De pijp van mijn overgrootvader

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

De pijp van mijn overgrootvader

Bericht door Remon »

Afgelopen december kreeg ik tijdens een bezoekje aan mijn opa een mooi cadeau: de pijp van mijn overgrootvader. Ik heb de man nooit gekend, maar het idee dat ik zo'n stukje geschiedenis van de familie in mijn handen had zorgde ervoor dat ik even stil viel. Thuis heb ik nog eens goed naar de pijp gekeken, en heb geprobeerd om uit te zoeken wat voor merk het is, en hoe oud de pijp ongeveer zou kunnen zijn.
Uren "googelen" later was ik er nog steeds niet achter. Nu is mijn vraag aan de pijp experts hier of jullie mij misschien iets meer zouden kunnen vertellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De foto's zijn niet echt scherp (moet toch eens een digitale camera aanschaffen), maar het gaat om het idee. Op het mondstuk staat een E, onder op de pijp staat "Erica" en vrij vaag, dichter bij het mondstuk "45".

Overigens is het niet mijn bedoeling om deze pijp op te knappen en hem zelf te roken. De tandafdrukken van overgrootopa Joortje staan nog in het mondstuk, en dat wil ik graag zo houden. Voor mij is deze pijp een "pronkstuk", en hij heeft dan ook een mooi plekje in de kast gekregen :D

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dit is de voornamste site om daar eens naar te zoeken:
http://www.pipephil.eu/logos/index-en.html
Ik kan hem zo snel niet vinden, la moet ik eerlijk bekennen dat ik op de steel ook misschien eerder een C zie dan een E. En het kan ook nog een steelloze 'd' zijn...

Aangaande de tekst onderop: de latijnse naam van de boomheide wara bruyere van gemaakt wordt is Erica Arborea... Lijkt me dus een aanduiding in de geest van 'Bruyere', 'Briar', 'Real Briar' en dergelijke.

Groet, Janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 29 mar 2010 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Het enige wat je kan doen is alle tekens van de site die Janneman je heeft doorgegeven na te spitten en ik kan je garanderen dat er een wereld voor je open gaat zoveel merken 8)

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Ik heb de hele site doorgezocht, zonder resultaat. Ik ga er maar vanuit dat het een pijp van een kwartje is :lol:

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Remon schreef:Ik heb de hele site doorgezocht, zonder resultaat. Ik ga er maar vanuit dat het een pijp van een kwartje is :lol:
Bij het Pijpenkabinet verkopen ze boeken over alle pijpmakers, misschien kan je daar iets vinden?

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Dat zal ik in mijn achterhoofd houden. Ik kom vrijwel nooit in Amsterdam, maar een bezoekje aan het Pijpenkabinet staat al een tijdje op het verlanglijstje.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

een mooie afwerking, zo die houtnerf!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Even dit topic een hele harde schop omhoog geven.

Toen ik de pijp kreeg van mijn opa was het niet mijn bedoeling om haar op te knappen en te roken. De pijp was wel in mijn bezit, maar voelde nooit als "mijn" pijp. Dus stond ze op een mooi plekje in de vitrinekast, en eenieder die er een kijkje in nam kreeg te horen dat dát de pijp van mijn overgrootvader was. Een pronkstukje dus.

Maar de afgelopen tijd was het alsof deze pijp mijn aandacht probeerde te trekken, steeds langer bleef mijn blik er op gericht als ik weer niet kon kiezen welke ik met tabak zou vullen. Vandaag heb ik de knoop doorgehakt.

Een uur lang heb ik het mondstuk staan schrobben, minstens 26 jaar zonder poetsbeurt laat tenslotte zijn sporen na. Daarna heb ik de kop gereinigd, en een rager met Famous Grouse The Snow Grouse (door mij omgedoopt tot een pijpschoonmaakmiddel, ondrinkbaar bocht is het) door de steel gejaagd. Nu staat ze weer in de kast om even tot rust te komen na al deze commotie. Zondag gaat de vlam er in, nu heb ik nog anderhalve dag om te kiezen waar ik haar mee ga vullen.

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

Goede tip van die famous grouse. Ligt bij ij ook al 2 jaar in d vriezer. Niet te drinken die rommel :-)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

spannend ! veel plezier gewenst zondag

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Het lijkt me heel bijzonder een pijp met zo'n lange geschiedenis te mogen roken,... zeker als deze geschiedenis zo dicht bij huis is geweest.

Veel plezier zondag en we lezen graag je ervaringen !
Afbeelding

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

supermooie pijp met mooi verhaal',
veel rookgenot gewenst!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Een soort van "stille kracht" Remon lijkt mij.
Je hebt die pijp bijna een jaar in je bezit, staat maar te pronken in de kast als een soort relikwie.
Snotverdikkie denkt ze, nu wil ik eens de aandacht die ik verdien.
Dat getureluur komt mijn steel uit, zal gedacht hebben.
Eindelijk is ze vertroeteld, ook al is het met bocht, en is ze er klaar voor.
Het lijk mij morgen een mooi moment om haar zo rond de klok van 13.00 uur te vullen met een respectabele tabak en haar weer langzaam in te werken.
Wij, de deelnemers van de meeting in Leerdam zullen dan in gedachten bij jou persoonlijk moment aanwezig zijn.
Veel plezier met de voorbereidingen.

Of draaf ik nu een beetje door??? :roll:
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik zou het niet beter verwoord kunnen hebben heer bommel :D

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

metalhead schreef:ik zou het niet beter verwoord kunnen hebben heer bommel :D
Thanks, ben in een bui waaruit dit welgemeende kan voortvloeien. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Bommel schreef:Of draaf ik nu een beetje door??? :roll:
Haha, nee hoor, dat valt op zich best mee. Je bent hooguit een beetje optimistisch met de tijd waarop ik de pijp op zal steken, de weekenden hier willen nog wel eens een beetje heftig zijn. :lol:

Ben er nog steeds niet uit welke tabak ik ga gebruiken, maar ik denk dat het S.G. Grousemoor wordt. De laatste paar weken moest ik constant mijn tabak opnieuw bevochtigen, dus tegenwoordig rook ik een blikje tegelijk.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Nou in alle heftigheid, op de goede afloop dan maar. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

En de vraag is dan natuurlijk:
Hoe is het gegaan afgelopen zondag??? Rookt ze prettig??? Wij zijn erg benieuwd...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Ik moet zeggen dat ik vrij positief verrast was. Rond middernacht vulde ik de kop voor de helft met S.G. Grousemoor. Ik streek een lucifer langs het doosje en hield de vlam boven de tabak. De trek was goed, er waren geen nare bijsmaakjes, en de pijp rookte voor het grootste gedeelte vrij koel en droog. Alleen richting het einde moest ik de pijp een paar keer af laten koelen en de tabak een paar keer opnieuw aansteken, maar dat kwam waarschijnlijk meer door mijn gestuntel dan door de pijp.
Al met al een hele prettige pijp die ik zeker vaker ga roken, daar is ze tenslotte voor gemaakt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Goed te horen dat ze je bevalt... Is toch altijd maar de vraag. Thanx...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie