Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Mijn eerste meerschuimen pijp.

Bericht door Timmy »

maboc schreef:
marcel177 schreef:hoi
mij vraag is wat is meerschuimen pijp.
wat is het verschil .tussen een gewoon pijp?
Daar zijn verschillende verhalen/uitleggen over. Ik zal ze even categoriseren:
a)
Stel je zit in bad met een beetje schuim. Als je er dan een hele fles badzout in flikkert .....meer schuim. Dat is verbasterd tot meerschuim. Daar maken ze dan weer een pijp van.
kleine correctie, al is uitleg wel beeldend. Meerschuim komt van Meerschaum, het duitse meer betekent zee, dus eigenlijk zeeschuim....

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: ALTINOK

Bericht door robvoorburg »

Alhoewel ik met mijn meerschuimen pijpen extra voorzichtig omspring,
heb ik toch niet kunnen voorkomen dat een paar exemplaren inmiddels
enige krasjes vertonen.

Ik vraag mij af of de pijp weer glad gepolijst zou kunnen worden en zo
ja op welke wijze, of zeggen jullie zo laten?
Het betreft meerschuim dat door gebruik haar grootste zachtheid is
verloren.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: ALTINOK

Bericht door Bommel »

Ik vind persoonlijk dat pijpen best gebruiksporen mogen hebben anders zijn het maar vitrine dingen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: ALTINOK

Bericht door robvoorburg »

Op zich ben ik dat zeer met je eens Bommel, toch wanneer er een
elegante wijze bestaat om iets te herstellen/verbeteren, dan
sluit ik mij daar niet vanaf.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Eliminator »

Meerdere topics omtrent meerschuim zijn samengevoegd tot dit "Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic" topic, graag alle vragen of opmerkingen rondom meerschuim in dit topic plaatsen.

Wel ALLEEN vwb blok- of persmeerschuim,.... Missouri Meerschaum hoort hier NIET thuis.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Bommel »

En weer een beetje lucht in topic land. =D>
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door robvoorburg »

Toppie, bedankt Eli.

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

Zoals julli wel weten heb ik een 3/4 jaar geleden 2 Cutty's gekocht bij Altinok. Na een extreen lange wachttijd (9 tot 10 weken) kreg ik dan eindelijk bericht. De pijpen waren klaar en hij gaf een lijstje met maten door en vroeg of hij de pijpen kon verzenden. De maten klopten al niet - ik had om een bowl van max 4cm hoogte besteld) maar goed ik wildde zo graag die Cutty's hebben dat ik akkoord ging. (Dom natuurlijk van mij dart ik niet eerst om foto's heb gevraagd, maar goed ik was ziek in die tijd en had moeite om mezelf staande te houden.
Toen ik het pakketje vol vreugde van de postbode overnam sloeg de vreugde al snel om in ontzetting. Deze pijpen had ik niet besteld:

Afbeelding

Er was afgesproken dat bowl 4 cm hoog zou zijn. Pijp no 1 is 4,5cm en daar wil ik niet moeilijk over doen, Pijp no 2 echter een hoogte van 5,6cm!
De hoek tussen bowl en steel had in de verste verte niets met een Cutty van doen Jullie weten dat volgens mij een Cutty een voetje behoort te hebben. Pijp 1 had een voetje van 1mm, Pijp 2 een voetje van 2 mm. Het enige dat klopte met een Cutty was de breedte van de bowl en de totale lengte van de pijp
Maar goed, zoals ik al vermeldde ik was te ziek om echt met Sinan Altinok in discussie te gaan. Ik heb hem wel gemeld dat in mijn ogen een Cutty er heel anders uitziet en hem de volgene tekening opstuurde:

Afbeelding

Goe, hij antwoordde dat dit voorbeeld niet uit de blokken meerschuim gesneden konden worden die de snijder had uitgezocht.
Ik nam mijn verlies, de pijpen roken goed alhoewel de grootste bijna nooit in gebruik omdatt ik nooit zolang achter elkar rook.
Maar sinds enige tijd begint het te knagen 2 Cutty's gekocht OK van een plaatje dat geef ik toe) en twee Billiards met een fragment van een voetje ontvangen

Hier adverteert hij mee:


Afbeelding

Afbeelding


En bovenstaande pijpen waren me de €350,= dat alles bij elkaar heeft gekost me wel waard geweest....maar niet wat hij nu gemaakt heeft..

