DUNHILL

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: DUNHILL

Bericht door Eliminator »

Je vraag even verplaatst naar het algemene Dunhill topic (per PB op de hoogte gebracht), mogelijk volgen hier antwoorden.

Los daarvan, we stellen het altijd op prijs als iemand aan ons forum deel gaat nemen dat hij zich even voorstelt in het daarvoor bedoelde sub-forum, alvast bedankt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill

Bericht door Arno »

Jeanne schreef:Goede avond,
Heeft iemand een idee welke groothandel Dunhill pijpen verkoopt?
Ik ben naar de site van Dunhill zelf gegaan maar daar word ik niet veel wijzer. Email gestuurd, maar die krijg ik undelivered weer terug.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt!
Scandinavian Tobacco Group is volgens mij de groothandel in Dunhill pijpen. Maar daar kan je als gewone consument niets kopen. Er zijn maar relatief weinig zaken in Nederland die Dunhills verkopen. Ik weet dat het pijpenkabinet in Amsterdam er wat heeft (wel prijzig)en Haddocks in Maastricht heeft ze ook. Anders zou je eens kunnen kijken in Duitsland. Hoewel het daar wel vaak Dunhills met filter zijn..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: DUNHILL

Bericht door Dukdalf »

STG mag dan de rechten hebben op het merk Dunhill in dit land, of ze ook daadwerkelijk als groothandel in pijpen functioneren ('doe mij twee dozijn van uw groep 4 en een half dozijn van groep 5' :wink: ) betwijfel ik. Service zullen ze ook niet verlenen, dat is terecht voorbehouden aan de verkopende detaillist.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: DUNHILL

Bericht door Huub »

Hallo Jeanne,

Hajenius op het Rokin in Amsterdam verkoopt ook nog steeds Dunhill pijpen.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: DUNHILL

Bericht door dewitte »

Ik heb nu een weekje mijn 2 dunhills (uit het superkoopje) in roulatie. Het zijn recentere pijpen uit 2000 en 2005. Ze roken echt heel goed. Veel beter dan de 2 oudere dunhills uit 1962 die ik ooit in bezit had. Het is dus echt niet altijd zo dat oudere dunhills beter roken. De mondstukken van de recentere dunhills zijn ook superieur aan de oude mondstukken. Dunhill is dus terug in mijn achting gestegen, alhoewel ik de hoge nieuwprijs nog altijd overdreven vind. Mijn savinelli's moeten voor een bescheiden prijs zeker niet onderdoen voor de dunhill's. Momenteel ben ik een gelukkig dunhill roker.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: DUNHILL

Bericht door Kees Flake »

Geniet ervan de Witte. :-?
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: DUNHILL

Bericht door Ribbon »

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: DUNHILL

Bericht door robvoorburg »

Dank voor het plaatsen Robbin, morgen lezen
met stip!

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: DUNHILL

Bericht door Tobias Tobit »

http://essays.quotidiana.org/milne/smok ... _fine_art/

Ik geloof dat A. A. Milne het niet zo heeft op Dunhill rokers!
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: DUNHILL

Bericht door Chris »

Snobs! Ik ga de mijne nu meteen verkopen ;)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: DUNHILL

Bericht door Dukdalf »

Gelukkig heb ik altijd al een rothekel gehad aan Winnie-the-Pooh...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: DUNHILL

Bericht door Meester W »

Ik heb het “inside” verhaal over de Dunnies gelezen daar ik geabonneerd ben op de site die al dan niet interessante wetenswaardigheden over onze liefde publiceerde.

Ja,wat zal ik er van zeggen zonder gehinderd te zijn door specifieke kennis van zaken.....

Dunhill.....Eens een merk om de hoed voor af te nemen. Duur en exclusief zonder geassocieerd te worden met Porsche/ Rolex... Lees : overgeprijsde gadgets voor parvenu’s.

En neen,ik heb geen Porsche al ware het slechts een reden dat ik de Hunnen uit het oosten geen goed hart toedraag...... Hoe intrinsiek tegenstrijdig,ik rijd wel Duits.....

In the Holly Land worden helaas -nog- geen pkw,s gebouwd...

Maar goed,na een halve fles Famous Grouse moet ik u op dit late uur niet lastig vallen met gebeuzel.Daar zijn de Waanzinnige Vertellingen voor ,niet waar ? ):

Dunhill pijpen. Daar gaat het over!

