Semois

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hoe is deze 'grove semois' anders dan bijvoorbeeld die van Windels?

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

drfretboard schreef:Hoe is deze 'grove semois' anders dan bijvoorbeeld die van Windels?
Minder scherp, voller en iets kruidiger. Best wel een stevige jongen...
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

en vooral : eerlijker en echter...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Paasei schreef:en vooral : eerlijker en echter...
+1

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Paasei schreef:en vooral : eerlijker en echter...

Wat bedoel je daarmee?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Semois zoals we daar zagen is zo ongeveer de meest simpele en elementair geproduceerde tabak die je je maar kunt voorstellen.

Planten, groeien, omhakken, langzaam drogen, klaar voor verwerking.
En die verwerking is opnieuw bevochtigen, snijden, hete lucht drogen (roosteren), dan uitdrogen, inpakken en klaar.

Bij dit soort tabak en deze manier van produceren kun je niets verstoppen achter saus, topping of blenden van verschillende soorten.

De kwaliteit wordt bepaald door de grond en klimaat, het juiste moment van oogsten, een goed oog op het droogproces, een scherpe blik bij het selecteren, en ervaring bij het hete lucht drogen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Je kan het in principe ook zelf doen, als ik het goed begrijp.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Janneman, daar heb ik nu es niks meer aan toe te voegen !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

pijpliefhebberrobin schreef:Je kan het in principe ook zelf doen, als ik het goed begrijp.
ja.... zei hij aarzelend.

Eenvoud is altijd bedrieglijk. Ja, wat ik zaterdag daar zag kan iedereen met een lapje grond en een garage zelf doen. Het probleem bij dit soort eenvoud is dat het vaak ervaring is, die het verschil maakt tussen goed en slecht.

Je hebt bij dit soort simpele procedés niets om je achter te verstoppen; ik stel me zo voor dat de saus en topping van Neptune vermoedelijk aan reepjes gesneden papier nog redelijk rookbaar zou maken. Bij deze tabak is dat niet zo. Wat je proeft is pure tabak zonder verdere hulpmiddelen. Op welk moment precies moet je beginnen met oogsten? Als er gele vlekjes op de bladeren beginnen te verschijnen ja, maar hoeveel, hoe geel? Op een paar bladeren, of op alle bladeren? Het droogproces moet precies goed gebeuren, niet te snel en niet te langzaam, en weten wat de juiste snelheid is, is een kwestie van ervaring. En dan het afwerken. Tabak snijden lijkt me nog niet heel eenvoudig, dat is het enbige waarvan ik niet zo één twee drie zou weten hoe je dat een beetje gecontroleerd doet. En dan dat hete lucht drogen; hoe heet, hoe lang? Op de video zie je iemand eens even met een hand in de tabak roeren en eens goed kijken. Dat vergt ervaring, en maakt vermoedelijk het grootste verschil in smaak uit...

Simpel is niet altijd gemakkelijk, dat geldt voor meer dingen in het leven...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Arno schreef:[Ikzelf vind de Semois wat zachter wegroken als Stad Ootmarsum die (mijns inziens) soms wat heftig kan zijn. Ook is de geur en smaak wat grassiger. Kan ik je een sample sturen anders?
Lijkt me heel aardig, Arno. Maar om dan die tabak te bestellen, dat zal een hele toer worden.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ging jij ooit niet richting luxenburg op vakantie.. ( hint ) .. das toch ook in de buurt, zegt mijn topografische kennis heel bescheiden ?
Groet,
Tom

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

metaltommy schreef:ging jij ooit niet richting luxenburg op vakantie.. ( hint ) .. das toch ook in de buurt, zegt mijn topografische kennis heel bescheiden ?
Ja, ik ging richting Luxemburg. Vorig jaar september waren we in Limburg met vakantie en maakten we nog een tripje naar Luxemburg.
Maar voorlopig gaan de vakantietrips een andere richting uit omdat mijn vrouw de zuidelijker streken voorlopig even gehad heeft. Helaas voor de Semois dus.

Jacq66
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 apr 2011 10:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jacq66 »

Is dit soort tabak ook te koop in de rest van Belgie (Brugge bijvoorbeeld) Of moet je echt naar die streek?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bert van Hell schreef:
Arno schreef:[Ikzelf vind de Semois wat zachter wegroken als Stad Ootmarsum die (mijns inziens) soms wat heftig kan zijn. Ook is de geur en smaak wat grassiger. Kan ik je een sample sturen anders?
Lijkt me heel aardig, Arno. Maar om dan die tabak te bestellen, dat zal een hele toer worden.
Morgen verzend ik de sample! Over een maandje ga ik op vakantie naar de Ardennen en doe ik een dagtrip Semois-streek. Mocht de sample bevallen, laat het me weten, dan koop ik een pakje (of meer) voor je.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

[quote="Jacq66"]Is dit soort tabak ook te koop in de rest van Belgie (Brugge bijvoorbeeld) Of moet je echt naar die streek?/quote]

Hoe meer noordelijk je gaat, hoe kleiner de kans... de Semois die je daar vindt is dan de meer commerciele soort, die bijlange zo lekker niet is.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Hoe is deze tabak Arno??? Lijkt deze qua smaak op een Tree Nuns of meer op bijv. een latakia tabak??? Ik ken hem niet... Mocht er iemand een klein beetje over hebben dan stel ik mezelf kandidaat als proefpersoon... (hahaha) Mocht deze mij bevallen dan mag je van mij ook wel een pakje meenemen Arno (misschien scheur ikzelf wel ff heen en weer in onze vakantie, tentje mee en klaar is kees)... Eerst maar eens proeven.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

