Ingrediënten

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Ingrediënten

Bericht door Carlito »

Is er ergens een overzicht te bekomen van alle tabakken mbt ingrediënten?
Ik vraag mij bvb af waarom sommige tabakken 'scherp' of 'vuil' (na)smaken..

Ik ook wel dingen als 'Virgina', 'Burley', 'Periek'? Maar in welke tabak zit wat?

Macbaran classic Amber is voorlopig mijn favoriet.
Indian summer is smaak ok, maar gaat vlug uit (tabak misschien nog te nat)
Schipperstabak is niet lekker (scherp)
Oude Semois is niet slecht, droger en rookt 'warmer' maar is wat saaier?
.. Maar waarom?
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ingrediënten

Bericht door Massis »

In principe "zit" er niks speciaal in. Virginia, Burley, ... Zijn allemaal verschillende rassen van de tabaksplant of verschillende rijpingsmethodes.

Hier vind je een hoop uitleg:
https://bespokeunit.com/pipes/tobacco/

Of een kortere variant: https://www.danishpipeshop.com/n/Pipe-t ... -i115.html

De enige pijptabak waar echt verschillende ingrediënten inzitten behalve pure tabaksbladeren, zijn aromatics, waarbij de ingrediënten meestal vrij duidelijk zijn: vanille, whiskey, kers, koffie, ...
Voor de rest krijgen tabakken hun smaak door de specifieke mengeling van soorten tabak. Virginia is bijvoorbeeld "grassiger" met wat hint richting citrus, Latakia is bijzonder rokerig en leerachtig, romig zelfs. Burley dan weer rookt vrij droog, bevat weinig suikers en heeft een wat notige, chocolade achtige smaak en Perique wordt speciaal gerijpt en is gekend om zijn peperige smaak.

Bij de voorbeelden die je aanhaalt bijvoorbeeld:
- macbaren classic amber is een aromatische tabak, met vanille en toffee smaaktoevoeging. De tabak zelf bestaat uit een mengeling van: "ripe yellow Virginia with burleys and a black cavendish based on Virginia tobaccos. On top of this, small pieces of flake are added"

- Indian Summer is een beetje een vreemde eend in de bijt, er wordt niet echt veel info over gegeven en het hele verhaal over een "indian cut" en "cultivated by amish people" klinkt als wat onzin. Qua tabak bestaat hij uit Burley, Cavendish en Virginia.

- schippers tabak is een baaitabak, een typische nederlandse snede van erg dun versneden tabak, die daardoor vrij snel brand en als je hem te snel rookt wel scherp kan smaken

- Semois is dan weer een unicum, wordt enkel in het zuiden van België gekweekt en verwerkt door een handvol artisanale tabaksfabrikantjes zoals Vincent Manil, die op traditionele wijze de tabak branden in ovens en versnijden op de typische Semois manier, tot een tabak die eigenlijk met geen andere te vergelijken is.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Ingrediënten

Bericht door Martin Romijn »

In vrijwel alle tabakken zitten toevoegingen...casings....in aromatics wat meer en daaraan worden ook veelal aan het eind nog topping s toegevoegd.

Uitleg over casing en topping:

Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Ingrediënten

Bericht door Carlito »

:-? Een simpel antwoord verwachten mbt tot pijproken is niet slim..

Bedankt! Leesvoer!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Ingrediënten

Bericht door Chris »

Carlito schreef: 26 aug 2019 10:09 Is er ergens een overzicht te bekomen van alle tabakken mbt ingrediënten?
Ik vraag mij bvb af waarom sommige tabakken 'scherp' of 'vuil' (na)smaken..
Het is ook belangrijk dat de pijp schoon is, om geen ongewenste bijsmaken te krijgen. Voorheen rookte ik wel eens een pijp waar ik normaliter dezelfde tabak in rookte. Smaakte vies. Eenmaal de steel losgemaakt zag ik wel waarom. Pijp schoongemaakt en voila. Het is gebruikelijke routine geworden, om de pijp schoon te houden.

Scherpe smaak kan ook komen in het geval de tabak nog te vochtig is, in ieder geval in mijn optiek. Ik laat alle tabakken goed drogen na openen, gerust een hele nacht. Het is daarna zelfs zo dat in de tijd, de tabakken me nog beter gaan smaken als het nog droger wordt. Er zit natuurlijk wel een grens aan. Als de tabak bij het vastpakken flink begint te knisperen en kruimelen dan is het wel weer te droog. Die tabak kan ook weer scherp smaken, wat weer kan komen door te heet roken. Never a dull moment!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Ingrediënten

Bericht door robvoorburg »

Voor de oude rotten onder ons gesneden koek
neem ik aan,maar wanneer ik de bovenstaande
toevoegingen lees dan kan ik mij indenken dat je
je als beginnend pijproker in het diepe gegooid
voelt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Ingrediënten

Bericht door Chris »

Dat is eigenlijk ook zo Rob, maar dat maakt het een leuke hobby, bezigheid, ontdekkingstocht! (Hoef ik jou niet te vertellen ;))

Zoals met iedere vaardigheid: oefening baart kunst, en uiteindelijk met een persoonlijke twist

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Ingrediënten

Bericht door Martin Romijn »

Carlito schreef: 26 aug 2019 10:09 Ik vraag mij bvb af waarom sommige tabakken 'scherp' of 'vuil' (na)smaken..
De smaak van de tabak verandert tijdens het roken. Aan het eind smaakt hij anders als in het begin. Wat jij omschrijft kan ook een gevolg zijn van een slecht ingerookte pijp. Als de koollaag onderin de kop ontbreekt dan komt dit de smaak niet ten goede.
Nog een tip; probeer een tabak, die niet smaakt zoals je verwacht, eens in een andere pijp. De vorm van de ketel heeft ook invloed op de smaak namelijk. Het kan zomaar zijn dat een tabak die je tegenvalt in een andere pijp ineens wel goed smaakt
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Ingrediënten

Bericht door Carlito »

Het is inderdaad een avontuur.. maar een 'slechte' pijp blijf ik meestal van gespaard.. hier en daar een enkele en dan doe ik ze uit en ga verder met mij leven 😁
Mijn eerste pijp kreeg ik van vrouw en kinderen voor vaderdag en die pijp kan geen 'natte' tabak verdragen.. maar de semois past perfect..
De oude opgeknapte BC van Dre die pompt alles..
De ongerookte bc van Dré die probeer ik zorgvuldig in te roken met de semois en toch smaakt ie iedere keer anders??
En schippers.. die heeft al overal ingezeten en blijft mij de keel uithangen.. ik denk erover hem eens te mengen?

Weet je wat het ergste is trouwens.. mijn vrouw dacht dat ik, net zoals bij mijn sigaren, af en toe een pijpje zou roken.. en niet 2 a 3x per dag.. ze vind dat het huis en ik stinken naar 'ouw peekes' 🤪
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ingrediënten

Bericht door Sidekickelvis »

Carlito schreef: 26 aug 2019 21:12 En schippers.. die heeft al overal ingezeten en blijft mij de keel uithangen.. ik denk erover hem eens te mengen?
De gebruikelijke mengverhouding voor Schippers tabak op dit forum is 50 gram tabak op 30 liter huisvuil, met evt. afwijkingen voor mensen met grotere of kleinere vuilemmers. Voel je niet geremd om dit thuis ook te proberen, daar is het forum voor.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Ingrediënten

Bericht door Janno »

:lol: :lol:
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Ingrediënten

Bericht door Wowbagger »

Sidekickelvis schreef: 27 aug 2019 19:43
Carlito schreef: 26 aug 2019 21:12 En schippers.. die heeft al overal ingezeten en blijft mij de keel uithangen.. ik denk erover hem eens te mengen?
De gebruikelijke mengverhouding voor Schippers tabak op dit forum is 50 gram tabak op 30 liter huisvuil, met evt. afwijkingen voor mensen met grotere of kleinere vuilemmers. Voel je niet geremd om dit thuis ook te proberen, daar is het forum voor.
Had net zogoed in het humor-topic kunnen staan, maar volgens mij spijker op de kop. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Ingrediënten

Bericht door Arno »

:lol:
Afbeelding

Plaats reactie