Welk boek lees je nu?

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Victor Baarn

Re: Welk boek lees je nu?

Bericht door Victor Baarn »

Hier ook een liefhebber. Heb het verzameld werk van haar. Staat vol met onderstrepingen.
Van allen die niets te zeggen hebben zijn degenen die dat zwijgend doen verreweg het prettigst.
Hans Krailsheimer

Huub

Bericht door Huub »

9789044636710.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Magie van de Liefde, Geert Kimpen
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Afbeelding
Ik wil u ook de tekst op de achterkant niet onthouden: "Dit boek is het, in zijn onvolkomenheden geniale, epos over een kapitein die kan doorgaan voor de belichaming van de evolutie. Niet gehinderd door de overtollige ballast waarmee mensen kunnen huichelen dat ze het beste met de wereld voorhebben, laat hij het beest in de mens los in de strijd om het bestaan en de survival of the fittest. Intussen leert hij zijn matroosjes met harde hand, soms tot de dood erop volgt, dat niets is wat het lijkt."

Victor Baarn

Ik probeer dit jaar nog aantal boeken uit te lezen. Van 't weekend uitgelezen:

Alexander, de vergeten Kroonprins:
Afbeelding

Churchill van Johnson
Afbeelding

Nu bezig in deze:
Afbeelding
Van allen die niets te zeggen hebben zijn degenen die dat zwijgend doen verreweg het prettigst.
Hans Krailsheimer

Rob

Bericht door Rob »

Die laatste lijkt me interessant.

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Het boek van Victor Baarn over Churchill door 'BoJo' krijgt flink de wind van voren (ik was even benieuwd wanneer het geschreven was, wanneer heeft die man daar tijd voor gehad??) en in dit artikel krijg je als lezer nog enkele mooie feiten gepresenteerd.
Aangezien dit stuk al 4 jaar geleden geschreven is, is het des te verontrustender in mijn ogen. De gelijkenissen met een ander zelfingenomen persoon aan de overkant van de oceaan die net zijn stoeltje moest opgeven...
https://www.historytoday.com/boris-john ... -churchill
Ook de kwlaiteitskrant 'The Guardian' doet een interessante duit in het zakje:
https://www.theguardian.com/commentisfr ... t-as-farce

Verder is een leuk weetje over BoJo: zijn gehele familie (ouders, broers/zussen) zit in het tegenovergestelde politieke kamp. Soms wordt gefluisterd dat BoJo de brexit en andere stappen puur om te sarren uitvoert, zodat ook hij in de boeken komt met 'succesvolle acties' zoals zijn familieleden. Kostbare aangelegenheid als dit waar is. :oops:

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Eelco schreef:
04 okt 2020 01:58
Vanavond die Verwandlung van Kafka gelezen. Intrigerend, vermakelijk en in één adem uitgelezen. Over de inhoud of interpretatie hoeft en moet verder niets worden gezegd.

Geinig genoeg las ik het in een oude schooleditie van mijn vader, met woordenlijst. Kristof heeft het vroeger ook op school moeten lezen en vond het een kwelling. De meeste mensen moeten helaas Kafka lezen als ze te jong zijn voor Kafka - en dit is echt zo'n boek dat je vrijwillig moet lezen. En dan is het genieten.

Heeft iemand zich voor Duits door het boek moeten worstelen?

Afbeelding
Niet 'moeten' worstelen. In mijn tijd is het uitgegeven met de Lijsters, een serie goedkope herdrukken die in aanbiedingsvorm elk schooljaar aan de leerlingen wordt aangeboden. Die Verwandlung is een lekker dun boek, dus vaak favoriet bij middelbareschool leerlingen. Voor mij een opvullertje destijds; tegenwoordig en eigenlijk ook toen al las ik verhalen met meer diepgang.

Tot op de dag van vandaag zag ik de vervreemding en 'outcast' ontwikkelingen wel passend voor de periode van de puberteit in samenhang met het veranderen van lichaam en geest. Al met al geen verkeerd moment om te lezen, al zal niet iedere lezer het ervaren zoals het bedoeld is. De ware kunst is in mijn ogen om met een minimum aan woorden, zinnen en constructies zoveel sfeer en identificatie te brengen.

Zo kreeg ik ook op mijn kop over het 'te snel uitlezen' van Siddharta van Hesse en De Alchimist van Coelho door mijn moeder. Al met al hoef je niet alle levenslessen te begrijpen of ervaren te hebben bij dit soort klassiekers is mijn ervaring; het geeft een mooie reflectie op dat moment in de tijd, met ruimte voor verdere reflectie op een herhaling. Zeker bij de twee voornoemde boeken iets om naar uit te kijken!

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Het laatst gelezen boek door mij is van Ilja Leonhard Pfeijffer - Grand Hotel Europa. Een cadeau van mijn tante.
Ik heb me er mee vermaakt en af en toe geergerd. Vermaakt, omdat de schrijver duidelijk weet wat hij doet en kan; een mooie omschrijving geven van situaties, ruimtes, personages; het is vrij rond. Er zitten meerdere verhaallijnen in, thema's en wederkerende stijlelementen.

Daar begint ook een deel van de ergernis. Het voelt af en toe (ik ben een patronenmens) alsof het geheel een formule is. Een recept/bereiding van een geheel. Met een sausje van hautaine zelfliefde op gebied van klassieke geschooldheid. Je ziet dit vaak terug bij professoren die een wetenschappelijke berg beklommen hebben en vanuit eenzame hoogte neerbuigend toekijken op anderen die een wandeling maken op de berg (die duidelijk níét een beklimming ondernemen). Laat staan achting hebben voor de medebeklimmers, het liefste sturen ze die het verwassen pad op dat juist geen toegang tot de top geeft.

Mijn tip voor dit boek is dan ook om een soort versnelling in het lezen toe te passen. Mij is dit ooit aangeraden met betrekking tot de boeken van Tolkien: sla de liederen over wanneer je het boek voor het eerst leest. In dit geval herken je na twee tot drie keer wanneer er een vloedgolf van kennis gespuid gaat worden. Sla die paragrafen met een gerust hart over; dit is vooral thematiek - wanneer het je interesseert, lees het dan. Een soortgelijke opzet kwam ik ooit tegen bij Monaldi en Sorti, in het eerste deel van de Atto Melani reeks, Secretum. Ellenlange lijsten met inrichtingen van voorraadkasten, recepten en bereidingen van historische gerechten bereid door de hulp in de herberg. Leuk, historisch vermakelijk maar niets toevoegend aan het plot. Hulde voor de onderzoekers om het in romanvorm te plaatsen.

Zodoende heb ik met gepaste mate kunnen genieten van een intellectuele prikkeling op gebied van de huidige situatie en toekomst van Europa vanuit de visie en ervaringen van de schrijver. Er komen enkele belangrijke elementen voorbij met de houding vanuit verschillende mogendheden in de wereld. In combinatie met de keuzefilm van VPRO's Zomergasten van dit jaar en een andere film in het thema is dat een fantastisch drieluik. Mijn advies is om dit in de volgende volgorde te consumeren:
- Voorgerecht: The Grand Budapest Hotel (2014) https://www.imdb.com/title/tt2278388/
- Hoofgerecht: Grand Hotel Europa - het boek
- Nagerecht: Keuzefilm Ilja Leonhard Pfeiffer VPRO Zomergasten 2020 - Cloud Atlas (2012) https://www.imdb.com/title/tt1371111/

Kort samengevat: ik heb respect voor het vakmanschap in het schrijven en composeren. Niet alles is belicht volgens mijn smaak, maar daar valt altijd over te twisten. Met veel plezier ga ik weer als afwisseling een boek van Charles den Tex lezen. Charles is ook zo'n vakman. Hij schrijft spannende bedrijfskundige thrillers die je makkelijk verwerkt. Het onderzoek is echter van niveau maar zit nooit in de weg.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

De laatste tijd word ik nogal eens meegesleept naar een museum. Op zich bevalt dat wel, dus in een poging iets meer te begrijpen van wat ik daar zie ben ik begonnen in "Dat kan mijn kleine zusje ook" met als ondertitel "Waarom moderne kunst kunst is". De auteur, Will Gompertz, wordt omschreven als de eerste kunsthistorische stand-up comedian. Wat mij tot aanschaf deed besluiten was dat hij nul belangstelling had voor moderne kunst tot hij een schilderij van Willem de Kooning zag en het vervolgens binnen een paar jaar tot directeur van de Tate Gallery schopte. Zo'n carrierewending zie ik ook wel zitten. De eerste honderd pagina's van mijn lesboek zijn alvast zeer onderhoudend en informatief.

Afbeelding

Victor Baarn

NoneNicer schreef:
10 nov 2020 11:01
Het boek van Victor Baarn over Churchill door 'BoJo' krijgt flink de wind van voren (ik was even benieuwd wanneer het geschreven was, wanneer heeft die man daar tijd voor gehad??) en in dit artikel krijg je als lezer nog enkele mooie feiten gepresenteerd.
Ik heb nog nooit een boek over Churchill gelezen dus in die zin was het interessant. Had echter moeite om er doorheen te komen. Denk dat het voor iemand die al eens een serieuze biografie heeft gelezen niet door dit boek te komen is. Zegt net zoveel over BoJo als over Churchill.
Hans Krailsheimer

Plaats reactie