[quote="Arno"][quote=Morgen verzend ik de sample! Over een maandje ga ik op vakantie naar de Ardennen en doe ik een dagtrip Semois-streek. Mocht de sample bevallen, laat het me weten, dan koop ik een pakje (of meer) voor je.[/quote]

Heel fijn Arno. Bedankt. Ik ben heel benieuwd.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

metaltommy schreef:ging jij ooit niet richting luxenburg op vakantie.. ( hint ) .. das toch ook in de buurt, zegt mijn topografische kennis heel bescheiden ?
Ik zie nu pas dat Michael vorig jaar zomer filmopnames had in Vierves-sur-Viroin, niet meer dan een uurtje rijden van Semois. Had ik dat toen maar geweten!!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Gaaf stukje Janneman! Eenvoud en ervaring daar staat en valt het meeste mee.
Het zijn juist de eenvoudige zaken die het moeilijkst zijn, maakt niet uit wat.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Gaaf stukje Janneman! Eenvoud en ervaring daar staat en valt het meeste mee.
Het zijn juist de eenvoudige zaken die het moeilijkst zijn, maakt niet uit wat.
Waarheid als een koe.
En ik kom steeds meer simpele waarheden tegen op dit forum de laatste tijd.
Wat een heerlijkheid en rust gevend. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:Hoe is deze tabak Arno??? Lijkt deze qua smaak op een Tree Nuns of meer op bijv. een latakia tabak??? Ik ken hem niet... Mocht er iemand een klein beetje over hebben dan stel ik mezelf kandidaat als proefpersoon... (hahaha) Mocht deze mij bevallen dan mag je van mij ook wel een pakje meenemen Arno (misschien scheur ikzelf wel ff heen en weer in onze vakantie, tentje mee en klaar is kees)... Eerst maar eens proeven.
:B
Ik ken Three Nuns niet qua smaak.. :oops: Maar het smaakt ab-so-luut niet als een latakia tabak. Ik heb eerlijk gezegd geeeen idee of je hem lekker zou vinden.. Ik twijfel er een beetje aan. Maar als je een sample wil.. Ben nu toch al bezig :P

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Arno schreef:
Bert van Hell schreef:
Arno schreef:[Ikzelf vind de Semois wat zachter wegroken als Stad Ootmarsum die (mijns inziens) soms wat heftig kan zijn. Ook is de geur en smaak wat grassiger. Kan ik je een sample sturen anders?
Lijkt me heel aardig, Arno. Maar om dan die tabak te bestellen, dat zal een hele toer worden.
Morgen verzend ik de sample! Over een maandje ga ik op vakantie naar de Ardennen en doe ik een dagtrip Semois-streek. Mocht de sample bevallen, laat het me weten, dan koop ik een pakje (of meer) voor je.
Vandaag op m'n vrije dag de sample ontvangen. Bedankt Arno. Ik stuur je een pb.
Nieuwsgierig stopte ik mijn Big Ben Woody Wood met deze grof gesneden Semois. Pure tabak. Wat zwaar van smaak en je moet deze tabak heel rustig roken. Maar wat een belevenis. Deze Semois roept bij mij herinneringen op aan Upper Ten. Het is jaren geleden dat ik die rookte, maar ik denk dat de smaak hierbij in de buurt komt. Dit is voor mij de baai zoals die moet zijn. Echt geweldig.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Gisteren mijn Sample van Arno mogen ontvangen (big thanks), en meteen mijn Lords Meerschaum ingelegde pijp ermee gestopt. Een paar kleine trekjes, en hmmmmm genieten van een erg lekkere tabak. Smaak is idd vergelijkbaar met een niet nader te definieren sigaartje. Maar erg lekker... Arno nogmaals dank, en mocht je heen gaan dan wil ik graag bestellen bij je. (stuur tegen die tijd maar even een PB als je wilt, dan regelen we het meteen)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Rob schreef:
metaltommy schreef:ging jij ooit niet richting luxenburg op vakantie.. ( hint ) .. das toch ook in de buurt, zegt mijn topografische kennis heel bescheiden ?
Ik zie nu pas dat Michael vorig jaar zomer filmopnames had in Vierves-sur-Viroin, niet meer dan een uurtje rijden van Semois. Had ik dat toen maar geweten!!

:?: :?: Michael als in.... :?: :idea:

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

zoals in dik trom :D

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ah, ik was even in de richting van Michael Palin aan het denken.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

drfretboard schreef:Ah, ik was even in de richting van Michael Palin aan het denken.
Ja sorry, ik was niet duidelijk. Hij deed een kleine bijrol in de film Isabelle, die gaat nog uitkomen dit jaar. Maar wat een prachtige omgeving daar! Ik wil er zeker nog wel een keer naar terug. Ik kom driekeer per jaar in Malmedy, ik denk erover om daarna nog eens die richting op te gaan. Wordt Semois ook dichterbij Malmedy verbouwd of is het alleen in die vallei?

Whitesnake

Semois tabak

Bericht door Whitesnake »

Ben lange tijd een fervent Semois roker geweest. Florina, Butz-choquin en Het Gulden Blad droegen mijn voorkeur. Ze hadden ook een aangename (typische) geur. (Gebruik van Tonka??) Ik heb sterk de indruk dat de laatste jaren deze niet meer dezelfden zijn, zeker niet wat de geur betreft. Wie kan daar meer over vertellen??

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois tabak

Bericht door Arno »

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Semois tabak

Bericht door Eliminator »

Vriendelijk verzoek eerst te kijken of er al een desbetreffend topicje is, anders wordt 't zo rommelig :wink:

En het wordt altijd heel erg gewaardeerd als nieuwe gebruikers zichzelf in volgend topic http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=6 even kort voor willen stellen,... alvast bedankt !
Afbeelding

Plaats reactie