Schilderijen, prenten en foto's

Muziek, literatuur, beeldende kunst etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend beeld

Bericht door dinck »

Dukdalf schreef:Het is misschien verstandig om te bedenken dat het DPA (Dukdalf's Pers Agentschap) bekend staat als een bron van zeer geloofwaardige doch volledig uit de lucht gegrepen berichtgeving... :wink: . Zometeen na de break: meer nieuws!
Is de break nog niet over? MEER NIUEWS!!!!!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Schokkend beeld

Bericht door Bananabox-Ninja »

dinck schreef:
Dukdalf schreef:Het is misschien verstandig om te bedenken dat het DPA (Dukdalf's Pers Agentschap) bekend staat als een bron van zeer geloofwaardige doch volledig uit de lucht gegrepen berichtgeving... :wink: . Zometeen na de break: meer nieuws!
Is de break nog niet over? MEER NIUEWS!!!!!
IK BEN ZWANGER!!

Zal best wel nieuws zijn aangezien ik single ben en man :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend beeld

Bericht door dinck »

Ik geloof het pas als het nieuws door DPA wordt gebracht... :mrgreen:
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Schokkend beeld

Bericht door Dukdalf »

DPA-newsflash:

"Temidden van alle internationale ophef zegt het bisdom Dordrecht eerdere berichten over een mogelijke annunciatie te betreuren: 'Bij nader inzien is er geen sprake van enige vorm van conceptie, zo verzekeren onze deskundigen op dit gebied. Na overleg met de nuntius is ons bovendien gebleken dat het Vaticaan zeer afwijzend staat ten opzichte van mogelijke zwangerschappen in het mannelijk geslacht. Namens het bisdom wil ik tot slot graag onze dank uitspreken aan de Koninklijke Luchtmacht voor de steun die ze verleent bij de opvang van de ooggetuigen die menen de aartsengel Gabriel te hebben gezien', aldus een woordvoerder van het bisdom. De almaar uitdijende schare pelgrims in de stad lijkt desalniettemin een zegen voor allen. De burgemeester verwoordt het als volgt: 'Niet alleen krijgt een dergelijke meute al snel trek, maar ook dorst. Als Dordtse ondernemers nemen wij daar uiteraard ons deel van en de berouwvollen die de volgende ochtend ter kerke willen gun ik graag aan de bisschop'."

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend beeld

Bericht door dinck »

Ah wel, hoewel contre coeur juich ik het standpunt van het Vaticaan inzake mannelijke zwangerschappen toe. :mrgreen:
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

We doen effe een rokertje

Bericht door Immler »

Afbeelding
Afbeelding

schoorsteen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:30

Re: Schokkend beeld

Bericht door schoorsteen »

tja in het verleden is er toch een paus geweest die zwanger was hoor,liep mee in een processie,toen de weeën begonnen.
de betreffende paus probeerde zich nog uit de voeten te maken,maar dat was lastig gezien de omstandigheden(met weeën rennen?)
bleek meneerde paus toch echt een dame te zijn(hoewel een dame in die tijd?als ongehuwd paus zwanger raken? :mrgreen: )
ze is dus vermoord.......... :roll: de barbaren van de heilige stoel hebben echt geen humor.
sinds die tijd en ja tis echt waar...elke nieuwe paus moet op een soort gestoelte plaatsnemen(tegenwoordig heet het een baarstoel :mrgreen: )
en dan moet er gevoelt worden of hij over de juiste gereedschappen beschikt,en dan pas,word er uitgeroepen dat we een nieuwe paus hebben.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Schokkend beeld

Bericht door Bommel »

Dan kan het klokkenspel geluid worden. :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend beeld

Bericht door dinck »

Mooie, Bommel!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Schokkend beeld

Bericht door magicmarcello »

:mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Arno »

Laatst kreeg ik via mijn blog een mail van een Amerikaanse schilder, Andrew S. Conklin (http://cargocollective.com/andrewsconkl ... the-Artist). Nooit gehoord van de beste man maar hij kan goed schilderen!
Hij had mijn blogpost gezien over de kleipijpen waarin ik ook wat schilderijen laat zien en vroeg zich af wat een bepaald voorwerp precies was en of dit nog te verkrijgen is. Ik zal zijn vraag hier even neerzetten:

I found your blog through my search for an item often found in Dutch still lifes: the three-legged reddish clay bowl. It is about the size of a coffee cup, and appears to be an ashtray.

I was curious if you knew what this object is called, and whether you know if this type of ceramic piece is still being made, or is available.


Het gaat om het voorwerp in deze schilderijen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen idee dus weet iemand wat het voorwerp precies is? Toch een asbak of heel iets anders?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Immler »

Hi Arno, een asbak is het niet maar een tafel kwispedoor.(spuugpot)
http://www.beeldbankgroningen.nl/beeldb ... 4310195373
of halverwege de pagina
http://www.cultuurwijzer.nl/nwc.rijksmu ... 00377.html
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/BK-NM-12400-403

Als je bij Google images tafel kwispedoor zoekt dan gaat er een wereld voor je open.

Tot het eind van de 19e eeuw stond deze vaak op tafel en soms een grotere op de grond in kroegen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Bananabox-Ninja »

'Grape aardewerk' levert ook interessante hits op.

Afbeelding
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Immler »

Dacht ik in eerste instantie ook aan maar gezien de plaatsing op het schilderij .......
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Bananabox-Ninja »

Grape houdt alleen maar in dat het aardewerk geglazuurd is om het waterdicht te maken, het sterkt jouw argument :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Martin Romijn »

Ik denk dat dat het bakje is waar de gloeiende kooltjes in zaten waarmee men destijds de pijp aanstak.
Op de onderste afbeelding staat er volgens mij ook een tangetje in waarmee de kooltjes konden worden opgepakt.

Na wat zoeken heb ik een duidelijkere afbeelding gevonden

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martin Romijn op 27 feb 2014 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Godfrey59

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Godfrey59 »

Dit is idd een bakje voor gloeiende kooltjes in te doen . Vervolgens een rietjes in het bakje houden ( deze zie je ook op een bundeltje liggen) en je kon er het pijpje mee aan steken . Je ziet ook op de achtergrond nog twee rietjes uit het potje steken . De kooltjes potje hebben ook vaak deze hoekige vorm . Was je met meerdere personen kon ieder zijn rietje in een ander hoekje zetten .

Het rietje ging niet branden als een vlammetje maar gloeide ook langzaam op . door ze in het potje te plaatsen bleef het kopje gloeiend . Het rietje brande in een uur ongeveer langzaam af en was in die tijd beschikbaar om af en toe bij te vuren .

Een tafelkwispedoor is ronder met een platte rand bovenaan waar je nog even lekker je mond langs af kon strijken :shock: ( zie de afbeeldingen van Immler)

Zwavelstokjes kwamen pas later .

Godfrey

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Wowbagger »

Godfrey59 schreef:Dit is idd een bakje voor gloeiende kooltjes in te doen . Vervolgens een rietjes in het bakje houden ( deze zie je ook op een bundeltje liggen) en je kon er het pijpje mee aan steken . Je ziet ook op de achtergrond nog twee rietjes uit het potje steken . De kooltjes potje hebben ook vaak deze hoekige vorm . Was je met meerdere personen kon ieder zijn rietje in een ander hoekje zetten .

Het rietje ging niet branden als een vlammetje maar gloeide ook langzaam op . door ze in het potje te plaatsen bleef het kopje gloeiend . Het rietje brande in een uur ongeveer langzaam af en was in die tijd beschikbaar om af en toe bij te vuren .

Een tafelkwispedoor is ronder met een platte rand bovenaan waar je nog even lekker je mond langs af kon strijken :shock: ( zie de afbeeldingen van Immler)

Zwavelstokjes kwamen pas later .

Godfrey
Zo'n rietje heet een fidibus. Maar het was volgens mij meer gebruikelijk om met het tangetje een kooltje te pakken en daar de pijp mee aan te steken.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Martin Romijn »

Wowbagger schreef:
Godfrey59 schreef:Dit is idd een bakje voor gloeiende kooltjes in te doen . Vervolgens een rietjes in het bakje houden ( deze zie je ook op een bundeltje liggen) en je kon er het pijpje mee aan steken . Je ziet ook op de achtergrond nog twee rietjes uit het potje steken . De kooltjes potje hebben ook vaak deze hoekige vorm . Was je met meerdere personen kon ieder zijn rietje in een ander hoekje zetten .

