Prijzen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Prijzen

Bericht door Terpentijn »

Beste forumleden,

Op volkskrant.nl werd zojuist een stuk gelezen over prijsverhoging op sigaretten en shag van 38%. Maar nu vroeg ik mij af hoe dat voor sigaren en pijptabak is, in die zin dat de gemiddelde journalist zich doorgaans in dit soort stukken niet bezighoudt met de tabakgenieters, louter met de tabakjunks. Met andere woorden, ik zou het niet onmogelijk vinden wanneer ht ook voor de sigaren en pijp geldt, maar dat dit gemakshalve niet genoemd wordt.

Groeten,

T
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Prijzen

Bericht door Eliminator »

Hoorde dit net op het journaal ook, maar het is de verhoging die de afgelopen 5 jaar heeft plaatsgevonden !
En wetende dat alle accijnsen voor tabak in het algemeen geldt zal dat bij pijptabak niet anders geweest zijn,.. ze zijn alleen wel zo slim om dat stukje bij beetje te doen zodat iedereen natuurlijk wel blijft roken, anders spekken we de staatkas niet !


p.s. quote: "De afgelopen 5 jaar zijn de accijnzen voor rookwaren acht keer aangepast" dit is pas echt bizar, da's dus bijna 2 x per jaar ! :evil:
Afbeelding

Whitesnake

Re: Prijzen

Bericht door Whitesnake »

Vind 38 % toch wel wat kras. Kan kloppen wat Eli zegt...

Hier in België slaat dan alles op, dus ook pijptabak en cigaren. :cry: :cry: :cry:

Als je ziet wat de staat dagelijks binnenhaalt alleen al op rookartikelen (zwijgen we nog van flitsboetes e.d) dan begrijp je niet hoe die torenhoge staatsschuld maar overeind blijft! :evil:

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Prijzen

Bericht door robvoorburg »

Om de inkomsten op hetzelfde peil te houden zal de overheid de afname van het
gebruik van tabak compenseren door de prijs ervan steeds te verhogen.
In kleine stappen zoals Eli al aangeeft.

Ik moet denken aan kikkers die in water gezet worden dat steeds warmer wordt.

Winslow Collector

Re: Prijzen

Bericht door Winslow Collector »

Voor kerftabak (shag en sigaretten) en andere tabakken zoals sigaar en pijptabak gelden voor de berekening van de prijs en accijns verschillende regeltjes. Zo kan de accijnsverhoging op de ene soort tabak iets anders in de uiteindelijke consumentenprijs naar voren komen dan bij de ander tabakssoort.
De accijns is in twee delen (een vast deel dat "ad valorem" heet, of zo, en een deel over de inkoopprijs). En natuurlijk nog de BTW, want stel dat ze bij de roverheid geld tekort zouden komen. :twisted:

Heb de getallen niet bij de hand (zit op mijn werk), maar voor de goede speurneus is dit allemaal op de websites van de roverheid te vinden.

EDIT: op nu.nl staat wel een leuk grafiekje met de verhoudingen van prijsverhoging tussen shag, kerftabak en pijp+sigaar.
http://www.nu.nl/geldzaken/2883134/roke ... orden.html

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Prijzen

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef: EDIT: op nu.nl staat wel een leuk grafiekje met de verhoudingen van prijsverhoging tussen shag, kerftabak en pijp+sigaar.
http://www.nu.nl/geldzaken/2883134/roke ... orden.html
Hmm, enige leuke aan dat grafiekje is om te zien dat de prijsstijging van sigaren en pijptabak minder schokkend (nadruk op minder, 't is nog steeds schokkend!) is dan van sigaretten en shag. :roll:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door MilleLuci »

Mmmm, bezopen gewoon!! Mijn salaris is de afgelopen jaren ook niet met kleine stapjes ongeveer 38% omhoog gegaan. Waar gaat 12 sept. ons brengen! tijdelijke kwartje van mister Kok (Cock) betalen we ook nog steeds.........
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

