DUNHILL

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Billiard
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:26

Re: Een Dunhill...

Bericht door Billiard »

Maanden geleden heb ik ook een Dunhill gekocht, uiteraard een billiard. Niet uit snobisme want ik rook hem alleen op mijn rookkamer maar gewoon door de naam en faam die het merk gedurende de jaren heeft opgedaan.

Vanaf de start van mijn pijprookhobby had ik besloten dat er niet meer dan 5 pijpen mochten komen. Aan dit dieet houd ik me nog steeds. Als 5de en laatste pijp vond ik een Dunhill op zijn plaats...

De pijp is nu goed ingerookt en werd al tal van malen gestopt. Mijn oordeel over de Dunhill is dat hij niet beter rookt dan mijn favoriete Butz-Choquin of mijn 3 Stanwells. (Allen pijpen uit de prijsklasse 45 - 95 euro).

Ik vind wel dat hij van al mijn pijpen het beste mondstuk heeft en qua design is hij ook helemaal mijn ding want zo mooi en zo klassiek.

Zelf ben ik dolblij met mijn Dunhill maar ik zal nooit meer een pijp van een dergelijke prijs kopen. Ik zie pijpen uit die prijsklasse eigenlijk meer als een verzamelproject.

Ik rook hem dus een keer of 3 in de week in mijn rookkamer met genoegen maar mijn andere pijpen doen zoals al geschreven qua rookeigenschappen niet onder voor hem.

Billiard
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:26

Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Billiard »

Graag had ik vraag gesteld aan de ervaren pijprokers.

Ik ben enorm gecharmeerd door het merk Dunhill. De lange geschiedenis van het merk, zijn klassieke vormen en de verworven faam spreken mij enorm aan. Zelf ben ik een beetje een anglofiel en Dunhill is nu eenmaal een Engels merk.

Maar goed, dat is allemaal maar psycologisch. Ik lees op het internet veelal dat Dunhill pijpen superieure rokers zouden zijn. Ikzelf ben in het bezit van 5 pijpen (1 Butz - Choquin, 3 Stanwells en 1 Dunhill van het jaar 2000).

Op rookeigenschappen (waar het eigenlijk echt om gaat) staat hij in mijn collectie op de tweede plaats met een lichte voorsprong voor de Butz.

Nu lees ik wel dat de echte Dunhill fanaten zeggen dat Dunhill enkel superieur was wat betreft de pijpen geproduceerd voor 1955 en dat je daarna voor merk betaald.

Is dat daadwerkelijk zo of is dat zever en is een Dunhill nog altijd bij de topmerken?

Graag een antwoord van de kenners en ervaringsdeskundigen terzake.

Winslow Collector

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Winslow Collector »

Heb geen ervaring met de Dunhills van vóór 1955.

Heb wel ervaring met 2 nieuwe Dunhills, beide gekocht in 2012. De pijpen zullen maximaal een jaar of 5 oud zijn. Geen idee hoe lang ze in de winkel hebben gelegen en nog niet de moeite genomen om de nummers te ontleden naar leeftijd.

Roken prima, geen problemen.

Echter vind ik de boring in het mondstuk te klein. Beide Dunhills zijn 9 mm filterpijpen en de merken die wél verstand hebben van filterpijpen, zullen de boring van het rookkanaal wat groter maken. Dus nit bij Dunhill.

Bovendien moest ik bij beide pijpen met een ruimer de filterruimte van het mondstuk schoonruimen, want het mondstuk sloot niet aan op de pijpsteel met een filter erin. Dit laatste vind ik gewoon "not done" en een zeer slecht signaal van kwaliteitscontrole. Het is voor mij maar een kleine moeite, omdat ik daar ooit eens speciaal ruimers voor heb aangeschaft, maar van pijpen van vér over de € 400,- per stuk verwachtte ik iets anders.

Verder vind ik, maar daar zal ik wel tegenstanders in hebben, dat je erg veel voor de naam betaalt, en zeer weinig voor creativiteit en een mooie nerf van het hout in zicht. Ik zie graag welk stuk hout de maker gebruikt heeft. Maar goed, dat zijn mijn persoonlijke voorkeuren die ik graag in een pijp zie: een mooi model en vooral mooie nerven, liefst straight grain. Er zijn vele merken die op dat gebied meer bieden dan een Dunhill, voor minder geld. Ik heb moiiere, net zo goed rokende, maar veel goedkopere Winsløws, Butz Choquin's, Stanwell's, DB's, Claessen's, enz. (En daar nog nooit de filterkamer hoeven ruimen).

