Losse steel

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Losse steel

Bericht door Carlito »

De steel van mijn minst favoriete pijp is los komen te zitten.. enkel de eerste zoveel mm, dus hij valt er niet uit, hij klemt opnieuw na een klein stukje.
Kan ik dat oplossen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Losse steel

Bericht door Wowbagger »

Carlito schreef: 30 aug 2019 09:00 De steel van mijn minst favoriete pijp is los komen te zitten.. enkel de eerste zoveel mm, dus hij valt er niet uit, hij klemt opnieuw na een klein stukje.
Kan ik dat oplossen?
Eerst eens kijken of een paar rookbeurten het euvel niet oplost. Dit kan soms gebeuren bij pijpen die een tijd niet meer gerookt zijn. Als dat niet helpt zou je de tenon, het deel van de steel dat in de kop gaat, kunnen verwarmen in bijvoorbeeld heet water en loodrecht op een harde ondergrond kunnen duwen om zo het materiaal wat uit te laten zetten. Doe dit echter zeeeeeeer voorzichtig.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Losse steel

Bericht door Carlito »

Als ik hem aan het roken ben gaat het iets beter, maar eenmaal opnieuw afgekoeld is het opnieuw losser.
Ik heb em in de auto laten liggen toen het zo warm was.. slecht idee gok ik..

Tnx voor de heet water tip.. heb niets te verliezen dus dit weekend eens proberen!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Losse steel

Bericht door Carlito »

was ook maar een 20 euro pijpje :P
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Losse steel

Bericht door Bommel »

Mocht u een vrouwelijke naaste hebben die regelmatig de nageltjes lakt kan een dun likje transparante nagellak ook soelaas bieden tegen het los zitten.
Het is een minder risicovolle oplossing.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Losse steel

Bericht door Deadl0ck »

Bommel schreef: 30 aug 2019 11:15 Mocht u een vrouwelijke naaste hebben die regelmatig de nageltjes lakt kan een dun likje transparante nagellak ook soelaas bieden tegen het los zitten.
Het is een minder risicovolle oplossing.
Mocht u niet een naaste hebben, een klein beetje secondelijm dat je laat drogen aan de lucht doet hetzelfde, en is, gok ik, slijtvaster, en meer hitte bestendig.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Losse steel

Bericht door Carlito »

Interessante tips! Bedankt heren!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Losse steel

Bericht door Janno »

Ik heb bij een paar oude pijpjes waarvan de steel los zat de tenon ingewreven met bijenwas. Werkte uitstekend.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Plaats reactie