Goudse pijpen

Alles over de pijp zelf...
pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Goudse/stenen pijpen ?

Bericht door pim123 »

Heeft iemand wel eens zo'n ouderwetse stenen/goudse pijp gerookt. Hier in Delft heeft mijn 'dealer' er altijd een paar in vooraad voor een bepaalde studentenvereniging.
Het lijkt me wel eens grappig,met zo'n lange steel..lekker VOC'erig... :D

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Nou pim ik heb zo`n pijp thuis liggen en ik moet zeggen dat de smaak van tabak in eeb goudse pijp voor mij te bitter smaakt en erg op de tong brand,terwijl als ik de zelfde tabak in een houten pijp stop daar geen last van heb.
Plus het feit dat zo`n pijp erg moeilijk tussen de tanden te klemmen is.
Dus daar ben ik mee gestopt.

gr ton

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik wil dit nog een keer gaan doen. Het lijkt me erg mooi om zo'n lange Goudse pijp te roken. Hij hoeft ook niet duur te zijn: misschien 12 euro.
De pijp kan altijd nog dienen als decoratie.
Vroeger zocht ik trouwens naar pijpenkopjes. Ik heb ze nog vanaf 1700.
Hoe kleiner de kop is hoe ouder de leeftijd.
Ik denk dat het probleem met de bitterheid kan worden ondervangen door de juiste keuze van tabak en niet te veel vullen van de kop.

Janus

Re: Goudse/stenen pijpen ?

Bericht door Janus »

pim123 schreef:Heeft iemand wel eens zo'n ouderwetse stenen/goudse pijp gerookt. Hier in Delft heeft mijn 'dealer' er altijd een paar in vooraad voor een bepaalde studentenvereniging.
Het lijkt me wel eens grappig,met zo'n lange steel..lekker VOC'erig... :D
Houd eens in de gaten wanneer er een pijprookwedstrijd gehouden wordt met de bekende "Goudse lakpunt" . Je kunt overwegen om eens mee te roken. Er zijn altijd collega pijprokers die je goede tips hierover willen geven. Je rookt dan een keer uit zo'n echte kleipijp en je hebt nog een gezellige dag op de koop toe! Laat je niet afschrikken door het wedstrijdidee, want het gaat voor de meesten gewoon om de gezelligheid.
Er zijn op internet voldoende sites te vinden hierover.

Janus

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4020
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Een van mijn favorieten is een Goudse, een Goedewaagen. Pijpje is aardig op leeftijd maar in nieuwstaat gekocht voor 10 euro :wink:
Het werd destijds verkocht als de gezondheidspijp, de pijp is dubbelwandig, de rook gaat eerst door de keramieken pijp en zou op deze manier gefilterd worden. Ik heb er ook nog een leuke beschrijving bij gevonden. De pijp is inmiddels niet meer zo maagdelijk wit als op de foto. Kleurt namelijk door het roken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ha die martin

Dat goudse pijpje van jou,dat lijkt verdacht veel op de zenith,ook geproduceert in gouda.
En met de zelfde kenmerken als de goedewagen.
Ook gemaakt met een holle kop waar het condens en andere vervuiling en teer in blijft zitten en mooi capacino bruin verkleurd.
Je kunt hem uitspoelen met lauw warm water,moet je hem daarna goed laten drogen.
Ik hen al een paar jaar een zenith old amsterdam in gebruik en vorige week een zenith old mokum gekocht,een pracht exemplaar,een echte dame en nog maagdelijk wit.


gr ton

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Wat ik al melde in de bij { Tabak } in de topic W O Larsen Signature heeft vanToor goudse kleipijpen in het assortiment.
Korte maar ook lange met lakpunt.

Ga er binnenkort een kopen en uitproberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Tip! Er is een reden waarom de meeste oude goudse pijpen lang waren... Als je de keuze hebt, koop liever lang dan kort. Ik vond vroeger Goudse pijpen wel lekker, mijn eerste twee (!) ijpen waren goudse pijpen, lang, maar met een veel kleinere kop dan de modellen die je nu tegenkomt. In de loop de jaren heb ik er veel gekocht en met smaak gerookt. Gek genoeg vind ik ze tegenwoordig eigenlijk wat te scherp. Mijn smaak is denkelijk veranderd.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

antonius schreef:Ik hen al een paar jaar een zenith old amsterdam in gebruik en vorige week een zenith old mokum gekocht,een pracht exemplaar,een echte dame en nog maagdelijk wit.
Wauw! Ik zit zelf ook te denken om ooit nog eens een Amsterdam te kopen. Wat is het verschil met een Old Mokum?
Ik heb hier een plaatje van een Amsterdam:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4020
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

antonius schreef:Ha die martin

Dat goudse pijpje van jou,dat lijkt verdacht veel op de zenith,ook geproduceert in gouda.
En met de zelfde kenmerken als de goedewagen.
Ook gemaakt met een holle kop waar het condens en andere vervuiling en teer in blijft zitten en mooi capacino bruin verkleurd.
Je kunt hem uitspoelen met lauw warm water,moet je hem daarna goed laten drogen.
Ik hen al een paar jaar een zenith old amsterdam in gebruik en vorige week een zenith old mokum gekocht,een pracht exemplaar,een echte dame en nog maagdelijk wit.