Ik wilde een Dunhill hebben (zijn er 2 geworden), om al die statusverhalen eens zelf te toetsen. Want wát een ander ook schrijft, zodra het om persoonlijke voorkeuren gaat kan maar 1 mens die voor jou testen en/of ervaren: jij zelf.

Het zal bij deze 2 Dunhills blijven, bij mij. Een oudere zal ik niet aanschaffen, simpelweg omdat ik geen gerookte pijpen wil kopen. Voor mij is een pijp een stukje bewerkt natuurlijk materiaal, waarbij je al een risico loopt bij een nieuwe pijp. De maker kijkt namelijk niet "in" het hout, dus het risico op een oneffenheid is altijd aanwezig. Ik wil dat risico niet kopen, waarbij ik dan ook nog de kans loop dat een vorig roker de pijp niet BE-handeld heeft, maar misschien wel MIS-handeld. Dus, een oude estate van vóór 1955 zal ik nooit zelf ervaren. Of het zou een nieuwe pijp moeten zijn uit die periode. Maar om dáár een astronomisch bedag voor te gaan betalen? Neen, zeker niet. Vooral niet omdat ik dan nog het risico loop een slechte pijp te kunnen treffen, vanwege de mogelijke productiestijging (en daarmee inferieur materiaal?) zo vlak na W.O.2.

Maar er zijn er hier vast wel te vinden die zeer positief zijn over de estates van Dunhill. Ik verwacht dus ook niet de enige reactie te zijn in dit topic (duhuh :roll: :wink: ).

Billiard
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:26

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Billiard »

Dank u wel Winslow Collector voor je zeer uitgebreide antwoord.

Ja, mijn Dunhill is filterloos maar de boring in het mondstuk is inderdaad wat kleiner dan die van mijn Stanwell en BC.

Dat je de filterruimte van het mondstuk eerst moest ruimen, hoort inderdaad niet bij een pijp uit de prijsklasse.

Persoonlijk vind ik het design van Dunhill een van de mooiste die er zijn maar dat is uiteraard persoonlijke smaak. Als ik voor een pijpenrek in de winkel sta, haal ik de Dunhills wegens hun strakke vorm er altijd zo uit.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door smoking-rob »

Voor mij was altijd de doorslag voor een Dunhill pijp de min of meer zekerheid dat ze de beste kwaliteit plateaux Bruyere gebruiken, goed en op een natuurlijke manier gedroogd.
Plus ik hou van klassieke vormen.
Wat mij nog wel levendig voor de geest staat was mijn allereerste Dunhill (Cumberland) pijp die ik rookte na voorheen alleen pijpen van een veel lagere prijs gerookt te hebben: hij was zoveel zachter, smaakvoller en koeler. Ik rook hem nu terwijl ik dit schrijf en zal uit 1980 komen toen de Cumberland zijn introductie beleefde.
Ik heb er nu 20.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Winslow Collector »

Weet je zeker dat het plateau-bruyère is? Want dát heeft juist vaak die prachtige (straight) grains, als ik de collecties ebouchons van andere merken zie.
En die gaat Dunhill met donkere kleuren, zwarte lakken of zandstralen juist uit het zicht zou houden?
:shock: :? :evil:

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door dinck »

Winslow Collector schreef:Weet je zeker dat het plateau-bruyère is? Want dát heeft juist vaak die prachtige (straight) grains, als ik de collecties ebouchons van andere merken zie.
En die gaat Dunhill met donkere kleuren, zwarte lakken of zandstralen juist uit het zicht zou houden?
:shock: :? :evil:
Ook een kwestie van smaak, mooie grain vind ik wel aantrekkelijk maar ik vind het weer veel minder mooi als dat met sterke contrasterende beitsen wordt aangezet. Ik houd meer van egale en donkere of medium (bruine) kleuren.

Oh ja, over ervaringen met Dunhills kan ik verder geen zinnig woord zeggen...

franz
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Winslow Collector

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Winslow Collector »

dinck schreef:
Winslow Collector schreef:Weet je zeker dat het plateau-bruyère is? Want dát heeft juist vaak die prachtige (straight) grains, als ik de collecties ebouchons van andere merken zie.
En die gaat Dunhill met donkere kleuren, zwarte lakken of zandstralen juist uit het zicht zou houden?
:shock: :? :evil:
Ook een kwestie van smaak, mooie grain vind ik wel aantrekkelijk maar ik vind het weer veel minder mooi als dat met sterke contrasterende beitsen wordt aangezet. Ik houd meer van egale en donkere of medium (bruine) kleuren.

