Moet tabak even luchten?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Moet tabak even luchten?

Bericht door belgianpipesmoker »

Hey,

Even een vraagje, opmerking die ik heb:

Als ik een nieuw pakje auromatische tabak open doe en ik stop een pijp dan komt de tabak bij mij vaak fout over.
Vaak heb ik met nieuwe, verse tabak een pijnlijike tong en proef ik niet wat ik zou moeten proeven.

Ik bewaar mijn tabak in een weckpot en raak deze dan soms een halfjaar niet aan.
Vaak omdat mijn eerste ervaring niet zo positief is.

Ik heb dit ook enkel met auromatische tabak.
Bij engelse heb ik dit niet.

Zo heb ik dit ook met winslow harlekin.
Ik heb dit tabakje gekocht op 16/12/10
Veel tonguebite en proefde vooral de citrus erin.
Deze heb ik sindsdien niet meer gerookt tot vandaag.
Nu bijna een jaar later probeer ik hem opnieuw en wat een heerlijke tabak.
Veel zoeter en voller van smaak en geen bite.
De citrus kan ik niet meer herkennen waar wel een bom van andere smaken.

Door het jaar kijk in de vochtigheid na en indien nodig steek ik een vochtmuntje bij.

Hebben jullie dit ook?
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door Bommel »

Het komt wel vaker voor dat tabak iets te vochtig in de verpakking zit.
Ik heb het ook weleens dat als de tabak wat langer openstaat, lees de verpakking is ontzegeld of het blik is open geweest, dat deze wat beter tot zijn recht komt dan als het vers na opening is.
Ook zal de wat opgeluchte tabak beter stoppen dan als de verpakking net open is, soms plakt de tabak dan aan elkaar.
Ik merk het zelfs bij tabak die ik al jaren koop.
Volgens mij, en dan heb ik het over pouches, heeft de voorraad tijd bij de tabakonist er mee te maken.
Dit fenomeen heb ik nog nooit meegemaakt als tabak in het blik verpakt zit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door pipealicious »

Ik vind dit een interessant onderwerp.
Ik ervaar ook dat bij aromaten de tabak na wat luchten het overweldigende, vaak chemische, aspect van de smaakmakers wat verliest. De tabak die doorgaans vrij vochtig is en dan gaat gurgelen of blokkert de pijp wanneer je'm te hard aandrukt.
Ik heb zo'n winslow nr1 die nu al een half jaar staat te luchten met enkel het plastic dekseltje erop.

Wat ik me afvraag is of tabak ook zachter wordt door 'm te agen. Bij sigaren is dit een bekend fenomeen. Jonge sigaren gaan wat doorfermenteren en gaan dan zelfs ammoniak produceren (dit heet de 'sick' periode). Na een paar jaartjes in de humidor gaan de smaken van de bladeren zich mengen, wordt het nicotinegehalte wat lager en gaan er bepaalde olien en suikers kristaliseren hetgeen de tabak meer in balans brengt.
Hoe zit dit nu met pijptabak. Ik weet dat de meeste pijptabak tot 3 keer een fermentatieproces doormaakt (terwijl dit voor sigarentabak meestal maar 2 keer is, op merken zoals Cohiba na). Gaat pijptabak nog na fermenteren in het blikje, of worden er stoffen toegevoegd voor verpakking om dit proces te stoppen? Indien je tabak wil laten agen, hoe lang moet je dat minstens doen om verschilen op te merken, en doe je dat door het blik luchtledig te laten, of maak je het bij aankoop even open om te luchten en sluit je het daarna om te agen?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door janneman »

Echt fermenteren is denk ik niet de goeie term, maar tabakken ontwikkelen zich wel door ja. Vacuum verpakte blikjes langzamer dan pakjes. Ik laat vacuümblikjes altijd gewoon vacuüm, ik denk dat een goeie vochtigheidsgraad bijdraagt aan de ontwikkeling van tabak.

Sommige tabakken staan bekend om hun goeie ontwikkeling; Virginia's worden doorgaans alleen maar beter in de loop der jaren. Ze worden zachter, minder scherp, voller van smaak, en zoeter. De meeste tabaksblend blenden zich beter, worden wat zachter, ingewikkelder en 'ronder' van smaak.

Bij de meeste gearomatiseerde tabakken valt dat wat tegen, in veel gevallen -niet alle- blijken met name de toppings redelijk snel -binnen een paar jaar- ver weg te zijn (toppings zijn met name geurstoffen die aan een tabak worden toegevoegd en die je niet echt proeft met roken, maar wel in het pakje of het blik ruikt).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door pipealicious »

janneman schreef:
Sommige tabakken staan bekend om hun goeie ontwikkeling; Virginia's worden doorgaans alleen maar beter in de loop der jaren. Ze worden zachter, minder scherp, voller van smaak, en zoeter. De meeste tabaksblend blenden zich beter, worden wat zachter, ingewikkelder en 'ronder' van smaak.
Janneman, het mooiste voorbeeld heb ik eens gezien bij een blik Full Virginia Flake van Sam Gawith. Ik weet niet hoe lang het blik al bij de tabaksboer stond (een verpakkingsdatum op het blik zo zo hulpzaam zijn), maar bij opening was het dekseltje vanbinnen bedekt met suikerkristallen en ook de flakes waren ermee doorspekt. Bij het roken had ik de ideale mengeling van citrus en volle, ronde best wel zoete smaak.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door robvoorburg »

Daar zeg je zowat, mogelijk dat dit express achterwege wordt
gelaten om detaillisten niet met oud spul te laten zitten.
Enig houvast zou zijn wanneer je de aankoopdatum op de
achterzijde aanbrengt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door St Patrick »

Ik heb hier over het algemeen geen moeite mee. Ik rook de tabak rechtstreeks uit een verse verpakking. De meeste tabakken die ik doorgaans rook zijn al wel een tijdje open, maar ook hier geen last. Mijn advies is: trek de tabak open en laat haar ff een weekkie uitdrogen, dan valt het minder zwaar als je het voor het eerst rookt.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door metaltommy »

ik heb gemerkt bij mijzelf dat ik vaak de tabak vers uit de verpakking minder lekker, al verschilt dat wel per keer. vind dat als het al even open is en wat droger lijkt wel
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2011 11:13
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door Fabian »

Tot dusver heb ik het echt heel erg gemerkt bij de Peterson Gold.
Deze heb ik toen voor een periode van een aantal maanden na de eerste rook niet meer gerookt.
Toen ik er weer een pijp mee stopte, vooral uit gebrek van ander tabak.
Was de Peterson omgetoverd tot een heerlijke prettige tabak met een prachtige smaak.
The purpose of life is to teach. ~Wolves wisdom of the Native Americans.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Moet tabak even luchten?

Bericht door superpelic »

Ik kieper meestal het blik in een bokaal..doe het uit mekaar en laat het dan een nacht openstaan.
Daarna perfect...Recht uit het blik is de tabak me te vochtig.
“If you are going through hell, keep going.”

Plaats reactie