gr ton
De Goedewaagen Baronite is eigenlijk niet te vergelijken met een "gewone" klei pijp. Rookt heel anders door de holle kop waar de rook doorheen gaat. Bevalt mij erg goed. Als je een normale klei pijp wil roken moet je eigenlijk op zoek gaan naar een oud exemplaar. Ik weet dat ze bij het pijpenkabinet /Smokiana nog te koop zijn. De klei pijpen die tegenwoordig gemaakt worden zijn niet meer van dezelfde kwaliteit als de pijpen van vroeger. Dit komt voornamelijk door de samenstelling van de klei, heb ik me laten vertellen door Don Duco, tijdens een rondleiding door het pijpenkabinet.
Ik heb destijds wel wat kleipijpen gekocht van de goudse pijpenmaker Adrie Moerings, in zijn winkel in Gouda, maar die waren meer voor de sier. Ik had 1 lange lakpunt gekocht met de bedoeling die ooit eens te roken maar helaas is die tijdens de laatste verhuizing gesneuveld.
Vroeger was de lange pijp een rijkeluis pijp. De arbeiders rookten kleine pijpjes met kleine koppen, was voordeliger in het gebruik ook omdat er minder tabak in ging. Ook in aanschaf waren ze voordeliger. Door de kwetsbaarheid was het pijpje min of meer een wegwerp artikel in die tijd. Mijn vader verhaalt nog wel eens van vroeger dat hij in zijn kindertijd voor een paar centen een klei pijpje kocht om bellen mee te blazen.
Ik verbaas me altijd weer hoeveel pijpenkopjes je in de grond aantreft. Laatst was ik in de tuin bezig en haalde tot verbazing van mijn kids ook een klein pijpenkopje boven de grond. Ze stonden echt te kijken van waar " het moet niet gekker worden met pa, hij haalt nu zelfs pijpen uit de grond ! "

Groeten,

Martin
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Martin Romijn schreef:De Goedewaagen Baronite is eigenlijk niet te vergelijken met een "gewone" klei pijp. Rookt heel anders door de holle kop waar de rook doorheen gaat. Bevalt mij erg goed.
Klinkt inderdaad heel erg als een Zenith pijp. Het zal wel een vergelijkbaar systeem zijn, misschien zelfs een voorloper?

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

goudsche lakpuntpijp

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik zag gister op youtube een fimlpske over het friese kampieonschap kleipijproken. Ze gebruikten daarvoor een goudsche lakpuntpijp(wel gloednieuwe). Nu had ik al met janneman contact opgenomen waar ze te koop zijn. Hij weet het niet en ik ben het internet op gegaan. Resultaat: niks. Dus mijn vraag is weet iemand hier waar ze nog te koop zijn. Alvast bedankt.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Dag Robin,

Neem anders eens contact op met deze site. Ik zie daar altijd van die mooie goudse pijpen, zelfs met een mooie bewaarkist.

http://www.pijprokers.nl/
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Heel erg bedankt Vandaahl. Nu rest er nog de vraag, wie moet ik dan mailen. Ik denk de voorzitter.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

pijpliefhebberrobin schreef:Heel erg bedankt Vandaahl. Nu rest er nog de vraag, wie moet ik dan mailen. Ik denk de voorzitter.
Mail ze allemaal! Meer kans! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Ik heb er wel eens een gekocht bij die tabaks boer in Gouda midden op het grote plein geen fijne bediening maar hij heeft ze wel.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Nu al antwoord. En wel dit.

... uw bericht in goede orde ontvangen heer Robin Jansen en heb de secretaris van het NFP bestuur gevraagd een en ander verder na te zoeken / op te pakken. U hoort van ons.
Vr.gr. Cor Crans.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

pijpliefhebberrobin schreef:Nu al antwoord. En wel dit.

