Hoeveel vacuum is vacuum?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Rudolus »

Er is hier vroeger veel geschreven over vacuumblikken en zelf al of niet tabak vacuum (her)verpakken met hele lange overwegingen. Wat ik echter vaststel is dat mijn vacuumblikken, af fabriek, helemaal zo luchtdicht niet zijn. Ik bewaar mijn tabakblikken in de kelder en om het een beetje orderlijk te houden steek ik die in verscheidene grotere blikken, type blikken koekendoos....Als ik dan na verloop van tijd een nieuw blikje zoek om te roken, stel ik steeds opnieuw vast dat er in de grote koekendoos een gemengde lucht hangt volgens de inhoud van mijn vacuumblikken. Het is zelfs zo sterk en opvallend dat ik de blikken met latakiatabak in een apparte koekendoos heb gestoken. Eerst dacht ik dat een of ander blik open was, maar manueel krijg ik geen enkel blik open en zijn de deksels mooi hol. Hierdoor bedenk ik me dat een vacuum blik een relatief begrip is. Maar ik bedenk me ook als er lucht ontsnapt dit mogelijks een invloed heeft op vochtigheid en het verouderen van de tabak. Ik veronderstel door de onderdruk van het vacuum dat er geen lucht in het blik kan zodat de ene tabak de andere niet kan beinvloeden. Of neemt het vaccuum af in de loop der tijd zodat de ene tabak de andere wel kan beinvloeden? Ik was in de overtuiging dat de blikken die je aankoopt potdicht waren en dat daar absoluut niets kon uit ontsnappen, blijkbaar is dat anders. Misschien ben ik teveel purist en sta ik teveel onder druk van mijn reukorgaan. Ik vind het echter een merkwaardige vaststelling vandaar dat ik het hier graag eens aanhaal.

Groet,
Rudolus
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Sidekickelvis »

Hier in de kast niet anders hoor. Door de onderdruk in de blikken zou er trouwens lucht inlopen en niet uit. Ik denk dat de lucht aan de blikken komt tijdens het verpakken. Daar zal het flink naar tabak ruiken. En misschien is het gebruikte metaal niet helemaal geurdicht?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Deadl0ck »

Met vacuum word onderdruk bedoeld. Echt vacuum zul je in zo'n blik niet krijgen. Zo'n blik zit dicht omdat er van buiten meer luchtdruk op staat dan dat er van binnen terug drukt. Als er helemaal geen lucht in zou zitten, verwacht ik dat zo'n blik behoorlijk zou indeuken op de platte vlakken.

Ter illustratie, dit is wat er gebeurd met een 210 liter stalen vat dat een bijna vacuum ontwikkeld:

(het vat is gevuld met stoom, dat door het ijsbad waar het in staat, en het water wat erop komt, weer condenseerd, zonder dat er lucht in kan om de druk met buiten gelijk te maken, waardoor er zich een onderdruk vormt in het vat. Een extreme vorm van Wecken, eigenlijk.)

Wel is het zo dat ze luchtdicht zullen zijn. Ik heb blikken van zo'n 26 jaar oud die nog steeds onderdruk hebben. Echter, naar ik vermoed, (en dit hele verhaal is verder speculatie van mijn kant moet ik eerlijk toegeven, gebaseerd op de paar jaar dat ik in een ver weg verleden chemie gestudeerd heb...) lucht dicht wil niet direct zeggen geurdicht. Sommige esthers (geur moleculen) zijn kleiner dan lucht, en zouden zich een weg kunnen vinden door de foam rand die veel blikken aan de binnenkant hebben voor de luchtdichte afsluiting. En wie weet, zelfs wel door metaal. Want bijna elk materiaal is tot enige mate poreus. Waarschijnlijk een van de redenen dat de meeste aromaten niet heel geweldig rijpen vermoed ik.

Dit houd mijn inziens ook logischerwijs in dat, als de blikken in een vrij luchtdichte container bewaard worden, de esthers zich ook weer in andere blikken kunnen werken. Lang genoeg laten staan zonder enige vorm van ventilatie = kans op kruisbesmetting van smaken. Dit is voor mij dan ook de reden om in mijn voorraad doos wat luchtgaten te maken, in elke zijkant 2, op verschillende hoogtes in de doos. Door de hoogtes kan er convectie in de doos plaatsvinden, warme lucht stijgt, koude lucht daalt, en er zal ook vast iets tocht langs de bak komen, waardoor er toch een verplaatsing van lucht moleculen in de doos plaatsvind, en de esthers het pad van de minste weerstand zullen kiezen.

Andere optie is om de blikken gewoon los neer te zetten, maar persoonlijk heb ik daar de ruimte niet voor.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door rivulus »

Als ik mijn tabakskast open trek komt me een rijke tabakslucht vermengd met vele aromaten tegemoet. Al mijn blikken overleven de "kloptest" Dus inderdaad, die blikken sluiten niet honderd procent.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Chris »

Ik heb ook eens mijn lade opengetrokken en ook hier een heerlijk tabaksaroma, zij het mild. Ik heb een andere, iets andere theorie dan Deadlock. Er is een onderdruk in het blik enerzijds en een buitendruk anderzijds. De buitendruk wisselt, en heeft zodoende een invloed op de druk in het blik, al is dit effect heel klein. Je zou het als een soort ademen kunnen zien. Het verschil tussen deze drukken is de oorzaak van het ontsnappen van tabaksaroma’s. Hoe groter het drukverschil, hoe meer diffusie.

De geurdrempel van de esters of andere verbindingen kan heel klein zijn (enkele ppm) en alle blikken gecombineerd een mooi pallet geven.

Ik ben overigens verder gegaan als chemicus Deadlock :)

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Deadl0ck »

Chris schreef: 19 jun 2019 21:57 Ik heb ook eens mijn lade opengetrokken en ook hier een heerlijk tabaksaroma, zij het mild. Ik heb een andere, iets andere theorie dan Deadlock. Er is een onderdruk in het blik enerzijds en een buitendruk anderzijds. De buitendruk wisselt, en heeft zodoende een invloed op de druk in het blik, al is dit effect heel klein. Je zou het als een soort ademen kunnen zien. Het verschil tussen deze drukken is de oorzaak van het ontsnappen van tabaksaroma’s. Hoe groter het drukverschil, hoe meer diffusie.

De geurdrempel van de esters of andere verbindingen kan heel klein zijn (enkele ppm) en alle blikken gecombineerd een mooi pallet geven.

Ik ben overigens verder gegaan als chemicus Deadlock :)
Helaas kreeg ik chronische voorhoofd holte irritatie / ontstekingen door de dampen uit het organisch Chemie lab, dus heb ik de studie moeten laten gaan. (Dat, en een ongediagnoseerde autist, wat me ook bijzonder veel parten gespeeld heeft.) Ik heb de 'ademende blikken' theorie ook overwogen, en laten schieten, maar nu ik er nog eens over na denk is er zeker ook wat voor te zeggen. Alhoewel in mijn hoofd het omgekeerde logischer lijkt. Door de werking van het blik vanwege externe luchtdruk verschillen zou de druk in de blikken ook iets verschillen, bij hogere luchtdruk van buiten word de druk in het blik natuurlijk ook hoger, omdat het volume iets kleiner word, wat de esters eruit kan drukken als de lucht in het blik verzadigd is. En het zal inderdaad over een weinig ppm gaan.

Om nog even de "kruisbesmetting" aan te kaarten, dit heb ik persoonlijk ervaren toen ik begon met snuif tabak. Dit gaat dan over 5 tot 15 gram snuif, in tientallen diverse geuren, in veel slechter afsluitende verpakkingen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Laatst gewijzigd door Deadl0ck op 19 jun 2019 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Deadl0ck »

rivulus schreef: 19 jun 2019 21:36 Als ik mijn tabakskast open trek komt me een rijke tabakslucht vermengd met vele aromaten tegemoet. Al mijn blikken overleven de "kloptest" Dus inderdaad, die blikken sluiten niet honderd procent.
Kloptest? Heb ik gewoon volledig iets nooit mee gekregen? Zo maar eens het forum doorzoeken!

Mochten mensen zich trouwens zorgen maken over dit kleine beetje aroma verlies van hun tabakken... Mylar zakken zijn daar een prima oplossing voor, die zijn zo goed als aroma dicht. Zelfs voor latakia. :mrgreen:
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Chris »

Deadl0ck schreef: 19 jun 2019 23:25
Helaas kreeg ik chronische voorhoofd holte irritatie / ontstekingen door de dampen uit het organisch Chemie lab, dus heb ik de studie moeten laten gaan. (Dat, en een ongediagnoseerde autist, wat me ook bijzonder veel parten gespeeld heeft.) Ik heb de 'ademende blikken' theorie ook overwogen, en laten schieten, maar nu ik er nog eens over na denk is er zeker ook wat voor te zeggen. Alhoewel in mijn hoofd het omgekeerde logischer lijkt. Door de werking van het blik vanwege externe luchtdruk verschillen zou de druk in de blikken ook iets verschillen, bij hogere luchtdruk van buiten word de druk in het blik natuurlijk ook hoger, omdat het volume iets kleiner word, wat de esters eruit kan drukken als de lucht in het blik verzadigd is. En het zal inderdaad over een weinig ppm gaan.

Om nog even de "kruisbesmetting" aan te kaarten, dit heb ik persoonlijk ervaren toen ik begon met snuif tabak. Dit gaat dan over 5 tot 15 gram snuif, in tientallen diverse geuren, in veel slechter afsluitende verpakkingen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Volgens mij komt wat je zegt zo ongeveer op hetzelfde neer.
Ik kan me de bonkende koppijn nog goed herinneren, na een dag praktijkles... extraheren met ether was daar o.a de oorzaak van. Dit wat overigens los staat van het door jou beschrevene.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door roocker »

Kunnen ze het leslokaal / lab niet vacuüm trekken dan ? :-T

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Chris »

roocker schreef: 20 jun 2019 18:24 Kunnen ze het leslokaal / lab niet vacuüm trekken dan ? :-T
Haha ja er wordt wel een onderdruk gecreëerd dmv afzuiging van de zuurkasten. Ik weet alleen niet of dat dat toentertijd van voldoende capaciteit was en hoe de naleving hiervan werd gecontroleerd. In het bedrijfsleven anno nu zijn de normen heel strikt en ook zo nageleefd.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door rivulus »

Als je op een blik klopt kun je aan het geluid horen of het vacuum weg is. Een blik onder vacuum klinkt anders / doffer. Ik check oude blikken af en toe.
Deadl0ck schreef: 19 jun 2019 23:34 Kloptest? Heb ik gewoon volledig iets nooit mee gekregen? Zo maar eens het forum doorzoeken!
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Deadl0ck »

Chris schreef: 20 jun 2019 11:17 Volgens mij komt wat je zegt zo ongeveer op hetzelfde neer.
Ik kan me de bonkende koppijn nog goed herinneren, na een dag praktijkles... extraheren met ether was daar o.a de oorzaak van. Dit wat overigens los staat van het door jou beschrevene.
Zelfde euvel, alleen was ik dusdanig gevoelig voor dat ik een week lang opgezwollen holtes had, als ik alleen al op een van de aangrenzende labo's praktijk had. Gelukkig met tabak rook nooit last van gehad. :D
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Rudolus »

Heren,

Dank voor jullie deskundige uitleg, gelukkig denken jullie verder dan mijn neus lang is.

P.S. Een beetje uit nieuwsgierigheid. Weet er iemand van jullie welke werkwijze wordt toegepast bij de tabakproducent om tot vacuumblikken te komen?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Henricus »


Maar dan op misschien grotere schaal.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Hoeveel vacuum is vacuum?

Bericht door Deadl0ck »

Rudolus schreef: 01 jul 2019 10:23 Heren,

Dank voor jullie deskundige uitleg, gelukkig denken jullie verder dan mijn neus lang is.

P.S. Een beetje uit nieuwsgierigheid. Weet er iemand van jullie welke werkwijze wordt toegepast bij de tabakproducent om tot vacuumblikken te komen?
Erg late reactie... De precieze werkwijze weet ik niet.

Mijn vermoeden is dat het een grotere versie is van het vacuüm trekken van blikken dat je thuis kunt doen.

De thuis versie is een vacuum verpakker voor voedsel met externe aansluiting voor een bus. In de bus blikken zetten, bus leeg zuigen, even laten staan, weer op atmosfeer druk laten komen, en er heerst onderdruk in de bussen.

De grote variant zal waarschijnlijk een luchtdichte kast zijn met een luchtpomp, die de lucht uit de kast zal trekken. De grote versie van wat henricus plaatste.
Groet, Mark

Plaats reactie