Recht of gebogen ofwel straight or bent ?

Alles over de pijp zelf...
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

k ken dr hier in dit drentse dorpje 4.. maar heb niet het idee dat jij t bent multi :wink: . geloof dat mijn voorkeur uitgaat naar licht gebogen.. maar ben nog op ontdekking wat het best bevald.

Dennis
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2010 21:22
Locatie: Drenthe

Bericht door Dennis »

multiballs schreef:hier voornamelijk gebogen diepe pijpen,
dus als je in drenthe iemand ziet lopen...
waar loop je zoal dan ;)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Krom of recht

Bericht door Rob »

Dennis schreef:hallo allemaal,

wie geeft waar zijn voorkeur aan? rechte of een diep gebogen pijp?
een rechte pijp lijkt me zeer moeilijk zonder handen te roken.
Mijn favoriete pijpen zijn allemaal recht.
Ik rook dan ook eigenlijk nooit door alleen te klemmen; ik hou de pijp in de hand en neem af en toe een trekje.
Om te lopen heb ik wel sinds kort een klein, kort, gebogen pijpje. Dat 'hangt' inderdaad makkelijk in de mond.

Dennis
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2010 21:22
Locatie: Drenthe

Bericht door Dennis »

roken jullie ook gewoon in het openbaar? Of is het voor jullie gewoon een rustige bezigheid die thuis gedaan word?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

meer thuis dan buiten al komt het wel voor tijden het lopen met de honden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik rook ook pijp in het openbaar. En dan altijd kromme of licht gebogen pijpen.
Afbeelding

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

Meestal recht, goed voor sterke kaakspieren :D

Echter wel een gebogen Dunhill en een gebogen Capain Black in m'n collectie, overigens twee zeer voortreffelijke pijpen.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Ik rook uit beide modellen, recht juist vaker onderweg, tussen de kaken, en een diep gebogen voor in de relaxstand (kan me elleboog op het kussen blijven steunen :-))
Afbeelding

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Ik rook het meeste uit mijn 2 rechte big bens vind dit gewoon het fijnste maar ben wel opzoek naar een elegante ligt gebogen pijp heb er wel een liggen van mijn opa een Hilson pacific maar hier zit een scheur in de kop waardoor ie dus onbruikbaar is helaas :(

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

In het begin had ik maar één voorkeur: licht gebogen. Vreemd genoeg is dat nu het tegenovergestelde, ik hou enkel nog van rechte of volledig gebogen pijpen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

In het begin rookte ik altijd gebogen pijpen, maar sinds een jaar heb ik ook een recht model, en deze bevalt me prima. Klemt lekker tussen de kaken (al moet ik wel zeggen dat het klemmen tussen de kaken mij nog niet helemaal eigen is... Ik heb altijd het idee dat ik het mondstuk beschadig... Ook al weet ik dat het een gebruiksvoorwerp is.)

Er komt nog wel een rechte Savinelli Virginia (model: 207) en ook ooit nog een Dunhill. Daarnaast zal ik waarschijnlijk alleen maar kromme modellen kopen.
Laatst gewijzigd door Gypscoprotheres op 17 nov 2010 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Voorkeur voor rechte modellen, bij de gedachte dat ik er 'live' gezien zou worden.

Maar verder gebruik ik alle modellen door mekaar heen.


Die Winslow is trouwens zo'n joekel, dat ik 'm niet echt met losse handen kan gebruiken :shock:

De eerste pijp die ik heb die niet (lang) tussen de tanden gehouden kan worden.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

[quote="Gypscoprotheres"]Ik heb altijd het idee dat ik het mondstuk beschadig... [quote]

Misschien dit iets voor jouw Gypsco http://pijprokersforum.forum2go.nl/mond ... t1582.html
denk er zelf ook over na om dit eens te proberen.
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Van recht tot model Oom Paul (echt het mondstuk 90° gebogen). Heb destijds 2 redelijk forse Oom Paul modellen door Winslow laten maken. Ik vind dat heerlijk roken tijdens autorijden. Vraag me niet waarom...

