Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Beginneling »

Paasei schreef: 11 dec 2020 15:20 Eboniet rond de kop?
Eerste keer dat ik daarvan hoor... eboniet of pararubber is een materiaal voor stelen.
Het zijn die stelen die verkleuren (groenbruin) en beginnen ruiken naar solfer met de tijd.

nog gekker trouwens : eboniet rond de kop maar wel een acryl stem !
Ja zo staat het in de gevonden specificaties inderdaad. Denk dat het ook wel klopt: voelde rubberachtig aan. Maareh, het is er af. Blij van als ik dat zo lees: verkleuren, ruiken...

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Huub »

Hallo Beginneling,

In de ongeveer 60 jaar dat ik pijproker ben heb ik ook nog nooit een pijp gezien met ebonite rond de kop.
Je hebt gelijk dat een bruine kop mooier is.
Misschien zou je hem eens moeten behandelen met Carnauba-wax. Dan komt de tekening van het bruyère hout meer naar voren

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Beginneling »

Huub schreef: 11 dec 2020 17:18 Hallo Beginneling,

In de ongeveer 60 jaar dat ik pijproker ben heb ik ook nog nooit een pijp gezien met ebonite rond de kop.
Je hebt gelijk dat een bruine kop mooier is.
Misschien zou je hem eens moeten behandelen met Carnauba-wax. Dan komt de tekening van het bruyère hout meer naar voren
Ja das een goeie Huub. Maar hoe kom ik daar aan? Waar bestel ik dat?

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door capricorn »

Beginneling schreef: 11 dec 2020 17:49
Huub schreef: 11 dec 2020 17:18 Hallo Beginneling,

In de ongeveer 60 jaar dat ik pijproker ben heb ik ook nog nooit een pijp gezien met ebonite rond de kop.
Je hebt gelijk dat een bruine kop mooier is.
Misschien zou je hem eens moeten behandelen met Carnauba-wax. Dan komt de tekening van het bruyère hout meer naar voren
Ja das een goeie Huub. Maar hoe kom ik daar aan? Waar bestel ik dat?
Begin eerst met olie (Baristol Oliveolie) of handcreme (bv Nivea)

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Beginneling schreef: 11 dec 2020 17:49
Huub schreef: 11 dec 2020 17:18 Hallo Beginneling,

In de ongeveer 60 jaar dat ik pijproker ben heb ik ook nog nooit een pijp gezien met ebonite rond de kop.
Je hebt gelijk dat een bruine kop mooier is.
Misschien zou je hem eens moeten behandelen met Carnauba-wax. Dan komt de tekening van het bruyère hout meer naar voren
Ja das een goeie Huub. Maar hoe kom ik daar aan? Waar bestel ik dat?
Een winkel of webshop die pijpen en pijptabakken verkoopt heeft ook allerlei aanverwante producten, o.a. wax om je pijpen te onderhouden.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Beginneling »

Ik heb wat gezocht, maar echt puur was zag ik zo snel niet. Heb de kop inmiddels heel licht ingesmeerd met olie eigenlijk bedoeld voor de ebbenhouten fretboard van een gitaar. Hoop dat de pijp er niet naar gaat smaken, maar ga er vanuit dat dit wel zal meevallen

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Johan86 »

Afbeelding
Toch nog even gauw wat tabak gehaald bij Co de Jager in Putten. Nu tijd zat om een pijpje op te steken :wink:

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Blijkbaar heeft men bij FedEx nog steeds voldoende capaciteit beschikbaar, want op een kleine week mijn pakketje van LePipe uit Italië ontvangen.
Al vaker zitten kijken naar pijpen van het merk Bluebird. Er is nauwelijks informatie over te vinden, maar de pijpen zouden worden gemaakt bij een bekend italiaans pijpmerk.
Een tweetal weken geleden dan toch de knoop doorgehakt en mezelf getrakteerd op een squat tomato-model. Een heel kort pijpje (13 cm), een heel ranke shank, maar toch met een redelijke ketelinhoud (20mm boring en 27 mm diep).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door George Bertram op 14 dec 2020 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door junksculp »

George Bertram schreef: 14 dec 2020 20:15 Blijkbaar heeft men bij FedEx nog steeds voldoende capaciteit beschikbaar, want op een kleine week mijn pakketje van LePipe uit Italië ontvangen.
Al vaker zitten kijken naar pijpen van het merk Bluebird. Er is nauwelijks informatie over te vinden, maar de pijpen zouden worden gemaakt bij een bekend italiaans pijpmerk.
Een tweetal weken geleden dan toch de knoop doorgehakt en mezelf getrakteerd op een squat tomato-model. Een heel kort pijpje (13 cm), een heel ranke shank, maar toch met een redelijke ketelinhoud (20mm boring en 7 mm diep).
Afbeelding
Wow, echt een beauty!! Geniet ervan, ik ga ook eens op die site kijken.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Lonny »

Er komt weer mooi materiaal voorbij!

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Lonny »

Vanochtend even in Trier geweest voordat in Duitsland alles op slot gaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Lonny schreef: 14 dec 2020 20:21 Vanochtend even in Trier geweest voordat in Duitsland alles op slot gaat.
Afbeelding
Ik heb daar nog een geopend blikje van liggen, maar ik kom toch slecht door die hoeveelheid latakia heen.
Fumo et Emergo ;p

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Johan86 »

Lonny schreef: 14 dec 2020 20:21 Vanochtend even in Trier geweest voordat in Duitsland alles op slot gaat.
Afbeelding
Jemig dat is een mooi partij latakia

Ducheyne
Berichten: 365
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Ducheyne »

Lonny schreef: 14 dec 2020 20:21 Vanochtend even in Trier geweest voordat in Duitsland alles op slot gaat.
Afbeelding
dit is 5 X dodelijk .
gisteren nog een nightcap gerookt . Heerlijk ;p ;p
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Lonny »

Nightcap, een baken van stabiliteit in de tabaksvoorraad.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door roocker »

George Bertram schreef: 14 dec 2020 20:15 Blijkbaar heeft men bij FedEx nog steeds voldoende capaciteit beschikbaar, want op een kleine week mijn pakketje van LePipe uit Italië ontvangen.
Al vaker zitten kijken naar pijpen van het merk Bluebird. Er is nauwelijks informatie over te vinden, maar de pijpen zouden worden gemaakt bij een bekend italiaans pijpmerk.
Een tweetal weken geleden dan toch de knoop doorgehakt en mezelf getrakteerd op een squat tomato-model. Een heel kort pijpje (13 cm), een heel ranke shank, maar toch met een redelijke ketelinhoud (20mm boring en 27 mm diep).
Afbeelding
Mooi pijpke ! Ook benieuwd hoe deze er in gladde vorm uitziet... , en hoe dat ze roken?

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

roocker schreef: 17 dec 2020 13:51 Mooi pijpke ! Ook benieuwd hoe deze er in gladde vorm uitziet... , en hoe dat ze roken?
Dit model was er tot nu toe in ieder geval alleen in sandblast, maar er zijn ook andere modellen in gladde afwerking met best aantrekkelijke grain.
Ze roken heel lekker; zijn super licht - niet dat ik mijn pijpen klem/bijt - en zijn goed geboord. Ze voelt aan en rookt als een duurdere pijp dan hetgeen je betaald. Heel kenmerkend voor deze pijpen zijn de super slanke stelen en kort maar elegant mondstuk.
Misschien eens kennismaken bij een mini-meet tegen de tijd dat dat weer mag of kan (mijn dochter woont sinds kort in Raamsdonksveer; dat is toch naast de deur)?
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Huub »

Hallo George,

Ik heb eens informatie ingewonnen bij een oude kennis in Italie.
Hij wist mij te vertellen dat de Bluebird pijpen gemaakt worden door Vitale Piero. ( Vitale Pipes )

Hij maakt ook pijpen onder zijn eigen naam.