Goed, m'n strijdlust verzamelt en hem gisteravond een mail gestuurd met al mijn klachten. Kijken of zijn aftersale net zo goed is als zijn pre-sale.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Bommel »

Ook ik wacht in spanning het vervolg af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Eliminator »

Ze maken mooie pijpen bij Altinok, maar ze gaan anders om met bestellingen dan wij gewent zijn / verwachten.

Ook ik heb een avontuur achter de rug met Sinan, pijp besteld, op verzoek geschikt voor filter, na maanden kreeg ik de pijp binnen.
Andere afwerking dan op de foto en de filter paste er niet in.

Allemaal keurig opgelost (heeft weliswaar wat tijd gekost, maar toch) maar ofwel ze nemen een loopje met hun klanten, ofwel wij zijn gewoon zeikerds omdat de exact willen wat we vragen (misschien zijn ze daar wel een stuk makkelijker en is er een cultuurverschil).

Hoe dan ook, ondanks de vriendelijke mailcontacten en de fraaie pijp die mij uiteindelijk geleverd is zal ik ze niet aanraden mochten er mensen op zoek zijn naar een meerschuimer, zeker niet na dit verhaal, komt me nml akelig bekend voor !
Afbeelding

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

Dank voor jullie medeleven, daar is dit forum erg sterk in. Tja en deels is het natuurlijk mijn eigen schuld....ikhad foto's moeeten vragen.
Maar goed, vooralsnog hult Sinan zich in stilzwijgen....en daar baal ik nog het meeste van. Voor de aankoop kreeg je op een mail vrijwel direkt antwoord.

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

Goedemorgen allemaal,

Dat stilzwijgen lag niet aan hem maar zijn gmail berichten kwamen niet bij mmijn gmail binnen, tot vandaag....met de verheugende medeling dat ik gratis en voor niets een nieuwe "echt"Cutty krijg. Hij wordt "soon " gemaakt dus misschien hoef ik niet zo lang te wachten als de vorige keer.

Een goede Hemelvaart allen, en vergeet niet terug te komen ( want volgens de oud-gerormeerden is het daar zo schoon.....)

P.s en inderdaad afgaande aan wat voor moois er op de website staat heb ik mensen aangeraden daar te kopen. Ik zal dat nu niet meer doen

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

Krijg net een mailtje dar de gewenste pijp op voorraad is en klaar voor verzending....zou het geluk dan toch met de dommen zijn??

Afbeelding
hebergeur d images

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Bommel »

Dit bericht schept hoopvolle verwachtingen.
We gaan het zien in de nieuwe aanwinsten topic en hier.
Alvast een voorzichtig gefeliciteerd.
Afbeelding

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

De vreugde was van korte duur.... een half uur geleden kreeg ik deze mai:

Dear Gerrit Jan,

How would you like to order? Money transfer or credit card or Paypal?

Regards,
Sinan


Mijn antwoord:

Dear Sinan, than we have misunderstood each other. You offered me to make me a pipe while the other two pipes you have delivered really were failed as Cutty. That were 2 Billiards with a very little foot (1 pipe 1mm, the second 2 mm)
I was depressif that time and could not handle the troubles by returnig the pipe, or make a complaint.
So I was very happy with your offer to make me a new pipe. But you meant I will sell you a new pipe. That is a large disappointment. I thought I was dealing with a man with a heart for his customers. Obviously I was wrong....and that's a great disappointment.

