Houtsoorten vervaardigen pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Van welke houtsoorten kun je een goede pijp maken? Ik zie steeds vaker pijpen van olijfboom. Net een pijp gezien van sinaasappelboom. Ik ben benieuwd of deze 2 houtsoorten goede soorten zijn voor een pijp en wat verder voor een hout wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Massis »

junksculp schreef: 05 okt 2018 12:00 Van welke houtsoorten kun je een goede pijp maken? Ik zie steeds vaker pijpen van olijfboom. Net een pijp gezien van sinaasappelboom. Ik ben benieuwd of deze 2 houtsoorten goede soorten zijn voor een pijp en wat verder voor een hout wordt gebruikt.
De korte samenvatting is deze:

- bruyere is het beste, daar is geen ontsnappen aan
- olijfhout en morta zijn "premium" alternatieven. Er zijn goede, smakelijke en duurzame pijpen van te maken
- de meeste fruithoutsoorten zijn ook te gebruiken (appel, peer, kers, ...) De pijpen daaruit zijn prima maar beduidend minder duurzaam dan bruyere
- sinds enige tijd vind je ook alternatieve bruyeres, zoals "strawberry briar", waarbij de groeiwijze dezelfde is (een knol tussen wortels en stam die geoogst wordt), maar van een andere houtsoort
- andere houtsoorten zijn zelden duurzaam genoeg en vaak ook giftig en dus best te mijden. Black Walnut, Rosewood, ... zijn wel mooi, maar gevaarlijk. Er zijn uitzonderingen, zoals ebbenhout, maar dat is dan weer ZO hard dat bewerken niet interessant is, en bovendien behoorlijk prijzig.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Massis schreef: 05 okt 2018 12:09
junksculp schreef: 05 okt 2018 12:00 Van welke houtsoorten kun je een goede pijp maken? Ik zie steeds vaker pijpen van olijfboom. Net een pijp gezien van sinaasappelboom. Ik ben benieuwd of deze 2 houtsoorten goede soorten zijn voor een pijp en wat verder voor een hout wordt gebruikt.
De korte samenvatting is deze:
W
- bruyere is het beste, daar is geen ontsnappen aan
- olijfhout en morta zijn "premium" alternatieven. Er zijn goede, smakelijke en duurzame pijpen van te maken
- de meeste fruithoutsoorten zijn ook te gebruiken (appel, peer, kers, ...) De pijpen daaruit zijn prima maar beduidend minder duurzaam dan bruyere
- sinds enige tijd vind je ook alternatieve bruyeres, zoals "strawberry briar", waarbij de groeiwijze dezelfde is (een knol tussen wortels en stam die geoogst wordt), maar van een andere houtsoort
- andere houtsoorten zijn zelden duurzaam genoeg en vaak ook giftig en dus best te mijden. Black Walnut, Rosewood, ... zijn wel mooi, maar gevaarlijk. Er zijn uitzonderingen, zoals ebbenhout, maar dat is dan weer ZO hard dat bewerken niet interessant is, en bovendien behoorlijk prijzig.
Bedankt voor de goede uitleg, ik heb namelijk onderstaande pijpen gezien en vond deze zeer mooi. Olijf en sinaasappel is nu duidelijk. Eentje is van zebran wood?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Huub »

Hallo Junksckulp,

Wijlen de Sardijnse pijpenmaker Tom Spanu maakte ook wel vaker pijpen van citroen boom hout. Die hadden een heel lichte kleur.
Over de rook kwaliteiten is mij niets bekend.
sp143a.jpg
Wel weet ik dat pijpen gemaakt van de Arbutus Unedo ( aardbei boom ) waarover Massis al schreef hele goede rook kwaliteiten hebben. De gezandstraalde hebben vaak een heel mooi tekening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Ik wil een eigen pijp gaan maken. Nu heeft mijn oom blokjes pokhout liggen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pokhout
Weet iemand of dit giftig is?

tomatamot

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door tomatamot »

junksculp schreef: 31 okt 2018 09:14 Ik wil een eigen pijp gaan maken. Nu heeft mijn oom blokjes pokhout liggen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pokhout
Weet iemand of dit giftig is?
Harsrijk ( 25% ) materiaal, kans dat dit niet giftig is lijkt mij zéér klein.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Deadl0ck »

Harsrijk hout lijkt me zowiezo niet echt tof om te roken, giftig of niet... Kan me niet voorstellen dat dat lekker smaakt.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Janno »

Deadl0ck schreef: 31 okt 2018 10:54 Harsrijk hout lijkt me zowiezo niet echt tof om te roken, giftig of niet... Kan me niet voorstellen dat dat lekker smaakt.
Gristrenavnde nogo gdaaan. Smaktte gwwoon heerljik. ENnn Nergessn last vna.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Lonny »

