Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Kdpover

Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Kdpover »

Hallo ,

Ik heb onlangs per ongeluk via veiling pijpen gekocht .
Maar zelf ken ik daar niks van. En vroeg me af of er mensen de afkomst zouden weten en de waarde ervan

Als info bij de veiling stond er

Vintage northern briars premier no 4 estate smoking pipe in original fitted case

Maar vind er niks over online

Mvg
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kdpover

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Kdpover »

En deze zijn de andere stond bij
3 x assorted vintage estate smoking pipes
Inc wessex Made in france etc
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Liebaart »

Dan ben je niet erg goed in zoeken op Google.

Over Northern Briars is toch wel wat info te vinden.
https://pipedia.org/wiki/Northern_Briar_Pipes

Wessex was blijkbaar een private label dat door Chacom in Frankrijk werd geproduceerd : https://pipedia.org/wiki/Wessex

Kdpover

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Kdpover »

Hey

Ja online vind ik wel info maar niks over prijzen bedoelde ik :D

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Liebaart »

Prijzen? Estate pijpen zijn waard wat de koper er voor wil betalen.

Weet dat topmerken uiteraard veel meer opbrengen dan obscure merken. Reken dat een obscuur merk in redelijke staat ergens tussen vijf en 20 euro kan opbrengen. Eerder die 5 dan die 20 trouwens. Een pijp van een topmerk zoals bijvoorbeeld Dunhill of bepaalde Deense fabrikanten kunnen veel meer opbrengen. Een topmerk dat als estate (2de hands dus) aangeboden wordt in gerestaureerde staat kan ongeveer 1/3 tot de helft van de nieuwprijs opbrengen. Maar dat zal eerder uitzondering dan de regel zijn.

Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Henricus »

Liebaart schreef: 02 apr 2020 10:47 Prijzen? Estate pijpen zijn waard wat de koper er voor wil betalen.

Weet dat topmerken uiteraard veel meer opbrengen dan obscure merken. Reken dat een obscuur merk in redelijke staat ergens tussen vijf en 20 euro kan opbrengen. Eerder die 5 dan die 20 trouwens. Een pijp van een topmerk zoals bijvoorbeeld Dunhill of bepaalde Deense fabrikanten kunnen veel meer opbrengen. Een topmerk dat als estate (2de hands dus) aangeboden wordt in gerestaureerde staat kan ongeveer 1/3 tot de helft van de nieuwprijs opbrengen. Maar dat zal eerder uitzondering dan de regel zijn.
Kleine opmerking hierbij:
Veel betere merken pijpen hebben serie's of exclusieve exemplaren gemaakt waar nu waarschijnlijk geen verkoopprijs meer van te googelen is.
Die series waren een bepaalde periode verkrijgbaar.Soms met kleine verschillen in de uitvoering etc.Je kan dus daarom niet zomaar blindelings prijzen van pijpen met elkaar matchen omdat ze een beetje op elkaar lijken.Wat voor een leek of beginnende pijproker een klein verschil is kan in werkelijkheid het verschil uitmaken tussen een decoratie pijp of een nette nog rookbare pijp.maar een ieder heeft zijn/haar eigen criteria dus idd wat een gek er voor geeft.
Ik weet niet hoe je het gedaan hebt maar per ongeluk een kavel pijpen kopen is mij nog nooit overkomen, :)
Laatst gewijzigd door Henricus op 02 apr 2020 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Bananabox-Ninja »

Als opkalefateraar zou ik idd tussen de 5 a 20 euro vragen na schoonmaak en reperatie.
Maar ik doe het als hobby niet om er winst uit te halen.
Moet ik wel zeggen dat de pijp met cassete in het wat hogere segment kan vallen, ik meen me te herrineren dat de beste man wel eens een forumpijp heeft gemaakt.....maar dat weet ik nu niet even zeker.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door Sidekickelvis »

Bananabox-Ninja schreef: 02 apr 2020 11:20
Moet ik wel zeggen dat de pijp met cassete in het wat hogere segment kan vallen, ik meen me te herrineren dat de beste man wel eens een forumpijp heeft gemaakt.....maar dat weet ik nu niet even zeker.
Klopt, een prince model. Heb um hier nog in de kast.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Paar pijpjes waar ik meer van wil weten

Bericht door NoneNicer »

Kdpover schreef: 02 apr 2020 09:14 Hey

Ja online vind ik wel info maar niks over prijzen bedoelde ik :D
Heel kort gezocht; kijk bijvoorbeeld bij Pipephil.eu voor merken, makers en logo's.

Voor je Ian Walker pijp; Northern Briars pijpen worden nog steeds verkocht, zie thebriary.com. max 250 nieuw. Op pipephil staat niet de grading zoals jij die hebt, dus kans dat een (4) lager is dan de twee genoemde op pipephil.

Over Wessex: dit merk is verzonnen door Alan Schwarz. Hij is Tabaksimporteur geweest en later ook pijphandelaar in de VS; hij wilde een product met een zweem van de oude wereld en gebruikte daar de naam van een vervallen county, Wessex, voor. Niet zonder ellende overigens; luister de verhalen bij de podcast van pipesmagazine.com en kom er achter hoe Alan o.a. een sleutelfiguur is geweest bij het herintroduceren van een heel groot tabaksmerk! Wessex pijpen zijn middle of the road, rebranded OK kwaliteit.

Andere merken even gelaten voor wat het is, zie pipephil en zoek zelf verder. Bekijk ook eBay voor courante prijzen of, als je de pijpen kwijt wil, stuur ze op naar Smokingpipes.eu zodat je er store credit voor krijgt. Echter in de huidige toestand... Geen idee wat het oplevert. Terugsturen doen ze niet in ieder geval.

Plaats reactie