Smaak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Smaak

Bericht door remi »

Hoi allemaal, ik heb even een vraagje ik heb op t moment met roken weinig smaak van mijn zoete tabakken ik heb stanwell melange en dtm sweet vanilla honeydew, deze zijn toch redelijk zoet en sterk van smaak en geur. Alleen het lijkt er niet doorheen te komen. Ik heb meet t idee dat ik een niet gesausde tabak aan he roken ben. Wat gaan er nou fout? Stop ik verkeerd? Pijpen zijn vorige week grondig schoongemaakt.

Alvast bedankt.

Remi
(The King of Cool)
(Dean Martin)
(June 7, 1917 – December 25, 1995)

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Smaak

Bericht door George Bertram »

Misschien ben jij één van de velen waarbij een pijpje op een warme dag of avond weinig tot niet smaakvol is.....
Je leest van vele pijprokers dat zij bij warm weer vele malen minder tot zelfs niet roken....ik begrijp dat zelf niet. Mij blijft het smaken.... :-?
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Smaak

Bericht door Sidekickelvis »

Ik rook eigenlijk nooit aromaten maar toen ik dat nog wel deed had ik het ook vaak. Alsof je warme lucht rookt. Ik los dat op door Latakia te roken, dat proef ik altijd. Hoewel ik nu ook weinig pijp rook door de hitte
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Smaak

Bericht door Eelco »

Ik rook alleen 's avonds en ook niet elke dag, maar ik behoor zeker tot degenen die zich niet voor kan stellen in de brandende zon (zelfs onder een parasol) een pijpje op te steken.

Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

Re: Smaak

Bericht door Henricus »

Hier nog een koud weer roker.
Als het zo warm is geen pijp voor mij.
Ook niet in de avond.
Kan aan mij liggen maar mijn smaak is dan volledig van de leg.
Ik heb liever temperaturen onder de 20 graden.Voor mijn algemeen welzijn en het pijp roken.
Maar dat is heel persoonlijk.Denk ik.maar zo.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Smaak

Bericht door robvoorburg »

Henricus schreef: 24 jul 2019 11:32 Hier nog een koud weer roker.
Als het zo warm is geen pijp voor mij.
Ook niet in de avond.
Kan aan mij liggen maar mijn smaak is dan volledig van de leg.
Ik heb liever temperaturen onder de 20 graden.Voor mijn algemeen welzijn en het pijp roken.
Maar dat is heel persoonlijk.Denk ik.maar zo.
Eensch.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Smaak

Bericht door junksculp »

Ik rook bij heel veel aromaten alleen warme lucht ongeacht de temperatuur. Bij Autumn Evening heb ik ondanks aromaat heel veel smaak. Ik rook ook vaker Engelse blends, altijd smaak.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Smaak

Bericht door Deadl0ck »

Losstaand van het roken op warme dagen (Ook ik vind het niks, vreemd genoeg rook ik wel zonder problemen een sigaar overigens.) is het ook zo dat voor de meeste aromaten de smaken een lager verbrandings of verdampings punt hebben dan de temperatuur van de smeulende tabak.

De rooksnelheid en temperatuur in de pijp tijdens het roken heeft er dus ook een boel mee van doen. Vooral ook omdat je aangeeft DTM honeydew te roken, waar DTM toch wel echt goede saus maakt die vaak wel terug komt tijdens het roken. Nou is het voor mij al lang geleden dat ik een blik honeydew open trok, maar ik weet wel dat dit een van de weinige tabakken was waar ik toch wel smaak uit kreeg.

Dus wellicht is het advies om zachter te trekken, en rustiger te roken misschien een dingetje...

En anders, zoals SKE al zei... latakia gaan roken. Die zijn er ook als aromaat trouwens. Wel even zoeken, maar ze zijn er wel.
Groet, Mark

Maverick
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:50
Locatie: Maasmechelen Belgie
Contacteer:

Re: Smaak

Bericht door Maverick »

Ik rook bij dit weer toch net zo graag een lekker pijpje, rook hoofdzakelijk aromaten. Merk weinig van andere smaken maar doe de laatste weken wel een stuk rustiger roken. (hetgeen Deadlock ook zegt) Dit laatste is mogelijk een gewoonte als je langer rookt. Wel vind ik nu het einde van de pijp wat minder lekker, meer dikke aslucht of rook ik te ver ???

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Smaak

Bericht door Deadl0ck »

Maverick schreef: 26 jul 2019 11:02 Ik rook bij dit weer toch net zo graag een lekker pijpje, rook hoofdzakelijk aromaten. Merk weinig van andere smaken maar doe de laatste weken wel een stuk rustiger roken. (hetgeen Deadlock ook zegt) Dit laatste is mogelijk een gewoonte als je langer rookt. Wel vind ik nu het einde van de pijp wat minder lekker, meer dikke aslucht of rook ik te ver ???
Het ultieme van pijproken is de kop tot de bodem toe leegroken, met alleen witte as in de kop. Maar het is niet iets dat vaak gebeurt. Door het roken trek je vocht damp en kleine as deeltjes omlaag, de tabak in. Met rustiger roken gebeurt dit meer, en blijven de as deeltjes kleiner, want de rook heeft een lagere temperatuur waardoor het vocht sneller weer condenseert in de tabak, en de luchtstroom is minder sterk, waardoor alleen de echt loszittende as deeltjes mee komen. (denk aan het verschil tussen wat bladeren van een boom en hele takken.)

