Astleys full Latakia Mixture

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Smoking Harley
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2017 16:16
Locatie: Groningen

Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Smoking Harley »

Afgelopen maandag bij van Werven in Apeldoorn een mooi blikje Astleys No 99 full Latakia Mixture aangeschaft. Een blikje zonder vervuilende teksten of shockerende foto's. Bij het openmaken van het blikje overheerst de jodium achtige geur van de Latakia. Voor zover mij bekend bestaat de tabak uit een mengsel van 60 procent Latakia en 40 procent Virginia. Deze tabak is in allerlei opzichten nieuw voor mij. De structuur is kruimelig en droog. De smaak kruidig en puur. En in tegenstelling met gesausde tabakken, die ik normaal rook, brandt hij op mijn tong. Dus ik vermoed dat deze tabak om een andere rooktechniek vraagt. Na drie rooksessies herken ik mij niet in de waardering die anderen Latakia geven. Wellicht moet ik mij meer tijd gunnen om deze tabak te kunnen waarderen. Of moet ik kiezen voor een meer gematigd mengsel om te wennen?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Sidekickelvis »

Tongbrand komt eerder door te droog en oud dan door het aandeel Latakia. Dat is meestal juist zacht voor de tong is mijn ervaring. Misschien wat bevochtigen en dan weer proberen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Arno »

Hmm, de tabak krijgt ook niet al te goede reviews zie ik. Blend bestaat trouwens uit Latakia, oriental en Virginia. Het kan dat de tabak op de tong brandt. Te vochtig of juist te droog of het zijn de Virginias. In ieder geval niet de latakia. Wat Sidekickelvis zegt, latakia is mild voor de tong.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Huub »

Arno schreef: 25 okt 2019 10:56 Hmm, de tabak krijgt ook niet al te goede reviews zie ik. Blend bestaat trouwens uit Latakia, oriental en Virginia. Het kan dat de tabak op de tong brandt. Te vochtig of juist te droog of het zijn de Virginias. In ieder geval niet de latakia. Wat Sidekickelvis zegt, latakia is mild voor de tong.
Op Tobaccoreviews heeft hij toch behoorlijk wat ✩✩✩✩ en ✩✩✩
Misschien al te lang in het blikje gezeten?
Volgens een revieuwer zit er Cyperse Latakia in deze tabak.
Ik heb wel eens gelezen dat Syrische Latakia hoe langer gerijpt hoe interessanter wordt en subtieler gaat smaken.
Terwijl Latakia uit Cyprus na verloop van tijd rijpen saai wordt en soms een bittere tabak smaak krijgt.
Laatst gewijzigd door Huub op 26 okt 2019 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Smoking Harley
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2017 16:16
Locatie: Groningen

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Smoking Harley »

Nu ik het blikje aan een uitgebreide inspectie onderwerp blijkt dat de papieren verpakking in het blikje de kleur aangenomen heeft van de tabak. Bovendien is blikje gevrijwaard van foto's en teksten, die vanuit de overheid verplicht zijn gesteld Daaruit kan worden opgemaakt dat het blikje al aardig op leeftijd moet zijn geweest en daarom kruimelig en droog aanvoelt. Dat laatste verklaart dus volgens jullie reacties het branderig gevoel op de tong. Zoals ik al eerder schreef heb ik geen ervaring met Latakia. Nu is mijn tweede vraag of deze tabak (Astleys full Latakia Mixture) zich laat mengen met andere tabak. En welke? De opmerking van Hans van Werven dat deze tabak de mannen van de jongens doet scheiden is wat mij betreft geen verzinsel en het vraagt om een stevige maag.

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Marc Den Haag »

Wij blijken op dezelfde dag in dezelfde zaak eenzelfde blikje te hebben aangeschaft. :mrgreen: De tabak was inderdaad gort- en gortdroog en het blikje van binnenuit wat geroest door het vocht dat ooit, in een heeeeel ver verleden, nog in de tabak zat. Ik heb de tabak in een wekpot gedaan (het blikje bij de verzameling mooie blikjes gevoegd) en te tabak langzaam bevochtigd met behulp van een bijgevoegd vochtsteentje. Zoals elders al geopperd: met zo'n steentje erbij minimaal een week lekker laten staan! Het resultaat: een goed rookbare, niet scherpe tabak met een zeer zachte en zelfs voor niet-liefhebbers van latakia aangename roomnote. :P Om de tabak, nadat deze op goede vochtigheidsgraad is gekomen, te mengen, zou ik persoonlijk geneigd zijn om te kiezen voor een neutrale tabak die eventueel de roomnote kan helpen versterken: Skandinavik Regular of een baaitabak. :wink:

Smoking Harley
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2017 16:16
Locatie: Groningen

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Smoking Harley »

Hilarisch op dezelfde dag in dezelfde zaak en dezelfde tabak met dezelfde ervaring namelijk; gortdroge en jaren oude Latakia met het blikje als museumstuk. Ik ga proberen om jouw advies op te volgen door de tabak weer zijn juiste vochtgehalte te geven. Mocht de smaak mij dan toch niet bevallen dan vermeng ik het met neutrale pijptabak. Bedankt Marc!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Wowbagger »

Smoking Harley schreef: 26 okt 2019 19:33 Hilarisch op dezelfde dag in dezelfde zaak en dezelfde tabak met dezelfde ervaring namelijk; gortdroge en jaren oude Latakia met het blikje als museumstuk. Ik ga proberen om jouw advies op te volgen door de tabak weer zijn juiste vochtgehalte te geven. Mocht de smaak mij dan toch niet bevallen dan vermeng ik het met neutrale pijptabak. Bedankt Marc!
Heb deze ook al eens bij Van Werven aangeschaft. Wat een beetje onhebbelijke eigenschap van deze toch wel gepassioneerde verkoper is, is het open trekken van allerhande blikken om de inhoud te laten ruiken. :roll:

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door Marc Den Haag »

[/quote]
Heb deze ook al eens bij Van Werven aangeschaft. Wat een beetje onhebbelijke eigenschap van deze toch wel gepassioneerde verkoper is, is het open trekken van allerhande blikken om de inhoud te laten ruiken. :roll:
[/quote]

Daar zeg je wat! De gastvrijheid en de passie zijn erg tof en aanstekelijk, en het mogen ruiken aan nog onbekende tabakken is erg fijn, zeker omdat je er dan ook nog een pijpje mee mag stoppen om te proberen. :-? Iets minder handig is, als je er vervolgens achter komt dat er bijna geen blik meer van de tabak die je wilt kopen te vinden is dat níet al geopend is, en dat dus gewoon elke keer een nieuw blik op weinig subtiele wijze blijkt te worden opengerukt... :shock:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Astleys full Latakia Mixture

Bericht door robvoorburg »

De Graaff deed hetzelfde, met dit verschil dat eenmaal geopende
blikken niet meer verkocht werden.
Op deze correcte wijze kon je dus meer te weten komen van
hetgeen zij in voorraad hadden.
Hoe vaak ik niet een pijp mocht stoppen om te proberen, prima
service!

Plaats reactie