garantie nieuwe pijp?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

garantie nieuwe pijp?

Bericht door multiballs »

weet iemand eigenlijk hoeveel garantie er op een nieuwe pijp zit?
heb namelijk binnen twee maand,een pijp doorgerookt,
begon eerst met een kuiltje in de binnenzijde van de kop,
echter deze brande daarna na twee keer roken geheel door naar buiten,
lijkt mij echt een produktiefout....

wie heeft hier ervaringen mee?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hangt om te beginnen van pijp en merk af, en van de winkel. De betere merken zijn doorgaans vrij gemakkelijk met ruilen, al moet een pijp wel nog fatsoenlijk uitzien. Een pijp die je in een hard rijdende open auto rookt kun je op een uur kapotroken -don't ask- en dat zie je er dan ook wel aan af. En op zoiets is natuurlijk geen enkele garantie, pijpen moeten nu eenmaal met zorg en rustig gerookt worden. Zoals ik al zei, de betere merken nemen die garantie doorgaans zelf voor hun rekening. Je levert de pijp met een probleem in, die gaat naar de fabriek, en binnen een paar weken krijg je een nieuwe pijp van hetzelfde model en afwerking van de fabriek. Ik heb dit zelf één keer meegemaakt, bij Lorenzo. Grappig was wel dat er onder op de pijp ook een 2 is ingeslagen, blijkbaar wil men wel even in de gaten houden of ik soms elke maand ene pijp stukrook en inlever 8)
Soms lost een winkel dat nog simpeler op, door direct een andere pijp aan te bieden, maar dat is vooral een kwestie van klantenbinding voor hen. En zoiets zullen ze niet zo snel voor de meest goedkope pijpen doen, tenzij ze jou echt graag als klant willen houden.

Van echte garantie is meestal geen sprake, ook al worden pijpen vervangen. Het ene stuk hout is het andere niet, zelfs als het hetzelfde uitziet. En met slechte rookgewoonten is het ook heel eenvoudig om een pijp kapot te roken; gewoon veel te snel roken doet dat in no time.

Hout is een natuurmateriaal, een stukje van een wortel. Daar wordt een pijp van gemaakt, en bij het zagen, schuren en draaien komen er dingen tevoorschijn die je van buiten niet aan dat hout kunt zien totdat je iets ver genoeg hebt weggehaald. Slecht hout wordt zoveel mogelijk weggesneden (of een pijpenkop wordt helemaal weggegooid). Maar uiteindelijk kan er net onder dat perfect ogende oppervlak altijd nog een steentje of een scheur in het hout zitten, die je wel zou zien als je een milimeter meer hout weg zou halen, maar nu net niet. Bij het roken begeeft zo'n pijp het dan alsnog. Dat is geen productiefout, dat is meer een kwestie van gewoon pech hebben. Als een pijp verder niet al te zeer mishandeld is, dan is hij dus meestal wel in te ruilen.

Een tip voor de toekomst is wel om sneller met een pijp terug te gaan na aankoop. Zodra je iets ziet dat op problemen duidt moet je terug gaan, niet doorroken tot de zaak uit elkaar valt. Naarmate de pijp nieuwer is en verder netter, zal men eerder geneigd zijn om het probleem voor je op te lossen.

Laat ons horen hoe het afloopt!

Groet, Janneman

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Ik heb het een keer mee gemaakt met een Big Ben, gekocht omdat ik gewoon even vlug een pijp er bij wilde hebben. Wel €50 dus wel een uitgave.
Binnen 2 weken een zwarte vlek op de kop. Terug naar de Primera (winkel in kwestie). Helaas bleek de dame achter de toonbank geen verstand te hebben van pijpen, ik legde uit dat de pijp vrij vlot zou door branden. De vrouw keek mij vol ongeloof aan, dus ik buiten demonstratie nog een keer op gestoken, en ja hoor....

Kreeg gelijk een nieuwe mee. Moet wel aantekenen dat er hier niet veel pijprokers te vinden zijn :lol:!

Dit zelfde probleem (pijpen die vrij vlot overlijden) heb ik een aantal keer gehad met een Angelo. Kosten zeggen en schrijven €20. Heb hier toen der tijd geen probleem van gemaakt, de zelfde pijp nog 2 keer gekocht uit nostalgie, was toch mijn "eerste" pijp. Beide in middels ook ter ziele :D!

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

de mijne is opgestuurd,dus even afwachten....

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ben vandaag bij de tabakszaak geweest,
en de nieuwe garantie pijp was binnen,
echter is dit niet het type wat ik als eerste gekocht heb,
en bij nadere inspectie,bleek ook nog eens,dat er een barst in de ketel zit,
waar de steel in de ketel komt,
het betreft een big ben churchwarden,
maar de naam churchwarden in de ketel staat er niet in,
maar wel een aanduiding V ,
weet iemand van jullie wat dat betekend?

opnieuw wordt de pijp opgestuurd,en moet helaas weer wachten...

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Oei dat is ka u tee.

