Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico59
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 mei 2021 12:58

Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Nico59 »

Hoi pijprokers,
Ik ben een beginner in het pijproker en hoewel ik in het begin wilde stoppen ben ik nu in het bezit van verschillende pijpen en tabak. Nu valt mij op dat bv de Neptunes tabak in een wat grotere pijp minder op de tong voelbaar is dan in een kleinere pijp.
Is er een leidraad voor beginners welke tabak in welke pijp het beste tot zijn recht komt?

Ook is het voor mij moeilijk om smaak waar te nemen van de tabak, ik weet dat smaakpapillen veranderen. Is dat een kwestie van tijd?
Leer van gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Chris »

Dag Nico,

Het is van meerdere factoren afhankelijk. Jouw eigen smaak, maar ook het karakter van de tabak, dus of deze bijvoorbeeld snel heet brandt of de neiging heeft om vochtig te roken. Of het een loose cut is of flake. Een grotere pijp hoef je niet per se helemaal vol te stoppen natuurlijk, ikzelf rook regelmatig een driekwart gevulde pijp.

In mijn beleving is vrijgekomen vocht tijdens het roken een belangrijke veroorzaker van ongemakken op de tong. Rustig roken en op tijd de rager erin. Genoeg te experimenteren dus : )

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door oehoe »

Geen idee eigenlijk. Ik gebruik voornamelijk mijn neuspapillen bij 't zowel binnentrekken als uitblazen van de rook. De tong is 'n gecompliceerd likding overigens. Iedere plek daar heeft zo zijn receptoren die gevoelig voor bepaalde smaken zijn.


Afbeelding

De rook enigszins proberen te "sturen" naar de gewenste receptoren zou wellicht 'n andere ervaring kunnen geven.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Massis »

oehoe schreef: 29 jun 2021 13:03 Iedere plek daar heeft zo zijn receptoren die gevoelig voor bepaalde smaken zijn.


Afbeelding
Dat is helaas al jaren ontkracht :-)

https://www.smithsonianmag.com/science- ... 180963407/
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door oehoe »

De lekkert is dus meer all round dan eerder vermoed. Never mind, tabak gaat bij mij via de neus. Smaak danwel de perceptie daarvan is ook iets unieks. Inmiddels bekend de verhalen van Corona patiënten die hun smaak totaal verloren zagen (ruiken is wellicht 'n betere omschrijving) gaan.

De meest vreemde sensatie qua smaak heb ik meegemaakt tijdens de griep. De échte dus. Tabak (sigaretten) smaakte weken lang als aangebrande gekookte aardappelen. Iedere dag weer proberen als junk natuurlijk. Voor mij blijft de smaak van die mislukte piepers dan ook als 'n ijkpunt waar 't de échte griep betreft.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Beginneling »

Het is vooral geduldig combinaties tabak en pijpen uitproberen ben ik bang. Tis voor iedereen weer anders. Al zou ik baaitabak toch niet snel in een pijp met een klein kopje doen dat rookt me iets te scherp op de tong.
Maar ben wel benieuwd welke tabakken je dan rookt omdat je weinig smaak(verschillen) ervaart.

Gebruikersavatar
Nico59
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 mei 2021 12:58

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Nico59 »

Beginneling, was het maar waar dat ik smaak verschillen waarnam, maar het is meer dat wanneer ik bv de tabak rook waarin vanille zou moeten zitten ik dit er niet uit kan halen. Ik heb vroeger wel wat vanille sigaartjes gerookt en daar proefde ik het wel. Alsbo Black ook geen enkele smaak kunnen waarnemen. Maar ik sta nog aan de wieg voor wat het pijproken betreft en denk dat de smaak na meer ervaring wel zal komen Maar mijn vraag kwam doordat ik verschil bemerkte in de grote van de pijp in combinatie met de tabak.
Ook omdat er zoveel verschillende pijpen zijn dacht ik dat dit mogelijk verband had met de tabak.
In ieder geval ervaar ik wel de rust tijdens het pijproken
Leer van gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Asmodeus »

Tja, dit is een van de grote mysteriën van het pijproken. Natuurlijk bestaan er basisregels zoals:”latakia rook je uit een pot!”, “flake rook je uit een tapse ketel” en “semois rook je uit een maximaal grote ketel”.