Het rietje ging niet branden als een vlammetje maar gloeide ook langzaam op . door ze in het potje te plaatsen bleef het kopje gloeiend . Het rietje brande in een uur ongeveer langzaam af en was in die tijd beschikbaar om af en toe bij te vuren .

Een tafelkwispedoor is ronder met een platte rand bovenaan waar je nog even lekker je mond langs af kon strijken :shock: ( zie de afbeeldingen van Immler)

Zwavelstokjes kwamen pas later .

Godfrey
Zo'n rietje heet een fidibus. Maar het was volgens mij meer gebruikelijk om met het tangetje een kooltje te pakken en daar de pijp mee aan te steken.
Ik denk ook dat in de onderste afbeelding geen rietjes in de pot staan maar een tangetje...je ziet het donkere silhouet van het bewerkte scharnierpunt volgens mij vaag....
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Godfrey59

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Godfrey59 »

Zie op de onderste afbeelding een stukje verkoold rietje rechts op de tafel .
Het tangetje werdt gebruikt om de kooltjes te schikken . en idd soms om in het begin de pijp mee aan te steken .Brande de tabak verder in de kop leeg kon je er met het tangetje en kooltje niet meer bij komen en kwam het rietje eraan te pas om het bij te vuren .

Tabak was in die tijd kostbaar en als de pijp half leeg was en er geen trek meer in was bewaard tot de volgende keer .
Met het tangetje en kooltje kon je er niet meer bij in het kleine klei pijpenkopje en vandaar het riet .

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 27 feb 2014 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Martin Romijn »

ik denk dat we eruit zijn ! :mrgreen: Case solved !!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Arno »

Dank u heren! (T)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Bommel »

Om deze queste van een draai te voorzien in oud Hollandsche gebruiken.
Deze bakjes werden ook gebruikt om met de gloeiende kolen in een stoof te plaatsen die dan onder de dames rok werd geplaatst, bij winter weder, of om de voeten op te warmen.
Dus een multifunctioneel item.
Afbeelding

Godfrey59

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Godfrey59 »

Bommel schreef:Om deze queste van een draai te voorzien in oud Hollandsche gebruiken.
Deze bakjes werden ook gebruikt om met de gloeiende kolen in een stoof te plaatsen die dan onder de dames rok werd geplaatst, bij winter weder, of om de voeten op te warmen.
Dus een multifunctioneel item.
:-T alleen de voeten ?


Godfrey

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door robvoorburg »

Die bakjes waren niet voor de poes.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Bommel »

Godfrey59 schreef:
Bommel schreef:Om deze queste van een draai te voorzien in oud Hollandsche gebruiken.
Deze bakjes werden ook gebruikt om met de gloeiende kolen in een stoof te plaatsen die dan onder de dames rok werd geplaatst, bij winter weder, of om de voeten op te warmen.
Dus een multifunctioneel item.
:-T alleen de voeten ?


Godfrey
In de winter steeg de warmte van de kolen op en verwarmde natuurlijk de lucht onder de japonnen.
Echter de heren zette hun voeten op de stoof om zo enige verwarming te verkrijgen.
Maar meestal werd het gebruikt door de dames, de heren leunde tegen de schouw of genoot van een pijp bij de haard.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Die bakjes waren niet voor de poes.
Of wel. :oops:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wie weet wat het voorwerp op de schilderijen is?

Bericht door Robert »

Bommel schreef:
robvoorburg schreef:Die bakjes waren niet voor de poes.
Of wel. :oops:
Kreeg je hete dames van. :oops:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Een zendamateur

Bericht door Bart Iron »

Daar ik wat aan het stoeien ben met het maken van een ontvangertje voor de verschillende amateurbanden, kwam ik deze foto tegen.
Natuurlijk heb ik geen moment geaarzeld om deze te plaatsen..

Afbeelding

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Een zendamateur

Bericht door meindert »

Bart Iron schreef:Daar ik wat aan het stoeien ben met het maken van een ontvangertje voor de verschillende amateurbanden, kwam ik deze foto tegen.
Natuurlijk heb ik geen moment geaarzeld om deze te plaatsen..

Afbeelding
Als zendamateur ( PA2JPW ) spreekt mij dit natuurlijk aan!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gesloten