De pijpen van Sherlock Holmes

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Ik mag af en toe graag een Sherlock Holmes verhaal lezen. Nu wordt er daar in fors gepaft, maar een echte beschrijving van de pijpen is er niet. De meester lijkt drie pijpen te bezitten, mogelijk vier:
  • A long cherry-wood pipe which was wont to replace his clay when he was in a disputatious rather than a meditative mood
  • An old and oily clay pipe, which was to him as a counsellor
  • A black clay pipe thrusting out like the bill of some strange bird(dat kan dezelfde zijn)
  • an old briar pipe
Nu ben ik dus op zoek naar een lange (churchwarden?) kersehouten pijp met een model dat in het einde van de 19e eeuw gangbaar was. Op ebay heb ik vele cherry stained gezien, maar dan pere of bruyere hout. Verder alleen een kersehouten Missouri Meershaum, en op een paar plaatsen van US zaken een goedkope churchwarden waar ik van vermoed dat het uiteindelijk toch pere of rozen hout met cherry stain is (plus dat dat zaakjes zijn die zo te zien chinese import zooi verkopen)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Dukdalf »

Ik denk dat 'cherry-wood' in dit verband niet verwijst naar de gebruikte houtsoort, maar naar het model:

Afbeelding

kiske

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door kiske »

Ik denk dat ze met een cherrywood niet het materiaal maar de vorm van de pijp bedoelen. Lijkt wat op een poker echter de tsuge sluit niet onder tegen de kop aan en de kop is aan de onderzijde afgeschuind.

Onderstaand een cherrywood van Design Berlin met een spigot aansluiting van het mondstuk.
Afbeelding

kiske

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door kiske »

Ah, Dukdalf was me voor.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Massis »

Zomaar een gok, maar is het liggend streepje daar niet erg belangrijk? "cherrywood" wijst op de vorm, en "cherry-wood" op "kersenhout" ?
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Interessant. Ik vraag me alleen af hoeveel van deze vormen onder deze naam bekend waren in de 19e eeuw en hoeveel marketing zijn uit de 20e eeuw (Conan Doyle schreef rond de vorige eeuwwisseling).
Ik heb net wat zitten bladeren in "The Pipe Book" van Alfred Dunhill (1924) en wat opvalt is dat de huidige vorm namen daar eigenlijk niet in voorkomen, er wordt gerefereerd naar regio's en materialen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

kiske

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door kiske »

Hoi Rivulus,

Dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen. Daar ligt een stukje uitzoekwerk voor je! Succes en bedankt voor dit leuke topic!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Ik heb wat zitten spitten in oude catalogi. Tot nu toe niets gevonden van voor de oorlog op deze na:

http://pipepages.com/2how4.htm

De klassieke pijpvorm namen gaan in ieder geval terug tot voor WW2. De cherrywood lijkt iets recenter, wat ik tot nu toe zie rond de jaren 40 is de meer generieke naam "poker" of "basket"
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Dukdalf »

Massis schreef:Zomaar een gok, maar is het liggend streepje daar niet erg belangrijk? "cherrywood" wijst op de vorm, en "cherry-wood" op "kersenhout" ?
Goeie gok, maar in het Engels is die 'hyphenation' nooit echt gebonden geweest aan vaste regels en een direct verband met de betekenis van een samengesteld woord is er bij mijn weten niet. Als je oudere Engelse teksten leest zal je ook opvallen dat woorden die nu gewoon aan elkaar geschreven worden toen veel vaker een koppelteken kenden tussen de samenstellende delen.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Die Westminster catalogus uit 1939 bevat diverse pijpen gemaakt van cherry wood. Maar dat is wel een Amerikaanse (maar ze hebben het ook weer over "imported cherrywood". Ropp is meen ik Frans.

Al met al lijkt het er op dat voor WW2 kersehout een stuk populairder was als pijpmateriaal dan het nu is.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Dukdalf »

rivulus schreef: De cherrywood lijkt iets recenter
Waar precies weet ik niet meer, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat de cherrywood juist een van de oudste vormen is, omdat je een ketel zonder tige maakt maar wel met een gat, en daar een steel c.q. mondstuk in steekt. Makkelijker in de fabricage, kan ik me zo voorstellen. Wat ik me er van herinner waren bij de eerste cherrywoods de ketel en de steel ook van twee verschillende houtsoorten.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Dat zou het kunnen zijn.

