Hoe warm wordt een pijp ?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door smoorder »

Misschien een slag in 't water, maar hoe warm wordt een bryère-pijpekop langs de buitenkant ?
Dit staat in relatie tot de uitbundigheid van de roker - een stevig aangeblazen ketel zal wel wat harder gloeien dan het bedachtzaam wolkje van de wedstrijdroker of de overpeinzer.
Factor twee is de binnendoormeter en hoogte van de ketel ... hoe meer kolen hoe sneller de trein ...
Factor drie is de houtdikte van de ketel, zowel zijkant als bodemdikte.
Ik plan een onderzoek van een week met infraroodmeting van vuur en temp zijkant en onderkant,
en lineaire meting van de doormeter bij kamertemp en hoogste temp.
Jullie input is ook welkom.
Indien iemand over meetapparartuur beschikt en zijn bevindingen wil bijdragen, dus vuurtemp, max. temp buitenkant, startdoormeter en max.einddoormeter warm, graag.
Doel 1 : uitzettingdcoéfficiënt van ( gerookt ) bruyère bepalen :
Doel 2 : welke materialen ( +/- 2 % afwijking) zijn compatibel ?
Reeds bij voorbaat bedankt voor de welwillende medewerking.
S

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Deadl0ck »

Leuk initiatief, maar ik denk dat het moeilijk word om, op temperaturen na, de rest nauwkeurig te meten.

Tenslotte heb je tijdens het roken ook kool afzetting in de ketel, wat de meting zal beinvloeden, zul je moeilijk op exact dezelfde locatie kunnen meten, waardoor je natuurlijke variatie in je meting krijgt, en ik verwacht niet dat je met een gemiddelde schuifmaat het uitzetten van het bruyere zal kunnen meten. Als gok vermoed ik dat je in enkele micrometers moet denken.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door smoorder »

op temperatuur na is de rest eenvoudig te meten ... digitale schuifmaat is steeds accuraat: de evt fout zal in de infraroodmeting zitten!
s.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1146
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door gewoon ik »

Niet infrarood maar met sensor meten.

Goed merk van schuifmaat is precies, maar ik vrees dat de uitzetting te klein zal zijn om op te kunnen meten. Schuifmaat normaal nauwkeurig 0,01mm. Micrometer tot 0,001mm. Maar dat laatste heeft niet iedereen liggen

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Deadl0ck »

gewoon ik schreef: 01 sep 2019 09:39 Niet infrarood maar met sensor meten.

Goed merk van schuifmaat is precies, maar ik vrees dat de uitzetting te klein zal zijn om op te kunnen meten. Schuifmaat normaal nauwkeurig 0,01mm. Micrometer tot 0,001mm. Maar dat laatste heeft niet iedereen liggen
Dat waren mijn gedachten dus ook. En als je op die precisie gaat meten, (en wellicht moet je misschien nog nauwkeuriger zijn) gaat ook de afzetting van kool en de natuurlijke variatie van houtdikte van de ketel mee spelen, en of je met de grain mee of dwars op de grain meet, want dat kan zo een factor 10 (mits ik mijn natuurkunde van vroeger redelijk onthouden heb) in uitzetting coefficient schelen. Dus dat word per pijp minstens zo'n 50 datasets creëren voor zowel op de grain als met de grain, eer je een soort van betrouwbare mediaan hebt, maar liever veel meer. En het liefst een (semi) professioneel meet instrument, want de hobby instrumenten zijn relatief onnauwkeurig in de fout marge.

Temperatuur is een geijkte sensor pakken, omgeving, buitenkant, en kooltje meten. Enige ding daar is dat je een sensor nodig zult hebben die 750 tot 1000 graden aan zal kunnen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1146
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door gewoon ik »

Die temperatuur wordt aan de buitenkant niet bereikt. Dus met een simpele pt100 ben je er ook. Ik kan mijn pijpen met de hand vasthouden, dus een graad of 40/50 denk ik, mss max 60.

Meetpunten zou ik dwars en lengtegericht nemen

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Deadl0ck »

gewoon ik schreef: 03 sep 2019 13:34 Die temperatuur wordt aan de buitenkant niet bereikt. Dus met een simpele pt100 ben je er ook. Ik kan mijn pijpen met de hand vasthouden, dus een graad of 40/50 denk ik, mss max 60.
Zeker correct, maar intern zul je boven de 500 komen, gok ik, en de temperatuur van het kooltje was ook gewenst door heer smoorder.
Groet, Mark

tomatamot

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door tomatamot »

Voor het vaststellen van de "ketel " temperatuur heb je een pyrometer met een probe nodig.
De buiten wand temperatuur kan je met een optische pyrometer meten.
Voor het bepalen van het lineair uitzettingscoëfficiënt is een ingewikkelde laboratorium opstelling nodig.
Het lineair uitzettingscoëfficiënt van hout is echter zo goed als verwaarloosbaar. Niet aan beginnen zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Deadl0ck »

tomatamot schreef: 03 sep 2019 20:09 Voor het vaststellen van de "ketel " temperatuur heb je een pyrometer met een probe nodig.
De buiten wand temperatuur kan je met een optische pyrometer meten.
Voor het bepalen van het lineair uitzettingscoëfficiënt is een ingewikkelde laboratorium opstelling nodig.
Het lineair uitzettingscoëfficiënt van hout is echter zo goed als verwaarloosbaar. Niet aan beginnen zou ik zeggen.
Een pyrometer is bij mijn weten een specifieke aanduiding voor een infrarood (en dus afstand) thermometer, maar mocht dat niet zo zijn is het nog steeeds weinig anders dan een andere aanduiding voor thermometer of temperatuurmeter, waar we het al de hele tijd over hebben. Dus ik zie het nut niet zo in van het onnodig toevoegen van een minder gangbare naam.

Overigens is voor het bepalen van een uitzettingcoëfficient op laboratorium niveau enkel een dilatometer nodig, wat een enkel apparaat is. (Okee, en een rekenmachine misschien, geen idee hoe geavanceerd die dingen tegenwoordig zijn en of ze automatisch omrekenen.) Zeker geen complexe lab opstelling.

Wel ben ik met je eens dat het waarschijnlijk over enkele tot enkele tientallen micrometers ( In cijfers: 0.000001 m is een micrometer ) zal gaan per graad, per meter aan materiaal. Maar om dat nou meteen reden te laten zijn om iemand's wetenschappelijke nieuwsgierigheid af te kraken door "niet aan beginnen" te roepen? Neuh, zeker niet. Want wie weet wat je kunt vinden met de huis tuin en keuken oplossing van een simpele micrometer en een temperatuur sensor?

Onderzoek en leergierigheid is het stimuleren waard, beter dan eeuwig googlen en zelf niet nadenken. Het zou alleen jammer zijn teleur gesteld te worden door het niet hebben van de juiste instrumenten, en daardoor geen nuttige data set te krijgen. Vandaar dat ik me, met mijn lang geleden opgedane ervaring tijdens mijn fysica prakticum, waar ik dit soort dingen ook gemeten heb, wat advies geef en mee denk.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1146
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door gewoon ik »

Deadl0ck schreef: 03 sep 2019 18:27
gewoon ik schreef: 03 sep 2019 13:34 Die temperatuur wordt aan de buitenkant niet bereikt. Dus met een simpele pt100 ben je er ook. Ik kan mijn pijpen met de hand vasthouden, dus een graad of 40/50 denk ik, mss max 60.
Zeker correct, maar intern zul je boven de 500 komen, gok ik, en de temperatuur van het kooltje was ook gewenst door heer smoorder.
Ah erover gelezen dat hij die temperatuur van het kooltjr ook wou meten

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door smoorder »

