Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Tobias Tobit »

Dat klinkt eindelijk eens als een logische verklaring. Behalve dan dat de Dunhill naam wel voor Aziatische sigaretten behouden blijft.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

Dukdalf schreef:Naar aanleiding van alle onrust heb ik geprobeerd nog wat informatie te trekken uit oude contacten bij BAT en Dunhill, maar die zijn inmiddels flink verwaterd en de resultaten zijn dus mager. Een amicale scheiding lijkt het in elk geval niet. Dunhill schijnt beslist af te willen van elke associatie met tabaksgebruik, maar wat ze willen met de merkrechten kan of wil niemand zeggen. Voor BAT is pijptabak al jarenlang een ondergeschoven kindje, maar binnen die niche was de Dunhill-lijn altijd wel een goede loper. Tussen de regels door gelezen is mijn conclusie dat Dunhill moeilijk heeft lopen doen met als resultaat dat de bovenbaas bij BAT uiteindelijk riep f* you.
Dankjewel voor de info Jan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door NoneNicer »

Dukdalf schreef:Naar aanleiding van alle onrust heb ik geprobeerd nog wat informatie te trekken uit oude contacten bij BAT en Dunhill, maar die zijn inmiddels flink verwaterd en de resultaten zijn dus mager. Een amicale scheiding lijkt het in elk geval niet. Dunhill schijnt beslist af te willen van elke associatie met tabaksgebruik, maar wat ze willen met de merkrechten kan of wil niemand zeggen. Voor BAT is pijptabak al jarenlang een ondergeschoven kindje, maar binnen die niche was de Dunhill-lijn altijd wel een goede loper. Tussen de regels door gelezen is mijn conclusie dat Dunhill moeilijk heeft lopen doen met als resultaat dat de bovenbaas bij BAT uiteindelijk riep f* you.
Dank voor het najagen! Tja, klinkt logisch, en dit is ook wat Brian heeft gemeld. Wellicht dat inderdaad dan het zwikje verder gaat als 'te white spot blend' of als 'alfred's blend', zolang Dunhill er maar niet op staat. De Richemond groep heeft dus de diepste zakken wat dit betreft, lijkt het.
Money talks, dus ik hoop niet dat de blends verdwijnen, en lezende wat Alfred Dunhill heeft gedaan met het oprichten van zijn bedrijven, is de historische reden van bestaan pijpen, tabak en sigaretten. Ik denk niet dat hij zelf blij zou zijn met deze ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Huub »

Hallo,

Ondanks de geruchten over het verdwijnen van de Dunhill tabakken heeft de Flake zeer onlangs in de USA nog een nieuwe verpakking gekregen.
003-021-0006.jpg
Dat was eerder ook al gebeurd met de Navy Rolls.
003-021-0018.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

Die blikken zijn er wel op vooruit gegaan moet ik zeggen. Ze lijken erg op die van de Murray's periode en daarvoor.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Huub »

Ribbon schreef:Die blikken zijn er wel op vooruit gegaan moet ik zeggen. Ze lijken erg op die van de Murray's periode en daarvoor.
Hallo Robin,

Volgens mij was de Flake ( toen nog Light Flake geheten ) in het Murray tijdperk verpakt dit rechthoekige blikje.
9537ad7755cc300a497e.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

Klopt Huub. Ik doel dan ook meer op de andere blends en het feit dat de deksels uniform van uiterlijk zijn ( geen sticker) en de tekst die op de rand van het deksel is geplaatst.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Peterone »

Als doorsnee onnozelaar snap ik de kwestie voor de volle 100 % niet.
Herkennen doe ik het wel. Als jongen kon ik worden uitgetekend met een pakje Three Castles in mijn zak, als post puber met North State filter. Cigaretten weliswaar, maar Three Castles is verdwenen en nooit meer gezien, niemand kan me zeggen waarom. North State deed een vergelijkbaar truukje als Dunhill nu.
Opeens stopte men een briefje in het pakje met de uitleg dat men het merk te klein vond om nog te continueren en het advies om over te stappen op andere merken van de moedermaatschappij; Reynolds als ik het me goed herinner.
Na een paar weken begonnen de North Statejes te smaken naar Caballero en nog iets later was de voorraad uit de schappen. Pas dus op trouwens met hamsteren.
Toen begreep ik ook al niet waarom de samenstelling niet gehandhaafd kon worden; is het werkelijk zo dat men minimaal 20 ton tabak per keer moet maken om de zaak rendabel te houden? Doe er dan een duppie op! Zeker bij een merk waar ik, als er nog 10 stonden, er maar 9 van kocht om er één in de winkel te laten voor degene die na me zou komen en een leeg schap zou treffen. Ik had er wat voor over en wist dat de andere North State rokers dat ook hadden. Reynolds had dat klaarblijkelijk niet door.
Er gaat alleen in de posts op dit forum al een vermogen rond. Als ik tabakshandelaar was, zou ik er toch alles aan doen om klanten die de wereld over reizen voor een plukje tabak, gelukkig te houden.
Is het tijd om de grootindustrieel de rug toe te keren?

Geluk?
De overheid zit me op de hielen, de niet-rokers vinden me een fascist, in de buurt van kinderen mag ik niet meer roken, de schilder zegt dat ik op het balcon moet gaan staan voortaan en nu de tabaksfabriek ook in die polonaise? Ik zou zeggen: zanik niet zo en verkoop me het blik wat ik wens en vraag me desnoods: “anders nog iets?”.
Ik kan een liter sterke drank maken voor de helft van de winkel prijs. Er zijn aardig wat forumleden die zelf hun pijpjes kunnen maken.
Wie nu weet hoe je tabak moet maken? En dan niet de theorie want die is wel te vinden.
Wat moet ik kopen aan ruwe tabak, emmers, smaakstoffen, rooster apparatuur ecc? En hoe begin je? En tips? En een nieuw hoofdstuk op het PRF?
Word ik dan net zo gelukkig als met een eigengemaakte aansteker? Of als de voorman van D66 die wel brood ziet in eigen teelt van hasjiesj?

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door jerroen »

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar toch het volgende

Ik heb vorig jaar mijn eerste tabaksplanten gezet. Door de lokale hagel echter volledig stuk.

Hier kan je info en zaden vinden voor het zelf kweken
http://personaltobacco.com/tabak-kweken/

Wat betreft het kweken in Nederland is het zo dat niet voor niets alles tegenwoordig uit het buitenland komt. De klimatologische omstandigheden zijn daar beter en leidt dus ook tot een betere kwaliteit tabak.

Hier kan je zelf tabaksbladen importeren.
http://www.wholeleaftobacco.com/America ... os_c15.htm
ze hebben daar ook Latakia

En hier staan de import tarieven
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dd ... ngDescr=nl

Gebruikersavatar
drfretboard
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 okt 2016 00:47

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door drfretboard »

Peterone schreef:Wie nu weet hoe je tabak moet maken? En dan niet de theorie want die is wel te vinden.
Wat moet ik kopen aan ruwe tabak, emmers, smaakstoffen, rooster apparatuur ecc? En hoe begin je? En tips? En een nieuw hoofdstuk op het PRF?
Word ik dan net zo gelukkig als met een eigengemaakte aansteker? Of als de voorman van D66 die wel brood ziet in eigen teelt van hasjiesj?
De tabaksplant is erg afhankelijk van de locatie waar hij wordt verbouwd. Niet voor niets komt de beste bright-leaf Virginia nog altijd uit de "Virginia territory"; de mid-atlantische staten en Kentucky, Tennessee, Ohio. De burley schijnt wat flexibeler te zijn en wordt ook in zuid-Amerika en elders verbouwd, maar veel komt nog altijd uit Kentucky en Tennessee. De Perique komt nog altijd uit Saint James Parish, Louisiana en dat heeft volgens mij niet alleen met het verwerkingsproces te maken maar ook met het terrrein waar het wordt verbouwd.

Het is dus niet zonder meer te zeggen dat wij met tabak uit onze achtertuin, of eventueel via een grotere opzet, bekende en gewaardeerde tabakken zouden kunnen reproduceren.

Toch is er in vroeger tijden in Nederland veel tabak verbouwd en werd vooral de regio omtrent Amersfoort en Nijkerk erdoor gekenmerkt. Ook in Groningen werd nogal wat verbouwd.

Tevens is er in Zweden veel tabak verbouwd. Of dat nu nog zo is... (research puntje..)?

Dichter bij huis vinden en waarderen we nu vooral de tabak in de Semois-vallei. Een pelgrimstocht daarheen is voor vele forumleden geen hypothetische onderneming meer.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door gewoon ik »

Rond Wervik ook nog steeds tabaksteelt. Wel voornamelijk voor sigaretten

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door NoneNicer »

Ondertussen is er bij mij een lichtje opgegaan: de naam Dunhill voor pijptabak gaat definitief verdwijnen.
Waarom: het is goedkoper voor de Richemont group dan enkele reclame acties om eenmalig een niet al te groot bedrag af te schrijven dan één gerechtelijke schikking. Voor BAT geldt dat eenmalig een inkomsten post van X miljoen gegarandeerd (lees 5 jaar inkomsten op pijptabak) beter is dan meerdere jaren onzekerheid en aanpassingen aan het product zoals de TPD2 regels.
Het laatste nieuws dat ik uit het YouTube filmpje heb gehoord is dat er een uitvloei regeling is van 12-18 maanden. Dat past keurig bij een deal die nu directe winst oplevert en daarna uitsterft... In mijn conclusie komt dus de naam nooit terug, hooguit de recepten.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

NoneNicer schreef:Ondertussen is er bij mij een lichtje opgegaan: de naam Dunhill voor pijptabak gaat definitief verdwijnen.
Waarom: het is goedkoper voor de Richemont group dan enkele reclame acties om eenmalig een niet al te groot bedrag af te schrijven dan één gerechtelijke schikking. Voor BAT geldt dat eenmalig een inkomsten post van X miljoen gegarandeerd (lees 5 jaar inkomsten op pijptabak) beter is dan meerdere jaren onzekerheid en aanpassingen aan het product zoals de TPD2 regels.
Het laatste nieuws dat ik uit het YouTube filmpje heb gehoord is dat er een uitvloei regeling is van 12-18 maanden. Dat past keurig bij een deal die nu directe winst oplevert en daarna uitsterft... In mijn conclusie komt dus de naam nooit terug, hooguit de recepten.
Hetzelfde zei Elbert Gubbels ook al toen ik hem laatst aan de lijn had. Ik had moeite het te geloven.. Zo'n merk..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Tobias Tobit »

Dat gaf je eigenlijk eerder al aan NoneNicer, de recepten zullen waarschijnlijk door een producent worden opgekocht en dan uitgebracht als Alfred's blend of The white spot. Ik denk dat die blends blijven bestaan maar de naam is helaas gedoemd te verdwijnen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door L.deJong »

Ik hoorde vorige week ook nog iets, wat misschien in het verlengde ligt van dit topic.
Zoals men hier weet moet tabak nu mooie plaatjes dragen. (sigaretten en sigaren tot 3 gram én pijptabak)
Echter was hele lange tijd niet zeker of de plaatjes ook op pijptabak kwamen, daarom gingen ze ervan uit dat dit niet het geval was.
Nu blijkt dit wel te moeten en zijn ze eigenlijk te laat zijn met het veranderen van de verpakking.
Wat helemaal killing is is dat er na één jaar weer nieuwe plaatjes op moeten en dat de tabakswaar met de oude plaatjes niet meer verkocht mag worden.
Voor sigaretten haalbaar, maar voor pijptabak wat vaak langer in het schap blijft liggen niet slim (zelfde voor sigaren in humidor).
Volgens mijn lokale tabakshandelaar hebben ze niet goed nagedacht over de manier van implementeren en zijn ze ook niet duidelijk geweest welke tabakswaar wel en welke tabakswaar geen plaatjes hoeven te voeren.
Ook hebben ze niet begrepen dat er naast sigaretten ook zoiets als sigaren en pijptabak bestaat die een eigen specifieke manier van verkopen hebben. Namelijk age, hou ouder hoe beter.
Met deze regel gaat dat natuurlijk ook lekker kapot.
Ik denk dat dit alles meespeelt in het Dunhill tabaks verhaal.
Oja en Dunhill is echt niet het enige merk wat gaat verdwijnen...zoals we weten gaat w.o. larsen en neptune en enkele tabakken van mac baren ook uit het vak verdwijnen.
Mijn lokale tabakszaak krijgt er Davidoff pijptabak voor terug, niet een verbetering (mijn mening).
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Peterone »

Pardon?!?
Gaat Neptune verdwijnen?
Dat wist ik niet! Heb je links naar die berichten zodat ik met betraande ogen zelf kan lezen dat me weer wat ontzegd wordt?

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door The Fonz »

Peterone, voor "noodgevallen" zou je eventueel eens mijn review van "Peter Heinrichs Sir Henry II" kunnen lezen bij de tabak recensies. Die vond ik persoonlijk enige tijd geleden, vrijwel identiek aan Neptune. Hij is bij Heinrichs nog steeds te krijgen en kost tegenwoordig € 17,60 per 100 gram (in blik) en is dus ook nog alleszins betaalbaar. Zelf heb ik hem niet meer op voorraad maar bij Heinrichs kun je altijd gratis een aantal samples krijgen. Of misschien is er nog wel een forumlid die de tabak heeft en je een sample wil sturen...

Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

Peterone schreef:Pardon?!?
Gaat Neptune verdwijnen?
Dat wist ik niet! Heb je links naar die berichten zodat ik met betraande ogen zelf kan lezen dat me weer wat ontzegd wordt?
Dit heb ik (nog) nergens bevestigd gezien. Met alle respect, maar winkeliers zijn vaak niet het best op de hoogte van alle ontwikkeling m.b.t. de beschikbaarheid van bepaalde merken.
Kort geleden wist een medewerker uit een gerenommeerde tabakswinkel die we allemaal kennen (ja, die winkel) me te vertellen dat Three Nuns niet meer gemaakt wordt...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door L.deJong »

Je kunt op het dit forum lezen dat Neptune gaat verdwijnen.
Dit heb ik dan ook niet van de desbetreffende winkelier vernomen.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

L.deJong schreef:Je kunt op het dit forum lezen dat Neptune gaat verdwijnen.
Dan zal ik er wel overheen lezen, maar ik zie dit nergens terug.

On topic maar weer:
Op het forum van pipesmagazine.com heeft Lane (de Amerikaanse importeur van o.a. Dunhill) aangegeven dat de Dunhill tabakken nog zo'n 12-18 maanden beschikbaar zijn. Geldt dit ook voor NL/ Europa?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

Ribbon schreef:
L.deJong schreef:Je kunt op het dit forum lezen dat Neptune gaat verdwijnen.
Dan zal ik er wel overheen lezen, maar ik zie dit nergens terug.
Django schreef:Uit de nieuwsbrief van De Oude Leeuw:

Enkele pijptabakken worden helaas niet meer geproduceerd of geïmporteerd. Daarom zijn we begonnen met het verkopen van de laatste restanten. Wilt u uw favoriete tabak nog graag kunnen roken? Sla dan snel in, want OP = OP!

Het betreft de volgende merken:
  • Skandinavik
  • WO Larsen
  • Alsbo
  • Orlik
  • Sweet Dublin
  • Indian Summer
  • Nappa Valley
  • Stanwell
  • Half and Half
  • Dankse Club
  • Kentucky Bird
  • Neptune
  • Zephyr
  • Schippers
:wink:

Ik moet wel zeggen dat ik meen dat voor Neptune de pouch blijft bestaan. Alleen de blikken gaan eruit (http://deoudeleeuw.nl/?p=producten&hcat ... t&prod=498).
Ribbon schreef:On topic maar weer:
Op het forum van pipesmagazine.com heeft Lane (de Amerikaanse importeur van o.a. Dunhill) aangegeven dat de Dunhill tabakken nog zo'n 12-18 maanden beschikbaar zijn. Geldt dit ook voor NL/ Europa?
Yup, helaas wel..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Huub »

Ribbon schreef:On topic maar weer:
Op het forum van pipesmagazine.com heeft Lane (de Amerikaanse importeur van o.a. Dunhill) aangegeven dat de Dunhill tabakken nog zo'n 12-18 maanden beschikbaar zijn. Geldt dit ook voor NL/ Europa?
Yup, helaas wel..[/quote]

Toch vreemd dat ze voor die korte periode de verpakkingen van deze twee nog veranderen.
003-021-0006.jpg
003-021-0018.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Huub op 10 mar 2017 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Huub »

Yup, helaas wel..[/quote]

Toch vreemd dat ze voor ie korte periode de verpakkingen van deze twee nog veranderen.
Zie hier de oude verpakkingen .

003-021-0006.jpg
dunhilflake.2.jpg

003-021-0018.jpg[/quote]
DunhillDeLuxeNavyRolls.4.jpg
Andere tekst
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Huub op 09 mar 2017 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
Ribbon schreef:
L.deJong schreef:Je kunt op het dit forum lezen dat Neptune gaat verdwijnen.
Dan zal ik er wel overheen lezen, maar ik zie dit nergens terug.
Django schreef:Uit de nieuwsbrief van De Oude Leeuw:

Enkele pijptabakken worden helaas niet meer geproduceerd of geïmporteerd. Daarom zijn we begonnen met het verkopen van de laatste restanten. Wilt u uw favoriete tabak nog graag kunnen roken? Sla dan snel in, want OP = OP!

Het betreft de volgende merken:
  • Skandinavik
  • WO Larsen
  • Alsbo
  • Orlik
  • Sweet Dublin
  • Indian Summer
  • Nappa Valley
  • Stanwell
  • Half and Half
  • Dankse Club
  • Kentucky Bird
  • Neptune
  • Zephyr
  • Schippers
:wink:
Ik zie al waar het misverstand is ontstaan. Er is m.i. een verschil tussen het totaal verdwijnen van een merk/blend (zoals bij Dunhill het geval lijkt ze zijn) en het (tijdelijk) verdwijnen uit de Nederlandse schappen. Waar ik op doelde is dat ik van Neptune en de andere bovenstaande merken nog niet heb vernomen dat ze helemaal niet meer geproduceerd zullen worden. M.a.w., ze zullen buiten NL (voorlopig) nog wel beschikbaar blijven.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Peterone »

Allereerst dank voor de tips mbt tot eigen teelt van tabak. Helaas geloof ik niet dat het redelijkerwijs haalbaar zou zijn voor een flatbewoner.

Maar dan eens een mening gevraagd over Dunhill. Zij waren het toch met van die prachtige winkels in de mooiste steden van de wereld? Nu wilden ze al een paar jaar geleden geen tabak zelf meer samenstellen en noemen ze hun pijpen White Spot. Althans zo worden die White Spots genoemd als een soort eufemisme voor hyperkwaliteit. Nooit een gerookt hoor, hou me te goede.
Maar als het eigenlijk al jaren alleen nog in de verte aan de naam Dunhill refereert, is het dan nog wel het echte spul?
Met andere woorden, is een nieuwe Bugatti nog net zo aansprekelijk als de originele uit de jaren 20-30?
Ik lees in dit topic lichte verontwaardiging en voorzichtige paniek. Is dat niet al een paar jaar te laat omdat het eigenlijk al tijden alleen nog maar de naam is?
Persoonlijk ben ik nogal snel geneigd te kiezen voor "Dan niet joh!". Voor de goede orde heb ik besloten dat als Neptune ook zou verdwijnen ze het leed zullen moeten leiden dat ze mij als klant gaan missen en dat is heel erg voor ze.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

Peterone schreef: Maar als het eigenlijk al jaren alleen nog in de verte aan de naam Dunhill refereert, is het dan nog wel het echte spul?
The real thing...

Tja, wat is het echte spul? De naam Dunhill is oud, en zoals eerder vermeld is de familie Dunhill al jaren niet meer betrokken bij het maken van pijpen of het blenden van tabak. Als je die lijn wilt doortrekken zou je kunnen zeggen dat 'het echte spul' enkel en alleen door de handen van Alfred zelve heeft moeten gaan.

De tabak is al meerdere keren van productiefaciliteit veranderd dus ook de laatste incarnaties van die blend staat erg ver af van de eerste keren dat MM965 gemaakt werd etc. Dit was natuurlijk ook het geval bij de (inmiddels flink gelauwerde) blikken die door Murray's werden gevuld.

De huidige versies zijn voor mij persoonlijk niet de 'top of the bill', maar ik zie ze nog steeds wel als kwalitatief degelijke tabakken. Ik kan me zo voorstellen dat er aardig wat mensen zijn die ze met veel plezier roken en het best jammer vinden dat ze gaan verdwijnen. Voor hun zijn de huidige incarnaties dus waarschijnlijk wel 'het echte spul'.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door robvoorburg »

In mijn herinnering waren de (latakia) tabakken van Dunhill top
(40/50 jaar geleden) vol en robuust van smaak.
Wat mij ernaast nog goed voor ogen staat was dat de as bijkans
wit was, terwijl bij de huidige latakia's dit hooguit grijs/vaalgrijs
is.

Wel gebiedt mij de eerlijkheid nog aan te stippen dat de smaakbeleving
van iemand die 15/16 jaar anders is dan de 64 jaar die nu op mijn
teller staat.

Toch, wanneer ik mij de aardbeien herinner die we uit de moestuin van
mijn opa aten en die tracht te vergelijken met een gemiddelde aardbei
die nu in de winkels ligt, dan heb ik het gevoel een slap aftreksel te
eten van datgene ik destijds als een smaakbom ervoer.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Jekke »

Vandaag een bezoekje gebracht aan Verloo in Antwerpen en met de eigenaar even liggen praten over de situatie bij Dunhill.....hij vond het wel grappig dat ik tabak kwam hamsteren want naar zijn idee zal het dit jaar sowieso nog geen probleem zijn, en dan volgend jaar de reststock nog en nadien is er gewoon een andere producent die de smaken wel terug op de markt zal brengen....volgens zijn mening is dit niet het eerste merk.....toch maar een paar blikjes meegenomen, men weet maar nooit, hahahahahaha

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Huub »

Hallo,

Toch vreemd dat mogelijke verdwijnen van de Dunhill tabakken.
Nu is in de States de Flake ook alweer een ander blikje verpakt.

Doe je zoiets als het over een tijdje gaat verdwijnen.
003-021-0006.jpg
003-021-0006-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door robvoorburg »

Huub schreef:Hallo,

Toch vreemd dat mogelijke verdwijnen van de Dunhill tabakken.
Nu is in de States de Flake ook alweer een ander blikje verpakt.

Doe je zoiets als het over een tijdje gaat verdwijnen.

003-021-0006.jpg003-021-0006-1.jpg
Apart Huub, denk dat je zoiets alleen doet wanneer
je denkt een sterk merk te kunnen verkopen, hoe
dan ook de kwaliteit is er door de wisselingen van
eigenaren niet op vooruit gegaan.

Plaats reactie