Langzaam roken - breath smoking

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Eelco »

Ik heb mezelf er op betrapt dat ik de laatste tijd te snel rook. Niet zo snel dat mijn tong verbrandt of dat de kop te heet wordt, maar wel zo snel dat een pijp waar ik vroeger drie kwartier aan lurkte nu na een half uur al leeg is, en dat de smaak van de tabak minder intensief is.

Tijd om mijn leven te beteren dus. Allereerst heb ik meer tijd genomen om de pijp te stoppen: losjes tot de rand, aandrukken, meer tabak er op strooien, weer aandrukken, en tot slot een dun laagje tabak dat niet wordt aangedrukt. Ondertussen testen of de pijp goed trekt (alsof je door een rietje ademt, niet te licht, maar ook niet dat je echt moet zuigen). Volgens 'de regels' dus.

Vervolgens heb ik de pijp 'volgens de regels' aangestoken. De eerste twee lucifers gebruikt voor 'charring lights': de tabak kort laten branden, even stampen en weer aansteken. Met de derde lucifer heb ik de pijp dan 'echt' aangestoken.

Dan nog kom je makkelijk in de verleiding om te snel na elkaar trekjes te nemen, waardoor de pijp gaat walmen en de tabak iets te scherp smaakt. Om dit tegen te gaan, is er een techniek, genaamd breath smoking. Heel in het kort komt het er op neer dat je de pijp in de mond houdt en rustig door de neus ademt. Bij elke tweede of derde ademteug door de neus sluit je ook de mond (met de pijp tussen de lippen/tanden); hierdoor ontstaat in de mond een vacuum, zodat je - zonder te trekken - rook in de mond krijgt. Dit is een mooie, langzame manier van roken, die echter veel concentratie vereist.

Helemaal onder de knie heb ik de techniek (nog) niet, maar de tabak brandt duidelijk langzamer en ik proef veel meer smaak. Als de pijp toch te snel brandt, leg ik hem even weg. Soms iets te lang, dan moet ik de pijp opnieuw aansteken, maar dat hoort erbij.

Soms moet je jezelf dwingen weer even 'de basics' te oefenen, om ingeslopen gewoonten - zoals te snel roken - tegen te gaan.

Wat zijn jullie trucs, tips en technieken om bewust langzaam te roken? Wat zijn jullie ervaringen met 'breath smoking'? Of vinden jullie dat allemaal maar onzin (kan tenslotte ook)?

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door teunis »

Deze techniek kende ik nog niet. Het is uiteraard het proberen waard.
Wat ik zelf doe als ik mijzelf er weer eens op betrap te snel te roken (vooral met een Virginia) is de techniek die ik van Dr Watson heb geleerd:
Pijp in de mond en dan een teug nemen. De rook rustig beetje bij beetje laten ontsnappen en de hoeveelheid rook die ontsnapt via het "vloeien" van de rook van pijp naar mond weer aanvullen.

Het heeft raakvlakken met jouw techniek, beide gaan ervan uit dat de rook moet vloeien en niet moet worden getrokken.

Net als jij ben ik benieuwd naar de techniek van de oude rotten.... :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Timmy »

Ben er eens op gaan letten. Zit inderdaad vaak met de pijp in m'n mondhoek, ademend door de neus, en af en toe lichtjes de mond open, heel licht soort tuiten, zachtjes ploppen. Goudviseffect, rook kringelt heerlijk rustig, en pijp brandt zeer lang(zaam). Lastig een automatisme te beschrijven.....

Godfrey59

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Godfrey59 »

Heeft ook zeker te maken met de tabaksoort en het vochtpercentage van de tabak . De een tabak brand makkelijk en met twee x vuren prima egaal in de brand , bij de andere tabak moet je er echt voor werken en zeer secuur stoppen en aanvuren .

Tabak die ik altijd zeer eenvoudig te stoppen en makkelijk brandend vindt zijn de cubes . Gewoon in een keer in de kop strooien tot bovenaan vol met een klein bergje erop lichtjes aandrukken en klaar .

