Zelf mengen van tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
Wowbagger schreef:Ik denk dat ik me ook maar eens aan een experimentje ga wagen. Een poosje geleden heb ik een blik Seamens Club van de Graaf gekocht. Arno vertelde mij toen dat het als pure tabak niet zo speciaal was, maar een leuke basis om een mengsel mee te creëren. Ik heb nog een half blikje Old Ironsides flakes liggen, en ik heb van BBN laatst een zeer ruime sample Pure Cuban gehad. Het idee is om de flake in vierkantjes te snijden en bij de andere 2 te voegen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen!
Het plan is om er minstens een jaar of 2 van af te gaan blijven.
Ik ben ook benieuwd.. Je krijgt een zwaar mengsel zonder een greintje zoetigheid. Seamen's Club is een donkere virginia, een tabak die je gebruikt om wat body te geven aan een mixture. Old Ironsides is haast pure latakia, nog meer body. Pure Cuban is wat sigaarachtig, meer body.. Als ik dit in geluidstermen zou zeggen, veel teveel bas, geen middel en hoge noten. Maarre, experimenteer gerust! Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb..
Ik sta als newbie in het menggebeuren natuurlijk open voor suggesties!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:
Arno schreef:
Wowbagger schreef:Ik denk dat ik me ook maar eens aan een experimentje ga wagen. Een poosje geleden heb ik een blik Seamens Club van de Graaf gekocht. Arno vertelde mij toen dat het als pure tabak niet zo speciaal was, maar een leuke basis om een mengsel mee te creëren. Ik heb nog een half blikje Old Ironsides flakes liggen, en ik heb van BBN laatst een zeer ruime sample Pure Cuban gehad. Het idee is om de flake in vierkantjes te snijden en bij de andere 2 te voegen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen!
Het plan is om er minstens een jaar of 2 van af te gaan blijven.
Ik ben ook benieuwd.. Je krijgt een zwaar mengsel zonder een greintje zoetigheid. Seamen's Club is een donkere virginia, een tabak die je gebruikt om wat body te geven aan een mixture. Old Ironsides is haast pure latakia, nog meer body. Pure Cuban is wat sigaarachtig, meer body.. Als ik dit in geluidstermen zou zeggen, veel teveel bas, geen middel en hoge noten. Maarre, experimenteer gerust! Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb..
Ik sta als newbie in het menggebeuren natuurlijk open voor suggesties!
Had je nog kunnen komen aan de Golden Virginia van De Graaf? Die zou er goed bij passen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
Wowbagger schreef:
Arno schreef:
Wowbagger schreef:Ik denk dat ik me ook maar eens aan een experimentje ga wagen. Een poosje geleden heb ik een blik Seamens Club van de Graaf gekocht. Arno vertelde mij toen dat het als pure tabak niet zo speciaal was, maar een leuke basis om een mengsel mee te creëren. Ik heb nog een half blikje Old Ironsides flakes liggen, en ik heb van BBN laatst een zeer ruime sample Pure Cuban gehad. Het idee is om de flake in vierkantjes te snijden en bij de andere 2 te voegen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen!
Het plan is om er minstens een jaar of 2 van af te gaan blijven.
Ik ben ook benieuwd.. Je krijgt een zwaar mengsel zonder een greintje zoetigheid. Seamen's Club is een donkere virginia, een tabak die je gebruikt om wat body te geven aan een mixture. Old Ironsides is haast pure latakia, nog meer body. Pure Cuban is wat sigaarachtig, meer body.. Als ik dit in geluidstermen zou zeggen, veel teveel bas, geen middel en hoge noten. Maarre, experimenteer gerust! Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb..
Ik sta als newbie in het menggebeuren natuurlijk open voor suggesties!
Had je nog kunnen komen aan de Golden Virginia van De Graaf? Die zou er goed bij passen.
Ik kom binnenkort weer in de buurt, ik zal eens informeren. En anders iets van een Golden Sliced, of Capstan Gold rubben en toevoegen?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:
Arno schreef:
Wowbagger schreef:
Arno schreef: Ik ben ook benieuwd.. Je krijgt een zwaar mengsel zonder een greintje zoetigheid. Seamen's Club is een donkere virginia, een tabak die je gebruikt om wat body te geven aan een mixture. Old Ironsides is haast pure latakia, nog meer body. Pure Cuban is wat sigaarachtig, meer body.. Als ik dit in geluidstermen zou zeggen, veel teveel bas, geen middel en hoge noten. Maarre, experimenteer gerust! Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb..
Ik sta als newbie in het menggebeuren natuurlijk open voor suggesties!
Had je nog kunnen komen aan de Golden Virginia van De Graaf? Die zou er goed bij passen.
Ik kom binnenkort weer in de buurt, ik zal eens informeren. En anders iets van een Golden Sliced, of Capstan Gold rubben en toevoegen?
Heb je een keukenweegschaal die tot op de gram (of 10e gram) nauwkeurig kan afwegen? Voor ik iets ga zeggen kan je er beter een kleine batch van maken voor je een hoop tabak misschien ruïneert..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
Wowbagger schreef:
Arno schreef:
Wowbagger schreef: Ik sta als newbie in het menggebeuren natuurlijk open voor suggesties!
Had je nog kunnen komen aan de Golden Virginia van De Graaf? Die zou er goed bij passen.
Ik kom binnenkort weer in de buurt, ik zal eens informeren. En anders iets van een Golden Sliced, of Capstan Gold rubben en toevoegen?
Heb je een keukenweegschaal die tot op de gram (of 10e gram) nauwkeurig kan afwegen? Voor ik iets ga zeggen kan je er beter een kleine batch van maken voor je een hoop tabak misschien ruïneert..
Die heb ik wel ja.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Arno »