Ik bezit er een stuk of zes. Oude dames uit de jaren 40,50 en 60. Zo ook een Dunhill pijpenrek dat ik overnam van de goede Dré. ( Annie 69)

Pijpen van goede snit,uitstekende rokers Geschenken van mijn goede vriend A en aankopen van andere amigos tegen lage prijzen..

De mondstukken van Dunhill ( eboniet) zijn voortreffelijk. Hoe de “ nieuwe” zijn weet ik niet..

Maar het heeft de ouderwetse Engelse charme

Dat is voor mij genoeg
I wasn’t born to follow..

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: DUNHILL

Bericht door robvoorburg »

Een fraaie verdediging!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: DUNHILL

Bericht door Ribbon »

Mooi verwoord W.

Ik zie dat website 'Cake and Dottle' helaas niet meer online is. Hier was ooit een blogpost te vinden genaamd 'In praise of modern Dunhills'. Hierin werd stelling genomen tegen het hardnekkige 'hoe ouder hoe beter' standpunt van vele Dunhill rokers.

Ik bezit Dunhills uit meerdere perioden, ongeveer net zoveel als Meester W. De jongste is van begin jaren 2000 met een prima ebonieten mondstuk en uitstekende rookkwaliteiten. Omdat ikzelf (nog) geen pijp uit de patent periode bezit heb ik geen volledig vergelijkend onderzoek kunnen doen, maar in modernere tijden zijn zeker ook prima Dunhills geproduceerd. Ik heb het idee dat er vanaf ongeveer 2000 weer een kwaliteitsslag is gemaakt t.o.v. de mindere periode vanaf half jaren '80 tot eind jaren '90. Maar goed, iedere pijp is anders...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: DUNHILL

Bericht door Tobias Tobit »

Ik ben het ook zeker niet eens met de triade die de heer Milne hier geeft over Dunhill rokers. Ik ben zeker van plan nog eens een van deze rookhouten aan te schaffen, niet om te pochen maar wel om te zelf te ervaren of de verhalen over de ultieme rook kwaliteiten van dit merk kloppen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: DUNHILL

Bericht door Sidekickelvis »

Tobias Tobit schreef: 10 nov 2019 23:16 Ik ben het ook zeker niet eens met de triade die de heer Milne hier geeft over Dunhill rokers. Ik ben zeker van plan nog eens een van deze rookhouten aan te schaffen, niet om te pochen maar wel om te zelf te ervaren of de verhalen over de ultieme rook kwaliteiten van dit merk kloppen.
Ik heb er 1. Rookt voortreffelijk maar niet veel beter dan een Wnslow ofzo.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: DUNHILL

Bericht door Ribbon »

Sidekickelvis schreef: 11 nov 2019 02:17
Tobias Tobit schreef: 10 nov 2019 23:16 Ik ben het ook zeker niet eens met de triade die de heer Milne hier geeft over Dunhill rokers. Ik ben zeker van plan nog eens een van deze rookhouten aan te schaffen, niet om te pochen maar wel om te zelf te ervaren of de verhalen over de ultieme rook kwaliteiten van dit merk kloppen.
Ik heb er 1. Rookt voortreffelijk maar niet veel beter dan een Wnslow ofzo.
Precies. Dunhill rookt gemiddeld gezien niet significant beter of slechter dan veel andere merken. Voor het geld wat je betaald mag je verwachten dat de pijp goed rookt, maar de voorkeuren zijn vaak enorm persoonsgebonden. Ik vind een ruim rookkanaal prettig en dat hebben de meeste Dunhills. Voor mijn manier van roken werkt dat prima. Het soort snobisme wat Milne beschrijft zie ik heden ten dage overigens nauwelijks terug. Liefhebbers gaan meer voor de ouderwetse Engelse charme (zoals Meester W. mooi omschreef) in combinatie met de rijke historie, de dateerbaarheid van de pijpen, en uiteraard ook het redelijk consistente kwaliteitsniveau. Desalniettemin is het begrip 'Dunhill bashing' bijna net zo oud als het merk zelf, en misschien wel geboren als reactie op de studerende snobs in Cambridge waarmee Milne de collegezalen deelde.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2019 09:56
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: heb 5 Lorenzo pijpen

Bericht door Johnny »

janneman schreef: 11 okt 2009 13:19 Ik wilde niet meteen reageren, en eigenlijk even wachten of er ook nog andere waren die Dunhill kennen.