Verder is het wel zo, dat je als beginner beter met een recht model kunt beginnen. De vochthuishouding binnen in het rookkanaal is dan wat prettiger te beheersen. In een kromme pijp hoopt het vocht zich snel onderin op en gaat de pijp "slobberen/pruttelen", in een rechte pijp is dit meer verdeeld en deze rookt dan ook iets droger.
Voor degene die het zeer rustig roken nog moet leren, bijvoorbeeld nieuwe pijprokers die voorheen sigaretten of shag gerookt hebben, zullen een prettigere introductie tot het pijproken hebben met een rechte pijp.

Tenminste, dat is "my 2 cents".

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ben ik met je eens.

Ik zelf heb vooral een voorkeur voor rechte modellen. Een 1/8 gebogen model zoals een prince vind ik ook nog wel kunnen, dat zie ik als praktisch recht. Maar als een pijp gebogen is, dan zie ik ze ook liever diep gebogen. Ik wil zelf nog wel eens een mooie flink gebogen Peterson, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Dennis schreef:en hoe houd je zo'n rechte pijp goed in je mond tijdens een wandeling? of kun je ze niet zonder handen roken?
De meeste klemmen...echter de kunst is om ze te laten hangen...maar das wel oefenen..
“If you are going through hell, keep going.”

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Wat bedoel je daar precies mee?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Kynikos schreef:Wat bedoel je daar precies mee?
Ik denk de pijp tussen de lippen laten hangen zonder hem met de kiezen of tanden vast te klemmen (scheelt wel een schade aan de steel), maar mij lukt dat niet hoor, sterker, durf het niet eens.

Probeer je de steel netjes te houden en stuiterd de pijp op de grond en breek je de kop in tweeen,..... dan maar wat bite-marks :)
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Alleen tussen de lippen laten hangen lukt mij niet eens met een flinke sigaar, laat staan met een pijp. Bovendien lijkt het me dat je zo alle rook langs je voortanden naar binnen trekt, dat kan ook nooit de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Waarschijnlijk bedoelt hij meer dat je de pijp wel op dezelfde plek hebt waar je haar zou klemmen tussen de kaken, maar het mondstuk niet stevig vast bijt en haar een beetje balanceert.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer je al een tijd een pijp rookt heb je de nodige ervaring gekregen, alsmede een aantal pijpen en wat tabakken.
Wat tabak en pijpvormen heb ik van alles door mekaar. (net als mijn muziekvoorkeuren)

Hoe beslis ik:
Ik ga dan eens de pijpen en de tabakken kritisch af en afhankelijk van de stemming, het tijdstip van de dag, de weersgesteldheid, de hoeveelheid tijd die ik heb om er eentje leeg te roken, of ik ga lopen, of dat ik meerendeel zit, kortom dat soort overwegingen gaan dan door mijn hoofd.

Voorafgaande aan het daadwerkelijk stoppen van de pijp ervaar ik het bovenstaande als een prettige bezigheid.
Soms heb ik al een keuze gemaakt, maar dan loop ik toch alles nog een keer langs om te zien of ik me niet vergist heb.

Voor wij met vakantie gaan, kan ik ook zo zeikerig langs de pijpen en de tabak gaan om te beslissen wat meemag.
Meestal 8 a 9 pijpen en 4 of 5 soorten blikjes/pakjes.
En verdomd ieder jaar overkomt het mij dat ik nou juist die pijp met die tabak wil roken, wat nog in Nederland ligt.

Rechte pijpen tot ca. 40 gram klem ik moeiteloos tussen de kaken, toch vind ik het prettig zo nu en dan de pijp ter hand te nemen, dat geld voor kromme exemplaren eveneens. Ik heb geen directe voorkeur voor recht of krom.
Rechte modellen ogen sportiever en kordater in de regel.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Kynikos schreef:Wat bedoel je daar precies mee?
Wel, ik gebruik hiervoor een rechte pijp of een half bend.
Door het gewicht van kop rust eigenlijk het mondstuk op mijn bovenste tanden en stuur bij met mijn onderlip...
“If you are going through hell, keep going.”

