Het grote 'zoet/aromatic' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Liebaart »

Onlangs eens de volgende tabak geprobeerd. V.B Nr. 4
Link : https://www.v-k.be/documents/article.sm ... tvb004.xml
Omschrijving : This mixture consist of Virginia, Broken Virginia, Virginia Cube Cut, Black Cavendis and Burley with an add on of Passion fruit, Strawberry and Caramel.
Afbeelding

Naar mijn ervaring inderdaad een zeer fruitige smaak. Ideaal voor de zoetemondjes hier.
Geen idee of deze ook in Nederland verkocht wordt. Hier bij ons kost deze 25 euro voor 100 gram.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door oehoe »

Berry schreef: 04 jul 2019 22:34 Savinelli 1876 Leonardo

Afbeelding
Afbeelding

Vanavond een nieuw blikje ontvangen, en gelijk maar eens geprobeerd.
De Savanelli is duidelijk donkerder als de meeste voor mij gangbare, en zeker een aanrader voor zoetekouwen.

3 verschillende Virginia`s, met 2 Black Cavendish en een Brown Cavendish, en een beetje Burley om het compleet te maken.
Smaakverrijkers zijn: Koffie, Chocolade en Vanille.
Geen van allen overheersend, maar een lekker geheel dat de mond doet wateren.

De tabac voelt vrij droog, en ik heb de pijp stevig gevuld, maar brand zeer goed en zeker niet heet.
Tot 2/3 ketel niet hoeven tamperen :D

De volgende ketel zal ik weer traditioneel in 3 stappen vullen, zacht, medium, stevig om te zien of de smaken dan anders uitkomen.

Maar een goede eerste indruk.

Inmiddels een 3-tal malen geprobeerd, in verschillende pijpen.
Het lekkerst in een smalle hoge pijp(20x46), redelijk stevig gevuld. De smaak komt iets beter tot z`n recht na ongeveer 1/4 ketel, maar blijft top tot de bodem.
In een brede pijp is het zaak iets rustiger te roken, en wat te tamperen, anders kan het een bite geven :lol:
'n Blik van deze aangeschaft op 'n webwinkel in Leipzig. Ben benieuwd. Zou perfect moeten passen in mijn Nuttens forumpijpen. :-)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Heerenpijp »

zit nu in frankrijk, en na een paar dagen g.l.pease (zo'n beetje inmiddels mijn favourite) stonehenge, is mijn ega het zat...waarom niet eens zoet! Morgenvroeg naar de plaatselijke tabac, maar of er veel keus is? Vanmiddag wel een pot 200 gr black vanille snel gezien op de run naar de parkeerschijf in avellon, maar zo zoet GEUREND is die ook niet denk ik. Om nou apart toeristengekka Troyes morgen in, hmmm, speurtochtje tabac doux dus
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Liebaart »

In Frankrijk moet je normaal gezien redelijk gemakkelijk de Chacom tabakken moeten kunnen vinden.

Nummer 3 is op basis van vanille. Zeer aangenaam op geur en smaak in de mond. Mijn favoriete tabak.
Nummer 6 is op basis van rum met chocolade toetsen. Zelf nog niet geprobeerd, maar schijnt ook zeer lekker te zijn.

De andere nummers zijn niet tot veel minder zoet als deze twee.
4 schijnt een goede flake te zijn.

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Heerenpijp »

Was het maar waar. Ik zoek me te pletter, alleen de echt grote steden..erg jammer. Iemand die weet of het in/via nederland of duitsland te verkrijgen is (chacom geeft toch kohlhaskopp afspraken?
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Liebaart »

“Voorlopig” niet in NL of DE verkrijgbaar. In BE enkel 1 tot 4.

Heb je niet de mogelijkheid een iets grotere stad te bezoeken in Frankrijk?

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Heerenpijp »

Helaas niet...ik mijd steden altijd zoveel mogelijk. Zeker grote. Rijdend door charleroi bleek men ook niet ruim gesorteerd, maar dan moet je er net de juiste winkel vinden. ...en met de familie in de autoben je ook beperkt..willem schimmel, maar volgens mij ook jelle van delden uit joure, geven aan dat je tabakken "na kunt laten maken" in amsterdam meennik gebeurt dat? Daar zal ik eens achteraan
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Arno »

Heerenpijp schreef: 26 jul 2020 16:47 Helaas niet...ik mijd steden altijd zoveel mogelijk. Zeker grote. Rijdend door charleroi bleek men ook niet ruim gesorteerd, maar dan moet je er net de juiste winkel vinden. ...en met de familie in de autoben je ook beperkt..willem schimmel, maar volgens mij ook jelle van delden uit joure, geven aan dat je tabakken "na kunt laten maken" in amsterdam meennik gebeurt dat? Daar zal ik eens achteraan
Bij Hajenius kan je My Own Blend tabakken laten maken door "masterblender" Iris.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Liebaart »

Daarnet de tabak "TAFFY" van J.B.Vinche geprobeerd.

Afbeelding

Gerookt uit een Savinelli Siena 315KS Prince met 9mm filter.

Nou... bij het openen van de doos overvalt je meteen de zeer zoete karamel geur, alsof je van die toffee snoepjes hebt liggen. Dat belooft. De kleur van de tabak varieert van licht bruin tot medium bruin, met her en der een zwart fragmentje ertussen. De tabak is relatief vochtig uit de doos, maar dat heeft nauwelijks invloed op het roken. Maar die geur! Ze hebben in de fabriek de smaakstoffen met de pollepel er op gesmeten volgens mij.

Op de website van Vinche wordt deze als volgt omschreven : "Ribbon Cut and Broken Flake of Virginia's, Black Cavendish and Burley are the strong backbone of this Old School Caramel tobacco. A typical slightly creamy caramel-nutty taste with a fine layer of vanilla will appear once burning. A very easy, cool smoke with a popular room note."

Die omschrijving klopt grotendeels, maar ik kan niet verbergen dat ik er veel meer van verwacht had. De smaak komt spijtig genoeg zeer chemisch over waardoor er helemaal geen tabak meer geproefd wordt. Gelukkig rookt hij inderdaad eerder koel en heb ik niets van tongue-bite ervaren.
Ik zal de doos wel oproken, met tussenpozen, maar deze komt meer dan waarschijnlijk niet meer terug in mijn roulatie. Eerst nog eens met wat andere pijpen proberen en als mijn oordeel verandert dan laat ik het hier wel weten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Chris »

Liebaart schreef: 18 jan 2021 11:43 Daarnet de tabak "TAFFY" van J.B.Vinche geprobeerd.

Afbeelding

Gerookt uit een Savinelli Siena 315KS Prince met 9mm filter.

Nou... bij het openen van de doos overvalt je meteen de zeer zoete karamel geur, alsof je van die toffee snoepjes hebt liggen. Dat belooft. De kleur van de tabak varieert van licht bruin tot medium bruin, met her en der een zwart fragmentje ertussen. De tabak is relatief vochtig uit de doos, maar dat heeft nauwelijks invloed op het roken. Maar die geur! Ze hebben in de fabriek de smaakstoffen met de pollepel er op gesmeten volgens mij.

Op de website van Vinche wordt deze als volgt omschreven : "Ribbon Cut and Broken Flake of Virginia's, Black Cavendish and Burley are the strong backbone of this Old School Caramel tobacco. A typical slightly creamy caramel-nutty taste with a fine layer of vanilla will appear once burning. A very easy, cool smoke with a popular room note."