:D

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Massis »

Janno schreef: 31 okt 2018 12:17
Deadl0ck schreef: 31 okt 2018 10:54 Harsrijk hout lijkt me zowiezo niet echt tof om te roken, giftig of niet... Kan me niet voorstellen dat dat lekker smaakt.
Gristrenavnde nogo gdaaan. Smaktte gwwoon heerljik. ENnn Nergessn last vna.
alleen beetje kleverige vingers? :lol:
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Duidelijk, pokhout gaat het niet worden. Mijn oom heeft ook nog droog kersenhout, neem aan dat het kersenhout wel gaat?

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Wowbagger »

junksculp schreef: 31 okt 2018 13:37 Duidelijk, pokhout gaat het niet worden. Mijn oom heeft ook nog droog kersenhout, neem aan dat het kersenhout wel gaat?
Fruithout is over het algemeen prima geschikt.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Wowbagger schreef: 31 okt 2018 14:23
junksculp schreef: 31 okt 2018 13:37 Duidelijk, pokhout gaat het niet worden. Mijn oom heeft ook nog droog kersenhout, neem aan dat het kersenhout wel gaat?
Fruithout is over het algemeen prima geschikt.
Dank je. De eerste pijp wordt een vierkante pijp van kersenhout, nu nog kijken waar ik het mondstuk van maak.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door George Bertram »

ben benieuwd
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

George Bertram schreef: 31 okt 2018 17:45 ben benieuwd
Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Hoop alleen dat iemand me antwoord kan geven op de vraag over welke kunststoffen geschikt zijn voor het mondstuk.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Huub »

Op het Internet zijn ook vaak pijpen te vinden van Kevazingo hout.
Dat is hout van een boom die groeit in Gabon en Kameroen.
Of het een houtsoort is die goede rook kwaliteiten heeft weet ik niet.
Het hout heeft wel een mooie tekening.
MUXIANG-10-Tools-Kit-Bent-Kevazingo-wood-Tobacco-smoking-Pipes- 3mm-Filter-Men-Gift-Factory-Dropship.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Deadl0ck »

junksculp schreef: 31 okt 2018 18:28
George Bertram schreef: 31 okt 2018 17:45 ben benieuwd
Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Hoop alleen dat iemand me antwoord kan geven op de vraag over welke kunststoffen geschikt zijn voor het mondstuk.
Standaard gezien, eboniet of acryl. Polyester heb ik ook gezien. Nylon komt ook voor.

Verder kan ik me zo niks bedenken wat ik wel eens gezien heb, qua kunst stof. Verder is er ook hout, barnsteen, en hoorn waar mondstukken van gemaakt worden.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Deadl0ck schreef: 31 okt 2018 19:56
junksculp schreef: 31 okt 2018 18:28
George Bertram schreef: 31 okt 2018 17:45 ben benieuwd
Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Hoop alleen dat iemand me antwoord kan geven op de vraag over welke kunststoffen geschikt zijn voor het mondstuk.
Standaard gezien, eboniet of acryl. Polyester heb ik ook gezien. Nylon komt ook voor.

Verder kan ik me zo niks bedenken wat ik wel eens gezien heb, qua kunst stof. Verder is er ook hout, barnsteen, en hoorn waar mondstukken van gemaakt worden.
Bedankt, ik heb meerdere kunststoffen gevonden maar weet niet of deze ook kunnen. Nylon en Polyester krijg je die aan het glimmen?

Hier de vraag:
https://www.pijprokersforum.nl/viewtopi ... 61&t=11086

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Nog even terugkomen op de houtsoorten. Ik heb droog kersenhout, maar Meindert zegt dat alleen hart kersenhout geschikt is nu weet ik niet welke soort ik heb, wil voor de zekerheid wat hout bestellen. Heb van meindert een goede tip gekregen voor een webshop voor acryl: www.willyvanhoutte.de Deze verkopen ook stukken hout. Acryl heb ik al uitgezocht hebbem echt hele mooie kleuren.

Ik heb vier houtsoorten gezien waarvan ik denk dat ze geschikt zijn, maar wil dit graag even met jullie overleggen:
- kerselaar
- peer (gestoomd)
- zebrano (ik heb al zebrano pijpen gezien, neem aan dat het geschikt is)
- wild mango (ook fruit soort?)

Ik twijfel omdat ik niet weet of kerselaar een kersenboom is, gestoomde peer geschikt is, zebrano geschikt is of wild mango een fruitboom is waar je pijpen van kunt maken?

