info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Henricus »

Hallo,
bij deze wil ik putten uit jullie oneindige kennis:
Ik heb 4 oude blikjes tabak gekregen,gevuld.
2 daarvan hebben nog zeer zeker vacuum(foto1).
Deksel van de 2 blikjes staat nog hol naar binnen.

de St Bruno Flake is open en ruikt redelijk muf.Geen schimmel oid.
De Erinmore cube cut is ook nog dicht maar weet niet zeker of die open is geweest(zegel is door vocht verdwenen en het deksel zit redelijk vast.
Is er hier aan deze blikken nog eer te behalen of is het leuke vitrine vulling?
Afbeelding

Afbeelding
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Sidekickelvis »

Zo lang er geen schimmel in zit kun je het altijd proberen. Misschien eerst even op vocht brengen maar velen hier hebben oudere tabakken zonder problemen gerookt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door robvoorburg »

Wat Ske schrijft.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Ribbon »

Mooie vondst weer zeg.

De Sullivan is best zeldzaam. Sullivan was 1 van de oude Londense tabakshuizen, met legendarische blends als Gentleman's mixture. Over de cavendish is op het eerste gezicht niet veel te vinden, maar als het vacuüm er nog op zit is de kans dat er iets rookbaars inzit best groot.

De Back in Town is er 1 van De Graaff, vroeger een van de betere tabakszaken in Nederland. Er zijn er hier op het forum die bekend zijn met de tabak en Arno heeft een keer een blogpost aan De Graaff gewijd waarin deze blend ook wordt besproken.

Erinmore Cube cut is een bijzondere. De cube cut is in tegenstelling tot de flake en mixture maar relatief korte tijd op de markt geweest. Mijn persoonlijke ervaring met de flake uit de Murray's periode is erg positief. De burleysmaak blijft prima behouden terwijl de topping wat verflauwd is door de jaren heen. Mocht hij nog enigzins vochtig zijn, dan verwacht is dat je een zeldzaam snoepje gaat roken.

St. Bruno flake is ook echt een Britse klassieker. Jammer dat hij is uitgedroogd. Herbevochtigen leidt bij sommigen tot acceptabele resultaten, maar persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van. Het wordt nooit meer zoals het was (met genoeg vocht), en het muffige blijf je vaak ook nog proeven/ruiken. Aan de andere kant heb je eigenlijk niks te verliezen. Je komt dit soort blikken niet vaak tegen, dus grijp je kans zou ik zeggen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Henricus »

Dank je wel voor de reacties en beoordeling.Ik begrijp dat deze blikjes niet zo vaak bij iemand op de plank liggen.
Ik weet als doorsnee pijproker niet goed wat te doen.
Aan de ene kant wil ik het wel proberen,aan de andere kant zou ik het zonde vinden dat als ik het niks vind ik misschien voor een echte connaisseur een fijne tabak aangebroken heb.
Mijn smaakpapillen zijn niet zo zeer verfijnd dat ik exotische smaken kan oppakken en waarderen.
Keuzes,altijd die dekselse keuzes.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Martin Romijn »

Je kan ze natuurlijk gewoon nog even bewaren. De Sullivan heb ik ook in de last liggen...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Henricus »

Martin Romijn schreef: 27 aug 2019 12:47 Je kan ze natuurlijk gewoon nog even bewaren. De Sullivan heb ik ook in de last liggen...
Ja,dat is wat er nu zeker zal gebeuren tot ik zeker weet wat ik er mee doe.
Op al die jaren zal een paar maanden niet veel meer uitmaken.
Ik wacht in ieder geval op de winter.Ik rook altijd buiten onder het afdak achter ons huis.
Dan heb ik de ervaring dat ik wat intenser geniet van de tabak.In de warme maanden lijkt het net alsof alles hetzelfde is/smaakt.
Maar die uitspraak komt geheel voor mijn portie,ik weet immers niet hoe anderen de combi van buitentemparatuur versus smaakbeleving ervaren.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Meester W »

Felicitaties met dit “ goud van oud “ !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Ribbon »

Martin Romijn schreef: 27 aug 2019 12:47 Je kan ze natuurlijk gewoon nog even bewaren.
Zou ik zeker doen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: info gevraagd over 4 oude blikjes tabak

Bericht door Arno »

Henricus schreef: 27 aug 2019 12:53
Martin Romijn schreef: 27 aug 2019 12:47 Je kan ze natuurlijk gewoon nog even bewaren. De Sullivan heb ik ook in de last liggen...
Ja,dat is wat er nu zeker zal gebeuren tot ik zeker weet wat ik er mee doe.
Op al die jaren zal een paar maanden niet veel meer uitmaken.
Ik wacht in ieder geval op de winter.Ik rook altijd buiten onder het afdak achter ons huis.
Dan heb ik de ervaring dat ik wat intenser geniet van de tabak.In de warme maanden lijkt het net alsof alles hetzelfde is/smaakt.
Maar die uitspraak komt geheel voor mijn portie,ik weet immers niet hoe anderen de combi van buitentemparatuur versus smaakbeleving ervaren.
Mooie vangst! Je kan de Back in Town natuurlijk ook verkopen :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie