Anan Pillai

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Anan Pillai

Bericht door rivulus »

Anan Pillai is een Canadese pijpenmaker die via e-bay en etsy zijn waren verkoopt. Hij maakt complexe vormen als calebash en reverse calebash pijpen in series.
https://www.etsy.com/shop/AnanPipes
https://www.facebook.com/AnanPipes
http://www.ebay.com/usr/ananpipes?_trks ... 7675.l2559

Ik heb een calabash met bruyere insert besteld op e-bay. Volgens de beschrijving:
A New Handmade Briar Smoking Pipe marked ANAN comes with a protective sock.
Pictures are of thousand words. Check the pictures using the magnification tool.
Please ask question if you have any doubt. I'll answer questions within 24 hrs.

Condition:
The pipe is new . The pipe is made of Briar.
Exotic wood segmented cap embellishment. The stem is made of Ebonite .
The pipe is polished & wax with oil and Carnauba Wax. All natural products. No chemical ingredients or additives used.

Dimension: All measurements are approximate.
LENGTH : 15.5CM
HEIGHT : 7.5CM
WEIGHT : 92 GRAMS
BOWL DEPTH : 40 MM
DIAMETER : 19MM
Anan Pilal Calabash.jpg
Anan Pilal Calabash 2.jpg
De kwaliteit en afwerking is matig. Er zitten spleten in de kraag die met vloeibaar hout zijn opgevuld en het insert zit erg losjes. Ook zijn duidelijk de zaagsneden te zien waarmee de plakken hout zijn gesneden om de kraag te maken. De ringen bij de tige zijn duidelijk scheef. Hij maakt technisch zeer complexe modellen maar laat de afwerking er regelmatig bij zitten. Caveat emptor dus.
Op het internet zie je soortgelijke opmerkingen. Je moet bij hem altijd de foto's goed inspecteren, zowel de mislukkingen als de beter geslaagde stukken gaan in de verkoop.

http://pipesmagazine.com/forums/topic/c ... maker-anan

Al met al een interessante pijp die ik zal houden. Maar het is ook de laatste Anan die ik zal aanschaffen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Anan Pillai

Bericht door Godfrey59 »

Redelijk complexe modellen voor een meer als schappelijke prijs wat hij er voor vraagt . Op de foto zien ze er in ieder geval netjes uit .
Wellicht dat hij wat vlug werkt . Het bruyere komt op mij wel wat anders over qua kleur .

Maar al met al denk ik redelijk waar voor je geld.


Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Anan Pillai

Bericht door rivulus »

Godfrey59 schreef:Redelijk complexe modellen voor een meer als schappelijke prijs wat hij er voor vraagt . Op de foto zien ze er in ieder geval netjes uit .
Wellicht dat hij wat vlug werkt . Het bruyere komt op mij wel wat anders over qua kleur .

Maar al met al denk ik redelijk waar voor je geld.


Godfrey
Ik heb hem dan ook niet terug gestuurd. Het is een moeilijke prijsrange. Boven de EUR 100 verwacht je van een fabriekspijp dat hij goed is afgewerkt. Betekent een complexer model dat je voor die prijs ter compensatie de afwerking mag laten liggen? Zolang iemand het er voor betaald uiteraard: blijkbaar wel. Aan de andere kant: met alle kosten er omheen kun je voor dit geld ook al een Strambach calabash krijgen (die beginnen bij eur 130 op e-bay) of een sherlock holmes serie Peterson.

Ik zal 'm eens meenemen naar Heukelum, dan kun je het zelf eens zien.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Anan Pillai

Bericht door Godfrey59 »

rivulus schreef:
Godfrey59 schreef:Redelijk complexe modellen voor een meer als schappelijke prijs wat hij er voor vraagt . Op de foto zien ze er in ieder geval netjes uit .
Wellicht dat hij wat vlug werkt . Het bruyere komt op mij wel wat anders over qua kleur .

Maar al met al denk ik redelijk waar voor je geld.


Godfrey
Ik heb hem dan ook niet terug gestuurd. Het is een moeilijke prijsrange. Boven de EUR 100 verwacht je van een fabriekspijp dat hij goed is afgewerkt. Betekent een complexer model dat je voor die prijs ter compensatie de afwerking mag laten liggen? Zolang iemand het er voor betaald uiteraard: blijkbaar wel. Aan de andere kant: met alle kosten er omheen kun je voor dit geld ook al een Strambach calabash krijgen (die beginnen bij eur 130 op e-bay) of een sherlock holmes serie Peterson.

Ik zal 'm eens meenemen naar Heukelum, dan kun je het zelf eens zien.

Nou denk ik dat je wel een van de moeilijkere hebt uitgezocht met die blokjes en qua model. Ik heb er van hem een paar bekeken onder het vergrootglas . Er zitten goede bij maar ook eentje waar het rookkanaal er finaal langs zit en een andere de tigge niet mooi aansluit . Zoals je omschrijft moet je ze goed bekijken voor te bestellen. Qua vorm zal je voor bv een dergelijke Blowfish bij een andere freehand maker makkelijk 250 euro betalen, al dat niet beter afgewerkt . Een beetje een twijfelaar deze maker . Hij kan het wel lijkt mij alleen niet precies genoeg. Wel weer met eboniet stem ipv acryl , alleen is de lip weer veel te grof uitgevoerd van deze productie stem ( is geen handmade) .

Godfrey

Plaats reactie