Toch geen schimmel?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Billie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2018 21:27

Toch geen schimmel?

Bericht door Billie »

De afgelopen week heb ik wegens ziekte geen pijp aangeraakt. Enkele dagen hiervoor had ik een blik SG Navy Flake geopend, omwille van de hoge vochtigheidsgraad kan het wel wat 'blik-tijd' gebruiken vooraleer ik hem in een bokaal stop.
Echter niet op het ziek worden gerekend, toen ik daarnet wat tussen mijn gerief aan het snuisteren was zag ik iets in het blik wat misschien wel eens schimmel zou kunnen zijn.
Moeilijker te bepalen aan de hand van foto's maar toch graag jullie mening, wat denken jullie: zou dit schimmel kunnen zijn?

Eerlijkheidshalve: mijn rook gerief overwinterd in mijn (weliswaar goed geventileerde) kelder.
De kelder ligt voor de helft onder de grond en voor de helft bovengronds, er zijn 3 ramen. Maar goed, er wordt niet in gestookt, het is er uiteraard wel een pak vochtiger dan in huis, niet ideaal ik weet het...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is wat ik plan te doen: alle "twijfelplekken" vakkundig verwijderen uit het blikje, vervolgens in een afgeklemde weck bokaal persen, een drie-tal weken laten rusten en als het goedje er dan ok uit ziet en ruikt: oproken die handel. Goed idee? Graag jullie mening.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Toch geen schimmel?

Bericht door Ribbon »

Het lijkt me zeker geen verkeerd experiment om de lichte stukken 'op kweek te zetten'. Ben benieuwd naar de uitkomsten.

Ik ken SG NF wel als een blend waar (vooral na wat jaartjes op de plank) glinsterende suikerkristallen kunnen ontstaan. Zelf heb ik wel eens een blikje gehad waarin ook een witte waas op de flakes te zien was, maar die was dan wat gelijkmatiger verdeeld en niet geconcentreerd op 1 bepaald stuk zoals op jou foto's te zien is. Ik zou schimmel daarom niet zo snel uitsluiten, ook al komt het niet zo vaak voor.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Toch geen schimmel?

Bericht door Tobias Tobit »

Ik zou hetzelfde gedaan hebben, dan over een aantal weken even eerst goed de neus in de weckpot steken. Schimmel kun je namelijk heel goed ruiken, het overheerst de tabakslucht en ruikt heel muf. Als je dit bemerkt zou ik de tabak als verloren beschouwen. Heb op een ander forum ooit berichten gezien van mensen die tabak met schimmel plekjes hadden gescheiden en de goede delen geprobeerd te roken maar dat was ze zeer slecht bevallen. Dus ook als het er goed uit ziet, eerst ruiken en dan voorzichtig roken.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Billie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2018 21:27

Re: Toch geen schimmel?

Bericht door Billie »

Zopas de bokaal geopend: niets aan te merken, ruikt zoals het hoort, ziet er ok uit.
Mijn Savinelli (127) gevuld en genoten :)
Ribbon's bericht te laat gezien om ook de 'twijfelstukjes' op kweek te houden, had ze al weg gegooid.
Lijkt me wel een goed idee om in de toekomst te doen mocht dit nog eens voorvallen.

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Toch geen schimmel?

Bericht door TommyLF »

Jammer dat je goede tabak hebt weggegooid, op jouw tabak was zeker geen schimmel!
Als je schimmel had gehad dan had het er wel heel anders uitgezien, wat je zag is het effect van tabak die aan het rijpen is...

grt TommyLF
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Plaats reactie