Aspirant pijproker zoekt hulp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
DRF

Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door DRF »

Hoi allemaal,
Ik ben Leon en wil binnenkort gaan beginnen met pijproken (ik heb al eens pijp gerookt vond het niets maar dat had alles te maken met mijn onkunde, zoals vocht drinken uit de pijp :roll: omdat de tabak veelste nat was.. weet ik veel)

laatst heb ik een pijp gerookt bij een vriend en dit was echt heerlijk.
nu ben ik veel gaan kijken op youtube loop weer helemaal warm voor het pijproken (nu wel op de juiste manier)

ik ben een ex sigaretten roker (gestopt in 2017)
en een actieve sigaren roker.

mijn vraag is deze:

moet ik nou echt 100/200 euro uitgeven voor een pijp zoals een savinelli of een big ben of kan ik ook af met een pijp van 40 euro van bijvoorbeeld vinche of een "basket pipe" ?
uiteraard snap ik dat er een kwaliteitsverschil in zit maar zal ik dat als NOOB er ook uithalen?
zeker omdat ik natuurlijk meerdere pijpen moet hebben want ik wil meerdere malen per dag roken denk ik (2 a 3 keer)

de manier hoe mijn maat me vertelde te roken was de "ademhalings methode" maar hiervoor moet de pijp dus wel in de mond blijven tussen de tanden. welke pijpen zijn hiervoor geschikt?

nou heel verhaal zoals je ziet 8) ik hoop dat jullie mij de goede weg op kunnen helpen

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door George Bertram »

Hoi Leon,
Leuk dat je het pijproken toch terug een kans geeft.
Hoe de een zijn of haar pijp rookt is niet gelijk voor de ander de best passende methode; dus de ademhalingsmethode past misschien wel goed voor je vriend, maar dat wil niet zeggen dat dat ook jou zal passen.
Voor wat betreft een pijp of meerder pijpen en de kosten is het zeker te overwegen om een goede 'tweedehands' (ook wel chique estate genoemd) aan te schaffen. Er zijn al velen zeer tevreden geweest om bij Dré (puffaway) één of meerdere pijpen te kopen; een goede pijp, netjes terug in orde gebracht voor zeer schappelijke prijzen. Je kunt dan zelf ook uitvinden welk soort pijpen jou het best bevalt (gebogen, recht, grote of kleine ketel enz. enz.). Als het pijproken eenmaal bevalt is de weg naar duurdere pijpen maar al te snel gevonden.....
Veel succes en vooral veel plezier aan het pijproken toegewenst.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door Rob »

Mijn duurste pijp kostte €140, mijn meest gerookte pijpen liggen tussen de €4 (mijn favoriet eigenlijk) en €50. Ik merk weinig verschillen om eerlijk te zeggen. Zoals boven geschreven is ook mijn advies: kijk op Puffaway, of beter nog: kom naar Heukelum als Dré daar ook komt. Er is nog ruimte!

Smoking Harley
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2017 16:16
Locatie: Groningen

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door Smoking Harley »

Een startende pijproker verdient een goed advies. Daarvoor is dit forum een inspirerende bron en de adviezen van Janneman in het bijzonder. Kwaliteit hoeft niet persé duur te zijn. Voor een mooi stuk hout of een fraai bewerkte pijp betaal je sowieso meer dan een eenvoudig model. Dat zegt verder dus niets over de kwaliteit. Wel is je keuze afhankelijk van een paar factoren. Houd je de pijp graag tussen de tanden dan is een lichte pijp wenselijk. Heb je de neiging om tijdens het roken veel vocht te produceren dan zou ik gaan voor een recht model, die doorgaans makkelijker te "drogen" is met een konische pijpreiniger tijdens het roken. Hoewel ik de voorkeur geef aan roken zonder filter kan het gebruik ervan wel een milder effect geven en vocht absorberen. Tot slot: koop je eerste pijp bij een goede speciaalzaak en niet van Internet. Je moet de pijp in handen hebben gehad om een succesvolle en langdurige relatie met haar aan te kunnen gaan.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door robvoorburg »

Je moet de pijp in handen hebben gehad om een succesvolle en langdurige relatie met haar aan te kunnen gaan.

