Pijp in mond

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Pijp in mond

Bericht door Carlito »

Ik wil mijn pijp niet altijd in de hand houden, maar mijn pijpen zijn te zwaar om in aangenaam in mijn mond te hangen..
Ik heb een klein licht pijpje op de markt gekocht voor 20 euries... Maar dat rookt niet echt goed..

Als ik handsfree wil roken moet ik waarop letten?

Zucht.. pijproken blijft een avontuur..

Ps: zo schipperstabak vind ik maar niks 🙄
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Pijp in mond

Bericht door Asmodeus »

Ik vind corn cobs van Missouri Meerschaum ideale ‘klemmers’. Wegen bijna niets en roken fantastisch.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pijp in mond

Bericht door Carlito »

Die rakkers vragen wel wat verzendkosten.. maar de pijpen zijn inderdaad niet duur.. eens nadenken!

Er zit we wat charme in en er zitten er ook tussen voor een vluggertje op het werk.. interessant!

Tnx!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Pijp in mond

Bericht door Janno »

Carlito schreef: 18 aug 2019 23:31 Die rakkers vragen wel wat verzendkosten.. maar de pijpen zijn inderdaad niet duur.. eens nadenken!

Er zit we wat charme in en er zitten er ook tussen voor een vluggertje op het werk.. interessant!

Tnx!
Check even dit topic. Scheelt weer wat in de verzendkosten: https://www.pijprokersforum.nl/viewtopi ... 02#p386002
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
BenHam
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2016 07:22
Locatie: Kedichem

Re: Pijp in mond

Bericht door BenHam »

https://www.smokingpipes.eu/ verkoopt ze ook. Volgens mij voor vergelijkbare prijs maar minder verzendkosten.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp in mond

Bericht door robvoorburg »

Ingeval de kromming de juiste is kan een kromme
pijp veel gewicht wegnemen.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pijp in mond

Bericht door Carlito »

robvoorburg schreef: 19 aug 2019 11:35 Ingeval de kromming de juiste is kan een kromme
pijp veel gewicht wegnemen.
en wanneer is dit?
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pijp in mond

Bericht door Carlito »

Janno schreef: 18 aug 2019 23:44 Check even dit topic. Scheelt weer wat in de verzendkosten: https://www.pijprokersforum.nl/viewtopi ... 02#p386002
Dan komen er wel taksen en invoerrecht bij als we een grote bestelling doen.. (tot 22 euro geen extra kosten)
En dan komen ze aan in Nederland.. PostNL is ook duur naar België :D

(zagen zagen altijd maar zagen)
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Pellie
Berichten: 721
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: Pijp in mond

Bericht door Pellie »

Ik zou gaan voor de mr. Brog frog. Echt goede roker, niet te duur en een echt goede 'hanger'.



https://m.ebay.nl/itm/OUTSTANDING-HAND- ... SwoudW6HFZ

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Pijp in mond

Bericht door NoneNicer »

Wellicht herhaal ik mijzelf, ik gebruik diverse websites waar ik kan filteren op gewicht van de pijp. Waar ik beginners mee adviseer is bijvoorbeeld een Morgan Bones pijp. Die zijn ideaal om buiten bijvoorbeeld mee te klussen. Niet duur, goed binnenwerk voor goede rookkwaliteit. Geen afwerking, dus niet per sé voor de looks. De lichtste die ik heb weegt 32 gram voor een dikke 13 cm lange apple.

Bij diverse Europese shops te koop, met en zonder filter, o.a. Haddocks, Dein-Tabak.de

Corn cobs zijn ook heel handig, soms zijn er zakken met meerdere tegelijk te koop tegen een aardige prijs. Vormen kun je dan niet kiezen, maar deze lichte B-keus is nóg voordeliger.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp in mond

Bericht door robvoorburg »

Carlito schreef: 19 aug 2019 11:51
robvoorburg schreef: 19 aug 2019 11:35 Ingeval de kromming de juiste is kan een kromme
pijp veel gewicht wegnemen.
en wanneer is dit?
De kromming moet zodanig zijn dat het gewicht van de
kop als het ware wegvalt.
Uit ervaring weet ik dat de meeste kromme pijpen van
Winslow onvoldoende krom zijn om het gewicht van de
kop op te heffen wanneer je deze klemt.

Een tijdje geleden heb ik van Ribbon een kromme meer-
schuimen pijp gekocht, deze heeft voldoende kromming,
waardoor ik de pijp tussen de tanden nauwelijks voel.
Daarnaast is het soortelijk gewicht van meerschuim lager
dan dat van bruyère.

Met andere woorden je zal de pijp (als dat wordt toegestaan)
in de winkel proefondervindelijk moeten ervaren.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijp in mond

Bericht door Deadl0ck »

Carlito schreef: 19 aug 2019 11:51
robvoorburg schreef: 19 aug 2019 11:35 Ingeval de kromming de juiste is kan een kromme
pijp veel gewicht wegnemen.
en wanneer is dit?
Uit mijn ervaring, als het doel gewicht reductie en klemmen is, zo gebogen mogelijk, en zo dicht mogelijk op de kaak. Oom Paul model pijp, zou ik dan aan denken.

