dus ook aanstekers.
De aansteker met tamper heb ik vandaag pas gekocht.

Afbeelding

Groetjes,
Arjen

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

+1 voor de tweede van links op Arjen's foto. Goedkoop, simpel -ik hou van simpel- en navulbaar, met vuursteentjes die nooit problemen maken. Na een paar jaar verslijt het wieltje dat vonken uit de vuurstenen lokt, en dan is het tijd voor een nieuw rondje. Ik koop dat model telkens met 3 tegelijk of zo, en doe daar dan jaren mee.
Het tampertje werkt prima, kan platgevouwen worden zodat het als schepje gebruikt kan worden en dan vouwt het ook helemaal weg. Thuis, als ik 's avonds zit te lezen of een film kijk gebruik ik lucifers, maar zo'n aansteker ligt naast mijn computer en zit ook in mijn pijpentasjes voor buiten roken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

madmath
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:06
Locatie: Kerkrade

Bericht door madmath »

De linkse op de foto is een IMCO, één van de beste voor zijn prijs. Ze worden niet meer gemaakt maar als je er eentje op de kop kunt tikken meteen doen. Kosten ongeveer € 16,- . Heb er zelf nog twee van, een chromen en een zwarte. :D
Je kunt er een reserve vuursteentje in bewaren en de onderkant is doorzichtig zodat je goed kunt zien hoeveel gas er nog in zit.
Ook kun je de hele onderkant verdraaien om de vlam in te stellen, nooit gepiel met een klein schroefje. Echter niet te veel er mee spelen.
Goed na te vullen en degelijk. Gaat behoorlijk wat gas in.

Van deze aanstekers is ook een andere productierun gemaakt, bij deze kun je géén reservevuursteentje inklemmen. Die moet je niet kopen, zijn hun geld niet waard. :twisted:

Ik vind de hoeveelheid gas in een pijpenaansteker belangrijk. Een sigaret krijg je nog wel aan met een klein restvlammetje maar je pijp niet.


Math.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Da's toch gewoon een kwestie van bijvullen?

madmath
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:06
Locatie: Kerkrade

Bericht door madmath »

Kynikos schreef:Da's toch gewoon een kwestie van bijvullen?
Klopt, of course, maar is me wat te kort door de bocht. Ik vul mijn aanstekers graag pas na langere tijd en niet om de vier of vijf dagen. Heb ook een corona pijpeaansteker met een schuifje dat je niet moest vergeten uit te zetten. Deze aansteker was altijd leeg op de verkeerde momenten en er ging niet veel gas in. M'n old boy daarentegen heeft zo'n grote gastank dat je het verschil in gewicht goed voelt tussen een lege en een pas gevulde.
Op die doorzichtige rowenta gasflesjes kun je zelf een markering zetten om een idee te hebben hoeveel gas er in je aansteker gaat, wel handig bij sommige aanstekers.
Al met al, een aansteker waar veel gas in gaat is veel handiger, vooral als je wat langere tijd weg bent, dan eentje die vaak gevuld moet worden.

Math.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

madmath schreef:
Kynikos schreef:Da's toch gewoon een kwestie van bijvullen?
Klopt, of course, maar is me wat te kort door de bocht. Ik vul mijn aanstekers graag pas na langere tijd en niet om de vier of vijf dagen. Heb ook een corona pijpeaansteker met een schuifje dat je niet moest vergeten uit te zetten. Deze aansteker was altijd leeg op de verkeerde momenten en er ging niet veel gas in. M'n old boy daarentegen heeft zo'n grote gastank dat je het verschil in gewicht goed voelt tussen een lege en een pas gevulde.
Op die doorzichtige rowenta gasflesjes kun je zelf een markering zetten om een idee te hebben hoeveel gas er in je aansteker gaat, wel handig bij sommige aanstekers.
Al met al, een aansteker waar veel gas in gaat is veel handiger, vooral als je wat langere tijd weg bent, dan eentje die vaak gevuld moet worden.

Math.
Mag ik vragen wat jou old boy koste en waar je hem gekocht hebt ? Ik vind die aanstekers namelijk erg aantrekkelijk om een keer aan te schaffen.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

hier nog even de foto van mijn sarome met vuursteentje!

Afbeelding

madmath
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:06
Locatie: Kerkrade

Bericht door madmath »

Ja dat mag je vragen. :lol:

Bij tabaks/pijpenwinkel Meertens in de Poststraat te Kerkrade.

Heb hem op 9 februari 2007 gekocht voor een bedrag van € 158,45 .

Niet goedkoop maar is mijn beste aansteker. Intensief gebruikt, vaker gevallen, beetje gebutst maar uitstekende kwaliteit.

De betere pijpen winkel zal ze wel verkopen. Weet er geen in jouw buurt maar er is vast wel iemand hier die dat wel weet.

