Welk boek lees je nu?

Naast het pijproken natuurlijk ...
Dukdalf

Re: Welk boek lees je nu?

Bericht door Dukdalf »

"Zeven Dagen" van Deon Meyer. Spannend moordmysterie met hedendaags Zuid-Afrika als decor.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

"The Sopranos - Sessions": wat mij betreft de TV-serie die alles heeft veranderd en waarvan hedendaagse series zoals Game of Thrones nog steeds de vruchten plukken. Het boek gaat dieper in op de achterliggende betekenis van de verschillende afleveringen en heeft ook een diepte gesprek met David Chase over de serie. Uitgebracht ter ere van het 20 jarige jubileum. Het is een serie die ik ondertussen vlot al meer dan 10 keer terug heb gezien.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ik was er al eens aan begonnen: Het Bureau van J.J. Voskuil.
Na een dertigtal pagina's heb ik het destijds terzijde gelegd.

Toen ik er vorige week, bij toeval, tegenaan liep toch maar
weer meegenomen en in drie dagen uitgelezen.
Het recalcitrante van de schrijver spreekt mij aan, toen ik
eenmaal in het boek zat moest ik blijven lezen.
Hier en daar, geheel onverwacht, hoogst geestig.

Huub

Bericht door Huub »

9200000095737422.jpg
In Venetië. De leeuw, de stad en het water wisselt Cees Nooteboom het door de stad dwalen af met kijken en lezen. Hij leest wat anderen – schrijvers van romans, gedichten en non-fictie, waaronder Valeria Luiselli, Donna Leon, Louis Couperus en Joseph Brodsky  – over de stad schrijven, en doet daar op verschillende manieren zijn voordeel mee. De ervaringen van die anderen scherpen zijn zinnen, banen paden en markeren vertrekpunten voor eigen verhalen.

Kijken doet Cees Nooteboom grotendeels op eigen kracht. Hij kijkt in het wild net zo nauwkeurig als in de vele musea en kerken die Venetië rijk is. Zijn kijken heeft een vergelijkend en resumerend karakter: hij toetst de verbeelding aan de en zijn werkelijkheid, zonder uit te zijn op het gelijk van de een of de ander.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

"Oktober" van Soren Sveistrup, bekend als schrijver van de populaire serie "The Killing". Ik was in de boekhandel toen ik een verkoopster dit boek hoorde aanprijzen: "Zo spannend, ik kon het niet wegleggen, nachten niet van geslapen, echt een aanrader". Vooruit dan maar, toch? Met nog vijftig van de dik vierhonderd pagina's te gaan vind ik het vooral langdradig en typisch Scandinavisch: iedereen is depressief, veel regen en sneeuw, breed uitgemeten problemen thuis en op het werk en echt spannend wordt het maar heel af en toe. Er komt uiteraard nog een plotwending in die laatste pagina's, maar meer dan twee van vijf sterren geef ik er niet voor.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Dukdalf schreef:
17 mei 2019 20:49
"Oktober" van Soren Sveistrup, bekend als schrijver van de populaire serie "The Killing". Ik was in de boekhandel toen ik een verkoopster dit boek hoorde aanprijzen: "Zo spannend, ik kon het niet wegleggen, nachten niet van geslapen, echt een aanrader". Vooruit dan maar, toch? Met nog vijftig van de dik vierhonderd pagina's te gaan vind ik het vooral langdradig en typisch Scandinavisch: iedereen is depressief, veel regen en sneeuw, breed uitgemeten problemen thuis en op het werk en echt spannend wordt het maar heel af en toe. Er komt uiteraard nog een plotwending in die laatste pagina's, maar meer dan twee van vijf sterren geef ik er niet voor.
Dank, die laat ik gerust in de winkel liggen

robvoorburg

Bij nader inzien - J.J. Voskuil.

Zo'n 1200 bladzijdes studentenleven in Nederland 1945/1953.
Wanneer je er eenmaal in begint, dan wordt je erin meegezogen
tot het einde.

robvoorburg

Chaja Polak - Twintig minuten.

Pas op een van de laatste pagina's van dit boek
wordt mij met een schok de titel van het boek
duidelijk.

Meester W

Bericht door Meester W »

Gemmeker van Ad van Liempt. Geen vrolijke kost...
I wasn’t born to follow..

Huub

Bericht door Huub »

5cd26_9789021419114_cvr.jpg
Speciaal uitgegeven voor de Nederlandse Independent Bookstore Day op 25 mei 2019 in een oplage van 1000 exemplaren.

Het boek gaat over Gideon Schwantje die niet alleen slager was maar ook lid van de vrijwillige brandweer in Geldrop.
Het was hem in zijn werkzame leven twee keer overkomen dat beide taken, die van vleeshouwer en spuitgast, door elkaar waren gelopen met rampzalige gevolgen.

Het is weer zo'n typisch van der Heijden boek.

robvoorburg

Het verzameld werk van Willem Elschot en de Camera Obscura
zijn denk ik twee van de weinige boeken die ik herlezen heb.

De Eeuw van mijn Vader van Geert Mak kan ik daar nu aan
toevoegen.

Ik zie voorin dat ik het in 2001 heb gekregen en voor zover ik
mij herinner destijds met plezier gelezen.

Wat ik geheel vergeten ben is de kritiek die de schrijver uit,
meestal tegen onze Overheid, hoe onbeschoft en vooral hoe
we ons bij tijd en wijle zwaar misdragen hebben, mensen
onderdrukt, geknecht, gemarteld en zonder mededogen van
het leven berooft, vaak op beestachtige wijze en hoe dit alles in
Den Haag tot op de dag van vandaag in alle toonaarden wordt
ontkend.
Het gaat over onze aanwezigheid in ons "Wingewest Indonesie".
Luns (destijds Minister van BZ) zei een en ander met toestemming
van Amerika te hebben gedaan.
Een wakkere journalist checkte deze uitspraak en het bleek dat Luns
zijn hand overspeelde.De naam van deze journalist wordt in het boek
niet genoemd, maar ik vermoed dat het onderstaande man betreft:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CnCaJ5bakY

Het heeft Nederland indertijd de Gouden Eeuw gebracht moesten
we leren op school, dat klopt maar dan wel over de ruggen van
anderen.
Toen het economisch wat minder goed ging hoor ik de toenmalige
Minister President Balkenende nog zeggen dat we weer terug moeten
naar die V.O.C. mentaliteit.
De man zou zich moeten schamen.

Terug naar het boek, weer met plezier gelezen en in twee dagen uit.

Huub

Bericht door Huub »

[attachment=0]8200cde4-3e84-4836-a9d9-c7ededd7af67.jpg[/attachment

Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt. Ze nemen een impulsief besluit en gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, 1014 kilometer! Het zoutpad is een inspirerend en schitterend geschreven verhaal over omgaan met verdriet, de helende kracht van de natuur en jezelf hervinden nadat je alles bent kwijtgeraakt.

robvoorburg

Het pillenprobleem - Dick Bijl.

Lezenswaardig boek, eveneens goed geschikt
voor artsen.

Huub

Bericht door Huub »

vdi9789403160504.png
Een schrijver vertelt over zijn jarenlange vriendschap met een schilder. Telkens ontmoeten ze elkaar in Oostende, waar ze allebei ooit de liefde van hun leven gevonden hebben. Ze lopen rond in de Stad aan Zee met haar roekeloze talent voor toerisme, fameuze kunstenaars en het zilveren Noordzeelicht. Ze spreken af in hotels, flaneren, dwalen tussen de Oostendenaars. Ze vertoeven in het gezelschap van vissers, Congolezen, tragische architecten, Snoek en Claus, Spilliaert en Ensor. En vrouwen. De schrijver en de schilder zijn nieuwsgierig, soms opdringerig, nooit onbeschoft. Ze ontwikkelen een ironische onderzoeksmethode, het perspectivisme, op zoek naar de Onvoltooid Oostendse Tijd. Niets blijkt dan nog toevallig. In hun ontmoetingen ontdekken ze hoe ze op zeldzame, kostbare, melancholische momenten door elkaars ogen kunnen kijken. Zelfs diep terug in de tijd. Met Kamer in Oostende brengt stilist Peeters een even fijnzinnig als ontroerend boek.
Ook heel mooi is dat hij aandacht besteedt aan de Oostenrijkse schrijvers Joseph Roth ( waar ik een groot van ben) en Stefan Zweig, die in 1936 enkele weken verbleven in Oostende.