Godfrey

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door St Patrick »

Hier idd ook de pijp in mijn mondhoek, af en toe een pufje nemende waar bij de rook langs mijn neus wordt genoten.
Ik proef de tabak wel als ik er echt op let, maar meestal rook ik mijn pijp voor het genietend roken (relax momentje in de dag) en voor de geur van de tabak welke uit de ketel/mond komt op het moment dat er een trekje genomen wordt. Tevens is voor mij de pijp aanzieg een genot om naar te kijken, mooie nervatuur, vakmanschap, en een prachtig stuk natuur waar ik mag van en kan genieten...
Automatische is idd erg moeilijk uit te leggen maar ik denk dat het aardig is gelukt zo...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Martin Romijn »

Ik ben van nature een langzame roker. Let er eigenlijk niet eens op hoe...maar de pijp hangt rustig in de mondhoek en krijgt net genoeg aandacht om te blijven branden...of niet...dan jagen we de vlam er gewoon opnieuw in.

Overigens jammer dat je er niet bij bent zaterdag in Wuustwezel Eelco ! Wij hadden destijds reeds de voorloper, met onze Lowlandsmeeting in Breda.....hoewel er een heel beperkt aantal A.S.P leden op kwam dagen (met ons meegeteld 3), door Corneel als enige Belg was het toch een Holland - België meeting :mrgreen:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door robvoorburg »

Rustig roken, ik weet niet beter. Ik heb er niet echt een methode
voor, net als Martin dat het vuur net niet dooft.
Het lijkt haast of mijn tabak niet verbrandt, maar verast.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Geoff »

Heb bovenstaande techniek 'ns uitgeprobeerd bij een pijpje of 6. Voor mij werkt die goed, maar alleen als ik (a) stilzit en (b) erop let. Hiermee wil ik zeggen dat ik ook vaak mijn pijp op de fiets opsteek. Dan werkt ie niet voor mij. Ook als ik een boek aan het lezen ben, gaat mijn concentratie verloren met alle gevolgen vandien. :P
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door dewitte »

Ik las een hele tijd geleden al over breathsmoking. Ondertussen is dit zowat mijn standaard techniek geworden. Het komt de smaakbeleving inderdaad ten goede.
Als ik echter al pijprokende met iets bezig ben kan ik deze techniek niet zo goed toepassen.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Timmy »

Geoff schreef: dat ik ook vaak mijn pijp op de fiets opsteek. Dan werkt ie niet voor mij.
Dat heb ik ook wel geprobeerd, maar werkt niet, oncontroleerbaar vuur, eerder te hard branden, geen genot van de rook...advies: bij eerste bankje dat je tegenkomt afstappen en daar je pijp verder roken. Fietsen zonder pijp.....

Gebruikersavatar
Utrechter
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 feb 2014 00:43
Locatie: Utrecht

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Utrechter »

Volgens mij doe ik dat (half onbewust) soms al. Ik creëer dan een soort vacuüm door mijn tong op een of andere manier te bewegen. Ik ga het dit weekend eens proberen.
Met een pijp in de mond vergeet ik even de smaak van de realiteit.

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Eelco »

Martin Romijn schreef: Overigens jammer dat je er niet bij bent zaterdag in Wuustwezel Eelco ! Wij hadden destijds reeds de voorloper, met onze Lowlandsmeeting in Breda.....hoewel er een heel beperkt aantal A.S.P leden op kwam dagen (met ons meegeteld 3), door Corneel als enige Belg was het toch een Holland - België meeting :mrgreen:
Ja, ik was er graag bij geweest. Helaas is Wuustwezel toch echt te ver weg. Een andere keer hopelijk. En anders misschien eens een keertje in Hildesheim (met Hemelvaart heb ik het huis voor mij alleen - nou ja, samen met kooikerhondje Lytse 8) ).

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Arno »

Eelco schreef:
Martin Romijn schreef: Overigens jammer dat je er niet bij bent zaterdag in Wuustwezel Eelco ! Wij hadden destijds reeds de voorloper, met onze Lowlandsmeeting in Breda.....hoewel er een heel beperkt aantal A.S.P leden op kwam dagen (met ons meegeteld 3), door Corneel als enige Belg was het toch een Holland - België meeting :mrgreen:
Ja, ik was er graag bij geweest. Helaas is Wuustwezel toch echt te ver weg. Een andere keer hopelijk. En anders misschien eens een keertje in Hildesheim (met Hemelvaart heb ik het huis voor mij alleen - nou ja, samen met kooikerhondje Lytse 8) ).
Even snel Hildesheim opgezocht, mooie stad! En nu snap ik ook dat het een beetje ver weg is..
Afbeelding

Godfrey59

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Godfrey59 »

dewitte schreef:Ik las een hele tijd geleden al over breathsmoking. Ondertussen is dit zowat mijn standaard techniek geworden. Het komt de smaakbeleving inderdaad ten goede.
Als ik echter al pijprokende met iets bezig ben kan ik deze techniek niet zo goed toepassen.
Mannen kunnen ook geen twee dingen tegelijk . Dus ik denk dat Mille het toppie kan toepassen en tegelijk wat anders kan doen :lol:


Godfrey

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door dewitte »

Godfrey59 schreef:
dewitte schreef:Ik las een hele tijd geleden al over breathsmoking. Ondertussen is dit zowat mijn standaard techniek geworden. Het komt de smaakbeleving inderdaad ten goede.
Als ik echter al pijprokende met iets bezig ben kan ik deze techniek niet zo goed toepassen.
Mannen kunnen ook geen twee dingen tegelijk . Dus ik denk dat Mille het toppie kan toepassen en tegelijk wat anders kan doen :lol:


Godfrey
:D klopt als een bus.

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Enrique »

Kijk! Dit vind ik nog eens een bruikbaar onderwerp, interessante manier van roken! Ik probeer het nu uit en ik kom er achter dat mijn manier van roken er al een beetje op lijkt. Het nemen van een trekje met open luchtpijp vind ik alleen wat ongemakkelijk omdat ik steeds het idee heb dat de rook zo mijn longen in kan schieten.

Dit topic samengevat kom ik tot de conclusie dat de rook moet 'vloeien' zoals Teunis dat mooi verwoorde. Rook moet langzaam in beweging gezet worden, dan zal hij zich van zijn goede kant laten zien. Ook kom ik steeds meer tot de conclusie dat pijproken een ware kunst is. Persoonlijk lukt het mij maar een op de zoveel keer om een pijp met een keer goed aansteken helemaal leeg te roken zonder dat hij te heet wordt. En ik ben toch al een aantal jaar aan het oefenen ;)

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door MaartenS »

Daar ik af en toe krijsende geluiden, uit een willekeurig type mondharmonica, produceer.
soms tot ergernis van mijn Eegade. :oops:

Heb ik na lezen van dit onderwerp , mijn pijprook techniek aangepast.
En doe nu aan Bending en overdraw,
alleen niet met de kracht en snelheid die voor een harmonica gebruikt word,
anders gaat m,n pijp Gorgel geluiden maken :-)
Met deze techniek kun je ook ademen, terwijl je mond iets anders doet.

Even ter verduidelijking, dit is niet de techniek voor een continue toon,
maar voor het aanzetten van de bending / overdraw.

Om nu het mystery van boven genoemde te verklaren..

Terwijl men ademt, houd je de keel dicht, en trek je de de kaken iets van elkaar,
en tegelijk de tong naar achteren , zodat er een grotere mond holte ontstaat.
Dit trekt behoorlijk snel een vacuum, dus doe het rustig aan,
en de mond holte zal zich via de pijpsteel alras vullen met de gewenste rooksmaken.
Laatst gewijzigd door MaartenS op 02 mei 2014 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Enrique »

Hee Maarten S, das een techniek die ik onbewust ook toepas. Maar bending en overdraw? Is dat een techniek die je bij het bespelen van een mondharmonica gebruikt? Doet me denken aan de doorademtechniek bij het bespelen van een digereedoo, dan duw je de lucht uit je mond en wangen terwijl je inademt. Zo kan je een aaneengesloten toon laten horen uit de digereedoo van minuten lang, sommigen kunnen het wel een half uur achter elkaar.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Sidekickelvis »