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ah, daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik parkeer zelf altijd de steel tussen m'n kiezen, bevalt prima.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik sluit me -voor mezelf in elk geval- aan bij de opmerkingen van Winslow collector; ik heb maar weinig diepgebogen pijpen omdat daarbij iets eerder een moeilijk oplosbare pruttel optreed. Ook de pijpenrager truc is bij die pijpen wat moeilijker. Ergens tussen recht en half gebogen is het leven wat gemakkelijker. Maar met losse handen achter de computer hangt de Grote Kloot dan toch weer erg comfortabel...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Ik sluit me -voor mezelf in elk geval- aan bij de opmerkingen van Winslow collector; ik heb maar weinig diepgebogen pijpen omdat daarbij iets eerder een moeilijk oplosbare pruttel optreed. Ook de pijpenrager truc is bij die pijpen wat moeilijker. Ergens tussen recht en half gebogen is het leven wat gemakkelijker. Maar met losse handen achter de computer hangt de Grote Kloot dan toch weer erg comfortabel...
:lol: We zijn het vaak eens, Janneman. :lol:

Le Vecchio

Bericht door Le Vecchio »

heykes ..

ik heb niet bepaald een voorkeur al is een gebogen pijpje inderdaad wel handiger in de mond te houden, zelf houd ik mijn pijpje in de hand zelfs wanneer ik wandel en geen 'trekje" doe .. kwestie van gevoel vind ik, én de tandafdrukken tot een minimum te herleiden ...

op het werk rook ik mijn sigaartje of loop ik wel rond met een kort model "neusbrandertje" wat ook recht of krom te verkrijgen is maar door het beprerkte gewicht zeer makkelijk in de mond te houden is en niet te versmaden: het aroma van de tabak komt zo beter tot zijn recht en niet enkel voor de omstaanders .. je kan zelf ook meegenieten zo (fin, is mijn ervaring hé) ...

greets, Andi.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ik ben destijds begonnen met licht gebogen modellen, maar de laatste tijd rookt ik het liefst uit rechte modellen. Hoewel mij St Patricks Day gebogen is rook ik deze ook regelmatige... Dus: Moeilijke vraagstelling... Ik hou het voor mezelf op 90% rechte modellen en de rest gebogen.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik heb ook het idee dat het 'hangen' van de pijp, dus niet met de tanden vasthouden maar met de lippen, er meer voor zorgt dat er nogal wat 'neerslag' uit de pijp op het zachte weefsel bij de lippen komt, wat nogal eens een brandplek bij de lip (of verdere aantasting van het weefsel) kan veroorzaken.

Toen ik niet kon pijproken maar het toch probeerde, heb ik een keer zoiets gehad, wat geen prettige ervaring was. :?

bullek
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 sep 2009 17:36
Locatie: waddinxveen

Bericht door bullek »

Ik moet zeggen dat ik een gebogen pijp er het sjiekste uit vind zien, maar tijdens het wandelen met de hond prefereer ik een rechte.

Als ik thuis in alle rust met een lekker drankje erbij rook dan het liefst een sterk gebogen, welke ik meestal in de hand houdt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mijn assortiment bestaat uit veel kromme en lichtgebogen pijpen en een paar rechte.
Alle vormen worden tussen de tanden geklemd als ik ze niet in de hand wilt houden.
En afhankelijk van het gewicht, want mijn Hilson Azure is toch wel zwaar.
Het zelfde geld voor de Winslow die ik van de Forum sint heb mogen ontvangen.
De grote is niet fijn om tussen de tanden te houden, de kleinere daarin tegen kan dan wel weer.
Maar het gekke is dat ik ze rook als ik lekker ontspannen wilt paffen, en ze dus vol trots in de handen hou.
Afbeelding

Plaats reactie