Oh ja, over ervaringen met Dunhills kan ik verder geen zinnig woord zeggen...

franz
Zeker, je hebt gelijk: een kwestie van smaak. Maar ik twijfel of het plateaubruyère is, Ik twijfel niet zozeer dat het gaaf bruyère is, dus zonder insluitingen en dichtgeplamuurde gaten. Dat zal wel goed zitten bij Dunhill. Anders zijn hun prijzen niet te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Dukdalf »

Er gaat een verhaal dat ergens eind jaren tachtig het bruyere dat Dunhill gebruikt uit een andere bron dan voorheen afkomstig zou zijn. Ik heb het nooit bevestigd kunnen krijgen, maar het zou me niet verbazen als het waar is. Ik heb een stuk of vijf Dunhills uit de laatste decennia van de vorige eeuw, de oudste van 1976 en de jongste van '97, zo uit mijn hoofd. Allemaal roken ze meer dan uitstekend, de afwerking is top en de vormgeving ook, maar een enkele uitzondering daargelaten zul je een fraaie nerf vergeefs zoeken.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door smoking-rob »

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen het "plateaux" gedeelte meer een gis mijnerzijds was omdat ik meende dat dit automatisch de beste gedeeltes van de wortelknol zou zijn.
Het klopt wel dat Dunhill niet altijd (of: vaak niet) voor een mooie nervatuur gaat.
Wel is zeker dat de gebruikte ebauchons "Grade A" zijn en niet versnel kunstmatig gedroogd worden,zoals bij sommige anderen.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Dukdalf »

Naar mijn beste weten slaan de termen plateau vs. ebauchon op het resultaat na het zagen, waarbij plateau nog de natuurlijke ruwe buitenkant van de knol laat zien. Als kopers van de pijp zien wij die dan terug op bijvoorbeeld een ketelrand. De gemiddelde bruyereknol heeft natuurlijk veel meer 'binnenwerk' dan acceptabele stukken met een buitenrand en dat zou de gezochtheid van een mooie pijp van plateau verklaren. Maar we dwalen af, het ging over Dunhill.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door robvoorburg »

Daar heb je een punt Dukdalf, een witte punt
wel te verstaan.

Winslow Collector

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:Naar mijn beste weten slaan de termen plateau vs. ebauchon op het resultaat na het zagen, waarbij plateau nog de natuurlijke ruwe buitenkant van de knol laat zien. Als kopers van de pijp zien wij die dan terug op bijvoorbeeld een ketelrand. De gemiddelde bruyereknol heeft natuurlijk veel meer 'binnenwerk' dan acceptabele stukken met een buitenrand en dat zou de gezochtheid van een mooie pijp van plateau verklaren. Maar we dwalen af, het ging over Dunhill.
Klopt. En vaak met mooie grains. Dergelijke ebouchons heb ik bij Poul Winsløw veel zien liggen en heb ook aardig wat pijpjes van degelijke ebouchons.

Maar goed, verder over Dunhill. Mijn "dress" van Dunhill (4303F, 9 mm) maar eens stoppen met een tabakje.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef: Dergelijke ebouchons heb ik bij Poul Winsløw veel zien liggen en heb ook aardig wat pijpjes van degelijke ebouchons. Maar goed, verder over Dunhill.
Nou... Strikt genomen zou je die stukken die je zag en waar je pijpen van hebt dus geen ebauchon mogen noemen, want het is (gemaakt van) plateau. Ebauchon slaat alleen op stukken uit de binnenkant van de knol.