Enrique schreef:Hee Maarten S, das een techniek die ik onbewust ook toepas. Maar bending en overdraw? Is dat een techniek die je bij het bespelen van een mondharmonica gebruikt? Doet me denken aan de doorademtechniek bij het bespelen van een digereedoo, dan duw je de lucht uit je mond en wangen terwijl je inademt. Zo kan je een aaneengesloten toon laten horen uit de digereedoo van minuten lang, sommigen kunnen het wel een half uur achter elkaar.
Saxofonisten noemen dat 'circular breathing' volgens mij maar dat werkt dus de andere kant op. En kost redelijk wat kracht volgens mij.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Enrique »

Saxofonisten noemen dat 'circular breathing' volgens mij maar dat werkt dus de andere kant op. En kost redelijk wat kracht volgens mij.
Klopt! Maar na een tijdje oefenen raak je getraind, gelukkig kost pijproken niet zoveel kracht :p

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

breathe method

Bericht door evertrookt »

Dag heren en dames medegenieters,

wie kent dit: breathe method; wellicht roken jullie allemaal zo, maar voor mij is t ontdekking: geen pijprager meer nodig en de smaak is beter...

?


Evert
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: breathe method

Bericht door Rudolus »

viewtopic.php?f=1&t=7272&p=229030&hilit ... ng#p229030

Ik pas dit zo veel mogelijk toe, bewust en bij voorkeur onbewust.
Ik wissel wel af met nu en dan een langere teug om wat meer rook te hebben.
Valt wel wat te ontdekken hierover op Youtube.

Groet
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Pellie
Berichten: 721
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: breathe method

Bericht door Pellie »

Ik doe dit automatisch ook al, vooral wanneer de pijp dreigt uit te gaan. Werkt altijd!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: breathe method

Bericht door Chris »

Een interessant onderwerp, omdat het aanhaakt op een van de belangrijkste, misschien wel het belangrijkste aspect wat betreft pijp roken: hoe rook ik een pijp? Deze manier, kende ik nog niet en zal ik eens gaan onderzoeken... de rook die hij uitblaast zal ik dan eerder via de neus uitblazen om meer sensorische nuances te kunnen meekrijgen. Er zijn alleen heel veel parameters die meespelen, waar ik nu ook rekening mee houd, om een pijp te roken en rokende te houden van begin tot eind.. de komende paar keren ga ik eens kijken wat ik hier uit kan halen voor informatie.

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: breathe method

Bericht door evertrookt »

Klopt Chris,

daarom heb ik Janneman ook een bericht gestuurd, omdat hij voor mij The Master is
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: breathe method

Bericht door Rudolus »

Chris schreef: 11 jun 2020 23:11 ... de rook die hij uitblaast zal ik dan eerder via de neus uitblazen om meer sensorische nuances te kunnen meekrijgen.
Heb dit dit weekend eens geprobeerd, ik dacht al dat dit niet evident is.
Ik slaag er alleen in als ik met de punt van mijn tong mijn mondstuk afsluit. Misschien een techniek voor gevorderde breath-method-pijprokers?
Je maakt inderdaad wel kans op smaakverhoging op die manier of toch andere nuances. Daar ga ik nog eens op zoeken of trainen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: breathe method

Bericht door Chris »

Ik vind het toch best lastig.. je ziet inderdaad bij het uitademen ietwat rook uit de ketel ontsnappen maar bij het inademen vraag ik me dan af of er geen rook in je longen komt...
Ik ben uiteindelijk toch maar weer overgestapt op het rustig puffen ;)

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: breathe method

Bericht door evertrookt »

naar mijn idee is het simpel:
gewoon 'de keel open' door alles te ontspannen
wat ik eerst had is dat mijn tong onder spanning stond omdat ik daarmee de rook in de mond zoog
nu adem ik gewoon

en ja, daarmee denk ik ook dat er iets rook in de longen komt, maar niet merkbaar (hoesten of zo)

truc is dus: gewoon de tong helemaal ontspannen



voor mij is het grote voordeel: veel koeler en absoluut droog roken met meer smaak
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door evertrookt »

even de draadjes aan elkaar knopen... :

viewtopic.php?p=393346#p393346
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Langzaam roken - breath smoking

Bericht door Eliminator »

Dankjewel, done!
Afbeelding

Plaats reactie