Math.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

ik twijfel nog steeds over een pijp zippo. Het schijnt dat als je je zippo naar de fabriek stuurt in de VS en vraagt om een pijp binnenwerk dat dit door zippo gratis geleverd wordt. Het oude binnenwerk sturen ze gewoon mee terug.
Ik heb een zippo die al sinds mijn diensttijd, '86 tot '90, in mijn bezit is, met opdruk van het Korps Mariniers. Vond het altijd nogal een gok om deze op te sturen. Ben er nogal aan gehecht. Ik kreeg laatst van mijn ouders een zippo die ze hadden gevonden tijdens het wandellen. Ik denk dat ik deze maar eens op ga sturen...
Ik had ook wat twijfels over de bijsmaak die een zippo kan geven. Heb dit nagezocht op een Amerikaanse forum en daar zegt men dat dat absoluut niet het geval is, mits je de zippo even laat branden alvorens hem boven je pijp te houden.
Het grote voordeel van de pijpzippo is dat de kans op verbranden van de rand van de ketel minimaal is, je legt hem als het ware op de pijp en zuigt de vlan door het gat in de zijkant naar binnen. En natuurlijk het feit dat hij buiten niet snel uitwaait.
Minpuntje is wel dat je van die vervelende rode plekken op je been krijgt als je hem te ver hebt gevult en daarna direkt in je broekzak hebt gestopt... :roll:

Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

heb laatst mijn oude zippo ook naar zippo duitsland gezonden,
met mijn retour adres erbij,
heeft 7 week geduurd,maar hij is terug,
netjes gerepareerd,en een geheel nieuw binnenwerk erin,
is wel ff lange tijd wachten,maar de Zippo service is super!!

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Zippo, corona Old Boy and gasfornuis aansteker.

Zippo degelijke simple constructie en werkt perfect ook bij meer dan normaal windsnelheid. Ik proef geen bijsmaak, maar voor mijn gevoel vervliegt de vloeistof nogal snel in dit tropisch klimaat. Verwacht dat het in Nederland een minder probleem zal zijn.

Corona Old Boy, prima aansteker. Degelijke constructie en een ruime voorraad gas. Echter niet goedkoop in aanschaf, maar vrienden van mij gebruiken hun old boy al jaren zonder enige problemen. Dit is mijn standaard aansteker als ik buiten de deur rook.

De gasfornuis aansteker, lekker goedkoop en je kan je pijp aansteken zonder je vingers te branden. Die van mij gaat ook al jaren mee, echter helaas alleen een beetje groot om in mijn broekzak te steken
Gr.
Marcel

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Ik heb een crocodile aansteker gekocht. Is een echte pijpaansteker, werkt perfect. Ideaal voor het pijproken.

Ik ga nu op mijn gemak kijken naar een mooie gadget aansteker, bv een Sarome of Corona.

Afbeelding
beat the elements

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Het vullen van de gasaansteker valt niet mee.
Ik heb hem zelfs in de ijkast gelegd, om binnen en buitendruk te creeren.
Maar hij is na het vullen, na 1x pijproken leeg.

Hoe krijg ik mijn gasaansteker goed gevuld.
Ik heb zo'n gasfles met tuutje.
beat the elements

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Bij Appie -en ongetwijfelt ook op andere plaatsen- hebben ze 'wegwerpaanstekers' die van transparant plastic zijn, en navulbaar zijn. Zoek een keer zoiets, dan kun je tenminste zien hoe dat vulproces in z'n werk gaat, het is inderdaad even een slag die je onder de knie moet krijgen. Em zoals MadMath al schreef; een transparante voorraadfles gas heeft als voordeel dat je hem leger ziet worden, je krijgt zo een indruk van hoeveel gas er in de aansteker gaat.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik vind het ook een lastig gedoe. Volgens mij helpt het trouwens al een hoop als je de gasfles en aansteker ondersteboven houdt.

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Ik hou ze beiden ook onderste boven, ook heb ik de aansteker ontlucht.
Alleen je ziet niet wat er in komt.
Hij brandt nu nog steeds, dus ik hou het even in de gaten.

Maar ik had de indruk, toen ik de aansteker kocht, hij zwaarder aanvoelde. :?
beat the elements

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Misschien zijn je armspieren sterker geworden door het constant naar hoofd hoogte brengen van dat massief metalen ding.

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Kynikos schreef:Misschien zijn je armspieren sterker geworden door het constant naar hoofd hoogte brengen van dat massief metalen ding.
:D Ja dat denk ik nu ook :wink:
beat the elements

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

patrick schreef:Het vullen van de gasaansteker valt niet mee.
Ik heb hem zelfs in de ijkast gelegd, om binnen en buitendruk te creeren.
Maar hij is na het vullen, na 1x pijproken leeg.

Hoe krijg ik mijn gasaansteker goed gevuld.
Ik heb zo'n gasfles met tuutje.
Je moet de aansteker eerst goed ontluchten als hij leeg is,daarna de gasbus op zijn kop even schudden en dan met het goede nippeltje op de aansteker zetten(ook op zijn kop).
Weer even ontluchten en dan weer even vullen(op zijn kop),zo krijg je de aansteker zeker vol met gas.

gr ton

patrick
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 sep 2010 08:19
Locatie: Goes

Bericht door patrick »

Ok, dat is duidelijk.

Ik had hem ontlucht en daarna zoals je zegt bijgevuld.
Alleen daarna wilde ik weer ontluchten, maar dan komt het gas eruit.
Neem aan dat het dan goed ontlucht is, omdat het gas ontsnapt.
beat the elements

Plaats reactie