On the picture you can se what "Cutty's" you have delivered. In your catalog it was a total different pipe.
First you make me happy with a new pipe as damage restitution and a few hours later ask me how to pay. No damage resrtitution but just ordanary selling a pipe to me.

Very disappointed

Gerrit Jan

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

Dear Gerrit,

The new pipe on the picture was produced much later than your order. That’s why you see it now.

If you can return one of your cutty pipes unsmoked, I can replace it with the pipe in the picture.

Sorry, that’s all I can do for you after a long time.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Timmy »

Redelijk aanbod ware het niet dat ze niet meer unsmoked zijn.... :cry: Het blijft marchanderen.... Het zou hem sieren de nieuwe gewoon op te sturen zonder gezeur....

Laafke

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Laafke »

Ja en heer Altinok houdt zich na het laatste mailtje stil. Ik heb natuurlijk ook geen poot om op te staan, immers op de verkoopbon staat dat hij de pijp(en) terugneemt na aftrek van verzendkosten, 19% kosten en ongerookt en binnen 7 dagen. Maar het beeld van een man die hart voor zijn klanten heeft ligt nu wel aan diggelen. Pre sale is hij heel goed in aftersale....laat ik de woorden die ik in mijn mond heb maar niet uitspreken...dan krijg ik een ban wegens onzedelijk taalgebruik.

In de eerste mails lekker maken met een mooie pijp, o en hij is nog op voorraad ook en verzendklaar, en dan na een paar uur komen met Hoe wil je betalen....terwijl er in de vorige mail niet over betalen is gesproken!!!!

Heeft iemand een idee hoe hier mee om te gaan...evt verdere stappen te ondernemen??

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Eliminator »

D'r vallen weinig stappen te ondernemen, wat je zelf al zegt, je hebt geen poot om op te staan.
Als de pijpen niet bevallen zijn en je hebt daar een goede reden voor (niet zoals besteld) stuur je ze direct terug, hoewel ook ik lang heb moeten wachten en veel heb moeten mailen,.... ze houden zich aan het woord, maar als je lang wacht en ze ook nog eens gerookt hebt kan ik me voorstellen dat ze afhaken.
Ik snap dat je het graag anders had gezien,... maar een spijkerbroek kopen, hem een aantal keer dragen, lang in de kast leggen en dan gaan ruilen,... denk niet dat het zo werkt.
Pijprokers en pijpmakers staan bekend als ruim- en meedenkende mensen, maar het houdt wel een keer op natuurlijk.

Nogmaals ik snap dat je het graag anders had gezien, maar 'je erbij neerleggen' lijkt me de enige optie.

En wil je die andere pijp écht hebben, koop je hem en probeer je die andere twee te verkopen, heb je toch een beetje je zin.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door robvoorburg »

Vanmorgen dacht ik, het wordt weer eens tijd om bij Marjolein
van Renssen langs te gaan. Wat word je daar toch altijd aardig
ontvangen! Kop koffie en bijpraten.

Ooit heb ik een foto gezien van een kleine calabash (ter grootte
van een gemiddelde kromme pijp) echt een hebbedingetje.
Al jaren geen last meer van de PKZ, maar wanneer zo'n
exemplaar je vriendelijk toelacht vanuit de vitrine, dan ben ik
verkocht.
Bij deze pijp zit een goede beschermdoos op maat van de pijp,
dus dubbel blij.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Wowbagger »

Van harte gefeliciteerd ermee Rob! Blijft een prachtig gezicht zo'n mooie meerschuimer. Ooit komt er nog wel eens een in huize Wowbagger, maar eerst nog even door sparen. Eerst eens zien of we volgende week bij Schimmel wat tegenkomen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door robvoorburg »

Wowbagger schreef:Van harte gefeliciteerd ermee Rob! Blijft een prachtig gezicht zo'n mooie meerschuimer. Ooit komt er nog wel eens een in huize Wowbagger, maar eerst nog even door sparen. Eerst eens zien of we volgende week bij Schimmel wat tegenkomen.
Mocht ik ook afreizen naar Zutphen dan zal ik een meerschuimen pijp meenemen die
ik na enige koppen vol niet meer rook, omdat latakia eruit mij niet smaakt.
Mocht het je wat lijken, dan mag je hem hebben.