Maar toch is het maar even aan de individuele pijproker om vast te stellen welke tabak het beste tot z’n recht komt in welke pijp. De roker maakt dat mooi even zelf uit! Dus vooral alles in iedere pijp proberen!

#%£! Regels!!

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door The_Undertaker »

Was er niet ergens een afbeeldinkje met een overzicht van tabakssoorten en de 'bijbehorende' bowl shapes (de binnenkant)? Als leidraad, niet als strikte richtlijn natuurlijk. Heb even gezocht, maar kon hem niet zo 1,2,3 vinden.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Ribbon »

Qua smaakbeleving zou ik willen opmerken dat ik een grote vooruitgang bemerkte toen ik (gedeeltelijk) door mijn neus begon uit te blazen.

Dat is in het begin even iets om onder de knie te krijgen, maar het wordt vrij snel automatisme.

Als ik nu weer eens enkel door mijn mond uitadem proef ik echt aanmerkelijk minder.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Beginneling »

The_Undertaker schreef: 30 jun 2021 09:55 Was er niet ergens een afbeeldinkje met een overzicht van tabakssoorten en de 'bijbehorende' bowl shapes (de binnenkant)? Als leidraad, niet als strikte richtlijn natuurlijk. Heb even gezocht, maar kon hem niet zo 1,2,3 vinden.
viewtopic.php?f=3&hilit=verhouding%20ke ... e8a1bad065

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door The_Undertaker »

Dankje!


Dat was dus deze:
Afbeelding

Let wel, dit is geen Wet van Meden en Perzen :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Nico59
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 mei 2021 12:58

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Nico59 »

Bedankt voor de informatie allen en ik zal het e.a uitproberen.
Leer van gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Beginneling »

Tis allemaal leuk en aardig al die schema's en theorieen maar in de praktijk heb je gewoon als beginneling een beperkte keus tabak en pijpen. Pijpenarsenaal uitbreiden met modelletjes die je nog niet hebt en dan weer proberen met de bekende en ook weer nieuwe tabakken enz enz. Zo gaat het bij mij tenminste.
Maar aan de andere kant durf ik ook wel te beweren dat ik kan genieten van elke tabak in welke pijp dan ook, extremen daargelaten. ik bedoel maar te zeggen: ook niet te moeilijk doen hoor. Tis meer goed stoppen en rustig roken dat van belang is naar mijn idee dan pieterpeuterig doen over welke tabak precies in welke pijp moet.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door oehoe »

Beginneling schreef: 01 jul 2021 19:38 Tis allemaal leuk en aardig al die schema's en theorieen maar in de praktijk heb je gewoon als beginneling een beperkte keus tabak en pijpen. Pijpenarsenaal uitbreiden met modelletjes die je nog niet hebt en dan weer proberen met de bekende en ook weer nieuwe tabakken enz enz. Zo gaat het bij mij tenminste.
Maar aan de andere kant durf ik ook wel te beweren dat ik kan genieten van elke tabak in welke pijp dan ook, extremen daargelaten. ik bedoel maar te zeggen: ook niet te moeilijk doen hoor. Tis meer goed stoppen en rustig roken dat van belang is naar mijn idee dan pieterpeuterig doen over welke tabak precies in welke pijp moet.
Helemaal mee eens. Roeien met de riemen die men heeft brengt vaak 't beste uit de roeier én de riemen voort. Hebben we 't nog niet over 't bootje.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Beginneling »

oehoe schreef: 01 jul 2021 20:28
Beginneling schreef: 01 jul 2021 19:38 Tis allemaal leuk en aardig al die schema's en theorieen maar in de praktijk heb je gewoon als beginneling een beperkte keus tabak en pijpen. Pijpenarsenaal uitbreiden met modelletjes die je nog niet hebt en dan weer proberen met de bekende en ook weer nieuwe tabakken enz enz. Zo gaat het bij mij tenminste.
Maar aan de andere kant durf ik ook wel te beweren dat ik kan genieten van elke tabak in welke pijp dan ook, extremen daargelaten. ik bedoel maar te zeggen: ook niet te moeilijk doen hoor. Tis meer goed stoppen en rustig roken dat van belang is naar mijn idee dan pieterpeuterig doen over welke tabak precies in welke pijp moet.
Helemaal mee eens. Roeien met de riemen die men heeft brengt vaak 't beste uit de roeier én de riemen voort. Hebben we 't nog niet over 't bootje.
Mooi gezegd. Een oehoe (of een ransuil) waardig