Mooi :)

Geen idee of onderstaand recept daadwerkelijk iets is (ken daarvoor de gebruikte tabakken te slecht) maar in mijn hoofd zou het kunnen werken:

- Seamen's Club: 2 gram
- Capstan Gold: 3 gram
- Old Ironsides: 3 gram
- Pure Cuban: 1 gram of helemaal niets.

Daarna de gemixte tabakken aangedrukt een dagje wegzetten en dan heb je een eerste indruk. Laat weten hoe die smaakt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Wowbagger »

Gaan we van het weekend eens mee aan het stoeien. U hoort van ons!

schoorsteen
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:30

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door schoorsteen »

Godfrey59 schreef:Heavy smoke :shock: :shock: :shock:
Afbeelding

Godfrey

waar heb je die foto van mij ontdekt? :lol: :lol: :lol:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door robvoorburg »

Zoals ik hier al eens eerder schreef zal ik niet zo snel meer tabakken mengen,
toch word je soms door de omstandigheden gedwongen het nog eens te
overwegen.

Vorige week kocht ik een blikje Dunhill flake. Na drie pijpen ervan gerookt te
hebben was ik er niet zo kapot van, voor mij te weinig diepgang, vlakke
tabak.
Al denkende kwam ik uit bij een blikje Planta Black Vanilla flake.
Deze heb ik gemengd, het resultaat valt mij niet tegen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Sidekickelvis »

Dat had en heb ik ook met die Dunhill Flake.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Lonny »

Vorige week een pakje Amphora Full Aroma gekocht.
Die had ik nog nooit gerookt dus moest een keertje geprobeerd worden.
Best een fijne tabak vind ik (ongeveer het maximale wat ik aan aromatische tabak kan hebben), maar toch miste ik er iets in.
Nu mijn pijpje (olijf) gestopt met Amphora en SG Commonwealth. Verhouding ongeveer 50/50.
Dat is dus grappig, af en toe een zoetje, af en toe een lekkere dosis latakia.
Koel, droog en zonder tongbite.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Dukdalf »