Nog nooit last van gehad. De oudste pijp die ik heb is 5 jaar oud en word in het weekend gerookt...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Churchwarden is, net als 'leespijp' meer een algemene aanduiding van een lange pijp, ik ken geen Big Ben Churchwarden (maar daar kan ik me goed in vergissen!). De lange pijpen van Big ben die ik ken hebben allemaal de naam Lombok.
Als ze een ander model of een andere beits hebben opgestuurd kan dat betekenen dat ze op dit moment de pijp die jij als eerste gekocht had niet meer in productie hebben. Dat is vervelend, maar die kans bestaat altijd (je weet nooit hoelang zo'n pijp in een winkel heeft gelegen). Dat de vervangende pijp al meteen een scheur heeft zou echt niet mogen voorkomen. In mijn ogen heeft daar zowel Big Ben als de winkel iets niet goed gedaan...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

xx
Laatst gewijzigd door multiballs op 17 jul 2010 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

probleem is nog niet opgelost
Laatst gewijzigd door multiballs op 29 jul 2010 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

janneman schreef:Churchwarden is, net als 'leespijp' meer een algemene aanduiding van een lange pijp, ik ken geen Big Ben Churchwarden (maar daar kan ik me goed in vergissen!). De lange pijpen van Big ben die ik ken hebben allemaal de naam Lombok.
Als ze een ander model of een andere beits hebben opgestuurd kan dat betekenen dat ze op dit moment de pijp die jij als eerste gekocht had niet meer in productie hebben. Dat is vervelend, maar die kans bestaat altijd (je weet nooit hoelang zo'n pijp in een winkel heeft gelegen). Dat de vervangende pijp al meteen een scheur heeft zou echt niet mogen voorkomen. In mijn ogen heeft daar zowel Big Ben als de winkel iets niet goed gedaan...

Groet, Janneman
Op een Lombok van Big Ben staat inderdaad 'CHURCHWARDEN' onder het logo ingestanst. En op de andere kant een typenummer.
De naam Lombok staat niet op de pijp zelf vermeld.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Kijk kijk, dat is dus iets wat in de loop der jaren veranderd is; op mijn lange Big Ben staat in de kop nu net Lombok, en geen Churchwarden. Ergens tussen 1979 en nu is dat dus bijgesteld... Een handzaam feitje voor het dateren van oudere pijpen.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

vandaag gelukkig de nieuwe pijp voor garantie ontvangen,
goede service van big ben !!
Laatst gewijzigd door multiballs op 30 jul 2010 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Gaat het hier misschien om de Lectura van Big Ben ?

Afbeelding

Ook een churchwarden, of zoals de naam impliceert een leespijp, maar zo te zien iets korter en zonder filter.

Zelf vond ik de aanduiding 'CHURCHWARDEN' op de ketel ook wel opmerkelijk, aangezien Big Ben nergens in hun documentatie deze term hanteert.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »


Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

het gaat om de pijp zoals hierboven,
ik heb zojuist een mail ontvangen,
dat de pijp klaar ligt voor verzending,
dus wie weet,heb ik hem morgen eindelijk thuis... :-)

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

oja,nog een extraatje,
via google afbeeldingen:
big ben churchwarden 205

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Juistem, da's dus dezelfde als die van mij.
Erg mooi.

Zat net even te klooien met die lange steel en een pijprager...
Er bestaan wel ragers van 27 cm., maar met een gewone lengte is het ook te doen.
Alleen moet je dan wel van beide kanten de steel in.
Doorhalen tijdens het roken zit er niet in.

@ multiballs: ben benieuwd wat je van deze pijp vindt.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

de enkele keren dat ik heb toen gerookt heb,
was voor mij zeer goed...

en hoe bevalt hij jou?

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Nou, ik heb hem gister pas binnengekregen.
Kan dus nog niet oordelen, maar de eerste indruk was in elk geval erg positief. Aanmerkelijk koeler roken dan een reguliere pijp (voor zover die bestaat).
Maar ik heb wel een filter gebruikt, dus dat scheelt ook nog iets.
Qua model van de pijp (bepaald geen neuswarmer) vind ik haar ook erg fijn. Dit type (de 205) is namelijk ook erg gebogen, dus de ketel hangt een stukje verderop.
En je moet erg voorzichtig zijn, met name bij het uit elkaar halen, want het hele instrument is door de lange steel wel kwetsbaar.
(dus niet bij het mondstuk pakken en in de asbak leegkloppen zeg maar...)

Straks ga ik verder met het inroken, dan ga ik er een derde Neptune in doen die ik vanmiddag heb aangeschaft.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

Afbeelding

vandaag de pijp ontvangen van Big Ben,
is geheel compleet vervangen voor garantie,
en is een heel mooi exemplaar,
dus nu rustig weer inroken,
rechtstreeks via big ben,is de garantie zeer goed en snel afgehandeld,
en geheel compleet vervangen,
mijn conclusie : Big Ben is super

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik ben blij dat Big Ben de problemen van een toch wat twijfelachtige zaak zo goed heeft opgelost! Overigens zijn mijn ervaringen met de fabriek ook fantastisch.

Hmmm, dat model komt me bekend voor geloof ik... Mooi!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

UItzonderlijk fraai exemplaar Multiballs.
Ik hoop dat je nu goed ervan kan genieten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

Gaat helemaal goed komen,
zojuist een beetje tabak erin gehad,een derde vd ketel,en eerste potje leeggerookt,
is een fijn model vind ik zelf...

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Dat kan ik volmondig beamen.
Een kwestie van smaak natuurlijk, want een alledaags model is het niet.

En past wel in Jannemans theorie over churchwardens en de heersende tijdgeest en veranderde pijprookomstandigheden.

@multiballs: rook je haar met filter ?
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ik heb er inderdaad gewoon een filtertje in,
vind het zelf op zich wel fijn,
dankzij de lengte kan er bijna niets doorheen komen,maar als ik soms steviger doorrook...dan is filtertje altijd wel handig :)

oja,deze heeft in de ketel de tekst staan churchwarden,model 205 ,
komt uit de produktielijn,bouwjaar dus 2010

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb het twee keer gehad dat ik een pijp kocht bij Van de Loosdrecht in Veenendaal en dat die binnen een paar weken doorbrandde. Een Big Ben en een Peterson. Beide keren werd er niet moeilijk gedaan en mocht ik zo een nieuwe pijp uitzoeken. Bij zulke zaken kom je nog eens terug.

Plaats reactie