dateren van tabak / Productiedatum

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ducheyne »

Aan de hand van de codes op de verpakking van MB , SG , Peterson enz. kan je uitvinden wat de productiedatum is .
Heb nu van HU een voorraadje . Geen enkele cijfercode , enkel een lettercode naast de accijnszegel ?
Kan je daar iets uit afleiden of wordt de productiedatum geheim gehouden ? :oops: :oops: :?
Iemand info ?
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door capricorn »

Als de HU Tabac van K&K zijn help dit

Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door smoorder »

welke letter/cijfercode staat er op de banderol ?

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ducheyne »

smoorder schreef: 24 nov 2020 23:25 welke letter/cijfercode staat er op de banderol ?
Heb hier een HU Balkan passion genomen met A/E/C/T en dit zou moeten zijn Maart(C) 2020 (T) A is KK en de dag E is van minder belang .
correct ??
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ducheyne »

Ducheyne schreef: 25 nov 2020 00:21
smoorder schreef: 24 nov 2020 23:25 welke letter/cijfercode staat er op de banderol ?
Heb hier een HU Balkan passion genomen met A/E/C/T en dit zou moeten zijn Maart(C) 2020 (T) A is KK en de dag E is van minder belang .
correct ??
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door gewoon ik »

Ducheyne schreef: 23 nov 2020 23:07 Aan de hand van de codes op de verpakking van MB , SG , Peterson enz. kan je uitvinden wat de productiedatum is .
Heb nu van HU een voorraadje . Geen enkele cijfercode , enkel een lettercode naast de accijnszegel ?
Kan je daar iets uit afleiden of wordt de productiedatum geheim gehouden ? :oops: :oops: :?
Iemand info ?
Als de zegel niet in euros staat is het oud.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door smoorder »

[/quote]
Heb hier een HU Balkan passion genomen met A/E/C/T en dit zou moeten zijn Maart(C) 2020 (T) A is KK en de dag E is van minder belang .
correct ??
[/quote]
Ik begrijp deze zin niet.
Kan je een foto van de banderol nemen ?

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door capricorn »

Ducheyne schreef: 25 nov 2020 00:21
smoorder schreef: 24 nov 2020 23:25 welke letter/cijfercode staat er op de banderol ?
Heb hier een HU Balkan passion genomen met A/E/C/T en dit zou moeten zijn Maart(C) 2020 (T) A is KK en de dag E is van minder belang .
correct ??
Ja dat is correct.

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ducheyne »

Afbeelding
A is KK
Q is dag
C is maand maart
T is jaar 2020
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door smoorder »

dan is 't probleem opgelost;
hij bewaart nog even !

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

Kan iemand mij aan de hand van deze foto de productiedatum van deze tabak vertellen?

Afbeelding
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door GR69 »

😂het staat er gewoon op....🤪
Afbeelding
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

GR69 schreef: 20 nov 2022 16:59 😂het staat er gewoon op....🤪
Afbeelding
Ik weet dat ik vanmiddag wssh een glas wijn teveel gedronken heb, maar ik kan het toch niet vinden :lol:
En nu zie ik waar je naar aan het luisteren was en kan ik me ook voorstellen dat jij het niet kunt vinden, ook al zou het te zien zijn :sherlock: .
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door GR69 »

PietGeniet schreef: 20 nov 2022 20:15
GR69 schreef: 20 nov 2022 16:59 😂het staat er gewoon op....🤪
Afbeelding
Ik weet dat ik vanmiddag wssh een glas wijn teveel gedronken heb, maar ik kan het toch niet vinden :lol:
En nu zie ik waar je naar aan het luisteren was en kan ik me ook voorstellen dat jij het niet kunt vinden, ook al zou het te zien zijn :sherlock: .
🤣🤣🤣 ik ga morgen trouwen. Low profile. Dus het is mijn laatste vrije avond. Dus heb ook al een borreltje extra gehad. Hengstenbal!
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door oehoe »

Veel succes en geluk met de waarschijnlijk slechtste beslissing in je leven ooit. Vanuit de optiek van 'n autisform iemand weet. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door GR69 »

Bedankt uiltje...😁een memorabele dag waarschijnlijk. Tweede keer dat ik erin trap.
Maar Henriette vind het leuk dus waarom niet.
Ik neem er nog 1 om het te verwerken.
🍻
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ribbon »

PietGeniet schreef: 20 nov 2022 15:40 Kan iemand mij aan de hand van deze foto de productiedatum van deze tabak vertellen?

Afbeelding
28 november 2007

https://pipesmagazine.com/forums/thread ... ins.54134/
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door GR69 »

😀 nice waar vond je dat?
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

Ribbon schreef: 20 nov 2022 21:29
PietGeniet schreef: 20 nov 2022 15:40 Kan iemand mij aan de hand van deze foto de productiedatum van deze tabak vertellen?

Afbeelding
28 november 2007

https://pipesmagazine.com/forums/thread ... ins.54134/
Bedankt Ribbon, duidelijk. Ik heb het artikel in Pipesmagazine inmiddels gelezen.
Dan is dit blik dus 15 jaar oud. Vandaag geopend en de tabak is prima.
Helaas is dit de enige van mijn tabak die al meerdere jaren oud is. De meeste van mijn tabak is gekocht in 2020, 2021 en 2022.
Ik heb o.a. nog wel tabak van W.O Larsen Edition 2017 en 2018, maar die valt erg tegen. Weinig smaak en ik vraag me af of ik die nog goed kan krijgen?
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

GR69 schreef: 20 nov 2022 20:54
PietGeniet schreef: 20 nov 2022 20:15
GR69 schreef: 20 nov 2022 16:59 😂het staat er gewoon op....🤪
Afbeelding
Ik weet dat ik vanmiddag wssh een glas wijn teveel gedronken heb, maar ik kan het toch niet vinden :lol:
En nu zie ik waar je naar aan het luisteren was en kan ik me ook voorstellen dat jij het niet kunt vinden, ook al zou het te zien zijn :sherlock: .
🤣🤣🤣 ik ga morgen trouwen. Low profile. Dus het is mijn laatste vrije avond. Dus heb ook al een borreltje extra gehad. Hengstenbal!
Van harte gefeliciteerd Georg en een fijne dag morgen!
ps Zie bericht van Ribbon. Gevonden in Pipesmagazine.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door GR69 »

Bedankt gaat zeker lukken.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ribbon »

PietGeniet schreef: 20 nov 2022 21:53
Ribbon schreef: 20 nov 2022 21:29
PietGeniet schreef: 20 nov 2022 15:40 Kan iemand mij aan de hand van deze foto de productiedatum van deze tabak vertellen?

Afbeelding
28 november 2007

https://pipesmagazine.com/forums/thread ... ins.54134/
Bedankt Ribbon, duidelijk. Ik heb het artikel in Pipesmagazine inmiddels gelezen.
Dan is dit blik dus 15 jaar oud. Vandaag geopend en de tabak is prima.
Helaas is dit de enige van mijn tabak die al meerdere jaren oud is. De meeste van mijn tabak is gekocht in 2020, 2021 en 2022.
Ik heb o.a. nog wel tabak van W.O Larsen Edition 2017 en 2018, maar die valt erg tegen. Weinig smaak en ik vraag me af of ik die nog goed kan krijgen?
Over het thuis (extra) laten rijpen van tabak zijn boekwerken vol geschreven. Uiteindelijk zul je zo hier en daar wel eens een ouder blikje tegenkomen, en het dicht laten van reeds aangeschafte blikken helpt natuurlijk ook. Toen ik in 2010 begon met het 'inslaan' van tabak had ik ook op dat moment vrij weinig gerijpt spul liggen, maar de toen aangeschafte blikken zijn dat nu uiteraard wel.
Kort gezegd is het aan te raden om ongesausde Virginia's in blik in te slaan, of ergens bulk te scoren en dit in potten te doen. Van Virginia’s is de smaakontwikkeling op de lange termijn het beste (in mijn ogen dan). Dat betekent uiteraard niet dat de 'verse' versies van die blends niet te roken zijn.

De WO Larsens lijken me aromatics (toch?). Vaak zijn die samengesteld uit gesausde cavendish etc., waardoor de smaak door de jaren heen waarschijnlijk gelijk zal blijven of afnemen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

Bedankt Ribbon.
Ik moet zeggen dat die oude MacBaren Dark Twist Roll Cake me prima bevalt. Ik rook regelmatig Flake (bevalt uitstekend) maar die Roll Cake an sich is ook een ontdekking ;p . Ik ben ondertussen fan van Flake en Roll Cake. Voor mezelf is de kans op te vast stoppen daar minder bij. Die blikken van W.O. Larsen heb ik van Agarapijp gekregen toen ik wat pijpen van hem overnam.
Zoals je wellicht weet ben ik een jaar of drie geleden weer terug met pijproken begonnen en mijn voorraad tabak moest ik dus weer van begin af aan opbouwen. Ondertussen heb ik hier zo'n honderd blikken staan (voornamelijk Va(Per) en Latakia). Als ik nu weer bijkoop dan zal ik me zeker richten op Flake en Roll Cake en goede tips zijn altijd welkom. Ik ben inmiddels 70 jaar geworden en zal wssh moeite moeten doen om ze opgerookt te krijgen. Maar goed, van hetgeen er over blijft kunnen dan wellicht overige forumleden weer genieten, mijn kinderen zien pijproken (nog) niet zitten. Helaas zitten daar geen oudere blikken meer bij. Mochten er leden zijn die een ouder blik willen verkopen (of ruilen) dan hou ik me aanbevolen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door Ducheyne »

PietGeniet schreef: 21 nov 2022 10:40 Bedankt Ribbon.
Ik moet zeggen dat die oude MacBaren Dark Twist Roll Cake me prima bevalt. Ik rook regelmatig Flake (bevalt uitstekend) maar die Roll Cake an sich is ook een ontdekking ;p . Ik ben ondertussen fan van Flake en Roll Cake. Voor mezelf is de kans op te vast stoppen daar minder bij. Die blikken van W.O. Larsen heb ik van Agarapijp gekregen toen ik wat pijpen van hem overnam.
Zoals je wellicht weet ben ik een jaar of drie geleden weer terug met pijproken begonnen en mijn voorraad tabak moest ik dus weer van begin af aan opbouwen. Ondertussen heb ik hier zo'n honderd blikken staan (voornamelijk Va(Per) en Latakia). Als ik nu weer bijkoop dan zal ik me zeker richten op Flake en Roll Cake en goede tips zijn altijd welkom. Ik ben inmiddels 70 jaar geworden en zal wssh moeite moeten doen om ze opgerookt te krijgen. Maar goed, van hetgeen er over blijft kunnen dan wellicht overige forumleden weer genieten, mijn kinderen zien pijproken (nog) niet zitten. Helaas zitten daar geen oudere blikken meer bij. Mochten er leden zijn die een ouder blik willen verkopen (of ruilen) dan hou ik me aanbevolen.
Houd de moed er in . Ben al wat ouder en mijn voorraad is wat groter . TKZ waar je de P voor een T inwisselt .

Als de Roll Cake je bevalt dan moet je eens de Bulldog Roper's roundels van DTM proberen ( Een virginia met een weinig perique )
Een blikje ( 100 gr ) geconsumeerd en onmiddellijk bijbesteld om enkele jaartjes te laten rusten ) Gekocht bij Cigarworld Duesseldorf , met een prachtige lounge en een voorraad van alles wat in D te koop is .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

Bedankt Ducheyne. Ik kom binnenkort in Duitsland en dan zal ik eens een blik meebrengen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door gewoon ik »

Is die roll cake in belgie te verkrijgen pietgeniet?

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: dateren van tabak / Productiedatum

Bericht door PietGeniet »

gewoon ik schreef: 03 jan 2023 18:33 Is die roll cake in belgie te verkrijgen pietgeniet?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik heb 2 blikken (nog dicht) staan (van 100 gr) en als je wil dan kun je er wel één overnemen. Stuur me dan maar een pb.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Plaats reactie