...tja, de roverheid...
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Prijzen

Bericht door Fossiel »

Van de prijs van pijptabak lig ik niet erg wakker. 5 tot 10 euro voor een pakje van 50 gram, dat valt reuze mee, ik doe een paar weken met een pakje, terwijl ik toch zo'n 1 tot 2 uur per dag pijprook, dat betekent dat één pakje me toch schat ik zo'n 20 tot 40 uur rookgenot verschaft. ;p
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
eendrieenzestig
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:06
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door eendrieenzestig »

Winslow Collector schreef: de roverheid
De enige juiste omschrijving =D>
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

eendrieenzestig schreef:
Winslow Collector schreef: de roverheid
De enige juiste omschrijving =D>
...correct! :mrgreen:
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Prijzen

Bericht door maboc »

Ow...jullie weten me altijd te kietelen.

Roverheid....is in mijn beleving zwaar overdreven.
Er is gewoon geld nofig om NL draaiend te houden. Daar betaal ik met veel plezier belasting voor.
En ja ... belasting/accijnzen op alcohol, tabak en brandstof zijn heel fors, misschien wel buiten proportioneel, maar da's voor mij geen reden om die overheid dan meteen maar van roofpraktijken te betichten.

(En reken er maar op dat we nog heel wat meer moeten gaan bijbetalen want de kosten in bv. de zorgen knallen de pan uit in nabije de toekomst.)
--
Cheers maboc

Winslow Collector

Re: Prijzen

Bericht door Winslow Collector »

maboc schreef:Ow...jullie weten me altijd te kietelen.
:mrgreen: Dan zal ik me maar niet laten kietelen, wat dat wordt dit topic snel zware kost. :wink:

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

Winslow Collector schreef:
maboc schreef:Ow...jullie weten me altijd te kietelen.
:mrgreen: Dan zal ik me maar niet laten kietelen, wat dat wordt dit topic snel zware kost. :wink:
...en hier sluit ik mij volledig bij aan! :mrgreen:
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Prijzen

Bericht door maboc »

Winslow Collector schreef:
maboc schreef:Ow...jullie weten me altijd te kietelen.
:mrgreen: Dan zal ik me maar niet laten kietelen, wat dat wordt dit topic snel zware kost. :wink:
Inderdaad.
(overigens vind ik dat niet zo'n probleem om in zware kost verder te praten, maar ik vrees wel dat we vrij snel verzanden in een soort hakken-in-het-zand-situatie :-))
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

maboc schreef:
Winslow Collector schreef:
maboc schreef:Ow...jullie weten me altijd te kietelen.
:mrgreen: Dan zal ik me maar niet laten kietelen, wat dat wordt dit topic snel zware kost. :wink:
Inderdaad.
(overigens vind ik dat niet zo'n probleem om in zware kost verder te praten, maar ik vrees wel dat we vrij snel verzanden in een soort hakken-in-het-zand-situatie :-))
...militair gezien niet verantwoord, hakken in het zand... :mrgreen:
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Prijzen

Bericht door maboc »

magicmarcello schreef: ...militair gezien niet verantwoord, hakken in het zand... :mrgreen:
;p
Ik hoop dat u mij dat niet al te zeer kwalijk neemt.
Als excuus voer ik op : Ik zat in de eerste lichting die niet op hoefde te komen. Kortom...buitengewoondienstplichtig, en dus nooit onder de wapenen geweest.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

LOL :mrgreen: excuses warm aanvaard met zeer dikke smile :D
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Prijzen

Bericht door Wowbagger »

maboc schreef:
magicmarcello schreef: ...militair gezien niet verantwoord, hakken in het zand... :mrgreen:
;p
Ik hoop dat u mij dat niet al te zeer kwalijk neemt.
Als excuus voer ik op : Ik zat in de eerste lichting die niet op hoefde te komen. Kortom...buitengewoondienstplichtig, en dus nooit onder de wapenen geweest.
Dan zijn wij van ongeveer gelijk bouwjaar.
Zou dat verklaren dat ik het eens ben met de overdreven beschrijving van onze "roverheid"?
Hoewel er heel veel mis gaat op iedere plek waar mensen werken (en ja, een ambtenaar werkt ook), en waar mensen iets moeten beslissen waar ze eigenlijk te weinig van af weten, moet ik altijd denken aan een stukje uit een liedje van Mark Knopfler (What it is):
"People curse the government, and shovel hot food down." Oftewel, de mensen hebben het beter dan ooit en nog is het niet goed genoeg.

Winslow Collector

Re: Prijzen

Bericht door Winslow Collector »

Wowbagger schreef:"People curse the government, and shovel hot food down." Oftewel, de mensen hebben het beter dan ooit en nog is het niet goed genoeg.
Dat mensen het goed hebben is niet DANKZIJ de overheid, maar ONDANKS. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Prijzen

Bericht door Wowbagger »

(T) :wink:

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Prijzen

Bericht door maboc »

Wowbagger schreef:
maboc schreef:
magicmarcello schreef: ...militair gezien niet verantwoord, hakken in het zand... :mrgreen:
;p
Ik hoop dat u mij dat niet al te zeer kwalijk neemt.
Als excuus voer ik op : Ik zat in de eerste lichting die niet op hoefde te komen. Kortom...buitengewoondienstplichtig, en dus nooit onder de wapenen geweest.
Dan zijn wij van ongeveer gelijk bouwjaar.
Zou dat verklaren dat ik het eens ben met de overdreven beschrijving van onze "roverheid"?
Hoewel er heel veel mis gaat op iedere plek waar mensen werken (en ja, een ambtenaar werkt ook), en waar mensen iets moeten beslissen waar ze eigenlijk te weinig van af weten, moet ik altijd denken aan een stukje uit een liedje van Mark Knopfler (What it is):
"People curse the government, and shovel hot food down." Oftewel, de mensen hebben het beter dan ooit en nog is het niet goed genoeg.
1972
Na de MTS zou ik eigenlijk in dienst moeten. Vanwege mijn vervolgopleiding (HTS) kreeg uitstel. Na de HTS kreeg ik te hoen dat ik buitengewoon diensplichtig was en niet op hoefde te komen.
Vond ik niet zo erg :-)

(Verdere politieke/maatschappelijke discussies laat ik hier maar achterwege. Wanneer iemand in zware kost erover begint dan babbel ik vrolijk mee.)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Prijzen

Bericht door Wowbagger »

maboc schreef:
Wowbagger schreef:
maboc schreef:
magicmarcello schreef: ...militair gezien niet verantwoord, hakken in het zand... :mrgreen:
;p
Ik hoop dat u mij dat niet al te zeer kwalijk neemt.
Als excuus voer ik op : Ik zat in de eerste lichting die niet op hoefde te komen. Kortom...buitengewoondienstplichtig, en dus nooit onder de wapenen geweest.
Dan zijn wij van ongeveer gelijk bouwjaar.
Zou dat verklaren dat ik het eens ben met de overdreven beschrijving van onze "roverheid"?
Hoewel er heel veel mis gaat op iedere plek waar mensen werken (en ja, een ambtenaar werkt ook), en waar mensen iets moeten beslissen waar ze eigenlijk te weinig van af weten, moet ik altijd denken aan een stukje uit een liedje van Mark Knopfler (What it is):
"People curse the government, and shovel hot food down." Oftewel, de mensen hebben het beter dan ooit en nog is het niet goed genoeg.
1972
Na de MTS zou ik eigenlijk in dienst moeten. Vanwege mijn vervolgopleiding (HTS) kreeg uitstel. Na de HTS kreeg ik te hoen dat ik buitengewoon diensplichtig was en niet op hoefde te komen.
Vond ik niet zo erg :-)

(Verdere politieke/maatschappelijke discussies laat ik hier maar achterwege. Wanneer iemand in zware kost erover begint dan babbel ik vrolijk mee.)
Scheelt nog wel wat dan, ben van 78. Kreeg een brief thuis toen ik op de MTS zat dat ik, als ik wilde, vervroegd mocht.
Ehhhhhm, even denken...... nee laat maar.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Prijzen

Bericht door antonius »

maboc schreef:Ow...jullie weten me altijd te kietelen.