Als je de site bekijkt zie daar veel pijpen met de slanke, elegante steel.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Inderdaad Huub.
Op de website van Vitale pipe staan veel pijpjes met een gelijkaardige dunne elegante steel. Ook de kleurstellingen van sandblast komt veel overeen met die van de Bluebird pijpen.
Ik zie dus inderdaad veel gelijkenis.
Bedankt voor de informatie.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Allereerst moet ik (helaas) constateren dat Huub hierboven zijn kennis en contacten in de pijpwereld had aangewend om mij meer duidelijkheid te geven in de Bluebird pijp die ik had aangekocht. In memoriam alsnog bedankt daarvoor Huub.

Toch wil ik jullie ook kennis laten maken met de laatste aanwinst.
Al een redelijk tijd terug zag ik op de website van de Danishpipeshop pijpen staan van Bullfrog pipes uit Australië. Het model Gumnut sprak me zeer aan, alleen de uitvoeringen die zij beschikbaar hadden niet direct. Via wat www en FB kwam ik in contact met Jeremiah Mierke, de pijpmaker in kwestie. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een pijp bij hem besteld.
Vandaag was het pakketje uit Melbourne beschikbaar bij het PostNL-punt en dus er snel om gegaan.
Dik tevreden over de pijp. Het is een variatie geworden op de signaturepipe van hem: een wideshank Gumnut met een zeer mooie straightgrain op de kop, birdseye op de wideshank en een flowerpower eboniet mondstuk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Sidekickelvis »

Heel apart. Prachtig mondstuk zeg.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Chris »

Inderdaad een schitterend mondstuk! Vorm van de kop nog nooit zo gezien. Geniet ervan

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door George Bertram »

Chris schreef: 06 jan 2021 17:22 Inderdaad een schitterend mondstuk! Vorm van de kop nog nooit zo gezien. Geniet ervan
Een 'gumnut' is de benaming en vorm van een zaaddoos uit een ecalyptusboom - en dus redelijk algemeen in Australië.
De vorm van de pijpkop is dus afgeleid van de zaaddoos.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door The_Undertaker »

Niet mijn smaak, maar toch een fraaie uitvoering van deze pijp en een bijzonder mondstuk zo!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door junksculp »

George Bertram schreef: 06 jan 2021 16:59 Allereerst moet ik (helaas) constateren dat Huub hierboven zijn kennis en contacten in de pijpwereld had aangewend om mij meer duidelijkheid te geven in de Bluebird pijp die ik had aangekocht. In memoriam alsnog bedankt daarvoor Huub.

Toch wil ik jullie ook kennis laten maken met de laatste aanwinst.
Al een redelijk tijd terug zag ik op de website van de Danishpipeshop pijpen staan van Bullfrog pipes uit Australië. Het model Gumnut sprak me zeer aan, alleen de uitvoeringen die zij beschikbaar hadden niet direct. Via wat www en FB kwam ik in contact met Jeremiah Mierke, de pijpmaker in kwestie. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een pijp bij hem besteld.
Vandaag was het pakketje uit Melbourne beschikbaar bij het PostNL-punt en dus er snel om gegaan.
Dik tevreden over de pijp. Het is een variatie geworden op de signaturepipe van hem: een wideshank Gumnut met een zeer mooie straightgrain op de kop, birdseye op de wideshank en een flowerpower eboniet mondstuk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Echt een schitterende pijp, geniet ervan. Ik volg deze pijpmaker al een tijdje op Instagram.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Meester W »

Heel apart. Enjoy!
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door MilleLuci »

Mooi!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Beginneling »

Even snel van hier beschikbaar lockdown afvalhout een eerste pijpenrekje gemaakt. Maten volgens Janneman min of meer (Dank Janneman). En het werkt! Voor een paar pijpen ga ik de sleuven nog een beetje bijfiguurzagen denk ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Chris »

Beginneling schreef: 08 jan 2021 20:58 Even snel van hier beschikbaar lockdown afvalhout een eerste pijpenrekje gemaakt. Maten volgens Janneman min of meer (Dank Janneman). En het werkt! Voor een paar pijpen ga ik de sleuven nog een beetje bijfiguurzagen denk ik.
Afbeelding
Netjes! Pijpen, tampers en ook rekjes, het wordt allemaal gemaakt door craftsmen hier op het forum

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Beginneling »

Dank je Chris. Het was maar een probeersel, maar smaakt naar meer.

Plaats reactie