Pijpen van morta

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Pijpen van morta

Bericht door junksculp »

Vandaag een morta pijp ontvangen van Mastro Beraldi. Wie van jullie is bekend met morta? Geeft morta een bepaalde smaak af? Welke tabak smaakt er het beste in? Lees op internet dat deze een zoute smaak afgeven? Dat latakia blends het beste erin smaken? Zijn er nog andere zaken waar op te letten?

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijpen van morta

Bericht door Tobias Tobit »

Afbeelding
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Pijpen van morta

Bericht door junksculp »

Tobias Tobit schreef: 12 sep 2019 18:02 Afbeelding
Is dat de antwoord op mijn vraag :lol: ?

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Pijpen van morta

Bericht door Jekke »

Ik bezit een Morta van Francois Dal en ben er zeer tevreden van....aangename roker en ik kan niet zeggen dat er een zoute smaak op te merken valt.
Ik gebruik de mijne vooral om vapers in te roken.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pijpen van morta

Bericht door Massis »

Ik heb m'n forumpijp nog niet vaak gerookt, maar voor zover ik dat wel gedaan hebt bevalt hij uitstekend. Geen vreemde smaken te bekennen!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Pijpen van morta

Bericht door junksculp »

Bedankt iedereen. Ik weet nu iets meer. Ik ga straks de pijp eens lekker roken.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Pijpen van morta

Bericht door Tobias Tobit »

Mijn forum pijp gaf in het begin wel wat florale smaken af en nee, er zat toen geen Lakeland tabak in. Ik ben dit er daarna wel uit gaan roken dus kan ik je niet vertellen of deze smaak echt is verdwenen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Pijpen van morta

Bericht door NoneNicer »

Mijn forumpijp doet het uitstekend. Lijkt ook sneller te drogen, of heeft minder last van vocht verwerken.
Ik heb geen andere smaak vernomen, al kan ik wel zeggen dat Va/Bur wat lichter overkomt. Het soms scherpe randje van Burley valt weg.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpen van morta

Bericht door robvoorburg »

NoneNicer schreef: 14 sep 2019 01:13 Mijn forumpijp doet het uitstekend. Lijkt ook sneller te drogen, of heeft minder last van vocht verwerken.
Ik heb geen andere smaak vernomen, al kan ik wel zeggen dat Va/Bur wat lichter overkomt. Het soms scherpe randje van Burley valt weg.
Op het gebied van pijproken heb ik alles meegemaakt
en geprobeerd, hetgeen overigens geen straf was.
Het enige dat mij tot op heden niet gelukt is de hand
te leggen op een morta.
Mocht ik tegen een dublin, of potmodel aanlopen, dan
ben ik bang deze in beslag te moeten nemen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Pijpen van morta

Bericht door junksculp »

Heb net mijn Mastro Beraldi morta gerookt met rrr, heeft me heerlijk gesmaakt. De pijp rookt ook lekker cool.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Pijpen van morta

Bericht door Willem-Jan »

Mijn morta geeft wel degelijk een erg sterke smaak af, teer-achtig , wat ik niet zo vreemd vind als je weet waar dat hout vandaan komt. Ik vind ook dat het mss wat droger rookt. Door de smaak rook ik er vooral latakia in, dus ben het wel eens met wat "men" zegt. Semois zou ook nog gaan maar daar heb ik genoeg andere pijpen voor. Zoute smaak nooit iets van gemerkt. Toch wel een bijzonder materiaal dat nergens mee te vergelijken valt en het proberen waard is. Ik vind de herkomst ook gewoon super cool:).

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Pijpen van morta

Bericht door MilleLuci »

I love my Morta! Licht en mooi rookmoment met sweet erin. Heel bijzonder met de achterliggende info.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijpen van morta

Bericht door Deadl0ck »

Willem-Jan schreef: 15 sep 2019 19:46 Mijn morta geeft wel degelijk een erg sterke smaak af, teer-achtig , wat ik niet zo vreemd vind als je weet waar dat hout vandaan komt.
Die volg ik even niet, wat heeft een teer smaak te maken met veeneik?
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Pijpen van morta

Bericht door Willem-Jan »

Deadl0ck schreef: 16 sep 2019 00:12
Willem-Jan schreef: 15 sep 2019 19:46 Mijn morta geeft wel degelijk een erg sterke smaak af, teer-achtig , wat ik niet zo vreemd vind als je weet waar dat hout vandaan komt.
Die volg ik even niet, wat heeft een teer smaak te maken met veeneik?
mss omdat de smaak mij doet denken aan zo van die tar pits:). Elk hout geeft een bepaalde smaak af, maar mijn morta duidelijk meer uitgesproken dan elke andere pijp. Ik kan het moeilijk beter omschrijven dan dit. Een donkere, aardse smaak, die in mijn verbeelding overeenkomt met hoe hout zou smaken na duizenden jaren in een moeras gelegen te hebben.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Pijpen van morta

Bericht door Deadl0ck »

Willem-Jan schreef: 16 sep 2019 12:45
Deadl0ck schreef: 16 sep 2019 00:12
Willem-Jan schreef: 15 sep 2019 19:46 Mijn morta geeft wel degelijk een erg sterke smaak af, teer-achtig , wat ik niet zo vreemd vind als je weet waar dat hout vandaan komt.
Die volg ik even niet, wat heeft een teer smaak te maken met veeneik?
mss omdat de smaak mij doet denken aan zo van die tar pits:). Elk hout geeft een bepaalde smaak af, maar mijn morta duidelijk meer uitgesproken dan elke andere pijp. Ik kan het moeilijk beter omschrijven dan dit. Een donkere, aardse smaak, die in mijn verbeelding overeenkomt met hoe hout zou smaken na duizenden jaren in een moeras gelegen te hebben.
Ahh, ik volg hem. Nou is een tar pit eigenlijk een aardolie / asfalt meer, wordt teer verkregen door pyrolyse van hout / steenkool, en morta half versteend eikenhout is.

Er zijn wel verbanden tussen met name teer en morta, (of eigenlijk de veenmoerassen waar morta gevonden word) want veen word namelijk ooit steenkool, als het warm genoeg word, en onder genoeg druk staat. Maar in de natuurlijke wereld zit daar nogal wat tijd tussen.

Ik vermoed dat je de mineralen en metalen in het hout proeft, die uiteindelijk ooit eens teer zouden kunnen worden als het tientallen duizende jaren langer onder de grond hadden gelegen, en daarna, zonder zuurstof, verhit werd.

Doordat het een semi-versteende houtvorm is, die uit bodem komt met allerlei verschillende samenstellingen, zal de ene zout smaken, de ander aards, de derde naar niks, enzovoort. Het ligt er maar aan wat de samenstelling van mineralen is die in het hout worden afgezet, lijkt mij zo.

Die van mij (beide) hebben verder geen bijzondere smaak.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijpen van morta

Bericht door Paasei »

Mijn 'witte' versie van de jaarpijp geeft geen noemelijk smaakverschil met andere pijpen.
Echter proef ik wel 'bijsmaken' bij bijvoorbeeld de jaarpijp van Sabina Santos die ik biij andere briars dan weer niet heb, al dan niet voorgekoold...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie