Uit de pijpenkliniek

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

:lol: Martin; ik heb ciff gaan gebruiken toen mijn puimsteenpoeder op was.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

puimsteen... da's nog eens een klassieker ! :lol:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

geeft schuurpapier geen krassen?
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

schuurpapier 1200 (naar ik aanneem waterproof) is zo ongeveer glad papier; echt heel fijn schuurpapier dus.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Uit de pijpenkliniek (6)

Bericht door Tati60 »

Met de raadgevingen die ik hier van jullie mocht krijgen, ben ik er ondertussen in geslaagd al mijn oudere pijpen weer een nieuw leven te geven. Eigenlijk is het best aangenaam werk, waar je veel voldoening van hebt als je de resultaten bekijkt. Ik ga in de toekomst een en ander beter bijhouden dan de voorbije twee decennia het geval was. (Nee, het is nog niet nieuwjaar ;-))

Voor dat toekomstig bijhoudwerk zoek ik voor mijn operatiekamer nog één toestel(letje). Ik zou een eenvoudig polier-, polijst-, oppoetstoestelletje (of hoe heet je zo'n ding?) willen hebben om de koppen en de stelen hun glans te geven. Ik bedoel zo'n ding waar een poetsschijf in draait en waar je op een makkelijke manier bv. een pijpenkop mee in de was zet. Iemand een idee hoe je zoiets ev. zelf in mekaar kunt steken? Of zijn er ergens eenvoudige dingen op de markt?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Jazeker, kijk hier maar eens...

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3165

Deze heb ik ook is heel stil en werkt als een tierelier!

Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

polijsten, dat zou ik ook nog eens moeten doen, houden jullie een bepaalde werkwijze aan, of gewoon in het wilde weg, ...
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb een klem waarmee ik een boormachine op een tafel kan vastzetten, en in de boormachine-kop gaat dan een polijstschijf.
Werkt goed, maar wel erg snel en hard. Ik heb dat maar een paar keer gedaan, voornamelijk bij pijpen die ik van iemand gekregen had, en bij een pijp waarbij ik een veel te glimmende en afsluitende laklaag kwijt wou.
Onder normale omstandigheden voldoet een kwartiertje ellebogenstoom, en dat gaat dan beter beheersbaar dan zo'n polijstschijf.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Dat kleine polijstmachientje wat ik heb, kan je traploos instellen op toerental en is nu in de aanbieding voor 39 euro! :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Vandaahl schreef:Jazeker, kijk hier maar eens...

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3165

Deze heb ik ook is heel stil en werkt als een tierelier!

Afbeelding
Heel hartelijk dank voor deze tip. Ik zou me graag zo'n ding aanschaffen, maar online bestellen kan blijkbaar niet via de site die je opgeeft. Op Belgische sites kom ik dit niet tegen... We blijven maar zoeken ;-)
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Kan wel maar dan is ie blijkbaar ineens 20,- duurder :shock:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

pim123 schreef:Kan wel maar dan is ie blijkbaar ineens 20,- duurder :shock:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Dat bedoelde ik : op de site die Vandaahl aangeeft kun je blijkbaar niet online bestellen...
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Carnauba ?

Bericht door Tati60 »

Via een omweg ben ik toch aan zo'n polijstmachientje geraakt... En nu jeuken de vingers. Ik zou de pijpen een nieuw laagje carnaubawas willen geven. Heeft iemand een idee waar je dat in de Lage Landen vindt ?

Ik bedoel dus zo'n staafje, geen vloeibaar spul.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

ChrisBo

Bericht door ChrisBo »

Ik heb een week of 2 geleden carnaubawas gehaald bij onze drogist in aarschot . Het zijn vlokken , die je een beetje moet opwarmen en laten afkoelen . Na het opstijven heb je dan was in vaste vorm .
Is moeilijk te krijgen , ze heeft het ook speciaal voor mij besteld . Kostte ongeveer 8,- euro voor 50gram .

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Re: Carnauba ?

Bericht door PJ »

erasmus59 schreef:Via een omweg ben ik toch aan zo'n polijstmachientje geraakt... En nu jeuken de vingers. Ik zou de pijpen een nieuw laagje carnaubawas willen geven. Heeft iemand een idee waar je dat in de Lage Landen vindt ?

Ik bedoel dus zo'n staafje, geen vloeibaar spul.
Is dat wat?

http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/228

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Carnaubawachs kun je ook bij Dan Pipe bestellen.

http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 17224.html
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Voor zover ik weet komt de was zelf niet in van die blokken die je bij een polijstmachine gebruikt, dat zijn altijd blokken polijstpasta, om oude troep weg te slijpen dus.
Ik ken alleen maar was in hard-pasteuze of in vloeibare vorm, in kleine verpakkingen. (zoals Vandaahl hierboven linkt). Die was breng je gewoon met een doekje aan, en dan kun je de wel een schone schijf om de machine zetten om die goed mee uit te wrijven. As je dat een paar keer herhaalt heb je een serieus gepoelitoerde kop...

Groet, Janneman

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Bericht door PJ »

janneman schreef:Voor zover ik weet komt de was zelf niet in van die blokken die je bij een polijstmachine gebruikt, dat zijn altijd blokken polijstpasta, om oude troep weg te slijpen dus.
Ik ken alleen maar was in hard-pasteuze of in vloeibare vorm, in kleine verpakkingen. (zoals Vandaahl hierboven linkt). Die was breng je gewoon met een doekje aan, en dan kun je de wel een schone schijf om de machine zetten om die goed mee uit te wrijven. As je dat een paar keer herhaalt heb je een serieus gepoelitoerde kop...

Groet, Janneman
De link van danpipe is ook een blokje harde was, die smelt je op je uitpoetstwiel door de wrijving als je het blok was tegen het draaiende wiel houdt, waarna je de pijp mooi kan laten glimmen. Met andere polijstwielen heb je inderdaad met de blokken die je bedoelt het voorwerk gedaan.

Ik heb mijn machientje bij de lokale ijzerhandel gekocht, voornamelijk omdat hij sterk was, betrekkelijk laag toerental, zwaar en stil. En een handvat aan de bovenkant waardoor ik hem makkelijk in de kast kan zetten. 2 spindels voor de schijven erbij en wat polijstschijven en klaar. Alleen de uitpoetsschijven van flanel koop ik via een pijpenhandelaar. Ik heb wel een beetje moeten oefen, met de juiste grip (ik heb een pijp flink hard gelanceerd een keer) en de juiste druk. Het kan best wel snel gaan....

klazientje

Bericht door klazientje »

waarde heren.
Ben zeer kort lid van jullie forum.
Wat ik een keer heb gedaan bij een te losse steel is het volgende.
Ik heb een set metaal boren die per 0,1 mm. omhoog gaan.
Pas dat deel van een boortje, wat je in de boormachine klemt, zo goed mogelijk (bv. 4,7 mm.) in het deel van het mondstuk. Neem de boor eruit. Verwarm het mondstuk heel goed en duw er een boor in van 4.8 mm, laat het afkoelen en pas. Als het nog niet goed is neem dan nog 0,1 mm. hoger.
Lukte mij prima.
Laatst gewijzigd door klazientje op 13 jan 2011 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

janneman schreef:
2: te warm, de mondstuk verbrand, en je pijp smaakt van nu af aan naar een formule 1 band die net over finish is gekomen. Komt nooit meer goed.
Dat moet toch te vermijden zijn door zilverpapier rond het stukje dat je gaat opwarmen te wikkelen, dan maakt de vlam geen contact en heb je veel minder kans op verbrande pijp...

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Hartelijk welkom trouwens, klazientje.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Volgens WC heeft Rudi legio maten standaard stelen op voorraad, voor zo'n beetje elke pijp, die hij zelf eventueel nog buigt tot de gewenste vorm is bereikt.

Misschien een optie om er een compleet nieuwe steel voor te (laten) maken, past alles weer en is ie weer klaar voor een nieuw leven !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Welkom klazientje, op dit forum, have fun !

En als je wilt kun je je voorstellen in het daarvoor bedoelde topicje, zo leren we elkaar allemaal een beetje kennen :)
Afbeelding

klazientje

Bericht door klazientje »

Verwarmen met vlam zou ik altijd vermijden, net gekookt water is veel veiliger.

klazientje

Bericht door klazientje »

Oh, en dank voor jullie welkom.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Eliminator schreef:Volgens WC heeft Rudi legio maten standaard stelen op voorraad, voor zo'n beetje elke pijp, die hij zelf eventueel nog buigt tot de gewenste vorm is bereikt.

Misschien een optie om er een compleet nieuwe steel voor te (laten) maken, past alles weer en is ie weer klaar voor een nieuw leven !
Klop Klazien, wat Eliminator schrijft. Je kunt daarvoor kijken op www.tobaccoshop.nl om daar Rudi's e-mailadres te gebruiken.

En ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat stuiken (zoals Janneman schreef) al tientallen malen heb gebruikt, niet alleen voor mezelf maar veel voor anderen; ik ken nogal veel pijprokers, als lid van 2 pijprookclubs en regelmatig bij wedstrijden ben.
Met voorzichtigheid (vooral voor het verbranden/vulcaniseren) lukt dit altijd wel goed: een stukje boven de vlam houden, niet IN de vlam.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer een pijp lang niet gebruikt is kan de steel los zitten. Voordat je een ingreep overweegt, zou ik de pijp eerst een paar maal roken, omdat het loszitprobleem dan misschien vanzelf oplost.

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Uit de gebruiksaanwijzing van mijn Vauen:
Als de steel te los in de kop zit: de pijp laten rusten zonder mondstuk erin.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

robvoorburg schreef:Wanneer een pijp lang niet gebruikt is kan de steel los zitten. Voordat je een ingreep overweegt, zou ik de pijp eerst een paar maal roken, omdat het loszitprobleem dan misschien vanzelf oplost.
Zo doe ik het ook altijd en daarna als het niet helpt dan andere maatregelen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Annie69 ook door de wol geverfd? Wanneer je gelijk ingrijpt loop je het risico dat de steel weer te vast komt te zitten.
Dat valt ook wel weer te verhelpen, maar het wordt dan zo'n mijl op zeven.

Plaats reactie