Vr. gr.,
Rob.

Mocht ik niet gaan, dan stuur ik je hem op.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Wowbagger »

Heb geprobeerd mijn gedachten in een pb te stoppen Rob.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Vanmorgen dacht ik, het wordt weer eens tijd om bij Marjolein
van Renssen langs te gaan. Wat word je daar toch altijd aardig
ontvangen! Kop koffie en bijpraten.

Ooit heb ik een foto gezien van een kleine calabash (ter grootte
van een gemiddelde kromme pijp) echt een hebbedingetje.
Al jaren geen last meer van de PKZ, maar wanneer zo'n
exemplaar je vriendelijk toelacht vanuit de vitrine, dan ben ik
verkocht.
Bij deze pijp zit een goede beschermdoos op maat van de pijp,
dus dubbel blij.
Het is uniek om Robvoorburg te kunnen feliciteren met een aanschaf van een nieuwe pijp.
Ik wil daar in alle ruimheid de gelegenheid voornemen.
Dus Rob ik ben verblijd om deze unieke gebeurtenis mee te mogen maken en wens je met het nieuwe rook gerei veel rook genot toe.
Dat de tabak, veelal Latakia houdend, je uit deze pijp net zo veel moge smaken als uit je meest favorite pijp die al reeds jaren in je bezit is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door The_Undertaker »

Allereerst, Robvoorburg, gefeliciteerd met de aanwinst. Volgens mij is dat inderdaad de eerste keer sinds mijn aanwezigheid op het forum, of in ieder geval de eerste keer dat ik mij er bewust van ben.

Nu zat ik mezelf zo eens af te vragen, hoe de vanaf-prijzen van de meerschuimers liggen. Een degelijke Big Ben bruyere pijp heb je al vanaf een tientje of 5/6, hoe zit dat met een meerschuim pijp?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

kiske

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door kiske »

Proficiat Rob!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door robvoorburg »

The_Undertaker schreef:Allereerst, Robvoorburg, gefeliciteerd met de aanwinst. Volgens mij is dat inderdaad de eerste keer sinds mijn aanwezigheid op het forum, of in ieder geval de eerste keer dat ik mij er bewust van ben.

Nu zat ik mezelf zo eens af te vragen, hoe de vanaf-prijzen van de meerschuimers liggen. Een degelijke Big Ben bruyere pijp heb je al vanaf een tientje of 5/6, hoe zit dat met een meerschuim pijp?
Meerschuim is duurder dan Big Ben. Vanaf € 100,-- tot € 500,-- grofweg. Eén en ander
afhankelijk van de grootte, de maker en de zaak waar je ze koopt.
Toevallig zei Marjolein van Renssen gisteren dat het steeds moeilijker wordt nog flinke
stukken te winnen, mocht dit zo zijn, dan zal je dat te zijner tijd terugvinden in de prijs.

Zelf wil ik niet het goedkoopste, maar de duurste hoeven ook weer niet. Ik slaag prima
vanaf 140 tot 200 euro.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door The_Undertaker »

Goed om te weten, en dank voor de info! We gaan stukje bij beetje eens wat stuivers opzij leggen voor een meerschuimer :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door Bommel »

Ook deze heer van stand zie een mooie meerschuimen wel zitten.
Dus deze wens gaat in de rij in de pijplijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Meerschuim algemeen, het grote meerschuim topic

Bericht door The_Undertaker »

Wat zit er in het water deze dagen, dat we ineens met elkander warmlopen voor 't meerschuim? :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Plaats reactie