Kijk ook eens hier naar:
http://pipedia.org/wiki/Ropp

Beroemd van kersenhouten pijpen, juist in de goede periode.
Waaronder ook een cherrywood van cherry-wood :-)
Kan het zijn dat deze vorm populair was voor pijpen van kersenhout in de tijd dat de vorm zijn naam kreeg?

In welk geval ik dus op zoek moet naar een cherrywood van cherry-wood met een lange steel :-)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door capricorn »

Dit heb ik gevonden voor de piijpen van sherlock

http://www.quora.com/What-kinds-of-pipe ... s-writings

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

capricorn schreef:Dit heb ik gevonden voor de piijpen van sherlock

http://www.quora.com/What-kinds-of-pipe ... s-writings
Die komen ook uit op een cherry-wood cherrywood. :P
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rob »

rivulus schreef:In welk geval ik dus op zoek moet naar een cherrywood van cherry-wood met een lange steel :-)
mocht je niks kunnen vinden dan kan Meindert je ongetwijfeld wel eentje maken.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Ik ben eens gaan graven in de collectie van het pijpenkabinet tussen 1875 en 1925. Erg interessante periode; je ziet aan de ene kant pogingen om kleipijpen na te maken in bruyere, aan de andere kant zie je dat de moderne pijp ook al bestaat. Bulldogs, poker, oom-Paul, het is er allemaal al. Je kunt niet zien of het toen ook al de naam had, maar het is wel aannemelijk.

Zelfs de huidige leespijp had je al.

Als je het land beperkt tot alleen Engeland hou je alleen standaard pijpen over. En Ierland is dus voornamelijk Peterson standard system pijpen, die toen ook al de huidige vorm hadden.

Ik heb een paar kersenhouten cherrywoods gevonden die waarschijnlijk de bron zijn geweest van de term, maar allen van na 1910.
Om de verwarring compleet te maken werd kersenhout (weichselhout) ook gebruikt als materiaal voor de stelen, terwijl de ketel bruyere of iets anders was.

We speuren vrolijk verder, maar het lijkt er op dat in deze periode alles mogelijk is.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rens »

Ik wilde een zoektochtje doen op de site van de Sherlock Holmes Society maar... hun site is down.

Edit: Plots bedenk ik me.. ik heb de meest complete en geannoteerde uitgave van Sherlock Holmes die op de markt is! Het lijkt me dat daar wel enige woorden gewijd zijn aan zijn rokerij. To the Bat cave!
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rens »

Een lollig en uitgebreid artikel over Holmes z'n verslavingen: :D
http://www.victorianweb.org/authors/doy ... ction.html
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Rens schreef:Een lollig en uitgebreid artikel over Holmes z'n verslavingen: :D
http://www.victorianweb.org/authors/doy ... ction.html
Humor! Een accurate verfilming van de verhalen zou nu in America waarschijnlijk R-rated zijn....
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rens »

rivulus schreef:
Rens schreef:Een lollig en uitgebreid artikel over Holmes z'n verslavingen: :D
http://www.victorianweb.org/authors/doy ... ction.html
Humor! Een accurate verfilming van de verhalen zou nu in America waarschijnlijk R-rated zijn....
Dat, of ze doen de verhalen geweld aan. Zo las ik net dat in een recente versie Holmes een nicotinepleister draagt.. Leuk zeg. Gaat voorbij aan de plaats die roken en de pijp innemen in het verhaal.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

In "Elementary" is Sherlock een herstellende drugsverslaafde en Watson zijn vrouwlijke "sober companion"
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door PJ »

Rens schreef:
rivulus schreef:
Rens schreef:Een lollig en uitgebreid artikel over Holmes z'n verslavingen: :D
http://www.victorianweb.org/authors/doy ... ction.html
Humor! Een accurate verfilming van de verhalen zou nu in America waarschijnlijk R-rated zijn....
Dat, of ze doen de verhalen geweld aan. Zo las ik net dat in een recente versie Holmes een nicotinepleister draagt.. Leuk zeg. Gaat voorbij aan de plaats die roken en de pijp innemen in het verhaal.
"It was a 3 patch problem" was de quote die erbij hoorde. Goede serie van de BBC naar mijn mening.

Jeremy Brett is voor mij de ultieme Holmes, waarbij de wijze waarop hij rookt door de verhalen heen ook nog eens heel passend is.

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rens »

rivulus schreef:In "Elementary" is Sherlock een herstellende drugsverslaafde en Watson zijn vrouwlijke "sober companion"
Dat klinkt alsof er weinig over is van het oorspronkelijke verhaal. Ik moet plots denken aan die film van een jaar of tien geleden, waarin wat boven-ons-gestelden in een filmstudio dachten dat het een goed idee was om het verhaal van Romeo en Julia te verplaatsen naar de 21e eeuw in een getto met veel rap erdoor heen. Aan sommige dingen moet je niet meer proberen wat te verbeteren, wat mij betreft.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Rens schreef:
rivulus schreef:In "Elementary" is Sherlock een herstellende drugsverslaafde en Watson zijn vrouwlijke "sober companion"
Dat klinkt alsof er weinig over is van het oorspronkelijke verhaal. Ik moet plots denken aan die film van een jaar of tien geleden, waarin wat boven-ons-gestelden in een filmstudio dachten dat het een goed idee was om het verhaal van Romeo en Julia te verplaatsen naar de 21e eeuw in een getto met veel rap er doorheen. Aan sommige dingen moet je niet meer proberen wat te verbeteren, wat mij betreft.
Was dat niet met Julia Stiles?

Elementary is trouwens best grappig. Miss Hudson is een travestiet, Mycroft een restauranteigenaar die voor MI-5 wertk. En professor Moriarty en Irene Adler zijn gemerged tot "de" vrouw. Het zit vol met verwijzingen, maar is verder een Amerikaanse directive serie.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rens »

rivulus schreef:
Rens schreef:
rivulus schreef:In "Elementary" is Sherlock een herstellende drugsverslaafde en Watson zijn vrouwlijke "sober companion"
Dat klinkt alsof er weinig over is van het oorspronkelijke verhaal. Ik moet plots denken aan die film van een jaar of tien geleden, waarin wat boven-ons-gestelden in een filmstudio dachten dat het een goed idee was om het verhaal van Romeo en Julia te verplaatsen naar de 21e eeuw in een getto met veel rap er doorheen. Aan sommige dingen moet je niet meer proberen wat te verbeteren, wat mij betreft.
Was dat niet met Julia Stiles?

Elementary is trouwens best grappig. Miss Hudson is een travestiet, Mycroft een restauranteigenaar die voor MI-5 wertk. En professor Moriarty en Irene Adler zijn gemerged tot "de" vrouw. Het zit vol met verwijzingen, maar is verder een Amerikaanse directive serie.
Ik vraag het me af, ik denk dat het zelfs langer dan 10 jaar geleden is want ik heb 't op de middelbare school moeten bekijken. M'n kiezen trilden van het gapen.

Misschien is het geen gek idee om Elementary gewoon eens proef te kijken! Een groot deel is ook afhankelijk van hoe goed het in elkaar gezet is natuurlijk.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Wowbagger »

Rens schreef:
rivulus schreef:
Rens schreef:
rivulus schreef:In "Elementary" is Sherlock een herstellende drugsverslaafde en Watson zijn vrouwlijke "sober companion"
Dat klinkt alsof er weinig over is van het oorspronkelijke verhaal. Ik moet plots denken aan die film van een jaar of tien geleden, waarin wat boven-ons-gestelden in een filmstudio dachten dat het een goed idee was om het verhaal van Romeo en Julia te verplaatsen naar de 21e eeuw in een getto met veel rap er doorheen. Aan sommige dingen moet je niet meer proberen wat te verbeteren, wat mij betreft.
Was dat niet met Julia Stiles?

Elementary is trouwens best grappig. Miss Hudson is een travestiet, Mycroft een restauranteigenaar die voor MI-5 wertk. En professor Moriarty en Irene Adler zijn gemerged tot "de" vrouw. Het zit vol met verwijzingen, maar is verder een Amerikaanse directive serie.
Ik vraag het me af, ik denk dat het zelfs langer dan 10 jaar geleden is want ik heb 't op de middelbare school moeten bekijken. M'n kiezen trilden van het gapen.