Laafke

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Laafke »

Beste Billiard
Heb zelf 2 Dunhills uit de jaren 2000-2010. Enerzijds gekocht om de enthousiaste verhalen op een forum waar het merk de hemel in werd geprezen. Anderzijds kocht ik de ene omdat de enige four square panelled billiard was die ik na lang zoeken vond, de andere omdat die er gewoon mooi uit zag. Prijzen zo rond de 350,=, dus niet echt goedkoop, wel waren het nieuwe pijpen(normaal boring). Na het inroken merkte ik dat ik er steeds minder naar pakte. Niet dat er wat met de pijpen aan de hand was, alles was perfect afgewerkt, kwamen ook bij het Pfeifenkonsulat en Esterval weg en die verkopen geen rommel is mijn ervaring tot op heden met de gedane aankopen. Ik kreeg er gewoon geen click mee. En qua rookgenot deden de Stanwells, Rattray's en Winslows (die beduidend lager in prijs waren) er zeker niet voor onder. Ik kreeg steeds meer het gevoel veel geld voor de naam te hebben betaald en een beetje voor de pijp. Dat gevoel kreeg ik nog sterker toen ik me ging verdiepen in free-hands. Bij die pijpen proefde je a.h.w. de liefde voor de pijp van de pijpenmaker. Vaak zat er ook nog een verhaal bij over het hoe en waarom van het ontstaan van de pijp. Voor mij is de persoonlijkheid van de pijpenmaker ook van belang bij de aankoop.
Met de nieuwste Dunhills, die de naam niet meer dragen maar als The White Spot op de markt komen loopt het niet best. Volgens een medewerker uit een grote zaak, die bewezen heeft verstand van zaken te hebben, daalt de vraag naar de nieuwe Dunhills, de klanten zijn niet gediend van de nieuwe naam. Ook zou de afwerking te wensen overlaten.
Ik hoop je niet al teveel afgeschrikt hebben, Billiard. En mocht je je Dunhill-verzameling nog willen uitbreiden: de mijne staan inmiddels op de marktplaats van het forum. Over de prijs worden we het wel eens.

Winslow Collector

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:
Winslow Collector schreef: Dergelijke ebouchons heb ik bij Poul Winsløw veel zien liggen en heb ook aardig wat pijpjes van degelijke ebouchons. Maar goed, verder over Dunhill.
Nou... Strikt genomen zou je die stukken die je zag en waar je pijpen van hebt dus geen ebauchon mogen noemen, want het is (gemaakt van) plateau. Ebauchon slaat alleen op stukken uit de binnenkant van de knol.
Klopt inderdaad.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Arno »

Ok, ik heb dit draadje even gevolgd. De ervaringen die ik lees met nieuwere Dunhills zijn een beetje wel-goed, niet-goed, wel-goed, niet-goed... Geen idee hoe het staat met de rookbaarheid van die maar de oude (heb alleen maar Dunhills van voor 1981) roken en smaken ge-wel-dig.

Halverwege de jaren '60 veranderde er veel bij Dunhill. Tot die tijd werden de Dunhill Bruyere pijpen gemaakt van bruyere uit de Zuid-Italiaanse regio Calabrië. Deze soort was erg hard, had een hoge dichtheid, had prima rookkwaliteiten maar had niet zo'n mooi grain. Halverwege de jaren '60 besloot de Italiaanse regering dat Italiaanse bruyere nog alleen maar gebruikt mocht worden voor Italiaanse pijpen. Zodoende werd Dunhill gedwongen om Griekse bruyere te gebruiken.
De Dunhill Shell pijpen werden gemaakt van Algerijnse bruyere. Erg mooi qua grain maar wel erg zacht.. Door middel van oil-curing en sandblasten (beide uitgevonden door Dunhill) konden er bijzonder fraaie pijpen gemaakt worden met een diep en grillig reliëf. En ook hier, vanaf halverwege de jaren '60 was Algerijnse bruyere niet meer verkrijgbaar en werd er voornamelijk Griekse bruyere gebruikt. Daarom is de sandblast vanaf die tijd ook minder diep aangezien het Griekse bruyere harder was.
Dunhill Root Briar pijpen werden gemaakt van Corsicaans bruyere (mooi grain en redelijk zeldzaam) tot jawel, halverwege de jaren '60. Geen idee waarvan ze na die tijd gemaakt werden..

Tot en met ongeveer 1982 werden Dunhills nog helemaal gemaakt door 1 persoon (een zogenaamde master-of-the-bench, Bill "Ashton" Taylor was er zo eentje) die zijn vak erg goed verstond. Je werd niet zomaar een master-of-the-bench. Na die tijd heeft Dunhill het productieproces veranderd. In plaats van 1 persoon die de hele pijp maakt maakt nu iemand de bowl, een ander de steel, ander de afwerking etc. En of dat nou de kwaliteit ten goede komt.... Ik durf het niet te zeggen..
Afbeelding

Laafke

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Laafke »

@Arno

Heb je ook zicht op het verloop van de verkoop/ervaringen van gebruikers van The White Spot hier in Nederland?? De medewerker van de tabakszaak waar ik melding van maakte komt nl uit Duitsland en zijn ervaringen geven de situatie aldaar weer.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Arno »

Laafke schreef:@Arno

Heb je ook zicht op het verloop van de verkoop/ervaringen van gebruikers van The White Spot hier in Nederland?? De medewerker van de tabakszaak waar ik melding van maakte komt nl uit Duitsland en zijn ervaringen geven de situatie aldaar weer.
Ik zou het niet weten.. :? Ik kan het voor de gein zondag wel eens vragen aan Willem Schimmel. Maar echt schandalig wat ik lees in je stukje over die nieuwe White Spot Dunhills.. Wat ik al zei, het is nu hit and miss, hit and miss met nu meer en meer de nadruk op "miss"... Maar nogmaals, ik kan er eigenlijk niets over zeggen want ik heb zo'n nieuwe White Spot Dunhill noch in mijn handen gehad noch gerookt..
Afbeelding

Laafke

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Laafke »

Ja, ik zou ze ook heel graag eens in handen willen hebben, testen zou natuurlijk helemaal super zijn, maar ik denk niet dat er een zaak is die die service bied. Gewoon om zelf de evt. verschillen tussen Dunhill en The White Spot te kunnen ervaren. Maar naar mijn mening (en ik ben een leek) heeft Dunhill idd een hele grote misser gemaakt. En als ze doorgaan op de ingeslagen het merk van de markt is verdwenen......

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Ja, ik zou ze ook heel graag eens in handen willen hebben, testen zou natuurlijk helemaal super zijn, maar ik denk niet dat er een zaak is die die service bied. Gewoon om zelf de evt. verschillen tussen Dunhill en The White Spot te kunnen ervaren. Maar naar mijn mening (en ik ben een leek) heeft Dunhill idd een hele grote misser gemaakt. En als ze doorgaan op de ingeslagen het merk van de markt is verdwenen......
Volgens mij zijn ze in China nog erg aan het groeien. Mensen daar krijgen langzaamaan meer te besteden en zijn helemaal maf van de oude Europese luxe-merken. Denk dat ze daar niet malen of ze een nieuwe Dunhill White Spot hebben, zolang ze maar een Dunhill hebben. Maar de Europese en Amerikaanse markt.... Tsja...
Afbeelding

Laafke

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Laafke »

Nee Arno, de naam Dunhill is helemaal van de pijp verdwenen....als merk staat er echt alleen The White Spot op en natuurlijk de witte punt op het mondstuk. Ik zal morgen de foto's even opzoeken en plaatsen dan kun je je ervan overtuigen.
De reden van het verdwijnen van de naam is dat het moederconcern (waarvan me de naam is ontschoten) niet meer geassocieerd wil worden met consumeren van tabak. Ze willen hun aandacht en kapitaal uitsluitend op andere luxe goederen richten. Wat ik begrepen heb, maar ik kan ernaast zitten, is dat de reden dat de licenties van de Porsche en Bugatti pijpen ook niet zijn verlengd. Of de koffiemachine van Bugatti nog te verkrijgen weet ik dan weer niet.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Arno »

Laafke schreef:Nee Arno, de naam Dunhill is helemaal van de pijp verdwenen....als merk staat er echt alleen The White Spot op en natuurlijk de witte punt op het mondstuk. Ik zal morgen de foto's even opzoeken en plaatsen dan kun je je ervan overtuigen.
Verdorie, ik heb ook foto's gezien van die nieuwe pijpen, kan ze nu ook niet vinden, maar daarop stond naast The White Spot ook nog Alfred Dunhill. Dus geen Dunhill, maar Alfred Dunhill.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Arno »

Hebbes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Laafke

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Laafke »

Volgens mij heb ik dezelfde foto's en dan heb ik me vergist. In de discussie ging het erom of de naam Dunhill op de pijp zou blijven en in dat forum werd gesteld dat het bedoeling was om ze uitsluitend als The White Spot op de markt te brengen. Nu kan ik me daar in vergist hebben of ze laten de naam uitsluipen. Maar, in Duitsland tenminste, is het merendeel van de klanten het er absoluut niet mee eens hoe het moederconcern (is dat niet Cardogan ofzo??) met het merk Dunhill omgaat. Temeer daar er in het produktieproces ook het een en ander is veranderd wat de kwaliteit niet ten goede is gekomen.....

