FALCON

Alles over de pijp zelf...
Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Ik ben benieuwd om te horen hoe de Falcon zich gedraagd met zompige Deense aromatics. Dus als een van jullie Falcon rokers dat ervaren heeft zou ik 't graag horen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Dat Falcon zich nooit de kritiek ten aanzien van het roer heeft aangetrokken verbaasd me.
Het gladde nylon waar je tanden geen vat op kunnen krijgen was voor mij de reden het roken ervan te stoppen.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Falcon info

Bericht door Harmen »

Kynikos schreef:Ik ben benieuwd om te horen hoe de Falcon zich gedraagd met zompige Deense aromatics. Dus als een van jullie Falcon rokers dat ervaren heeft zou ik 't graag horen.
Tja, niet gek veel anders dan een andere pijp. Ook hier wil een rager wel helpen, en soms speel ik vals door de brandende kop los te draaien, bakkie leeg gieten en weer monteren :lol:. Ik heb voor een aantal tabakken een kop, voor de "sjompige deense mixtures" 2 stuks. Bevalt eigenlijk prima!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Falcon info

Bericht door Rob »

Harmen schreef:
Kynikos schreef:Ik ben benieuwd om te horen hoe de Falcon zich gedraagd met zompige Deense aromatics. Dus als een van jullie Falcon rokers dat ervaren heeft zou ik 't graag horen.
Tja, niet gek veel anders dan een andere pijp. Ook hier wil een rager wel helpen, en soms speel ik vals door de brandende kop los te draaien, bakkie leeg gieten en weer monteren :lol:. Ik heb voor een aantal tabakken een kop, voor de "sjompige deense mixtures" 2 stuks. Bevalt eigenlijk prima!
Ik onderschrijf Harmens mening. Gaat prima allemaal.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Mooi zo, dank. Dan resteert mij de vraag aan de Falcon rokers tot in hoeverre ze het eens zijn met het commentaar op het bit door Robvoorburg. Ik meende gelezen te hebben dat Harmen hem bijvoorbeeld op z'n gemak tussen de kaken parkeert, zonder enige moeite of mogelijk ongemak neem ik aan?

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Falcon info

Bericht door culann »

Wat betreft het bit, zelf heb ik hier geen enkel nadeel ondervonden, alleen als ik heftig 'nee' schud, dan zwaait de pijp een beetje naar links en rechts...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Zit je te overwegen een Falcon aan te schaffen Kynikos?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Ik ben inderdaad in kalme en geduldige overweging. Omdat ik financieel gezien op het moment niet de opties heb om aan al mijn verlangens te beantwoorden sta ik wat mij betreft voor de keuze om eens een Falcon te proberen, ofwel mijn trouwe Big Ben van een compagnon te voorzien of eventueel voor een Crown te kiezen. De Big Ben staat me aan voor zijn werkpaardachtige deugden en de vertrouwelijkheid. De Crown om de goede rookeigenschappen en esthetische waarde waar de Winslow pijpen bekend om staan. Maar de Falcon heeft iets stevigs en praktisch en daarnaast lijkt het me een van de systeempijpen waarvan het systeem daadwerkelijk goed uitgedacht en beproeft is. Ook het feit dat ze enige positieve eigenschappen van een filterpijp lijken te hebben zonder de voortdurende aanschaf van filters te behoeven is erg aantrekkelijk.

Gezien mijn minimalistische voorkeuren wat m'n bezittingen betreft en de recente propaganda van Janneman vind ik zo'n veelzijdig setje Falcons met koppen erg aantrekkelijk. Het zou een goede basis vormen voor een degelijke dagelijkse set terwijl mijn overige pijpen dan in de meer luxe behoeftes voorzien. Ook financieel gezien zijn de Falcons erg interessant, aangezien je er voor minder dan vijftig euro inclusief verzendkosten er al eentje met twee koppen kan bestellen in de UK.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Falcon info

Bericht door Rob »

Het bit is voor mij het grote nadeel van de Falcon. Klemmen lukt me niet, hij glijdt weg. Het bijt ook gewoon niet lekker. Ik hou erg van hoorn als materiaal en dit is het tegenovergestelde. De Falcon rook ik dan ook meestal in m'n hand, niet met de tand.

Kom je naar Leerdam? Zo ja, dan maak ik m'n Falcon helemaal schoon met alcohol etc en mag je 'm eens proberen als je dat wilt.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Erg vriendelijk van je, maar dat gaat helaas niet lukken. Toch bedankt. :) Hoe gedraagt hoorn zich dan eigenlijk wat klemmen betreft? Wat ruwer materiaal neem ik aan?

