STANWELL

Alles over de pijp zelf...
Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Nou Hanno, ik heb een Tankard, ook een soort Poker maar dan met heellicht gebogen mondstuk, maar die ligt heerlijk in de hand, hangt/steekt lekker in de mond.
Die pijp van jou is geen officiële Poker en ook geen Cherrywood... is typisch Danish Design. Ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de pijp dus hou ons op de hoogte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Stanwell

Bericht door Rob »

Laafke schreef:Die pijp van jou is geen officiële Poker en ook geen Cherrywood... is typisch Danish Design.
Bij Danish Design denk ik eerder aan tulpvormen of freehands, ik vind deze pijp juist enorm Cherrywood. Waarom zou het geen poker of cherrywood zijn? Als ik op internet "cherrywood + pipe" of "poker + pipe" intik, zie ik allemaal dit soort modellen.
Je gebruikt vaker het woord "officieel". Waarop baseer je je dan? Volgens mij is er geen officiële lijst, wel kom ik een hoop 'pipe-shape' lijsten met afbeeldingen tegen en daarop zie ik dan vormen die veel overeenkomsten laten zien. Mij maakt het niet zoveel uit. Of iets nou een Rhodesian of een Bulldog is, of een Cutty of een Belge, het lijkt allemaal zoveel op elkaar dat ik niet zou durven zeggen wat officieel juist is.

In dit draadje http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... pijpvormen heeft Janneman eens een soort quiz gemaakt en daar is dan te zien hoe moeilijk het soms is om een pijpvorm te determineren.

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

De officiële shape list was voor mij de lijst van ASP. Maar die is voor zover ik weet niet meer op internet te vinden. Er is in een topic, volgens mij show je nieuwe aanwinsten of welke heb je in gedachten door ik meen dukdalf een tekening gemaakt van de drie vormen. Ik voeg die tekening hierbij en dan moet je het zelf maar beoordelen. Danish design gaat veel verder dan alleen de modellen die je noemt. Google alleen maar eens op Sixten Ivarsson, Soeren Refbjerg, Poul Winslow en anderen...dan kun je zien wat ik bedoel Als de eigenaar van de tekening niet wil dat hij gebruikt wordt laat hij dan even een seintje geven.Dan verwijder ik hem weer, ik wil niet met andermans veren pronken. Door mijn amnesie weet ik de naam niet meer anders had ik vooraf toestemming gevraagd. En natuurlijk zijn er vele variaties mogelijk op een poker/cherrywood/tankard....maar dit is het basis principe. Al dan niet officieel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

Dit is wat er over het door mij geposte model wordt gezegd op de Stanwell pagina:

Poker/Cherrywood with 9 mm. filter option. Awesome Danish design from Stanwell.

Dus een combi? Het maakt mij niet uit als hij/zij maar lekker stookt en rookt! :D
Een pijproker is geen onruststoker

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Daar heb je helemaal gelijk in....what's in a name!!!!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Stanwell

Bericht door Dukdalf »

Laafke schreef:door ik meen dukdalf
Dukdalf heeft die tekening ook maar gewoon gepikt van het www, hoor :wink: .

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Ok dan is het jatrecht ook geregeld dukdalf..... :mrgreen:
Nog even op de variaties terugkomend: de enige Tankard die ik tot op heden ken is van Peterson en heeft een beduidend mindere kromming van het mondstuk (slechts 1/8 volgens de info van Peterson.) toch wordt hij Tankard genoemd. En zo gaat het met de Poker en Cerrywood ook.... uit de info die je gaf noemt Stanwell de pijp Poker/Cherrywood waarmee mijn eerste bewering wordt gestaafd.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Stanwell

Bericht door dewitte »

Laafke schreef:Ok dan is het jatrecht ook geregeld dukdalf..... :mrgreen:
Nog even op de variaties terugkomend: de enige Tankard die ik tot op heden ken is van Peterson en heeft een beduidend mindere kromming van het mondstuk (slechts 1/8 volgens de info van Peterson.) toch wordt hij Tankard genoemd. En zo gaat het met de Poker en Cerrywood ook.... uit de info die je gaf noemt Stanwell de pijp Poker/Cherrywood waarmee mijn eerste bewering wordt gestaafd.