Roverheid....is in mijn beleving zwaar overdreven.
Er is gewoon geld nofig om NL draaiend te houden. Daar betaal ik met veel plezier belasting voor.
En ja ... belasting/accijnzen op alcohol, tabak en brandstof zijn heel fors, misschien wel buiten proportioneel, maar da's voor mij geen reden om die overheid dan meteen maar van roofpraktijken te betichten.

(En reken er maar op dat we nog heel wat meer moeten gaan bijbetalen want de kosten in bv. de zorgen knallen de pan uit in nabije de toekomst.)
dat komt gewoon door de ROVERHEID,zeer juist geformuleerd wc.


gr antonius

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

:mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door MilleLuci »

Om NL draaiende te houden moet NL eens geleid gaan worden als een BV! En niet elke vier jaar een wisseling van de wacht met links of rechts, geloof en wat nog meer! Van de partijprogramma's blijft ook geen spaan heel want er moet een coalitie gevormd worden. Ik begin aardig moe te worden van de Roverheid, de door de strot geduwde euro en het gezeik van één europa. De euro die in Engeland, Denemarken enz. nog steeds niet als munt wordt ingevoerd........de bodemloze griekse put.......bah
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen

Bericht door magicmarcello »

MilleLuci schreef:Om NL draaiende te houden moet NL eens geleid gaan worden als een BV!
...helaas gaat dat nu niet meer, door al het verval is het inmiddels een bananenrepubliek geworden... :mrgreen:
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Prijzen

Bericht door Mus »

MilleLuci schreef:tijdelijke kwartje van mister Kok (Cock) betalen we ook nog steeds.........
Nee, die betalen we al een aantal jaren niet meer. Het "Kwartje van Kok" is namelijk al "teruggegeven" door de brandstofaccijnzen een aantal malen minder of niet te verhogen.
MilleLuci schreef:Om NL draaiende te houden moet NL eens geleid gaan worden als een BV! (...) de door de strot geduwde euro en het gezeik van één europa.
Juist die politieke partijen die Nederland als een BV willen runnen zijn verantwoordelijk voor de veel te snelle invoering van de euro en het één-Europa-gewauwel...

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5263
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Prijzen

Bericht door MilleLuci »

Mus, ik denk, weet zeker, dat je ernaast zit! Er is hier geen referendum geweest of de burger wel de euro had gewild. Nee we hadden een zalm en kok........en die hadden geen BV idee hoor. Zeker pvda meneertje kok, die daarna flink zijn zak vulde bij jaaaaaaa de Shellschelp......goh het kwartje..... Inmiddels maakt Finland zich al op voor een anti eurogebeuren! we gaan het de 12e zien en beleven!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Prijzen

Bericht door antonius »

MilleLuci schreef:Mus, ik denk, weet zeker, dat je ernaast zit! Er is hier geen referendum geweest of de burger wel de euro had gewild. Nee we hadden een zalm en kok........en die hadden geen BV idee hoor. Zeker pvda meneertje kok, die daarna flink zijn zak vulde bij jaaaaaaa de Shellschelp......goh het kwartje..... Inmiddels maakt Finland zich al op voor een anti eurogebeuren! we gaan het de 12e zien en beleven!
en dan vergeet je nog dat gegraai in de ABP pot van die drie,,,35 miljard eruit """geleend"""want de heren vonden de dekking te hoog,maar als abp het weer nodig had kregen ze het weer terug!!!!!!!deueueueue,,,keep on dreaming :mrgreen: :mrgreen:
nu gaat het naar griekenland :twisted: :twisted:


gr antonius

Plaats reactie