Een pijp als de Falcon is echter wel iets wat ik gewoon maar eens moet proberen denk ik. Verder heb ik alle veel voorkomende varianten wel geprobeerd, op meerschuim en een churchwarden na. Maar die twee heb ik dan ook weinig interesse in.

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Falcon info

Bericht door culann »

Kynikos, als je twijfelt tussen een Big Ben of een Falcon, zou ik zeker voor de gein eens een Falcon proberen. Grote kans, denk ik, dat je daar geen spijt van gaat krijgen.
De keus tussen een Crown Viking of een Falcon, tja, da's een heel andere keuze natuurlijk...

edit: spelfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door culann op 10 sep 2011 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Rob, hoorn is weer het andere uiterste. Na enig gebruik vind ik de steel te "ravelig" en stroef worden en dat voelt niet lekker aan tussen de tanden. Met de huidige stelen ben ik nog het meest tevreden.
Aan de duurdere pijpen heb ik nooit hoornen stelen gezien, maar wanneer ik me vergis dan lees ik dat wel.

Wat Culann schrijft zou ik doen. Goed advies.
Ik bewaar goede herinneringen aan een Falcon.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Falcon info

Bericht door Harmen »

Heb op zich minder problemen met het falcon mondstuk als met de andere nieuwe (ben de naam even kwijt) mondstukken. Een van de redenen waarom bij mij de Winslow er ook weer snel uit ging. Deze hebben naast het materiaal ook een vorm waar ik niks mee kan. Daarnaast merk dat ik meer houd vast heb aan het materiaal van de falcon. Zo zie je maar weer, iedereen heeft een ander bekkie :lol:.
Reden dat de falcon vaak wat achter in het gebit steekt is dat daar door slijtage aan de kiezen blijkbaar een perfecte "falcon gleuf" is ontstaan. Bij mij zwaait de falcon daardoor totaal niet.

Wat Kynikos noemt als reden voor de aanschaf onderschrijf ik volledig, praktisch heb je in een pijpen sok een stuk of 5 pijpen bij je. Mijn keus zou dus ook eerder bij een falcon dan een winslow liggen, maar daar sta ik geloof ik wat eenzaam in :lol:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Ik ervaar het bit een beetje als een tussenvorm van pararubber (zacht) en Acryl (hard). Nu kan ik met beiden goed uit de voeten, en eigenlijk merk ik dan ook niks raars bij mijn Falcons. Ik kan ze goed tussen de tanden houden. Ik ben alleen voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik dat multi purpose bit met twee groeven en een net wat grotere knop op het einde wel erg prettig vind.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Ik denk dat het een Falcon wordt. Verder heb ik van alles al wat eigenlijk. Nu de volgende vraag waar ik jullie mee lastig val: Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende koppen? Ik vind dat op de plaatjes af bekeken erg moeilijk om daarover te oordelen. Ik dacht zelf aan een billiard bowl in den beginne, dan weet ik zeker dat ik goed zit.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Falcon info

Bericht door Rob »

Kynikos schreef:Ik denk dat het een Falcon wordt. Verder heb ik van alles al wat eigenlijk. Nu de volgende vraag waar ik jullie mee lastig val: Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende koppen? Ik vind dat op de plaatjes af bekeken erg moeilijk om daarover te oordelen. Ik dacht zelf aan een billiard bowl in den beginne, dan weet ik zeker dat ik goed zit.
Ik heb maar één bowl, dus ik kan je niet helpen. Maar ik ben des te nieuwsgieriger wat de anderen te melden hebben, want zeg nou zelf: een Falcon met maar één kop, wat is daar de lol van?

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Re: Falcon info

Bericht door Harmen »

Op zich maakt het volgens mij niet heel veel uit welke kop je kiest, de vorm van de ketel is vrijwel altijd een tussenvorm tussen een rechte en een trechter vorm. Ik varieer meer op grote dan op vorm. Zou dus gewoon voor je smaak gaan (ik gok iets minimalistisch, zonder opsmuk :lol:?). Al is zo'n kleine kop (bantam geloof ik?)wel praktisch!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Weet je niet een winkel bij jou in de buurt die Falcon verkoopt?
In het echt lijkt mij makkelijker beslissen dan van een folder.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Ik vind de Dublin bowl mooi, gezien zijn strenge kaarsrechtheid:

Afbeelding

Ik dacht alleen dat Dublins nogal trechtervormig zijn en dacht daarom beter voor een billiard te gaan. Maar als 't geen verschil maakt denk ik er nog even over na.

