Wat is dit voor een pijp?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
WVDW

Wat is dit voor een pijp?

Bericht door WVDW »

Beste pijprokers,

Mijn opa had een pijpenverzameling en heb daar een tijdje geleden een pijp van geërfd. ik ben niet bekend in pijprookland, maar wel vrij handig en ik zou erg graag de pijp in ere willen herstellen.

Nu is er het volgende aan de hand: het mondstuk ontbreekt. ik denk dat de pijp een keer gevallen is en dat het mondstuk er af gebroken is.
ik ben erg benieuwd of jullie mij op weg kunnen helpen. is de pijp van een bepaalde fabrikant / type? bestaan er nog onderdelen van? en wat voor een mondstuk zal er opgezeten hebben?

Ook neem ik aan dat er nog een deel van het mondstuk in de pijp zit, of dat er een stuk van de pijp (tige?) afgebroken is (omgekeerd tav normale constructie). weet misschien iemand wat meer over de constructie? ik wil niet graag dingen forceren of verder kapot maken.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Wat is dit voor een pijp?

Bericht door Massis »

lijkt een houten snijwerk met een klei of meerschuim ketel, ik gok op klei. In de mortise lijkt inderdaad nog de kunststof (acryl of eboniet normaal) flok te zitten die aan het mondstuk vast zat.

Veel specifieke info over deze pijp ga je niet vinden vrees ik.

betreft het vastzittende deeltje, een houtschroef die nét wat groot is voor de binnendiameter van de flok (het gaatje dat je nog kan zien helemaal in het midden) kan je normaal vastdraaien in de flok en zo de flok eruit trekken. Maar de kans bestaat dat je de pijp verder beschadigt.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Online
Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Wat is dit voor een pijp?

Bericht door Sidekickelvis »

Luikt me een sigarettenpijpje.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Wat is dit voor een pijp?

Bericht door Dukdalf »

Dit lijkt mij meer toepasselijk:


Plaats reactie