De as slaat ook weer gedeeltelijk neer op de vochtige tabak. Op het eind heb je dus een prop tabak met relatief veel vocht en minescule as deeltjes. Als dit door het kooltje in de tabak begint te drogen zal er dus meer tabak vocht en as in de rook zitten, met als gevolg een niet lekker wordende, assige smaak.

Sinds ik begonnen ben met sigaar roken ben ik erachter dat een sigaar hetzelfde heeft. Na verloop van tijd slaat de sigaar om van prettig tot vies. Nou is er een techniek om een sigaar te zuiveren. Zacht door de sigaar blazen, in plaats an te trekken. In mijn experimenten hiermee, blijkt dat je een sigaar langer kunt roken als je geregeld (om de 5 tot 10 pufjes) even zacht door de sigaar blaast. Niet lang, minder dan een seconde is al genoeg.

Verassend genoeg... Werkt dit in mijn beleving ook met de pijp.

Maar, zoals met al mijn posts... Geschreven uit mijn eigen beleving en overpeinzingen, dus het kan goed dat ik er volledig naast zit, your milage may vary, zoals de Engelsen zeggen.
Groet, Mark

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Smaak

Bericht door robvoorburg »

Doe niet anders, rustig iets "terugblazen" tijdens
een pijp roken zorgt ervoor dat alles tot as raakt
en je pijp met een gerust hart gedurende enige
tijd rust te gunnen, zodat bij een volgende
sessie je het optimale eruit kan halen aan genot.

Maverick
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 nov 2018 18:50
Locatie: Maasmechelen Belgie
Contacteer:

Re: Smaak

Bericht door Maverick »

Bedankt mannen voor de duidelijke uitleg, DeadlOck ik ga dat zeker proberen.
Rob hoeveel tijd neem je gemiddeld als rust, 1 of 2 dagen of echt langer.
VR GR Maverick

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Smaak

Bericht door robvoorburg »

Hangt ervan af, meestal een dag of wat, maar dan moet je
wel over enige pijpen beschikken.

Als vuistregel kan je je neus gebruiken, wanneer een pijp
voldoende rust heeft gehad dan ruikt deze weer aangenaam
en uitnodigend.

Aan de andere kant is het mij wel eens overkomen, tijdens
een meeting bijvoorbeeld, dat ik meer wilde roken dan
voorzien. Een pijp na gebruik nogmaals roken kan zonder
meer, maar het staat me wel een beetje tegen.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Re: Smaak

Bericht door remi »

Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg. Ik moet zeggen dat ik ook (zware) tabak rook old ironside van dtm en old gowrie deze komen gek genoeg wel tot hun recht. Wie weet heeft het dan toch temaken met warm weer bij gesausde tabakken en misschien iewat snel roken. Ik zal eens proberen of toch echt wat rustiger te roken. En misschien mijn stop techniek eens onder de loep te nemen.
(The King of Cool)
(Dean Martin)
(June 7, 1917 – December 25, 1995)

Gebruikersavatar
erikkie
Berichten: 124
Lid geworden op: 09 mar 2011 19:32
Locatie: Heerlen

Re: Smaak

Bericht door erikkie »

Mee eens .... het werkt naar mijn ervaring ook. ik blaas niet niet eens vaak, maar het rookt een stuk prettiger.

Ik vind het overigens heerlijk om op vakantie van die rustmomentjes in te bouwen en even een 1 1/2 uurtje rustig met een glaasje mijn pijpje leeg te roken. Dat het dan warm kan zijn stoort mij eigenlijk niet. Beter dan in de kou zitten rillen :-)

Deadl0ck schreef: 26 jul 2019 15:13
Maverick schreef: 26 jul 2019 11:02

Sinds ik begonnen ben met sigaar roken ben ik erachter dat een sigaar hetzelfde heeft. Na verloop van tijd slaat de sigaar om van prettig tot vies. Nou is er een techniek om een sigaar te zuiveren. Zacht door de sigaar blazen, in plaats an te trekken. In mijn experimenten hiermee, blijkt dat je een sigaar langer kunt roken als je geregeld (om de 5 tot 10 pufjes) even zacht door de sigaar blaast. Niet lang, minder dan een seconde is al genoeg.

Verassend genoeg... Werkt dit in mijn beleving ook met de pijp.
Het komt zoals het gaat, het gaat zoals het komt....
komt het niet zoals het gaat, dan gaat het zoals het komt

Plaats reactie