/edit: Het is inderdaad wel een idee om nog even in een winkel te neuzen. In Nederland zijn Falcons echter wel een stuk duurder dan in Britse internet winkels, dus ik denk dat ik hem gewoon online bestel. De Falcon is volgens mij juist een goeie pijp om online te bestellen als je eenmaal weet hoe hij eruit ziet en hoe 't aanvoelt, aangezien ze individueel nagenoeg niet verschillen.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Als je bij Google afbeeldingen naar roken en Falcons zoekt krijg je overigens niet per se de gewenste resultaten:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Falcon info

Bericht door Bommel »

Ik volg al een tijdje dit draadje en het begint ook bij mij te kriebelen om een Falcon aan te schaffen.
Het laat nog even op zich wachten om de eenvoudige reden dat ik geen keus kan maken.
Ik ben nogal een aanhanger van gebogen pijpen maar vind de Falcon recht toch wat sierlijker van uitstraling.
Een gebogen vind ik meer op een meloenlepel lijken, sorry voor de oneerbiedige vergelijking en trap ik hiermee niet op zieltjes, maar dat vind ik nu eenmaal.
Dan is er nog de hoeveelheid aan koppen.
Dus Falcon Here I come, maar nog even geduld. :lol:
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Falcon info

Bericht door metaltommy »

wat dacht je van een international stem, die vind ik er wel erg mooi uitzien, ik weet dat teunis er 1 heeft.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

De term 'meloenlepel' was nog niet bij me opgekomen, maar inderdaad, de gebogen steel roept ook bij mij vage associaties met de keukenla op. Zo'n ding dat telkens opduikt als je gewoon een spatel wilt pakken, en waarvan je eigenlijk niet eens zeker weet wanneer je dat dan wel ooit in de keukenla gelegd hebt.
Ik ben zelf dan ook wat verbaasd dat ik die gebogen steel toch graag rook. Op de een of andere manier geldt voor die steel nog sterker wat al voor Falcon als geheel opgaat; de vorm accepteer je vanwege de verdere gebruiks-eigenschappen.

De tijd nemen werkt; ik heb meer dan 10 jaar hierover zitten denken, en ik vermoed dat mijn huidige plezier voor een fors deel voorkomt uit het feit dat ik dit zo lang heb uitgesteld, met regelmatig kijken, piekeren en dromen over mogelijke aanschaf.
Laatst gewijzigd door janneman op 27 sep 2012 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re:

Bericht door Fossiel »

multiballs schreef:Vooral in de jaren 1960 is de systeempijp een gigantische rage en iedere roker bezit er minstens één.
In de jaren 1960? Was de pijp toen al niet grotendeels verdrongen door de sigaret?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Re:

Bericht door Bommel »

Fossiel schreef:
multiballs schreef:Vooral in de jaren 1960 is de systeempijp een gigantische rage en iedere roker bezit er minstens één.
In de jaren 1960? Was de pijp toen al niet grotendeels verdrongen door de sigaret?
In de jaren '60 waren er vele wanna be's.
Het stond nl artistiek een pijp in de mond en zo'n industriële Falcon was helemaal Blitz.
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

Afbeelding

Zo, er is er zo eentje naar mij op weg van een ebay verkoper. Nieuw, zo'n 'nu kopen' geval. Geen wedstrijdje bieden dus. De prijs: 30,99 British pounds = 35,4742714 Euros inclusief verzendkosten. Erg netjes vind ik. Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Falcon info

Bericht door St Patrick »

Ziet er mooi uit, en das eigenlijk geen geld... Laat maar ff weten hoe ze rookt...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Met spanning wachten we af...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Falcon info

Bericht door robvoorburg »

Leuk voor je Kynikos, ik weet dat je er veel rookgenot aan zal beleven.
Hou wel in de gaten met die losse dingen dat je de kop erbij moet houden
voor een optimaal rookresultaat.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Falcon info

Bericht door Kynikos »

:lol:

Zal wel goed komen, zo'n Falcon heeft in feite niet meer losse onderdelen dan een gewone pijp.

Een vraag aan Janneman: Hoe ging dat inroken? Ze zijn niet voorbehandeld volgens mij, maar gaat 't een beetje gemakkelijk of wordt 't een Peterson drama? Ik vermoed dat het door het relatief kleine gedeelte hout aan de pijp best snel zal gaan.

/edit: Ik zag op ebay dat losse koppen al voor iets meer dan twee tientjes inclusief verzendkosten te verkrijgen zijn. Dat is wel een erg betaalbare en makkelijke wijze om je aantal rookbare pijpen per dag aanzienlijk uit te breiden!

Plaats reactie