Die omschrijving klopt grotendeels, maar ik kan niet verbergen dat ik er veel meer van verwacht had. De smaak komt spijtig genoeg zeer chemisch over waardoor er helemaal geen tabak meer geproefd wordt. Gelukkig rookt hij inderdaad eerder koel en heb ik niets van tongue-bite ervaren.
Ik zal de doos wel oproken, met tussenpozen, maar deze komt meer dan waarschijnlijk niet meer terug in mijn roulatie. Eerst nog eens met wat andere pijpen proberen en als mijn oordeel verandert dan laat ik het hier wel weten.
Merci Liebaart. Enig idee hoe deze tabak zich verhoudt tot MacBaren's Classic Amber?

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Liebaart »

Chris schreef: 18 jan 2021 17:17
Merci Liebaart. Enig idee hoe deze tabak zich verhoudt tot MacBaren's Classic Amber?
Ik heb die Classic Amber nog niet geproefd en moet het antwoord dus schuldig blijven.

Edit : Net op tobaccoreviews.com eens gekeken. Het zou mij niet verwonderen als het beide dezelfde tabakken zijn. Vermoedelijk heeft Vinche een private label overeenkomst met Macbarren.

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Liebaart »

UPDATE.
Daarnet nog eens met dezelfde pijp deze Taffy gerookt, maar wel eerst de tabak een half uurtje laten luchten en rusten. Dat maakt al heel wat verschil. De chemische topping vervliegt zo. Het resultaat is al een veel minder chemische smaak. Ik laat nu het blik gewoon open staan voor een paar uur en kijk straks of het dan nog beter geworden is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Chris »

Liebaart schreef: 20 jan 2021 09:26 UPDATE.
Daarnet nog eens met dezelfde pijp deze Taffy gerookt, maar wel eerst de tabak een half uurtje laten luchten en rusten. Dat maakt al heel wat verschil. De chemische topping vervliegt zo. Het resultaat is al een veel minder chemische smaak. Ik laat nu het blik gewoon open staan voor een paar uur en kijk straks of het dan nog beter geworden is.
Dat komt me bekend voor, meerdere aromatische tabakken hebben dat gehad bij mij. Het verst in geheugen ligt daarbij Glen Piper. Net uit het blik niet lekker, na een week was het een genot

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door leonardo »

Jongens, ik heb een aantal weken geleden gezegt dat ik ,woonachtig in Hengelo, blij ben in Borne een ( nog) tabak speciaalzaak te hebben maar ik moet tot mijn spijt mededelen dat deze afgelopen Zaterdag de laatste openings dag had en als dit niet triest genoeg is ,dan is het nog triester dat eigenaresse de maandag daarna is overleden op de leeftijd van 64.
Waar ik dan nu weer naar toe moet is mij even onbekend....wie kan mij daar over informeren.....
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Robbie-san »

Dat is dubbel triest nieuws!! :cry:

Ik zou eens bij de oosterburen gaan kijken.
Ad impossibile nemo tenetur

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door DKatinas »

Hoe ga je voorbij aan dit verdriet? Misschien door te vieren wat er nog over is van deze mooie hobby.

Deze week een mooi blik kunnen kopen van mijn nu nog favoriete Indian Summer. 12,50 Gulden voor 100 gram…
Aan de binnenzijde een beschrijving om bij weg te dromen.

Bij wijze van experiment, er zijn vast anderen geweest voor mij, heb ik een vanille-stokje toegevoegd aan het zakje. Het ruikt heerlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 sep 2023 16:22
Locatie: Sint-Isidorushoeve
Contacteer:

Re: Het grote 'zoet/aromatic' topic

Bericht door Harkos »

Vroeger, jaren geleden, rookte ik hoofdzakelijk Neptune uit een drie stuks pijpen. Nu bedaarder en wat ouder en wijzer ben ik zoekende naar andere hoogtepunten. Echter, daar ik makkelijk over de grens kan inkopen, ben ik eigenlijk benieuwd of iemand een aardige vervanger weet, vergelijkbaar met de Neptune, daar de lekkernijen over de grens toch wel aanmerkelijk goedkoper is en we dan meteen een reden hebben even ergens een schnitzel te verorberen.

Plaats reactie