Ik heb idd dezelfde foto's en ik heb me vergist. Sorry

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door janneman »

Los even van de kwaliteit van Dunhill nu en vroeger; ik denk dat hun redelijk doorlopende nummering en dateerbaarheid een forse bijdrage heeft geleverd aan de 'verzamelbaarheid' van Dunhill, en daarmee aan de roem van het merk. Weet iemand een ander merk dat systematisch decennia lang zijn pijpen gedateerd heeft? Ik vermoed dat er onder de individuele pijpenmakers van nu wel een aantal zijn, maar in het verleden was Dunhill de enige of een van de weinigen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door dinck »

Janneman, met die dateerbaarheid heb je we gelijk, maar boze tongen beweren/hebben beweerd dat die dateerbaarheid voornamelijk werd ingevoerd om na te gaan of de pijp nog onder garantie viel als er wat mee aan de hand was...

Hier ook een link naar een leuk artikeltje Dunhill-bashing van een vrouwelijke roker die in de jaren zestig met pijproken begon. Natuurlijk puur subjectief, maar hoogst amusant. http://hozzenplozz.de/CharatanbyIRyan.htm

franz
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Henk de Jong »

Winslow Collector schreef:
Heb wel ervaring met 2 nieuwe Dunhills, beide gekocht in 2012. De pijpen zullen maximaal een jaar of 5 oud zijn. Geen idee hoe lang ze in de winkel hebben gelegen en nog niet de moeite genomen om de nummers te ontleden naar leeftijd.
Winslow Collector, je hoeft alleen maar te kijken naar het getal achter "made in England": dat is het productiejaar.
Ik heb meerdere moderne Dunhill's en één daarvan heeft inderdaad het Alfred dunhill's The White Spot logo maar ik kan geen verschil in kwaliteit met de andere bemerken.
Ze zijn allemaal redelijk nauw geboord mar dat is niet persé een slecht ding; ik heb begrepen dat dat eerder een uiting is van de gedachteschool dat een ruime boring tot mogelijk te veel hitteontwikkeling in de pijp resulteert. In de praktijk roken ze stuk voor stuk heerlijk, zijn perfect afgewerkt en hebben een zeer goed mondstuk. Ook de klassieke vormen en afwerkingen spreken mij persoonlijk erg aan.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Dukdalf »

Henk de Jong schreef:
Winslow Collector schreef:
Heb wel ervaring met 2 nieuwe Dunhills, beide gekocht in 2012. De pijpen zullen maximaal een jaar of 5 oud zijn. Geen idee hoe lang ze in de winkel hebben gelegen en nog niet de moeite genomen om de nummers te ontleden naar leeftijd.
Winslow Collector, je hoeft alleen maar te kijken naar het getal achter "made in England": dat is het productiejaar.
Nou... Als je 16 ziet staan betekent dat niet dat je een pijp van honderd jaar oud hebt, maar uit 1976. Dan zijn er nog de wijzigingen in het systeem zoals wel of geen stempel voor de afwerking, geen of wel een modelnummer en met hoeveel cijfers dan, enzovoort. Stempels zijn ook niet altijd duidelijk leesbaar: ik heb er eentje waarvan het laatste cijfer een 3, een 8 of een 9 kan zijn. Het jaarnummer is onderstreept, dus zou het een 3 moeten zijn want volgens de goeroes stopte het onderstrepen na '75. Het belang van al deze muggenzifterij gaat voor potentiele kopers verder dan alleen nieuwsgierigheid: met grote regelmaat duiken er 'valse' Dunhills op.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Dunhill: vroeger en nu

Bericht door Terpentijn »

Ik moet zeggen dat ik 'Alfred Dunhill The White Spot' wel een ontzettend lange en niet lekker-bekkende naam vind. Ik kan me wel iets voorstellen van het tabakverhaal, het grote geld zit tenslotte meer in de luxe zaken, wel erg jammer. Je verloochent je eigen achtergrond. Maar ik ontmoet al jaren mensen die Dunhill en/ of Davidoff alleen kennen van luxe-artikelen en die helemaal verbaasd zijn, overigens wel geïnteresseerd zijn, in de achtergrond van de historische merken.
Een interessant en leerzaam topic overigens.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Plaats reactie