Voilà, het min of meer volledig beeld is geschapen.
Het aantal parameters kan vanzelfsprekend ontieglijk uitgebreid worden, maar de betrachting naar soberheid is ook een schappelijke deugd.
Het werk is volbracht, met vrucht.
Doel was om de uitzettingscoëfficiënt van droog bruyère te "benaderen".
Koper, inox, epoxy ... allemaal eenvoudig uit een tabelletje te halen, evenals de "rek" van bepaalde lijmen. Bruyère was dus het ontbrekend schakeltje.
Niets voldoet beter dan het toestel van Musschenbroek om lineaire uitzetting vast te stellen.
Bon.
Opstelling : een kwartier redelijk roken tot de buitenkant min of meer constant blijft qua temp, dan pas registreren.
Nieuw kopje uit oud hout gedraaid, 30 mm.
Starttemp : 25 °
Eindtemp buitenzijde : 45 °
Toename doormeter : 0,45 mm
Temp "kooltje" in rust : 85 à 95 °
Temp "gloeiend" kooltje , dus met luchtaanzuiging : 270 à 320 °
Ditzelfde resultaat , dus een uitzetting van +/- 1/66 werd bij alle opstellingen bekomen; dikwandig, dunwandig, diepere ketel ... dikwandig komt wat trager op temp, dunwandig wat sneller, maar dat weet iedereen die een pijp rookt.

Dit is natuurlijk geen correcte lineaire coëff/graad, maar dat is dan ook irrelevant in deze daar een pijp nooit 100 ° zal worden , en slechts naar de convergentie met andere materialen in "rookomstandigheden" gezocht werd.
Hoe warm wordt een pijp : rustig roken : 45
minder rustig en Semois : 55
warmer dan warm : 68
én een pijp van 33 mm doormeter wordt 1 mm dikker tijdens het roken .
À peu près !
S.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Meester W »

Hoewel ik er - as usual- weinig van begrijp met interesse gelezen. Dank voor deze info !

Gr
W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1146
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door gewoon ik »

Bedankt voor de info

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Janno »

Wat meester W zegt. Met interesse gelezen.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door MilleLuci »

Best aardig 1mm op 33mm. Leuk onderzoekje.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Carlito »

Het verbaast mij vooral dat een 'houten' pijp 300° kan verdragen..
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door Deadl0ck »

Carlito schreef: 06 sep 2019 08:32 Het verbaast mij vooral dat een 'houten' pijp 300° kan verdragen..
300 graden vind ik een lage meting eigenlijk.

Er is een onderzoek uit laat jaren 50 dat het dubbele geeft.
The temperatures produced when tobacco was burned in pipe have been measured by a calibrated thermocouple.

Temperature of the combustion zone in a pipe was about 500° C. (variability, 380°–620° C.). The maximal temperature was thus relatively low, but the heat spread over an extensive area outside the actual glow.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door smoorder »

Deadl0ck schreef: 06 sep 2019 12:45
300 graden vind ik een lage meting eigenlijk.

Er is een onderzoek uit laat jaren 50 dat het dubbele geeft.
The temperatures produced when tobacco was burned in pipe have been measured by a calibrated thermocouple.

Temperature of the combustion zone in a pipe was about 500° C. (variability, 380°–620° C.). The maximal temperature was thus relatively low, but the heat spread over an extensive area outside the actual glow.

Dat is aannemelijk; ik heb de temp. van de bovenkant van de gloeiende massa ( ontdaan van isolerende as ) gemeten. Mogelijk en zelfs waarschijnlijk is de kern of de onderkant, richting trekgat, véel heter.
s
Laatst gewijzigd door The_Undertaker op 16 sep 2019 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes gerepareerd

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe warm wordt een pijp ?

Bericht door robvoorburg »

Om die reden vallen de meeste houtsoorten dan ook af;
ze zouden vrolijk mee gaan doen aan de verbranding van
de tabak.

Plaats reactie