Misschien is het geen gek idee om Elementary gewoon eens proef te kijken! Een groot deel is ook afhankelijk van hoe goed het in elkaar gezet is natuurlijk.
Dan zou ik graag willen aanstippen dat wat mij betreft de recente bbc serie Sherlock, vele malen leuker is. Dus die wellicht ook een kansje geven.

Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:03

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door Rens »

Wowbagger schreef:
Rens schreef:
rivulus schreef:
Rens schreef: Dat klinkt alsof er weinig over is van het oorspronkelijke verhaal. Ik moet plots denken aan die film van een jaar of tien geleden, waarin wat boven-ons-gestelden in een filmstudio dachten dat het een goed idee was om het verhaal van Romeo en Julia te verplaatsen naar de 21e eeuw in een getto met veel rap er doorheen. Aan sommige dingen moet je niet meer proberen wat te verbeteren, wat mij betreft.
Was dat niet met Julia Stiles?

Elementary is trouwens best grappig. Miss Hudson is een travestiet, Mycroft een restauranteigenaar die voor MI-5 wertk. En professor Moriarty en Irene Adler zijn gemerged tot "de" vrouw. Het zit vol met verwijzingen, maar is verder een Amerikaanse directive serie.
Ik vraag het me af, ik denk dat het zelfs langer dan 10 jaar geleden is want ik heb 't op de middelbare school moeten bekijken. M'n kiezen trilden van het gapen.

Misschien is het geen gek idee om Elementary gewoon eens proef te kijken! Een groot deel is ook afhankelijk van hoe goed het in elkaar gezet is natuurlijk.
Dan zou ik graag willen aanstippen dat wat mij betreft de recente bbc serie Sherlock, vele malen leuker is. Dus die wellicht ook een kansje geven.
Daar heb ik eigenlijk niets dan goeds over gehoord, dus ik was van plan om daar sowieso een avond aan te wagen.
Charlie Hodge, the man that brings me my scarves and my water! Mr. Charlie Hodge!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Wowbagger schreef:Dan zou ik graag willen aanstippen dat wat mij betreft de recente bbc serie Sherlock, vele malen leuker is. Dus die wellicht ook een kansje geven.
Ze zijn niet helemaal te vergelijken. Sherlock (die met Benedict Cumberbatch) is typish BBC. Een paar goed uitgewerkte langere TV films per jaar, moderne versies van de oude verhalen. Kwaliteit dus. Elementary is meer een sitcom, wekelijkse afleveringen met een knipoog naar de orginele boeken. Fluf, maar ook vermakelijk. Ik volg alletwee :-)

Maar ook voor mij zijn de Jeremy Brett versies van de jaren 80/90 nog steeds de ultime versie. Ik heb net de volledige serie op Bluray aangeschaft. De Spaanse release, die kost minder dan de helft van de US release en heeft ook het orginele Britse geluid naast de Spaanse nasynchronisatie. Ik heb tegelijkettijd ook de BBC zwart-wit versie met Basil Rathbone uit de jaren 40 aangeschaft, maar die moet ik nog kijken.

Om via een omweg terug te komen op het orginele onderwerp: ik heb op e-bay nog een versie gevonden van de Peterson Dublin churchwarden die Jeremy Brett rookt in de serie. De orginele versie zonder metalen ring die de huidige Peterson versie nu heeft.

En ik heb nog een Mr Brogg nr 42 kersenhouten pijpje gevonden. Geen churchwarden, maar de enige pijp buiten de Missouri Meeschaum pijpen die vandaag de dag nog makkelijk te krijgen is van kersenhout :-) (alle andere versies bleken chinese rozenhouten pijpen te zijn)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: De pijpen van Sherlock Holmes

Bericht door rivulus »

Oud topic afstoffen…

Leuk artikel over de pijpen van Jeremy Brett die Sherlock Holmes speelde in de beroemde jaren 80 TV serie
https://petersonpipenotes.org/2021/10/1 ... rchwarden/
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Plaats reactie