Dat vind ik ook. Om die reden zou ik deelname eind oktober
in Heukelum overwegen.
Het betreft een gezellig en ongedwongen samenzijn onder
gelijkgestemden met een hapje en een drankje.
Op vragen zal je hier een antwoord vinden, zowel qua tabak
als van een goede pijp, ze zijn eveneens voorhanden, zowel
gebruikt als in nieuwstaat.

Hartelijk welkom overigens.

DRF

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door DRF »

Bedankt voor de reacties :D

ik heb besloten om binnenkort een bezoekje te brengen aan "de oude tijd" in utrecht.
deze staat goed aangeschreven en is voor mij niet heel ver weg zodat ik inderdaad mijn eerste pijp in mijn handen kan houden
om te kijken welke bij mij past... want ik heb namelijk geen idee of ik veel vocht produceer en hoe ik het liefste de pijp rook. (al was ik wel goed aan het kwijlen tijdens die ene pijp met de "ademhalingsmethode" bij me maat) :oops:

deze ontdekkingsreis gaat vanaf nu beginnen en ik heb er zin in

ik heb de site van "puffaway" in mijn favorieten gezet want dat scheelt een hele grote slok op een borrel :shock: als ik straks mijn style weet.

zodra ik mijn eerste pijp heb gekocht en de juiste tabak heb uitgezocht (mijn maat adviseerde "4th generation 1897")
zal ik deze met jullie delen in de juiste topics

bedankt voor jullie hulp
super leuk forum dit trouwens 8)

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door NoneNicer »

Mijn tips kennen de meesten wel, maar bij De Oude Tijd zit je wel goed. Qua tabak zou ik ongesausd nemen (zonder smaakje) tenzij je geniet van sigaren met een smaak.
Nu net gelezen op Tobaccoreviews dat het advies weleens precies op z'n plaats kan zijn met deze 4th Generation:
https://www.tobaccoreviews.com/blend/53 ... ation-1897

Veel plezier er mee! Lees ook enkele andere punten in de beginnershoek. En breng veel geduld mee, het is bijna niemand gelukt om ineens 'goed' een pijp te roken.

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door TommyLF »

naar mijn mening kun je beter terecht bij Oude Leeuw (Rein-jan) in Rijswijk of bij Willem Schimmel in Zutphen. Zal kwestie van persoonlijke voorkeur zijn. ;-)
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door robvoorburg »

TommyLF schreef: 06 okt 2019 08:16 naar mijn mening kun je beter terecht bij Oude Leeuw (Rein-jan) in Rijswijk of bij Willem Schimmel in Zutphen. Zal kwestie van persoonlijke voorkeur zijn. ;-)
Ik ben een paar keer bij De Oude Tijd geweest en ben er keurig
geholpen, maar dat eveneens voor Willem en Rein-Jan. Zou er
Marjolein van Renssen/Delft nog aan willen toevoegen.

Persoonlijke voorkeur, net wat je schrijft.

tomatamot

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door tomatamot »

Is het geen goed idee om een bezoek te gaan brengen aan de aanstaande Forum Meeting?
Daar zijn dan ongeveer een half honderd experts aanwezig.
Kan je honderd en meer uitvragen. :wink:

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door Sidekickelvis »

Mocht je toch een nieuwe pijp willen kopen dan raad ik je een Molina aan. Recht model. Kost een eurootje of 40 en er kan een filter in (hoeft niet natuurlijk). Dat zijn goede pijpen voor een schappelijk bedrag alhoewel ik 100 euro ook een schappelijk bedrag vind.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door Dukdalf »

Je kunt ook even kijken in het marktplein voor pijpen op dit forum. Koop je ook een nieuwe pijp voor weinig :mrgreen: .

arnhem
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:09

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door arnhem »

Ik rook ook uit een molina pijp, met veel plezier ! Een met gebogen steel, ligt lekker in mijn mond als ik een stukje loop.

Gebruikersavatar
Aaron
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:18
Locatie: Wuustwezel

Re: Aspirant pijproker zoekt hulp

Bericht door Aaron »

Al aan een corn cob gedacht?
Ik rook er graag en vaak uit, hoewel het een aparte smaak is.
What is a good man but a bad man's teacher,
What is a bad man but a good man's job.

- Tao Te Tjing

Plaats reactie