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Willem-Jan »

Ben zelf zeer geïnteresseerd in verschillende houtsoorten en hun kwaliteiten als pijp, maar weet wel niks van pijpen maken.
Ik weet niet wat voor perenhout ze gebruiken, maar bij Mr. Brog toch al twee perenhouten pijpen gekocht. Geen idee of dit gestoomd is?

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Willem-Jan schreef: 05 nov 2018 21:11 Ben zelf zeer geïnteresseerd in verschillende houtsoorten en hun kwaliteiten als pijp, maar weet wel niks van pijpen maken.
Ik weet niet wat voor perenhout ze gebruiken, maar bij Mr. Brog toch al twee perenhouten pijpen gekocht. Geen idee of dit gestoomd is?
Hoe roken deze pijpen? Zijn ze duurzaam?

tomatamot

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door tomatamot »

junksculp schreef: 06 nov 2018 00:28
Willem-Jan schreef: 05 nov 2018 21:11 Ben zelf zeer geïnteresseerd in verschillende houtsoorten en hun kwaliteiten als pijp, maar weet wel niks van pijpen maken.
Ik weet niet wat voor perenhout ze gebruiken, maar bij Mr. Brog toch al twee perenhouten pijpen gekocht. Geen idee of dit gestoomd is?
Hoe roken deze pijpen? Zijn ze duurzaam?
Ik heb er ook twee. Of ze duurzaam zijn kan ik nog niet overzien maar kan je wel vertellen dat het hele fijne rookertjes zijn.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Willem-Jan »

tomatamot schreef: 06 nov 2018 00:46
Ik heb er ook twee. Of ze duurzaam zijn kan ik nog niet overzien maar kan je wel vertellen dat het hele fijne rookertjes zijn.
Idem hier. Zou niet kunnen zeggen of het rookgedrag beter of slechter is. Ik heb exact dezelfde pijp in bruyere en in perenhout gekocht om dit te testen. Wel proef je een verschil en wat dat betreft is perenhout zeker aangenaam. Verder merk je dat het lichter is en het heeft natuurlijk geen grain zoals bruyere. Het is veel goedkoper dus lijkt me wel een goed idee om mee te 'oefenen'.

Mss dit nog toevoegen:
Morta is helemaal anders dan andere houten en proef je heel sterk.
Olijfhout vind ik zelf heel goed roken en heel mooi. Initieel proef je wat olijfolie, maar uiteindelijk geeft het niet te veel bijsmaak en inroken is makkelijker vind ik dan bruyere.
Bij Mr. Brog verkopen ze nog veel andere houtsoorten ook. Accacia heb ik ooit zien passeren. Ook hout van wijnvaten (eik dus) gebruiken ze.
Missouri Meerschaum heeft ook pijpen van hardhout. Weet niet van buiten welke ze hebben maar zeker maple (esdoorn).
Dat orange en zebran wood ziet er trouwens super uit.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Willem-Jan schreef: 06 nov 2018 12:33
tomatamot schreef: 06 nov 2018 00:46
Ik heb er ook twee. Of ze duurzaam zijn kan ik nog niet overzien maar kan je wel vertellen dat het hele fijne rookertjes zijn.
Idem hier. Zou niet kunnen zeggen of het rookgedrag beter of slechter is. Ik heb exact dezelfde pijp in bruyere en in perenhout gekocht om dit te testen. Wel proef je een verschil en wat dat betreft is perenhout zeker aangenaam. Verder merk je dat het lichter is en het heeft natuurlijk geen grain zoals bruyere. Het is veel goedkoper dus lijkt me wel een goed idee om mee te 'oefenen'.

Mss dit nog toevoegen:
Morta is helemaal anders dan andere houten en proef je heel sterk.
Olijfhout vind ik zelf heel goed roken en heel mooi. Initieel proef je wat olijfolie, maar uiteindelijk geeft het niet te veel bijsmaak en inroken is makkelijker vind ik dan bruyere.
Bij Mr. Brog verkopen ze nog veel andere houtsoorten ook. Accacia heb ik ooit zien passeren. Ook hout van wijnvaten (eik dus) gebruiken ze.
Missouri Meerschaum heeft ook pijpen van hardhout. Weet niet van buiten welke ze hebben maar zeker maple (esdoorn).
Dat orange en zebran wood ziet er trouwens super uit.
Ik ga eerst peer proberen, ben blij dat het wat lichter is, een hele zware pijp vind ik niet prettig. Als de peer goed lukt ga ik erna voor duurdere houtsoorten. Ebben vind ik ook heel mooi, wel duur en zwaar. Volgende houtsoorten verkopen ze bij Willy van Houtte:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Massis »

junksculp schreef: 01 nov 2018 19:42 Nog even terugkomen op de houtsoorten. Ik heb droog kersenhout, maar Meindert zegt dat alleen hart kersenhout geschikt is nu weet ik niet welke soort ik heb, wil voor de zekerheid wat hout bestellen. Heb van meindert een goede tip gekregen voor een webshop voor acryl: www.willyvanhoutte.de Deze verkopen ook stukken hout. Acryl heb ik al uitgezocht hebbem echt hele mooie kleuren.