Ja, ik heb wel plezier van mijn Dunhill, ja. Maar is die pijp -of enige andere pijp- zoveel geld waard? Moeilijk te zeggen, als ik eerlijk ben denk ik niet dat je in smaak de prijs eraan af rookt. Iets beter, ja. Twee of drie of vijf keer zoveel beter? Nee. Maar het feit dat je na jaren twijfelen uiteindelijk besluit om een dure pijp te kopen maakt dat je ook een ander soort waardering voor zo'n pijp hebt. De pijp neemt gewoon een speciale plaats in.

Snobisme zit wel degelijk vast aan Dunhill. Ik hoop niet bij mij, maar toen ik mijn Dunhill stond uit te zoeken kreeg ik onder andere raad van iemand die ik wel van snobisme verdenk: 'als je eenmaal Dunhill hebt gerookt zijn je andere pijpen niets meer. Ik koop alleen nog maar Dunhill.' Naar mijn ervaring onzin, en sterker nog, ik heb eigenlijk een beetje medelijden met die man. Voor mij is elke keer als ik die Dunhill uit het rek pak een feestje. Vaak heb ik hem vast en zet ik hem weer ongerookt terug: nu niet, nu is niet het juiste moment... Voor mij is die Dunhill een soort van onzichtbaar pronkstuk in mijn verzameling. Dunhill's zijn vaak een soort van understatement. Geen opvallende vormen of kleuren, eigenlijk heel normale pijpen, alleen tot in perfectie uitgevoerd. De kwaliteit is bijna onzichtbaar, alleen de ware kenner ziet wat het is.
(even tussendoor, om die reden ben ik ook blij met die witte stip; het Duitse merk Vauen heeft net zo'n witte stip, je kunt altijd zeggen 'neu, geen Dunhill...').

Aangaande de smaak valt nog wel wat te zeggen. Dunhill -en sommige andere merken- gebruiken een techniek die 'oil curing' wordt genoemd. De ruw bewerkte kop wordt enige tijd in olie gekookt en dan op een verhitte pen gedroogd. De bedoeling is dat hiermee alle sappen en bijsmaken uit het hout door de olie verdrongen worden. Het basisidee is dat een pijp zo neutraler smaakt en gemakkelijker is in te roken. Experimenten van Trevor Talbert in de jaren '90 leverde op dat de pijpen na een oil cure behandeling in elk geval iets lichter in gewicht waren. Er was iets uit het hout verdreven. Er is discussie over of Dunhill nu nog oil curing doet. Ook bij andere merken is dat nooit zeker.

Feit is in elk geval dat mijn Dunhill na aankoop een wat apart smaakje had. Het bijsmaakje was lekker, maar iets wat ik nog nooit eerder bij een nieuwe pijp was tegengekomen. Het smaakje is ondertussen vrijwel verdwenen, al denk ik het nog af en toe te proeven. Ik schrijf dat smaakje toe aan oil curing, al kan ik het niet zeker weten.
Dat smaakje is ook een van de voornaamste redenen waarom ik 7 Parkerpijpen heb. Zij hadden dat ook. Ze hadden ook de zelfde zeer klassieke, wat ingetogen vorm als Dunhill, en waren tegelijk ene hele hoop goedkoper. Daar heb ik dus even flink toegeslagen...

Een zijstapje: ik heb twee italiaanse pijpen van het merk Lorenzo. Ook die twee pijpen hadden toen ze nieuw waren een aangename maar voor mij onbekende bijsmaak. Anders dan de Dunhill en de Parkers, en ik weet niet of dit ook oil curing is. Heeft iemand anders hier nog een Lorenzo en herinneringen aan de nieuw-smaak?

Groet, White Spot Johny
Ik bezit 5 Lorenzo pijpen die mij uitstekend bevallen, ik vind Dunhill heel mooi maar erg duur. Mijn Porsche en Bentley pipe zijn mijn duurste. Dan komt mijn Peterson verzameling, Savanelli en dan Big Ben.

Johnny
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2019 09:56
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: DUNHILL

Bericht door Johnny »

Ik bezit 5 Lorenzo pijpen die mij uitstekend bevallen, ik vind Dunhill heel mooi maar erg duur. Mijn Porsche en Bentley pipe zijn mijn duurste. Dan komt mijn Peterson verzameling, Savanelli en dan Big Ben.
En toch roken ze allemaal verschillend.
Maar ben erg blij met mijn pijpen.

Plaats reactie