Mijn inmiddels overleden oom Docus maakte van het mengen een hele wetenschap. In de schuur stonden tientallen weckpotten met de meest uiteenlopende mengsels, vaak van dezelfde twee of drie tabakken in verschillende verhoudingen. Hij wist van mijn aversie tegen zoetigheid, maar bleef het proberen: 'in deze zit maar tien procent Cherry, probeer hem maar, je vindt het vast erg lekker'. Omgekeerd probeerde ik hem aan de latakia te krijgen, maar hij bleef een vies gezicht trekken zodra de eerste rook uit mijn pijp met Early Morning of Standard Mixture kwam. Hij was katholiek, dus ik hoop voor hem dat hij nu ergens tevreden zit te lurken aan het definitieve mengsel.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door robvoorburg »

Dukdalf schreef: 06 nov 2019 18:02 Mijn inmiddels overleden oom Docus maakte van het mengen een hele wetenschap. In de schuur stonden tientallen weckpotten met de meest uiteenlopende mengsels, vaak van dezelfde twee of drie tabakken in verschillende verhoudingen. Hij wist van mijn aversie tegen zoetigheid, maar bleef het proberen: 'in deze zit maar tien procent Cherry, probeer hem maar, je vindt het vast erg lekker'. Omgekeerd probeerde ik hem aan de latakia te krijgen, maar hij bleef een vies gezicht trekken zodra de eerste rook uit mijn pijp met Early Morning of Standard Mixture kwam. Hij was katholiek, dus ik hoop voor hem dat hij nu ergens tevreden zit te lurken aan het definitieve mengsel.
Mooi verhaal, latakia rokers hebben gelijk volgens De Graaff,
ik voeg De Graaff toe om te voorkomen dat een gedeelte van
het Forum over mij heen valt. :roll:

Dat is een aardige bijkomstigheid van schrijven je kan ander-
mans mening gebruiken om je als schrijver achter te ver-
schuilen. :lol:

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Ducheyne »

Heb nog een 50g tin PURE PERIQUE van Robert Mc Connell .
Bedoeling is deze met een blonde , lichte Virginia te blenden . De welke en in welke verhouding ?? Andere tabak ?
Suggesties meer dan welkom
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Arno »

Ducheyne schreef: 08 jun 2020 23:17 Heb nog een 50g tin PURE PERIQUE van Robert Mc Connell .
Bedoeling is deze met een blonde , lichte Virginia te blenden . De welke en in welke verhouding ?? Andere tabak ?
Suggesties meer dan welkom
De mengverhouding en meer info over perique kan je hier vinden in een blog van mij: https://dutchpipesmoker.com/2013/03/09/peppery-perique/
Waarmee kan je het mengen.. :-T Liefst een losse Virginia mengtabak. Of Samuel Gawith Full Virginia Flake als je die wat uitrubt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Rudolus »

Ik spreek voor mezelf;

Ik zou Samuel Gawith Golden Glow (te verkrijgen in Belgenland) mengen met perique à rato 95/5 of straffer 90/10...
Ofwel zou ik Falkum Mix Box Virginia 4 mm mengen in +/- dezelfde verhoudingen als hierboven.
Ietsje complexer Falkum Mix Box Virginia Ready Rubbed P14 à rato 90/10 of 85/15....naar eigen smaak en experiment.

https://www.falkum.de/falkum-tabakmisch ... x-box.html

Groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Lonny »

Klein experiment gedaan.
2/3 Kentucky Bird en 1/3 Nightcap samen geperst tot een Crumble Cake.
Rookt erg fijn in een wat kleinere pijp.
Blokje weegt 120gr.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Zelf mengen van tabak

Bericht door Meester W »

Gemengd…

Ja,ja

In mijn jongere jaren heb ik diverse dames gekend van gemengd bloed

Voortreffelijk. Ik kan niet anders zeggen

Maar daar heeft u wellicht niets aan…
I wasn’t born to follow..

Plaats reactie