Ik heb vier houtsoorten gezien waarvan ik denk dat ze geschikt zijn, maar wil dit graag even met jullie overleggen:
- kerselaar
- peer (gestoomd)
- zebrano (ik heb al zebrano pijpen gezien, neem aan dat het geschikt is)
- wild mango (ook fruit soort?)

Ik twijfel omdat ik niet weet of kerselaar een kersenboom is, gestoomde peer geschikt is, zebrano geschikt is of wild mango een fruitboom is waar je pijpen van kunt maken?
willy vanhoutte is samen met enkele andere websites vrij gekend om hout & acryl aan te schaffen. Let wel dat het acryl dat zij verkopen voor penblanks toch wel wat verschilt qua materiaal van het standaard acryl voor mondstukken.
Daarvoor kan je bijvoorbeeld bij janzen-pfeifen.de terecht. Zij verkopen ook bruyere.

Als je interesse hebt om naar de toekomst met bruyere te gaan werken kan ik je alleen maar aanbevelen daar zo snel mogelijk mee te beginnen. Bruyere werkt echt anders dan vele andere houtsoorten vanwege de hardheid.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Willem-Jan »

Ik kan nog een houtsoort aan mijn palmares toevoegen: acacia hout. Lichte kleur en lichtgewicht hout. Zal nog een foto toevoegen van deze nieuwe aanwinst.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door junksculp »

Willem-Jan schreef: 11 jan 2019 12:36 Ik kan nog een houtsoort aan mijn palmares toevoegen: acacia hout. Lichte kleur en lichtgewicht hout. Zal nog een foto toevoegen van deze nieuwe aanwinst.
Ben benieuwd naar de foto.

Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2014 13:28

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Leo »

Ik heb goeie ervaringen met beukenhout. Langzaam gegroeid; smalle jaarringen. Echter: Als de nerf verticaal in de kop staat, komt het laatste vuurtje dus op de bodem waarin het op kops hout staat, en dat wilnog wel eens erg inbranden.
Mijn oplossing zal wat wenkbrauwen omhoog doen gaan: Na enig experimenteren bleek impregneren (4-6 keer insoppen met een wattenstaafje) met koffieconcentraat uit een automaat het beukenhout mooi vuurvast te maken. Zorg wel voor een vrij dikke wand.
De eerste twee of drie pijpjes proef je de koffie een beetje (wat naar is dat...), daarna is het eruit en blijft het hout stevig.
Tropisch hardhout gebruikt; iroko geloof ik. Was van een oude laboratoriumtafel. Fijn pijpje geworden.
Stronkhout van een dikke bremstruik was geen goed idee. Weet niet wat harder brandde, de tabak of de pijp zelf...
Over kers: Heb twee kersen pijpjes uit de Oekraine gehad. De eerste had al snel een scheur die er niet om loog, de tweede houdt het redelijk uit.
En dat pokhout van hogerop: Veel te veel was, en onmogelijk hard (de Parijse metro reed in z'n beginjaren op rails van pok). Je moet het bewerken alsof het metaal is. De was gaat ontleden door de hitte, en die ontledingsproducten, daar zit je niet om verlegen.
En natuurlijk een paar aardewerk pijpjes zelf gebakken. Geen fan van; kop wordt akelig heet. En dit gaat over hout, ten slotte.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 534
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Houtsoorten vervaardigen pijp

Bericht door Faab »

Huub schreef: 31 okt 2018 19:46 Op het Internet zijn ook vaak pijpen te vinden van Kevazingo hout.
Dat is hout van een boom die groeit in Gabon en Kameroen.
Of het een houtsoort is die goede rook kwaliteiten heeft weet ik niet
Ik heb 1 pijp van Kevazingo hout, inderdaad van Muxiang. Het was de eerste pijp die ik dit jaar kocht om weer met deze hobby te beginnen. Inmiddels heb ik ook wat pijpen van bruyere. Als ik de rook kwaliteiten vergelijk, vind ik de bruyere pijpen iets fijner roken, maar de Kevazingo rookt zeker niet verkeerd. Geen smaken van het hout geproefd, het brandt niet noemenswaardig in en wordt ook niet te heet.

Plaats reactie