... uw bericht in goede orde ontvangen heer Robin Jansen en heb de secretaris van het NFP bestuur gevraagd een en ander verder na te zoeken / op te pakken. U hoort van ons.
Vr.gr. Cor Crans.
Netjes! Veel succes!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Een beetje gesorteerde tabakszaak heeft die pijpen wel, hoor.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Winslow Collector schreef:Een beetje gesorteerde tabakszaak heeft die pijpen wel, hoor.
Dat is nog beter!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Berkmans in Amsterdam aan de Bloemenmarkt heeft ook kleipijpen.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

De firma goedewaagen maakt ze nog. Alleen nog de website vinden.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

pijpliefhebberrobin schreef:De firma goedewaagen maakt ze nog. Alleen nog de website vinden.
Goedewaagen bestaat niet meer. Ze maakten nog wel Zenith pijpen aan het eind van hun bestaan.
Ik denk dat Smokiana in Amsterdam nog lakpuntpijpen verkoopt. Volgens mij heb ik ze ook bij de Oude Leeuw gezien, kijk even op hun site.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Rob schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:De firma goedewaagen maakt ze nog. Alleen nog de website vinden.
Goedewaagen bestaat niet meer. Ze maakten nog wel Zenith pijpen aan het eind van hun bestaan.
Ik denk dat Smokiana in Amsterdam nog lakpuntpijpen verkoopt. Volgens mij heb ik ze ook bij de Oude Leeuw gezien, kijk even op hun site.
Dus je probeert te zeggen dat de secretaris van de nfp verkeerde informatie geeft? Dit heeft hij gezegd:

Beste Robin,


Goudse lakpunten worden nog steeds vervaardigd door de firma Goedewaagen in Nieuw Buinen. De pijpen zijn meestal wel te koop in goede tabakszaken (of te bestellen) en in veel winkels in toeristische plaatsen.
Toeristen vinden dit een typisch Hollands product om mee naar huis te nemen. Met name in Gouda kun je ze zeker vinden.
Door Nederlandse pijprookclubs worden deze pijpen nog steeds gebruikt bij wedstrijden en op clubavonden. De Nederlandse Federatie van Pijprookclubs (NFP) organiseert elk jaar een Nederlands Kampioenschap met kleipijp, de Goudse lakpunt.


Hopelijk heb ik je zo voldoende geïnformeerd.

en als ik gogle op firma goedewaagen kom ik uit op deze site: www.goedewaagen.nl
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

pijpliefhebberrobin schreef:Dus je probeert te zeggen dat de secretaris van de nfp verkeerde informatie geeft?
en als ik gogle op firma goedewaagen kom ik uit op deze site: www.goedewaagen.nl
Ik heb me vergist: Van der Want bestaat niet meer (die maakte Zenith). Ik kan op de site van Goedewaagen trouwens geen info over pijpen vinden.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Rob schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:Dus je probeert te zeggen dat de secretaris van de nfp verkeerde informatie geeft?
en als ik gogle op firma goedewaagen kom ik uit op deze site: www.goedewaagen.nl
Ik heb me vergist: Van der Want bestaat niet meer (die maakte Zenith). Ik kan op de site van Goedewaagen trouwens geen info over pijpen vinden.
Daar liep ik ook tegen aan. Oplossing: mail sturen.
The eagle flies alone!

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

In de webshop onder Delfts Blauw
http://www.goedewaagen.nl/webshop_produ ... tlijn_id=1

Ik heb vorig jaar een hele lading pijpen besteld als kado voor de leden van de pijpclub in Singapore. Vlotte vriendelijke service, alles perfect verpakt en zonder enige schade veilig in Singapore aangekomen.
Gr.
Marcel

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Ik vraag me zo af welke van die pijpen nu origineel zijn qua steel- en kopformaat en/ of decoratie. Wat voor een type historische pijp is dit dan? Is dat 18e eeuws, want op die 17e euwse schilderijen zie je alleen witte kleien pijpjes. ben erg benieuwd.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Een vraagje: ik weet ondertussen dat dergelijke pijpen vaak gebruikt worden op kampioenschappen en wedstrijden enz. (allez, ik meen toch dat dit zo is) - maar wat is er zo specifiek aan het rookgenot van een dergelijke pijp?
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

jarnogab schreef:Een vraagje: ik weet ondertussen dat dergelijke pijpen vaak gebruikt worden op kampioenschappen en wedstrijden enz. (allez, ik meen toch dat dit zo is) - maar wat is er zo specifiek aan het rookgenot van een dergelijke pijp?
Eerlijk gezegd? GEEN!!! :lol: (maar dat is een persoonlijke mening, die zeker niet voor anderen hoeft te gelden)

Het rookt erg warm door de dunne ketelwand, en ondanks de lengte van de pijp ervaren veel mensen tong-bite. Er wordt normaliter baaitabak in gerookt.
En inderdaad vaak bij wedstrijden, waar dan toch best veel liefhebbers voor zijn.

Plaats reactie