Ebbehouten pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flakesnake
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 aug 2015 20:08

Ebbehouten pijp

Bericht door Flakesnake »

Dag allemaal,

Heb laatst een leuk pijpje cadeau gekregen, het schijnt ebony/ebbehout te zijn.
Het is een filterpijp met een niet al te grote ketel. Nu heb ik nog niet echt veel kunnen vinden over dit soort houten pijpjes dus ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.
Groet René
ImageUploadedByTapatalk1441636676.991669.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door rivulus »

Het komt op mij een beetje "made in China" over. Dat kan soms onaangename verassingen opleveren (verf op oliebasis, houtsoorten die giftig zijn). Heeft deze pijp ergens een merk?

e-bay search op ebony pijpen uit china
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door The_Undertaker »

Echt ebbenhout zou geschikt moeten zijn volgens Pipedia. Toch heb ik ook wat wantrouwen en sluit ik me bij Rivulus aan. Meten is weten.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door robvoorburg »

The_Undertaker schreef:Echt ebbenhout zou geschikt moeten zijn volgens Pipedia. Toch heb ik ook wat wantrouwen en sluit ik me bij Rivulus aan. Meten is weten.
Bedoel je het soortelijk gewicht?

Gebruikersavatar
Flakesnake
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 aug 2015 20:08

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Flakesnake »

Er staat niks van een merk of wat dan ook op. Ik zal is vragen waar ie vandaan komt. Heb hem nog niet gerookt en wacht daar dan ook nog maar even mee. iig geval bedankt tot zover.

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door cookiemonster »

Ebbenhout is duur hout, en men mag het niet altijd van overal in of uitvoeren.
Men gebruikt het soms voor schaakstukken, pianotoetsen, muziekinstrumentenonderdelen of beeldjes.
Of er ebbehouten pijpen bestaan weet ik niet.
Niet al zwart hout wat men ziet is ebbenhout.
Ebbenhout heeft de eigenschap dat het niet drijft, het zinkt in water.
Als je even de test uitvoert weet je al wat meer, leg gewoon de pijp in een kom water en kijk of hij zinkt of drijft.

Godfrey59

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Godfrey59 »

Waarschijnlijker is dat dit redwood is met een ebbenhout kleur ? Veel gebruikte methode in China :wink: Je zou het in de bowl moeten zien deze moet een natuurlijke zwartheid hebben net als de buitenzijde als je een beetje inrookpaste ( indien aanwezig) weg haalt . Is dit lichter dan is het zeker geen ebben.

Godfrey

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Massis »

Het lijkt me inderdaad ook niet meteen ebbenhout. Dat is namelijk mooi hout dat je toonbaar wil houden.

Dit is een "black dress" finish, waarschijnlijk noemen ze gewoon de kleur "ebony" om zo meer kopers te lokken... Hetzelfde zie je bij "horn", "ivory" en andere materialen die vaak in acryl uitgevoerd worden, waarbij niet altijd vermeld wordt dat het om de kleur en niet het materiaal gaat.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Flakesnake
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 aug 2015 20:08

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Flakesnake »

Deze pijp komt inderdaad uit China zoals rivulus al vermoedde. Wat betreft de drijftest, de pijp zinkt als een baksteen. Ik heb het mondstuk er ook eens afgehaald en als je in de pijp kijkt heeft het een lichtere kleur. Maar waar het mij nu eigenlijk echt om draait, roken of niet. Is het verstandig om zo'n pijp te roken of zeggen jullie, weg ermee!

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Massis »

Ik zou't niet riskeren. Giftige houtsoorten roken wil je niet mee beginnen lijkt me.

Overigens: ebben is niet altijd zwart. Ik heb thuis een stuk ebbenhout liggen dat half zwart, half wit is. Sterker nog: volledig zwart ebben is zeldzaam en beschermd, en zal je niet zomaar in goedkope chinese pijpen vinden.

Wit/zwart ebben daarentegen komt veel meer voor:
Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Flakesnake
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 aug 2015 20:08

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Flakesnake »

Oke duidelijk, bedankt allen voor de tips.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door Deadl0ck »

Massis schreef:Ik zou't niet riskeren. Giftige houtsoorten roken wil je niet mee beginnen lijkt me.

Overigens: ebben is niet altijd zwart. Ik heb thuis een stuk ebbenhout liggen dat half zwart, half wit is. Sterker nog: volledig zwart ebben is zeldzaam en beschermd, en zal je niet zomaar in goedkope chinese pijpen vinden.

Wit/zwart ebben daarentegen komt veel meer voor:
Afbeelding
Een pijp daarvan zou je niet eens hoeven te beitsen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Ebbehouten pijp

Bericht door smoorder »

Flakesnake schreef:Deze pijp komt inderdaad uit China zoals rivulus al vermoedde. Wat betreft de drijftest, de pijp zinkt als een baksteen. Ik heb het mondstuk er ook eens afgehaald en als je in de pijp kijkt heeft het een lichtere kleur. Maar waar het mij nu eigenlijk echt om draait, roken of niet. Is het verstandig om zo'n pijp te roken of zeggen jullie, weg ermee!

mogelijk is de kop van kunststof ipv hout; pok- en letterhout zijn ook zwaar, maar dat is nog onwaarschijnlijker.
S.

Plaats reactie