Tsuge heeft ook een tankard dacht ik.

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Google geeft bij Tsuge Tankard alleen plaatjes van de Tsuge systempijp...en dat is overduidelijk een Poker.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Stanwell

Bericht door dewitte »

Laafke schreef:Google geeft bij Tsuge Tankard alleen plaatjes van de Tsuge systempijp...en dat is overduidelijk een Poker.
Het mondstuk is toch gebogen? Dus volgens het door jouw geposte plaatje is het een tankard.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Stanwell

Bericht door Rob »

Laafke schreef: uit de info die je gaf noemt Stanwell de pijp Poker/Cherrywood waarmee mijn eerste bewering wordt gestaafd.
Ik snap het niet meer, je bewering was toch dat het zowel geen poker en ook geen cherrywood was, maar Danish design?

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Sorry dat ik onduidelijk was: de pijp heeft zowel kenmerken van de poker als de cherrywood. Maar de interpretatie van het model, zoals hij ontworpen is vind ik typisch danisch design. Ietsje duidelijker nu???

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

De Stanwell pijp is binnen gekomen!

Stanwell Pipe Danish Design Hand Made Shape 207

In prima staat! Mooi afgewerkt! Op de onderzijde staat: Stanwell Danish Design Hand made.


Afbeelding
Een pijproker is geen onruststoker

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Ik zou de pijp onder Poker scharen,Hanno, daar lijkt hij meer op dan op n Cherrywood.

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

Hier staat hij op een vlakke ondergrond en dan toch meer.....?

Ik vind m in ieder geval mooi! Geen slechte afwerking!


Afbeelding
Een pijproker is geen onruststoker

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Bij een Cherrywood is de onderkant schuiner Hanno, vandaar meer Poker (zie voor de duidelijkheid de tekening). En mooi is ie zeker....als de kwaliteit nu ook nog goed is komt mijn vrees dat Stanwell een aflopende zaak zou zijn na de verhuizing gelukkig niet uit.

kiske

Re: Stanwell

Bericht door kiske »

Hanno schreef:Hier staat hij op een vlakke ondergrond en dan toch meer.....?

Ik vind m in ieder geval mooi! Geen slechte afwerking!


Afbeelding

Nope! Ik zeg cherrywood! Pokermodel is recht aan de onderzijde en de tsuge loopt ook gelijk met deze onderzijde.

Ik heb dezelfde van Stanwel. Voor vergelijk kijk maar eens in mijn collectie en vergelijk met de poker van Chacom.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Stanwell

Bericht door Dukdalf »

kiske schreef:Nope! Ik zeg cherrywood! Pokermodel is recht aan de onderzijde en de tsuge loopt ook gelijk met deze onderzijde.
Behalve dat je denk ik de tige bedoelt (Tsuge is een Japans merk pijpen) ben ik het helemaal met je eens: dit is een cherrywood en hij is mooi.

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

Vandaag mijn nieuwste Stanwell binnen gekregen uit een oude collectie. Ik geloof dat deze pijp al in 2004 komt? Maar ik heb m nieuwe via Ebay gekocht:

En ik heb deze pijp vanmorgen voor het eerst even gerookt en ik kan niet anders zeggen dan fantastisch! Wat een fijne pijp! Erg blij mee!

Stanwell Pipe Poul Stanwell Collection Shape 172
Afbeelding
Een pijproker is geen onruststoker

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Stanwell

Bericht door janneman »

Fraaie aanwinst Hanno!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Stanwell

Bericht door Calinero »

Een hele mooie pijp, Hanno!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

kiske

Re: Stanwell

Bericht door kiske »

Dukdalf schreef:
kiske schreef:Nope! Ik zeg cherrywood! Pokermodel is recht aan de onderzijde en de tsuge loopt ook gelijk met deze onderzijde.
Behalve dat je denk ik de tige bedoelt (Tsuge is een Japans merk pijpen) ben ik het helemaal met je eens: dit is een cherrywood en hij is mooi.
Klopt Dukdalf, thx! Even een mixe up! Tige bedoel ik natuurlijk! Enne, zeer fraai zowel deze als de laatste Hanno!