En prachtige aanvulling op de boeken van Eric de Kuyper over Oostende Aan zee en Met zicht op zee en van Charlotte Mutsaers Zeepijn.
Ik had altijd het gevoel dat ik na het lezen van deze boeken wel genoeg gelezen had over het eens zo mooie Oostende, de afgebladerde koningin der Belgische badsteden, waar in de afgelopen eeuw veel afschuwelijke gebouwen zijn neergezet.

robvoorburg

Helaas zijn er meer plekken aan de Belgische kust
dan Oostende alleen Huub.

Fraai relaas overigens.

Bommel

Bericht door Bommel »

Sinds het verpichte thuis zitten ivm een infectie, eindelijk eens begonnen aan de gedownloade reeks van Maigret.
Ontspannen luchtig detective voer.
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

[quote=robvoorburg post_id=384813 time=1563218738 user_id=216]
Helaas zijn er meer plekken aan de Belgische kust
dan Oostende alleen Huub.

Fraai relaas overigens.

Hallo Rob

Uiteraard heeft de Belgische kust meer badplaatsen, maar waar ik op doel is de enorme afbraak van mooie gebouwen ( Art Deco) die er in de loop der jaren heeft plaatsgevonden.
Ik kwam er in het begin van de 50-tiger jaren vaak met mijn ouders en toen was het nog een charmante badplaats.
Naast het prachtige café-restaurant in art deco stijl Den Artiest en het hotel Du Parc is er niet veel meer over van de grandeur van Oostende.

robvoorburg

Gratis geld voor iedereen - Rutger Bregman.

Lezenswaardig, zeker nu.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Philip Roth: "The Plot Against America". November 1940: isolationist en antisemiet Charles Lindbergh verslaat Roosevelt in de presidentsverkiezingen en sluit vriendschapsverdragen met Duitsland en Japan. Interessante fictie (Len Deighton deed eerder iets vergelijkbaars in "SS-GB") en Roth schrijft mooi. Volgende op de lijst is het "Zelfverwoestingsboek" van Marian Donner. Ondertitel van haar boek; "Waarom we meer moeten stinken, drinken, bloeden, branden & dansen". Haar gedachtegoed spreekt me wel aan: negeer de sociale druk om een perfect lichaam te hebben, om je leven perfect op orde te hebben, om braaf mee te lopen: "de mensen moeten niet zo streng zijn voor zichzelf en elkaar". Dat stinken en drinken gaat me alvast goed af.

Huub

Bericht door Huub »

vdi9789403158709.png
Een poëtische, perfect gecomponeerde roman over leven en dood – van de auteur van Een heel leven 
Een man wordt geboren, raakt gokverslaafd en sterft. Een ander herinnert zich dat haar echtgenoot altijd haar hand vasthield. Iemand anders begrijpt nu eindelijk op welk moment zijn leven voorgoed veranderde. Weer een ander heeft eigenlijk niets meegemaakt en ligt domweg onder de grond, zijn leven ten einde. Een vrouw is met zevenenzestig mannen naar bed geweest, maar was slechts op een van hen verliefd. Een ander was slim genoeg zijn dromen niet te vervullen en weer iemand anders dacht: ik moet hier weg zien te komen. En bleef. 
In Robert Seethalers nieuwe roman gaat het over de laatste gebeurtenissen in een mensenleven, dat wat zich niet makkelijk laat vatten. Het is een boek over individuen, allemaal anders, maar ook met elkaar verbonden. Deze doden liggen op het kerkhof van Paulstadt en hun levensverhalen vormen samen een portret van het stadje en geven een onvergetelijk beeld van een samenleving.

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Toevallig heb ik vandaag de recensies van dat boek gelezen en het op mijn te-lezen-lijst gezet (uiteraard in het Duits). Een jaar geleden heb ik van hem 'Der Trafikant' (vertaald als 'De Weense sigarenboer') gelezen en was onder de indruk.

Nog een Duitstalige aanrader: "Die Hungrigen und die Satten" van Timur Vermes (auteur van "Er ist wieder da" / "Daar is hij weer" over Hitler die in 2011 weer ontwaakt)
Europa heeft de grenzen gesloten. Miljoenen vluchtelingen zitten vast in gigantische kampen ten zuiden van de Sahara. Zonder toekomst en zonder hoop. Wanneer de Duitse tv-ster Nadeche Hackenbusch de grootste van deze kampen bezoekt, grijpt de jonge vluchteling Lionel deze unieke kans met beide handen aan. Voor het oog van de camera’s begint hij met 150.000 anderen aan een mars naar Europa. De televisiester en de vluchteling worden in Duitsland een hit. Terwijl de live-uitzendingen een recordaantal kijkers trekken, reageert de Duitse politiek door hulpeloos weg te kijken. Als de colonne vluchtelingen Europa steeds dichter nadert, neemt de druk op de minister van Binnenlandse Zaken Joseph Leubl toe. De regering en het Duitse volk zullen twee urgente vragen moeten beantwoorden: hoe gaan we dit oplossen? En in wat voor land willen we eigenlijk leven?
Boeiende, stuk voor stuk redelijk onsympathieke personages, een sneer naar de commerciële televisie, de (vluchtelingen)politiek, realistisch en surrealistisch tegelijkertijd, en daardoor vrijwel doorlopend tenenkrommend goed. Razend politiek, razend grappig en razend herkenbaar.

In oktober verschijnt de Nederlandse vertaling en ik kan nu al zeggen: een aanrader, koop en lees dit boek: https://www.debezigebij.nl/boeken/de-ho ... rzadigden/.

Afbeelding

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Nu begonnen in "Das Jesus Video" (vertaald als "Het Messias-mysterie") van Andreas Eschbach. Een oude uitgave uit 1998 van mijn schoonmoeder (zij heeft in ruil NSA, ook van Eschbach, gekregen). Tijdens archeologische opgravingen wordt een skelet opgegraven met moderne vullingen in zijn tanden, maar toch ontegenzeggelijk goed 2000 jaar oud. Als bijlegging een handleiding voor een Sony videocamera, die pas een paar jaar later zal verschijnen en - in plastic verpakt - een videoband. Heeft een Amerikaanse tijdreiziger het leven van Jezus gefilmd en dit meegenomen in zijn graf, om nu, kort voordat hij is vertrokken, te worden herontdekt? Bevat die video feiten die onze geschiedenis in een nieuw daglicht zetten? Het boek is minder actueel dan NSA qua thematiek, maar leest lekker weg, en de combinatie van toen moderne, nu verouderde 90'er-jarentechniek met science fiction is heel charmant. Geinig genoeg ook uitgegeven voor de 'Rechtschreibreform', dus met lekker veel ß'en. Een beetje alsof je een Nederlands boek uit de jaren '30 leest.

En wat schetst mijn verbazing: op pagina 107 van dit boek uit 1998 wordt ene Donald Trump genoemd. Hij wordt hier beschreven als een mislukte, megalomane en lang vergeten vastgoedmagnaat uit de jaren 1980.
Afbeelding

George Bertram

Bericht door George Bertram »

Eelco schreef:
25 aug 2019 01:37
En wat schetst mijn verbazing: op pagina 107 van dit boek uit 1998 wordt ene Donald Trump genoemd. Hij wordt hier beschreven als een mislukte, megalomane en lang vergeten vastgoedmagnaat uit de jaren 1980.
Afbeelding
Deze passage lijkt me in ieder geval geen fictie te zijn.....misschien dan afgezien van 'lang vergeten'.
Fumo et Emergo ;p

robvoorburg

Onder professoren - Willem Frederik Hermans.

Lezenswaardig boek, wanneer ik dit in 1975 gelezen
zou hebben, dan was mij veel van de kritiek ontgaan.
Hermans durfde zaken aan de kaak te stellen, die
tot op de dag van vandaag veelal nog voortduren.

Inmiddels ben ik tot net over helft van deze pil geraakt.
Op bladzijde 111 staan twee regels die nog lang
in mijn gedachten zullen blijven:

"Zou u willen dat de politie kwam om erop te slaan?"
"Dan toont de heersende klasse haar ware gezicht".

robvoorburg

Voor mij ligt: De beste jaren komen nu!

Uit nieuwsgierigheid meegenomen uit de bibliotheek.
Het is, zo begrijp ik, bedoeld voor mensen ouder dan
50 jaar.

Inmiddels ben ik er vlug doorheen gebladerd en het
gaat over voor de hand liggende zaken als:
lichaamsonderhoud, geestelijk onderhoud, kunst,
beter nadenken, eventueel doorwerken, over geld,
omgaan met verlies, hoe je bij elkaar blijft, of juist
afscheid neemt.

Het wekt de indruk geen geestig boek te zijn, aan de
andere kant niet te zwaar op de hand.
Ongeveer iets wat ik er van verwacht, heel positief
dat wel.

Gezien de weersverwachting verwacht ik morgen
erin te duiken.

Het boek is samengesteld door Nathan Vos.

robvoorburg

De Eerste Wereldoorlog - Norman Stone.

Nederland was neutraal gedurende WO I, het zal vermoedelijk
om die reden zijn dat er op de middelbare school zijdelings
bij stilgestaan werd, ten onrechte vind ik nu.

Goed om er meer kennis van te nemen en verbanden beter
te begrijpen.

robvoorburg

Cécile en Elsa strijdbare freules. - Elisabeth Leijnse.

Het betreft een biografie.

Tegenwoordig staan aan de achterzijde van boeken
vaak kritieken van mensen die het kunnen weten,
hoe vaak ben ik het daar niet mee eens.

Bij deze pil sluit ik mij aan bij de kritieken. De aardigste
was van de Groene Amsterdammer:
Veel meer dan het verhaal van twee eigengereide vrouwen;
ze geeft ook een buitengewoon rijk beeld van Nederland
aan het eind van de negentiende eeuw tot de Tweede
Wereldoorlog.
Strijdbare freules is bovenal een fijnzinnige psychologische
roman.

robvoorburg

Waarom de rijken alsmaar rijker worden. - Robert Kiyosaki.

Zouden meer mensen moeten lezen, zodat je wanneer je
daartoe in de gelegenheid bent de zeilen bij te zetten.

robvoorburg

De orde van de dag - Eric Vuillard.

20 februari 1933. Op een winterse dag in Berlijn ontmoeten
24 Duitse top fabrikanten en nazi-hoogwaardigheidsbekleders
elkaar in het geheim in het gebouw van de Rijksdag.
Het doel: financiele ondersteuning voor de opmars van de
NSDAP en haar vreeswekkende leider.
Deze ontmoeting zet de toon voor een nationale instemming
die afgrijselijke gevolgen zal hebben.

Bovenstaande tekst staat op de achterzijde van het boek.

Al lezende begrijp ik dat de mensen die indertijd geld staken
in deze onderneming er niet meer zijn, de bedrijven wél.
Zonder volledig te willen zijn:
Bayer, BASF, BMW, Krupp, Agfa, Schneider, Telefunken,
IG Farben, Siemens.

De geschiedenis zal zich herhalen vrees ik, want van een
oorlog kan je puisant rijk worden, daarom is Amerika
sinds Vietnam voortdurend in oorlog met een "schurken-
staat".
Amerika als politieagent van de wereld, kom nou.
Olie en wel in dollars!

Op Iran, Noord Korea en Cuba na hebben alle landen ter
wereld een Staatsschuld, zelfs het toch zo rijke Nederland.
Waarom komen we daar maar niet vanaf en vooral wie is
de eigenaar van deze bom duiten?

Het lijkt alsof de mensheid na twee oorlogen een pauze
gegeven is om de ellende te vergeten en ervoor te zorgen
dat diegenen die het aan den lijve hebben ondervonden
niet meer onder ons zijn.

Ik denk dat de huidige generatie zich inmiddels niet meer
realiseert welke gevaren hen bedreigen, zo sluipend gaat
het, een kopie haast van het verleden.

Die waarschuwing lees ik tussen de regels van dit boek.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Soms sla ik dit draadje er wel eens op na als ik inspiratie zoek voor het volgende boek dat ik uit de bieb zal sleuren. Laatst ben ik eens op pagina 9 aanbeland. Dientengevolge zit ik nu naar de kaft van een Adriaan en Olivier te kijken. Mijn innerlijke puber is buitengewoon benieuwd...

Plaats reactie