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door GR69 »

https://pipesmagazine.com/blog/out-of-t ... of-things/

Vond in het kader van deze thread..deze link..food for thought..
😎😊
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Online
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4020
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Martin Romijn »

Je kan ook een aantal corncobs kopen in verschillende maten. Roeien met de riemen die je hebt kan ook....maar als je alleen een pijp met een grote ketel hebt dan wordt het lastig om van een wat zwaardere flakes te genieten.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door oehoe »

Ik ben geen fan van filosofie maar pijproken is volgens mij éénieders eigen weg weten vinden. Trial by error. Ben je écht de weg kwijt kom je bij ons in de GGZ. DSM V inmiddels en geen deksel te vinden die op 't gepresenteerde potje past danwel naadloos aansluit. En dan de persoon (lijkheid) nog..........

Doe je ding. Probeer en wanneer 't niet bevalt probeer iets anders.

Albert Einstein was pijproker. Zijn relativiteitstheorie is ergens appeltje eitje vergeleken met pijproken. Tabak en de wijze waarop en waarin. Teveel variabelen om tot 'n wet van Meden en Perzen te komen. Ik weet weinig van natuurkunde maar volgens mij gaan de quantum- en snaartheorie hier ook geen geldende richtlijnen voor vinden.

Ieder zijn weg dus. Niet opgeven bij de eerste horde. Bij twijfel en problemen is er ergens wel iemand te vinden hier die je met raad en daad bij wil staan.

"Nou, nou nou, die Columbus had 't mentaal ook niet gemakkelijk met 't vinden van Indië via de West. Verschijnt er ineens zo'n klote continent aan de horizon die de planning in de war stuurt."
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Online
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4020
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Martin Romijn »

oehoe schreef: 04 aug 2021 21:45 Ik ben geen fan van filosofie maar pijproken is volgens mij éénieders eigen weg weten vinden. Trial by error. Ben je écht de weg kwijt kom je bij ons in de GGZ. DSM V inmiddels en geen deksel te vinden die op 't gepresenteerde potje past danwel naadloos aansluit. En dan de persoon (lijkheid) nog..........

Doe je ding. Probeer en wanneer 't niet bevalt probeer iets anders.

Albert Einstein was pijproker. Zijn relativiteitstheorie is ergens appeltje eitje vergeleken met pijproken. Tabak en de wijze waarop en waarin. Teveel variabelen om tot 'n wet van Meden en Perzen te komen. Ik weet weinig van natuurkunde maar volgens mij gaan de quantum- en snaartheorie hier ook geen geldende richtlijnen voor vinden.

Ieder zijn weg dus. Niet opgeven bij de eerste horde. Bij twijfel en problemen is er ergens wel iemand te vinden hier die je met raad en daad bij wil staan.

"Nou, nou nou, die Columbus had 't mentaal ook niet gemakkelijk met 't vinden van Indië via de West. Verschijnt er ineens zo'n klote continent aan de horizon die de planning in de war stuurt."
Volgens mij was degene die dit topic begon wel op zoek naar wat info....als het voor jou werkt om je eigen weg te zoeken; prima!
Dit forum is bedoeld om de beginnende pijproker van wat info te voorzien, wie daarnaar op zoek is; doe er je voordeel mee. Toen ik 30 jaar geleden begon ben ik ook daar schade en schande wijs geworden...er was geen internet en ik had geen pijprokers in mijn omgeving. Als je nu door de kennis van andere pijprokers het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden lijkt me dat niet verkeerd....maar ieder zijn ding.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Is de grote van de pijp afhankelijk van tabak

Bericht door Bommel »

Gelukkig bied dit forum voldoende kennis aan de beginnende starter in het pijproken.
We kunnen de weg wijzen en de nieuwe broeder en zuster op het pad zetten.
Echter is het bewandelen ervan toch een zaak van de persoon zelf en dat gaat met vallen en opstaan.
Laat ons de valkuilen niet vergeten die zelfs de ervaren pijproker het pad blijven kruisen.
Afbeelding

Plaats reactie