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

Ik heb deze pijp dus nog maar net maar de pijp ligt echt geweldig in de hand en een erg fijn model!

Weten jullie hoe je dit model noemt? En ik zie dat Stanwell dit model bijna niet meer aanbied in de huidige collectie. Ook kom ik het model bij ander pijp merken weinig tegen...


Afbeelding
Een pijproker is geen onruststoker

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Stanwell

Bericht door Paasei »

Een echte modelnaam kan je daar niet opplakken, het heeft wat weg van verschillende 'standaard'modellen.
Ligt wel in de lijn van hun viking of Nordic modellen, waar de kop een beetje de vorm van een boeg van een snek moet voorstellen.

Hier vind je er nog wel wat uit dezelfde Poul Stanwell collection : http://www.pijp.ws/Stanwell/PSCollection
(hier heb ik modelletje 15 in rustic uitvoering gekocht, btw)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

Ik vind het dus echt geweldige modellen maar ook op jou link helaas allemaal out of stock! :(
Laatst gewijzigd door Hanno op 23 jul 2013 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Een pijproker is geen onruststoker

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Stanwell

Bericht door Dukdalf »

Mooie pijp, Hanno. Het model valt niet echt te benoemen in de klassieke vormenleer: die beperkt zich tot standaardvormen met een grote nadruk op wat Engelse fabrikanten maakten. Veel Stanwells vallen daarbuiten omdat Stanwell altijd veel gewerkt heeft met 'ingehuurde' ontwerpers in tegenstelling tot pijpmakers in loondienst. De term 'danish-style freehand' wordt dan vaak gebruikt om alles wat niet in een hokje past op een grote hoop te gooien, waarbij freehand verwijst naar 'niet gebonden aan klassieke vorm'. Voordeel van Stanwell is dat ze alle vormen nummeren dus mocht dit een model zijn wat je bevalt weet je bij "172" precies wat je krijgt, alleen de afwerking en kwaliteit van het hout kan dan nog anders zijn (glad, blast, 'silke brun', enzovoort). Dat niet alle vormen evenveel of zelfs voortdurend gemaakt worden is een kwestie van vraag en van mode, denk ik. Sommige oudere Stanwell-vormen, zoals de 9, doen nu echt wat gedateerd aan.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Stanwell

Bericht door Paasei »

Hanno schreef:Ik vind dus echt geweldige modellen maar ook op jou link helaas allemaal out of stock! :(
Niet allemaal, de twee bovenste nog niet...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Hanno
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 jul 2013 10:57
Locatie: Maarn

Re: Stanwell

Bericht door Hanno »

Paasei schreef:
Hanno schreef:Ik vind dus echt geweldige modellen maar ook op jou link helaas allemaal out of stock! :(
Niet allemaal, de twee bovenste nog niet...
Idd! De bovenste twee zijn nog beschikbaar! :D thx for de link! Leuke site!
Een pijproker is geen onruststoker

Laafke

Re: Stanwell

Bericht door Laafke »

Helemaal met je eens Dukdalf. Vooral dat ze modellen of zelfs complete series na verloop van tijd eruit gooien (of misschien maar in een beperkte oplage maken. Zo was ik erg dol op mijn Sixtus 213, die ik meende te verfraaien door hem een andere beits te geven. De hele wereld aan bekende en onbekende i-shops afgezocht maar nergens meer te krijgen. Uit pure frustratie maar 2 meerschuimers gekocht....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Stanwell

Bericht door Bommel »

Laafke schreef: Uit pure frustratie maar 2 meerschuimers gekocht....
En gebeitst? :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie