De weg kwijt!

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

De weg kwijt!

Bericht door Bommel »

Toen ik zo'n 9 jaar geleden mij registreerde op dit geweldige forum kon ik niet bevroeden dat het mijn huiskamer zou verlengen en mijn pijprook leven totaal op zijn kop zou zetten.
Mijn pijpen werden dagelijks gevuld met Neptune of Alsbø Black en ik was een tevreden mens.
Echter zorgde dit forum ervoor dat ik mijn palet op tabak gebied kon gaan verbreden oa door de vele samples die ik mocht ontvangen van diverse leden.
Ik stapte in een trein die een ongekende reis voerde.
De kennis van tabak werd vergroot en zo ook mijn verwaring.
Mijn vaste tabakken werden aan de kant geschoven en het grote proberen was een feit.
Van alles werd in de pijpen gestop en daadwerkelijk genoten, van gesausde tot Lakeland en zelfs het zwarte blad werd niet geschuwd.
Dat laatste werd niet echt met gejuich ontvangen door Mme maar een tabak met een beetje smaakte en smaakt mij soms best wel.
Maar na deze jaren van schommelen in het boemeltje door de tabakwereld kom ik er achter dat ik geen enkele tabak meer heb dat ik Huistabak kan noemen.
Geen heilig kruid waar op ik veilig kan terug vallen.
Ik ben dus geheel de weg kwijt.
Wel weet ik dat gesausde tabakken mij goed liggen maar welke?
Moet ik terug naar de start, in de wetenschap dat die tabakken gaande jaren in receptuur aangepast zijn, of moet ik de reis vervolmaken?
Ik kan niet eens zwalken tussen de een of de ander en dat ervaar ik een beetje als vervelend.
Ben ik de enige hierin of zijn er meer die het even niet meer weten.
Afbeelding

Kiske

Re: De weg kwijt!

Bericht door Kiske »

Herkenbaar verhaal. Ik heb hetzelfde "mogen" ervaren. In essentie (naar mijn persoonlijke mening) een luxeprobleem, maar wel 1 die het genieten van tabak kan ondermijnen.
Toen ik op dit punt van door de bomen het bos niet meer zien kwam, ben ik terug naar de basis gegaan. Welke 2 tabakken (zo mogelijk duidelijk verschillende) hebben het langst mijn voorkeur.

Voor mij waren/zijn dat: tabakken met een fors aandeel latakia en VaPer tabakken. Van deze heb ik van ieder een blik geopend en alle andere tabakken heb ik opnieuw goed verpakt en daarna opgeborgen.

Deze 2 soorten waren de enige die ik 2 weken lang heb gerookt. Na een paar dagen kon ik er ook weer heerlijk van genieten én kon ik weer de nuances onderschieden van iedere tabak afzonderlijk.
Voor dit laatste, de nuances, heb ik persoonlijk altijd wat meer tijd nodig. Daarvoor moet ik een tabak vaker hebben gerookt.

Toen mijn smaakbeleving weer was "gereset" heb ik weer 1 en later 2 verschillende tabakken geopend waarmee ik "het dagelijks brood" zoals Janneman dat zo mooi noemde, eens afwisselde. Nooit heb ik voortaan meer dan 4 tabakken in de roulatie. Hiermee voorkom ik dat ik moet gaan zoeken wat ik nu eigenlijk proef omdat ik een vaste referentie mis. Tegelijk weet ik daardoor soms sneller het specifieke van een nieuwe tabak te onderscheidden.

Zie het als een kind dat alles tegelijk uit de snoeppot mag graaien. Als die drop, kauwgom, toffee en zuurtje tegelijk in zijn mond duwt, weet ie het ook effe niet meer.

Denk ik......

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: De weg kwijt!

Bericht door Chris »

Je kunt een klein aantekeningenboekje bijhouden, waarin je datum aanschaf, datum gerookt, smaaknuances en een cijfer opschrijft. Anderen doen dat in de binnenkant van het deksel heb ik begrepen. Dat kan ook! :) maar zodoende kun je wel het kaf van het koren scheiden.

Gebruikersavatar
nicobakker
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 okt 2017 14:51
Locatie: Pijnacker

Re: De weg kwijt!

Bericht door nicobakker »

Dhr. Kiske heeft het volgens mij helemaal bij het rechte eind.
"Toen ik op dit punt van door de bomen het bos niet meer zien kwam, ben ik terug naar de basis gegaan. Welke 2 tabakken (zo mogelijk duidelijk verschillende) hebben het langst mijn voorkeur."
Als je de weg kwijt bent, naar je voeten kijken. Meestal sta je erop!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De weg kwijt!

Bericht door Bommel »

Heren dank voor de raadgevingen.
Inmiddels ben ik terug gegaan naar waar het allemaal mee begon en heb, na het leeg roken van de open staande blikken genot, net als vroeger een pounch Neptune gekocht.
Deze tabak was de eerste die ik kocht, na heimelijk flink wat plukken gejat te hebben van mijn broer.
En ik heb eindelijk weer eens zonder fronsen van de pijp kunnen genieten.
Lekker puffen in de luie stoel zonder denken en onderzoeken wat ik nu proef.
Het resetten is begonnen en nogmaals dank voor de wijze raad.
Afbeelding

Whitesnake

Re: De weg kwijt!

Bericht door Whitesnake »

Heel herkenbaar.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De weg kwijt!

Bericht door Bommel »

Het jaar sluimerd zich voort een gaande weg is het resetten gestaag verder gegaan.
Inmiddels ben ik vanaf de start, zie de post bovenaan, weer begonnen aan de ontdekkings reis.
Ik bemerkte gaande weg dat erg gesausde tabakken best lekker zijn maar op de lange duur toch erg gaan tegen staan.
Zie het als al maar dezelfde snoepgoed te willen eten.
Mijn ontdekking is meer rustige tabakken met een licht topping of geheel niet.
Burley, Cavendish en Virginia blends spreken mij op dit moment erg aan.
Nu gaat vaak MacBaren Scotish blend de pijp in of Troost slices.
Maar het kan zomaar gebeuren dat er een blend gekozen gaat worden met een tikkie zwart blad in de blend.
Ben er nog niet helemaal maar ik ben een nieuw hoofdstuk in het resetten binnen gerookt.
Afbeelding

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Re: De weg kwijt!

Bericht door Bruyère »

't is altijd lastig: nieuwe tabak proberen en dan die eerste indruk... wat doen we er mee? Ik heb nog een alternatief: ik ben imker en om de bijen kalm te krijgen gebruiken we rook. Je kan ongeveer alles in de beroker stoppen zolang er maar geen lijm edm. in zit. Favoriet zijn eierdoosjes, maar goed, daar gaat het niet over. Ik bedoel dus, een tabaksmiskoop gaat bij mij in de beroker voor de bijen. Ik denk dat die bijen af en toe schrikken :mrgreen: . Het is zo en niet anders, als je iets probeert kan het tegenvallen. Maar ik heb altijd mijn vaste waarde in huis. ( en neen, ik bedoel niet de vrouwelijke wederhelft :D ) Ik heb steeds de gewone Semois van Vincent Manil in huis. Simpel en goed, mag bovendien helemaal uitgedroogd zijn, zo heb ik hem trouwens het liefst, kurkdroog. Dus als een rookloze periode weer eens omslaat in een periode dat de pijp weer een echte vriend is in plaats van een uit het oog verloren kennis, wacht er steeds een oude bekende op mij in het geval dat het kompas tilt slaat. Even Semois en vandaar terug vertrekken.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Plaats reactie