Maar persoonlijk zijn mijn tanden me lief, en rook ik liever uit de hand. De slijtage is nu al goed merkbaar.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pijp in mond

Bericht door Carlito »

Deadl0ck schreef: 21 aug 2019 13:11 Maar persoonlijk zijn mijn tanden me lief, en rook ik liever uit de hand. De slijtage is nu al goed merkbaar.
I wist niet dat je tanden er stuk van gingen.. tnx for the info!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijp in mond

Bericht door Deadl0ck »

Carlito schreef: 21 aug 2019 15:20
Deadl0ck schreef: 21 aug 2019 13:11 Maar persoonlijk zijn mijn tanden me lief, en rook ik liever uit de hand. De slijtage is nu al goed merkbaar.
I wist niet dat je tanden er stuk van gingen.. tnx for the info!
Ieder gebit is anders, natuurlijk. Dat mijn tanden slijten van mondstukken wil niet zeggen dat dat voor jou ook geld.
Groet, Mark

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp in mond

Bericht door robvoorburg »

Deadl0ck schreef: 21 aug 2019 15:53
Carlito schreef: 21 aug 2019 15:20
Deadl0ck schreef: 21 aug 2019 13:11 Maar persoonlijk zijn mijn tanden me lief, en rook ik liever uit de hand. De slijtage is nu al goed merkbaar.
I wist niet dat je tanden er stuk van gingen.. tnx for the info!
Ieder gebit is anders, natuurlijk. Dat mijn tanden slijten van mondstukken wil niet zeggen dat dat voor jou ook geld.
Wanneer je een mondstuk tussen de tanden klemt gedurende
de rooksessie, dan oefent dat mondstuk druk uit op de tanden
die het mondstuk raken.
Doe je het bovenstaande gedurende lange tijd, dan moet je er
rekening mee houden dat je tanden ernaar gaan staan, terwijl
je mogelijk in je jeugd een beugel heb gehad die hetzelfde
effect sorteert, maar dan in een beoogde richting.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijp in mond

Bericht door Deadl0ck »

robvoorburg schreef: 21 aug 2019 18:56 Wanneer je een mondstuk tussen de tanden klemt gedurende
de rooksessie, dan oefent dat mondstuk druk uit op de tanden
die het mondstuk raken.
Doe je het bovenstaande gedurende lange tijd, dan moet je er
rekening mee houden dat je tanden ernaar gaan staan, terwijl
je mogelijk in je jeugd een beugel heb gehad die hetzelfde
effect sorteert, maar dan in een beoogde richting.
Gelukkig heb ik dit probleem niet, want het echte klemmen heb ik na 2 / 3 mondstukken te kraken en af te kluiven wel afgeleerd, maar mijn gebit, met name de boventanden, slijten weg door het bewegen van het acryl tegen te tanden, als ik met de tanden klem. Linkshandig als ik ben zijn de twee linker snijtanden en hoektand al redelijk plat gesleten sinds ik ben gaan pijproken. Je moet er wat voor over hebben, pijproken.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijp in mond

Bericht door Tobias Tobit »

Afbeelding

Om het een en ander te illustreren zie je hier een schedel uit een archeologische opgraving, de tanden passen in de cirkel niet meer op elkaar door het "beugel-effect" van het mondstuk van de pijp.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijp in mond

Bericht door Tobias Tobit »

Afbeelding
Voor de volledigheid zie je hier een vorm van slijtage. Echter wel van een ouderwetse kleipijp met een rond mondstuk. Dit soort slijtage zie je eigenlijk nooit meer doordat de mondstukken van diverse kunststoffen in theorie zachter zijn dan je glazuur. Op termijn zou je een wat gelijkmatige slijtage over meerdere tanden kunnen krijgen maar de verplaatsing van de tanden als in de post hierboven is een groter risico.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pijp in mond

Bericht door Carlito »

Tegek! Bedankt voor het illustrerende antwoord!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Pijp in mond

Bericht door NoneNicer »

@tobiastobit mooie voorbeelden! Het weerhoudt me niet om de, in mijn geval, sporadische pijprooksessie toch klemmend te doen. Meermaals dagelijks zou ik het met klem afraden 😀

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp in mond

Bericht door robvoorburg »

Dank voor dit toch wel beklemmende antwoord.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pijp in mond

Bericht door Carlito »

Thans ingeënt tegen de klem..🙄
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijp in mond

Bericht door Tobias Tobit »

NoneNicer schreef: 24 aug 2019 14:28 @tobiastobit mooie voorbeelden! Het weerhoudt me niet om de, in mijn geval, sporadische pijprooksessie toch klemmend te doen. Meermaals dagelijks zou ik het met klem afraden 😀
Zoals ik al aangaf zijn met mondstukken van eboniet en acryl de kansen op slijtage minimaal, zeker als maar weinig rookt. Ook de verplaatsing van tanden en kiezen zal alleen gebeuren in gevallen waar zeer langdurig druk wordt uitgeoefend. In het bovenste voorbeeld zal de oorzaak van de verplaatsing liggen in het feit dat deze persoon niet oud is geworden en nog in de groei was toe hij begon met pijproken. Tijdens de groei is het makkelijker om tanden te verplaatsen, zie de hoeveelheid beugels bij pubers. Ik maak dit op uit de geringe slijtage van met name de hoektanden en niet uit evt begeleidende tekst. Neem deze aanname dus met een korreltje zout, ik heb geen idee hoe oud de schedel is en waar hij gevonden is. Nogmaals als je volledig uitgegroeid bent en je geen 10 pijpen per dag rookt kun je lekker klemmen, maak je geen zorgen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pijp in mond

Bericht door Bommel »

Oef, gelukkig, het beklemde mij al.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijp in mond

Bericht door robvoorburg »

Kortom, meer dan 10 pijpen per dag
wordt met klem ontraden.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Pijp in mond

Bericht door Lonny »

Met de klemtoon op 'meer'.

Plaats reactie